Gå til innhold
  • Bli medlem

Søppel i naturen


Celine

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid irritert meg grenseløst over folk som kaster søppel i naturen, og også andre steder. Hva er det som feiler folk? Er det så utrolig vanskelig å ta med seg søpla og kaste den der den hører hjemme: søppedunken/ -dynga?

Vi betaler hauger av penger til staten for at den igjen skal bruke pengene på å rydde søpla etter folk. Tenk på alt fornuftig pengene i stedet kunne bli brukt på, som miljø- og naturvern.

Hva skal til for at folk skal våkne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var akkurat ute og badet i et tjern som ligger nær vei, og tenkte på det samme. På andre siden av vannet hadde noen åpenbart hatt en hyggelig aften, og latt ølbokser, emballasje, plastposer og ymse skrot ligge igjen. Det er nødt til å være folk som er vant til å bo i indre bystrøk, der det faktisk fins folk som rydder etter deg...

Hver gang avisene tar opp saken og spør folk på gata er det helt UTROLIG hvor mange - voksne folk! - som svarer at de nok slipper søppel rett ned på gata uten å tenke. Ubegripelig. Tenker de virkelig at der kan det ligge til feierne kommer? Og at det er helt greit at gata flyter over av søppel inntil videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mine vandringar i Stølsheimen og områda rundt ser eg stadig vekk litt søppel. Det er alt frå papir, sneipar, m.m. langs stiane, og søppelhaugar der det tydeleg har vore ein durabeleg rast. Det er berre ein ting å sei om søppel i naturen, nemleg: TRIST!

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid irritert meg grenseløst over folk som kaster søppel i naturen, og også andre steder.

Jeg driver med Geocaching og det innbefatter å måtte lete litt innimellom busker og steiner for å finne beholderen jeg er ute etter. Innimellom finner jeg sørgelig mye søppel før jeg finner beholderen.

I går kveld var jeg på Gaustatoppen, og selv om det ser ganske rent og pent ut på toppen, var jeg overrasket over hva som lå av søppel og skrot mellom steinene. Det var knuste glassflasker, plastflasker, plastposer med og uten innhold osv.

Og fredagens tur rundt Nøklevann i Østmarka var enda verre. Engangsgriller, hele og knuste flasker av alle slag, en motorblokk, damebind og ditto tamponger, osv.

Jeg skjønner ikke engang hvordan folk tenker. Tror de det blir borte av seg selv? At det ikke gjør noe? At så lenge det ikke ligger lett synlig, så gjør det ingenting? At noen andre kommer sikker til å rydde det bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av de verste stedene er kanskje rundt Juvasshytta. Der trengs det en skikkelig dugnad en gang!

Og at lokker til blikkbokser fra hermetikken fra selvbetjeningslageret til Olavsbu og annet skrot finnes i vannet ved siden av, skjønner jeg definitivt ikke. Søppelbeholderen på hytta må da ha vært nærmere enn vannet når folk åpnet boksene???

Eller hvordan en stor presenning havner på stien nesten opp mot Svellnosi...

Vi plukker alltid med oss alt vi finner av søppel underveis, men noen ganger har vi ikke plass til alt vi finner...

Jeg synes det blir jammen på tide at DNT (og private aktører og hytter) sender ut søppeldugnader langs stiene og rundt hyttene sine!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de det blir borte av seg selv? At det ikke gjør noe? At så lenge det ikke ligger lett synlig, så gjør det ingenting?

Nettopp! Det ser nesten slik ut. Har ikke tall på alle engangsgriller (hater engangsgriller. Kan ikke folk heller skaffe seg primus?), all plastemballasje og flaskekorker som ligger strødd overalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engangsgriller høres forbudt!

Problemet med de er ofte at de enda er for varme for å kastes når folk er ferdig med å spise og skal dra videre. Mange søppeldunker langs fjellveiene har plastik- eller papirposer inni, slik at man (selvfølgelig) ikke kaster en varm engangsgrill inni.

Resultatet er at de ligger overalt (på siste plassen der man hadde teltet), og gjerne ved siden av søppeldunker. Hvis man overnatter, finnes det derimot ingen unnskyldning - da er den kald neste morgen når man reiser videre uansett!

Engangsgriller høres forbudt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha fått med meg episoder av homsepatruljen og ekstrem rengjøring er det ikke overaskende at mange ikke klarer å se møkka de lever i bør fjernes, men det er ingen unnskyldning. Enhver som er glad i naturen sørger for å forlate den slik man ønsker å finne den neste gang.

Kanskje miljøvernministeren kunne be folk plukke opp søppel i stedet for å be for grasrøttene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmet mitt er rotete som få, men aldri at jeg kaster fra meg noe i naturen (eller på gata for den saks skyld). Å ha det rotete hjemme er ditt eget valg, for det rammer ingen andre. Men å forsøpple in naturen, ja motivasjonen bak det tror jeg ingen av oss på forumet forstår.

Om noen trenger en oppsynsmann med oppgave å skrive forelegg til idioter som dette, så melder jeg meg frivillig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av de verste stedene er kanskje rundt Juvasshytta. Der trengs det en skikkelig dugnad en gang!

Typisk innvandrer å komme til Norge og klage over søppel uten å gidde å gjøre noe med det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk innvandrer å komme til Norge og klage over søppel uten å gidde å gjøre noe med det selv.

Hmmm... godt forsøk, men der ble det skivebom.

==>"Vi plukker alltid med oss alt vi finner av søppel underveis, men noen ganger har vi ikke plass til alt vi finner... " (sitat Julia)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk innvandrer å komme til Norge og klage over søppel uten å gidde å gjøre noe med det selv.

Jeg ville heller sagt: typisk Tom å slenge ut påstander om folk han ikke kjenner i det hele tatt med den største selvfølgeligheten. Skjerp deg!

Jeg har faktisk vært inne på tanken å reise til Juvass med en (eller flere) sorte søppelsekker og tilby meg for en dugnad der. Men hvis det skulle ble noe av det, så uansett først etter boka er ut. Nå har jeg IKKE tid.

For øvrig lurer jeg på hvordan du er i stand til å bedømme hva jeg gjør ang. søppel :). Spør Morten om min "kildesorteringstvang" hjemme :D. Det er nesten sånn det blir for mye for ham noen ganger når jeg samler på en hver liten plastflik (og vasker den t.o.m. før jeg legger den i plastsekken). Men Valdres er faktisk veldig flink til å tilrettelegge for kildesortering. Her her resten av landet noe å lære!

[edit] Bare så du vet det: I tilfelle søppel og kildesortering så har Tyskland vært for 20 år siden der Norge er nå. Det var noe av det første som slo meg da jeg kom hit: Manglende kildesortering og mye søppel rundt omkring (og metallskrot og annet snacks på gårdene). Man har mye plass i dette landet og var ikke nødt (enda) å innføre søppelreduserende tiltak i samme grad som andre land som har mye større befolkning og som har vært nødt å finne på noe der for lenge siden.

Så ikke kom her og fortell meg at ikke innvandere kan komme med noe positivt en gang i blandt eller at Nordmenn alltid vet bedre. Det er i hvert fall IKKE tilfelle. Jeg har vokst opp med en større samvittighet rundt forsøpling enn du noen gang har hatt.[/edit]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom akkuratt tilbake frå ein tur i Ryfylkeheiane. Plukka med meg ein halv bærepose med aviser og røykpakker på ruta mellom Nilsebu og Kleggjadalen igår.

Ellers tok eg med meg ein mutter og ein penn på ruta mellom Storesteinen og Eidavatn, men dette er nok heller mista med eit uhell.

Generelt sett trur eg søppelproblemet er lite i Ryfylkeheiane, heldigvis. Dei som vandrar i fjellet bør ta seg bryet med å plukke litt søppel, det er nok den einaste måten å bli kvitt problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.