Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Heisann :)
 

Som mange andre drømmer jeg om å gå Store Skagastølstind...

 

Er det noen her som har erfaring med Storen? Er rett og slett interessert i å høre dine erfaringer!

 

Jeg er mye på tur, og de siste årene har det blitt noen høye tinder også. 

 

Hva kreves egentlig av form og klatring? Jeg har klatret litt innendørs, og har også litt erfaring med toppturer som inkluderer klyving og sikring.

 

Tenker at hvis jeg skulle gjennomført turen nå, at guide utvilsomt hadde vært nødvendig...

 

Takker for alle innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler et søk på forumet. Det har vært mange diskusjoner om dette fjellet tidligere hvis du ønsker masse informasjon. 

 

Går du med guide er det viktigste en god fysisk form. Det er en lang dag i steinete oppoverbakke du eventuelt skal igjennom. Jeg har bare vært på Bandet før selve klatringen starter i forbindelse med annen tur, men har erfaring fra alpin klatring ellers. Storen er et av prosjektene våre i år så har snakket med mange og lest mye. Rutene som er normale ligger vel stort sett på klatregrad 3+/4. Jeg hadde basert meg på å klatre i alle fall dette inne, gjerne en grad høyere hvis du vil nyte turen. Det mentale aspektet ute skal ikke undervurderes, men hvis du har vært på klyveturer i eksponert terreng før kjenner du nok til dette. Hvis du er interessert i flere høye klatretopper anbefaler jeg å ta et kurs, lære seg alt som kreves for alpin ferdsel selv og sette dette som mål litt fram i tid. Ekstremt tilfredstillende å komme seg opp på denne type fjell for egen maskin. Et kurs på en uke er ikke mye dyrere enn guidet dagstur heller.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og gode innspill :) Bekrefter egentlig det jeg selv har tenkt; Hvis jeg skal sette Storen som mål, må det bli litt fram i tid, og jeg bør da trene klatring + få litt flere eksponerte topper under beltet. 

 

Du får ha lykke til på Storen, da! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

En ting er å takle eksponert terreng og 3+/4 klatring. En annen ting er faktisk å finne den rette ruta! Å gå seg fast oppi der er ikke spesielt artig. Legg til at det kommer inn dårlig vær i tillegg, så bør man være godt forberedt til å finne frem.

 

Klatret Storen i helgen, startet i pissregn og tåke, men som kartoholiker, et snev av autisme og noen år her inne så hadde jeg et godt bilde av ruten og fant greit frem. At vi kom over skylaget siste 50m før toppen ble en ekstremt bra bonus og en fantastisk utsikt med 2K topper stikkende opp gjennom skylaget her og der.

 

En annen ting å tenkte på er å legge turen til et tidspunkt hvor det ikke er så mange andre som tar turen, det er mye løs stein og steinssprang løses ut i tide og utide.

 

Lykke til! Det er en god tur, men jaggu er det en hærlig følelse å stå på toppen :-) Spesielt etter å ha klart det "selv", dog bør det ikke være noen nedtur å bruke guide hvis man er usikker om man klarer det alene. Går det gæernt kan hjelpen være meget langt unna. Ikke er det mobildekning på "baksiden" av storen heller (heftyes renne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.