Gå til innhold
  • Bli medlem

Sølen rundt med barn?


Muffen

Anbefalte innlegg

For dere som har gått der, er dette mulig å gjennomføre?  Ungene er 4, 8, 10 og 13, pluss 2 mødre. Ho på 4 er sprek og utholden liten apekatt. 

Ser at det er ca 24 km rundt nordre og midtre toppen, pluss avstikkeren opp til toppen. vi har tenkt kanskje 2 overnattinger. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må da være noen? 

 

Vi finner det ut uansett, men det hadde vært fint om noen kom med noen erfaringer.

 

Vi tenker å starte ved Mefurua et sted( et sted der vi kan legge igjen kanoer mm og kun pakke for en 2-3netter) og rusle en tur. Jeg sier rusle, vi har god tid. Muffen og jeg med 4 barn skal bruke 14dager i og omkring Sølen og Sølensjøen( jeg må ut av huset mens gubben river et bad med mugg, pollen er ti ganger bedre i så måte). Vi tenkte å gå fra Mefurua, rundt på baksiden( som for oss er Rendalssiden) stoppe i skardet og få gått opp på toppen, og ned igjen på sjøsiden.

I følge ut.no er det en sti rundt hele og den regner jeg med er mere enn synlig etter så mange mennesker som har tråkket der. Det vi lurer på er hvor fysisk krevende det er.

Er det bare å ta seg god tid og gå der med unger? Hun minste er ei fjellgeit uten like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sånn halvkjent i området, men har aldri gått rundt, så om det er sti og hvor tydelig den er skal jeg ikke uttale meg om. Har gått fra Jota via Skardtjønnet til toppen.

Det er naturligvis mye stein, skardet er mer eller mindre ei eneste steinrøys på enkelte partier.

OK teltplasser rundt Skardtjønnet.

Medfurua er i allefall et  fin fint utgangspunkt.

Fiskevollen for å bunkre røkt Sik er selvfølgelig obligatorisk (gitt at det er folk der) om dere tar dere inn fra Medfurua.

 

PS: Ta med MYE mygg og knottmiddel!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått mot Sølen, men ikke rundt. Jeg gikk fra en parkeringsplass på sør eller sør-øst siden, husker ikke presis. Det var grei terreng og lettgått. Selve veien mot toppen ser veldig bratt ut. Da jeg var der, var det mye vind og det fristet ikke meg med høydeskrekk å gå opp. Kanskje er barn ikke så redde. 24 km høres veldig langt ut for en 4 åring. Men som sagt, hvorfor ikke gjøre det til en helgetur med overmatting? Det var en åpen hytte ved det vannet som lå nær parkeringsplassen der jeg startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv gått rundt Sølen og ellers vært mye på tur i området. Som jeg husker det er stien rundt den delen av Sølen veldig grei å følge og er rødmerket. Det er lettgått terreng uten veldig bratte partier. Som sagt over er det mye ur i Skardet, så der må dere regne god tid. Toppturen er selvsagt bratt, men tror stien opp er grei å følge (har faktisk ikke vært på toppen selv ennå). Her i Rendalen er det vanlig at skoleelever, tror det er 7. klasse, er på tur til toppen fra Grøndalen. Helt enig i at nordsiden er "baksiden" av Sølen ;) (om jeg forsto deg riktig). Jeg er vant med å se Sølen fra nær Jotheim, der vi har hytte, og er ikke enig med folk her at nordsiden er den "riktige" siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Tro meg, 24 km er ikke uoverkommelig for den 4 åringen over noen dager. Ungen kan stå slamom fra om 9-18 på vintrene, går lett 6km eller mere på ski med en pause og er aldri i ro. Hun er i sannhet en apekatt med motto: det har jeg aldri prøvd før, så det tror jeg nok jeg skal klare.

Vi regner med å bruke noen dager på turen og tar god tid gjennom skaret.

Glemmer ikke myggmiddel ( eller zyrtec), vi er tross alt vandt med trysilmyggen og knotten. Euraxen blir nok ikke langt unna den heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen.

Vi har tenkt kanskje 2 netter i telt. Men vi pratet på å ikke gå rundt, men opp og ned stien mot sjøen.

At 4 åringen ikke skal orke er jeg ikke redd for. :P

Vannet I tjønna oppå der, man kan drikke det?

#- Mobil -#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overlevde da Skardtjønnet for noen år siden. Ganske mye større enn visse myrputter jeg har drukket av.

 

Turen til toppen er grei. Høydeskrekkpartiene er først når du er oppe.

 

Kikker på ut.no og hvis "stien rundt" er det jeg tror, så har jeg gått der på ski seint på året. Mot Vesleskardet kan det være vått og draget opp der er drøyt - mulig det bare var all den råtne snøen. Men terrenget er lettgått for både små og store aper :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere!  Vi vurderer nok litt på turen hvilken vei vi går. Poenget er uansett at vi skal bruke opp 14 dager i området, så vi har god tid, derfor tenkte vi en vandretur i tillegg til å padle. Vi har ikke dårlig tid på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.