Gå til innhold
  • Bli medlem

Reparasjon av kano


Anbefalte innlegg

Hei, trenger noen tips ang. reparasjon av kano

 

Har fått denne kano, og lurer på hvordan jeg skal gå frem, for og få den fikset, på den beste og billigste måten  :cool:

 

Mvh.

Rene / Smeby

post-12630-0-09648800-1369671241_thumb.j

post-12630-0-62344300-1369671287_thumb.j

post-12630-0-02001900-1369671322_thumb.j

post-12630-0-28678300-1369671362_thumb.j

post-12630-0-84735300-1369671395_thumb.j

post-12630-0-21589400-1369671435_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slip ned gelcoat på innsiden, kapp bort eventuell delaminering.

Fikser delene sånn at de ligger rett i forhold til hverandre. Har du store områder med hull tvers igjennom kan du legge en tynn plastplate på utsiden så du kan støpe mot denne.

Legg på glassfiber og polyester på innsiden. Trapp av lagene så det blir en gjevn overgang.

Mal med gelcoat.

Padle og vær glad.

 

mer lesing her: http://www.westsystem.com/ss/assets/HowTo-Publications/Fiberglass-Boat-Repair-and-Maintenance.pdf

 

Biltema har det du trenger for "gettho repair".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det ser ut som helt kurrant arbeid du har gjort! Godt å se at folk reparerer i stedet for å kaste.

 

Å drite i maling det er det enkleste. Det er veldig vanskelig å få riktig farge uten å male hele kanoen.

Det der kommer trolig aldri til å bli noe smykke så jeg hadde bare latt være. Da kan du heller vise fram merkene å fortelle røverhistorier fra den gangen du padla i den store skumle elva og pinna så kraftig at kanoen knakk...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med hell benyttet meg av optisk farvegjennkjenning som de har på de fleste seriøse farvemarked.

 

Men det går jo ikke akkurat med noen hektoliter til å male en kano, dessuten er både polyester og epoxy temmelig lite resistente mot UV-stråling og taper seg raskt, så jeg ville kjøpt lakk med UV-filter og gått over hele stasen først som sist. Men da mister du den muligheten til røverhistorier som Barskekarsten tipset om ;)

 

Jeg har brukt Bengalakk på glassfiberkajekken min og Scanox på trekanoene og begge deler er godt over tiåret nå og like spreke som da de var nye. Jeg husker ikke om Bengalakken har UV-filter, men at den beskytter godt er hevet over enhver tvil.

 

En slik reparasjon som du ser ut til å ha gjennomført med glans gjør forresten kanoen tilnærmet like god som før skaden. Eneste forskjell er noen gram ekstra ballast og selvfølgelig større tilknytning til fartøyet. Du får sikkert god glede og mange turer med den der!

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.