Gå til innhold
  • Bli medlem

Skars-tind ?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skarstind finnes ikke vanskelig i det hele tatt, disse tre hamrene er helt greie å klyve opp, det er jo ikke maken til hysteri omkring dette, Skarstind bør nedgraderes til middels, ikke vanskelig, for det er ikke vanskelig å nå toppen på Skarstind via Dumhø...

For et toskete utsagn. For den rette er det ikke vanskelig å klatre vestveggen på Storen heller, men alt er relativt. Hamrene på Skarstinden er bratte og gir lite rom for store feil. Dette er ikke hysteri i det hele tatt. Av Norges 3xx 2000-metere er Skarstinden fra Dumhøe og rett opp vesteggen definitivt etter min mening blant de 30-40 mest krevende, så relativt sett er Skardstind blant de mer krevende 2000m toppene. At 2k topper for sånne som deg i det store og hele er spaserturer får du ta på din zorrokappe, men knakk 2 gram empati inn i tøffingskallen din og innse at folk har de ulikste forutsetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Sludder og vås, du kan da ikke sammenligne vestveggen på Storen med vesteggen av Skarstind...må være noe av det dummeste jeg har lest....

Og jeg snakker ikke om hele vesteggen, den første hammeren omgås på høyere side, dette er viktig å få med seg da den første hammeren er lang og stupbratt. Resten av hamrene (3-stk) er helt greie, Forsiktighet er en selvfølge, så det gadd jeg ikke mase om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg sammenligner da ikke vestveggen på Storen med vesteggen på Skardstind. Poenget var bare at ståsted er så ulikt og for noen svært få er den også enkel.

Jeg vil påstå dersom referansen er normalveier til 2000-metertopper er Skardstinden i den mer krevende enden. Dersom man ikke har noen referanserammer blir alt flytende og subjektivt uansett. Det som er lett for noen er middels for andre er vanskelig for noen igjen.

Det blir for enkelt å avfeie folk som synes lette ting er vanskelig med at da får de finne seg andre lekegrinder. Det finnes folk som synes det du mener er lett er vanskelig nok osv.

Når det gjelder den konkrete vesteggen kjenner jeg ikke den godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi fem som var på Skardstinden sist helg hadde alle en alt for overdreven respekt for denne toppen etter å ha lest på etojm og fjellforum.net. Men det skal legges til at vi hadde skyfri himel og vindstille vær. Det lå litt nysnø de siste 200 høydemetrene, så det var litt glatt enkelte steder. Vår reaksjon da vi nådde toppen, var: "Var dette det hele?!?!" Vi hadde regnet med langt tøffere kliving og luftighet. Ingen av oss driver med klatring, men vi er relativt erfarne fjellfolk med 30 år i fjellet og i snitt ca. 30 hovedtopper over 2000 meter hver oss. Vår konklusjon er at du skal være hardt plaget av høydeskrekk og være lite fjellvant for å ha problemer med denne toppen i godt vær. Men det er viktig å finne riktig renne å gå opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, vi fulgte egentlig veldig nøye den beskrivelsen på etojm som ga beskjed om at det ikke var nødvendig med sikring. Vi gikk over Dumhøeplatået, ned i skaret, og gikk under det lysere feltet som ligger til høyre for den første hammeren på eggen. Til høyre for dette lysere feltet er det en liten utfordring med litt lett kliving, og en tilsvarende utfordring etter neste renne. I tillegg var det et snøflak litt lenger bort vi måtte runde nedenfor, samt et litt løst parti etter dette flaket. Cluet var å gå langt nok bort til riktig renne før vi tok opp mot toppen, her er det fort gjort å bryte av for tidlig oppover og komme opp til en av hammerne som krever sikring. Den største utfordringen var et par fuktige sva, men det var ikke noe problem å ta seg over, og det var aldri antydning til å være luftig.

Når man står ved skaret på Dumhøeplatået, ser toppmassivet ganske "truende" og utilgjengelig ut. Men det er mye enklere enn man tror straks man begynner å prøve. Jeg anbefaler at man leser nøye beskrivelsen på etojm før man prøver seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Høres jo nesten overkommelig ut dette her :D

Skarstind ser jo ut som en morsom topp, men har egentlig alltid trodd at det er en klatretopp. Noen har beskrevet den som helt grei, mens andre mener den krever sikringsutstyr. Den ser ihvertfall temmelig utilgjengelig ut fra de fleste vinkler. Men det trenger jo ikke bety noe.

Det er veldig vanskelig å anslå vanskelighetsgrad på en topp fordi alle har en forskjellig subjektiv oppfatning av hva de anser for å være vanskelig. Iblant har jeg til og med blitt hyggelig overrasket over at topper jeg trodde var utfordrende har vist seg å ikke by på problemer i det hele tatt (f.eks Visbretind og Tverrbotnhornet) andre topper har vist seg å være verre enn jeg trodde.

Men Skarstind er i hvert fall inne på lista over "must do" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk turen med en kamerat sommeren 2003, som oppvarmingstopp for Heftyes renne på Storen. Jeg vil på det varmeste anbefale at man tar med seg ordentlig klatreutstyr og går eggen, og holder seg til eggen. Det er en herlig tur. På tilbaketuren gjorde vi en rappell over øverste hammer, men gikk forøvrig usikret rundt hammerne, og som andre nevner, det er overhodet ikke vanskelig, men etter min smak også bare grisete terreng, rett og slett ingen god fjellopplevelse. Jeg vil også påstå at hjelm er et must på denne ruta. Jeg skjønner ikke helt at folk absolutt skal presse seg gjennom et slikt terreng uten klatreutstyr når det er hundre andre fine topper man kan gjøre uten klatreutstyr.

Eggen, derimot er herlig, luftig, kjempeutsikt, akkurat passe vanskelig for en som ikke er noen god klatrer, med gode steder å sette kiler, og generelt bare kjempetur. Derfor vil jeg foreslå at man sparer Skardstind til man har litt klatreerfaring, og holder seg til eggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjetil: Det er dessverre en hel haug med folk som absolutt må presse seg gjennom grisete løse flanker fordi de ikke er så bratte og luftige. Helt enig med deg Kjetil. Flott innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Merkelige holdninger her!?!? Det er ikke spesielt grisete opp til Skardstinden, det er uproblematisk å ta seg opp uten sikring. Ovenstående holdninger synes jeg stinker av et klatresnobberi jeg trodde vi var kvitt i 2005. "Fjellet er til for oss som kan klatre, dere andre må holde dere vekk"-holdning er smakløst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Han var på Skardstinden antar jeg. Retningen stemmer og høyden i forhold til Storjuvtinden stemmer. Kunne vel vært Nåla også men da hadde nok bildet vist en lavere høyde i forhold til Storjuvtinden.

Tror ikke det hadde blitt noe lettere å se hvor det var med et større bilde. Tittelen på innlegget sier vel også sitt?

Et flott bilde er det uansett som godt kunne vært større ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Beklager oppløsningen, det er tatt med en litt for billig mobiltelefon. Bildet viser toppvarden på Skardstinden med, som korrekt anført over, Storjuvtinden og Piggen i bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dere misforstår, men jeg snakker ikke om ura, jeg snakker om hamrene fra Dumhøy, og da BARE der hvor hammer 1 omgås, de tre andre skal pokker ta meg klyves... de som også finner en vei utenom disse må ha store problemer...vil de ikke ha en fin bestigning? Vil de gå å sparke i ur, løs stein osv? Og her mener jeg bestemt at alle bøkene omkring dette stinker, for disse 3 hamrene er da ikke vanskelige i det hele tatt, utsatte ja kanskje, men ikke vanskelige??... Knutsholstind fra Svartdalen kan sidestilles med de, det mener jeg bestemt, derfor skjønner jeg ikke bøkene som karakteriserer hamrene for "vanskelige" og lurer de fleste til å dra med seg alskens klatreutstyr opp Dumhøy fra Geitsetra, som er en helvetes stigning å drasse på for mye i, det vet de som har vært der...Hvorfor kommer ikke de rette fakta på bordet og forteller om hvor fantastisk det er å bestige Skarstind fra Dumhøy UTEN tau!!! En kjempe tur rett og slett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det har alt for lenge vært en overfokusering på sikkerhet i norsk fjellsport. Dagens aktive mennesker har et annet forhold til risiko enn det som var vanlig for 20-30 år siden. Det er for mange sikkerhetsfanatikere som har fått lov til å dominere dette feltet fram til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hamrene er da ikke vanskelige i det hele tatt, utsatte ja kanskje, men ikke vanskelige??... Knutsholstind fra Svartdalen kan sidestilles med de, det mener jeg bestemt, derfor skjønner jeg ikke bøkene som karakteriserer hamrene for "vanskelige" og

1. Jeg har gått begge deler og er positivt uenig med deg. Jeg oppfordrer andre som har gått normalveien i vestflanken til Store Knutsholstinden og som mener den er å likestille med hamrene på Skardstinden er å sidestilles skrike opp. Fjellet er subjektivt, det er jeg enig i (derfor bør du også la folk som vil sikre på utsatte (ja du innrømmer at det er utsatt) steder gjøre det uten å rakke ned på dem. Ingen har hevdet at det er teknisk vanskelig, bare bratt OG UTSATT), men så subjektivt kan jeg ikke forstå at det er - hvis jeg er så på jordet burde jeg nok aldri laget bok om disse toppene :?

2. Vanskelige er jeg enig at de ikke er, men direkte vanskelig må vel ikke ruter være for at vanlige tindebestigere kan få lov til å føle et ærlig og beroligende behov for å sikre? Jeg fatter det ikke!

Jeg forstår jo veldig godt at enkelte kan føle at f.eks. Thommessens angivelse av toppen som "ren" klatre / sikringstopp er noe overdrevet, men selv om man virrer nede i flanken mot sør er det fortsatt ingen Galdhøe, Rasletind eller Glittertind, mener nå jeg da.

Ut i fra min erfaring, kan jeg dog være enig at fullt klatreutstyr kanskje er noe overkill om man kommer fra Dumhøe under GODE forhold. Hvis man trenger det, kan man hevde at man burde øve seg på noen enklere topper først, men samtidig vil jeg på det sterkeste anbefale å gå opp den veien man ev. skal ned....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si meg helt enig med Morten. Til Var der: Hvis du sidestiller vestflanken på Knutsholstind med nordvestegga på Skarstind, må du ha rotet deg langt vekk fra ruta på førstnevnte.

Med hensyn til sikkerhet: Det var nok ikke for 25 -30 år siden at sikkerheten ble så veldig fokusert på, men i det siste tiår. Det er nå at f eks brekursene forlanger kombinasjonssele mens det før holdt med brystsele. Dette har vel sammenheng med den voldsomme økningen i fjellsportkurs og dermed mange flere som deltar på slike. Jeg er tilbøyelig til å være enig i at fokuseringen på dette med sikkerhet kanskje har gått noe for langt. Jeg har truffet lag i fjellet med tausikring på de utroligste steder som f eks på østryggen på Koldedalstind og på vinterskitur over Besseggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestflanken på store Knutsholstind kan da umulig være like utsatt og luftig som nordvesteggen på Skardstind? Nå har ikke jeg gått vestflanken på førstnevnte, vi fulgte søreggen den gang vi besteg store Knutsholstind. Denne ruta kan nok sammenlignes med nordvesteggen til Skardstind. Søreggen til Knutsholstind er gradert 2-3 i Klatrefører for Jotuheimen, og den omtalte eggen til Skardstind mener jeg ligger i samme gate (det var dette med hukommelsen da.. :? ).

At turen til Skardstind via nordvesteggen er en kjempetur uten tau er jeg helt enig i Ole78, men jeg har også full forståelse for at enkelte vil føle behov for å sikre dersom de følger hamrene. Og ihvertfall den første! Men det er helt sikkert en kjempetur med litt sikring også... :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellet er subjektivt, det er jeg enig i (derfor bør du også la folk som vil sikre på utsatte (ja du innrømmer at det er utsatt) steder gjøre det uten å rakke ned på dem. Ingen har hevdet at det er teknisk vanskelig, bare bratt OG UTSATT), men så subjektivt kan jeg ikke forstå at det er - hvis jeg er så på jordet burde jeg nok aldri laget bok om disse toppene :?

2. Vanskelige er jeg enig at de ikke er, men direkte vanskelig må vel ikke ruter være for at vanlige tindebestigere kan få lov til å føle et ærlig og beroligende behov for å sikre? Jeg fatter det ikke!

Jeg forstår jo veldig godt at enkelte kan føle at f.eks. Thommessens angivelse av toppen som "ren" klatre / sikringstopp er noe overdrevet, men selv om man virrer nede i flanken mot sør er det fortsatt ingen Galdhøe, Rasletind eller Glittertind, mener nå jeg da.

Ut i fra min erfaring, kan jeg dog være enig at fullt klatreutstyr kanskje er noe overkill om man kommer fra Dumhøe under GODE forhold. Hvis man trenger det, kan man hevde at man burde øve seg på noen enklere topper først, men samtidig vil jeg på det sterkeste anbefale å gå opp den veien man ev. skal ned....

Jeg har ikke rakket ned på noen, jeg sier ganske enkelt bare det at de som drasser med seg en haug av klatreutstyr opp Dumhøy(en laaanggg stigning fra Geitsetra), er feilinformert, nærmest lurt. Folk tror dette er en vanskelig klatre-rute??, ja, for det er det som er beskrivelsen av denne ruta i bøkene, og det er helt feil, uansett hvor subjektivt man ser på det. Dette er en flott tur som kan nytes så uendelig mye mer hvis man slapp å ta med seg alskens sikringsutstyr, og det bør man informeres om, ikke det motsatte som nå. Og jeg snakker alltid om GODE forhold, under dårlige forhold kan til og med Rasletind by på trøbbel, så det er innlysende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.