Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken jakke til bruk på fjelltur?


Bassbone85

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har planer om å begynne å gå i fjellet i sommer. Jeg er ikke spesielt fjellvant. Lurer på om dere kan komme med noen tips når det kommer til valg av jakke til fjellbruk. Ser at det er mye å velge mellom. Type membraner, vanntett, vindtett og pusteevne. Jeg er student så jeg har ikke så veldig mye å rutte med. Håper på å finne noe på rundt 2000,- Takk for hjelpen.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

 

Her er det utrolig mye forskjellig å velge mellom. Skal du ha en alt-i-ett, så syns jeg du bør ha noe som er vanntett, type Gore-tex, Dri3 eller Dermizax. Dersom vanntett ikke er så nøye, om du f.eks har en god regnjakke er softshelljakker et alternativ. De er vindtette, puster mye bedre og er mye billigere.

De fleste faller likevel på en vanntett skalljakke, da har du en jakke til all slags bruk. Mitt tips er å prøve å finne noe på salg, da kan du fort få en god jakke fra Norrøna eller Arcteyx til rett over 2000. Sportsbutikker selger ofte ut fjorårets modeller rimeilig dersom det kommer ny neste år.

Bor du på Østlandet har du jo Norrøna outlet i Vestby, der kan du gjøre et kupp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Bassbone85, og velkommen til forumet :)

Når det gjelder jakke kommer det veldig an på hvordan fjellturer du skal begi deg ut på. Sommer eller vinter? dagsturer eller ukesturer? Fint vær eller alt slags vær?

Det viktigste er å ha en vindtett jakke på fjellet. Det blåser mye til tider og holder du ikke vinden ute blir det fort en dårlig opplevelse. Vindtette jakker finnes det mange utgaver av og til forskjellige priser. Gramjegerne velger de letteste utgavene uten hette og ekstra finesser. Dette er ikke noe jeg selv ville gått med på fjellet. Hetten er gull verdt! Kanskje det som skiller mest mellom ulike jakker i samme prissegment. Finn en jakke som passer din kropp med en hette som sitter godt på hodet.

Til fjellet ville jeg valgt en membran jakke. Her finnes det uttallige valg. Membranen til Gore-Tex og Dermizax er de mest populære og velprøvde. Men selv innenfor deres merke er det mange membraner som har forskjellig vannsøyle, slitestyrke og pusteegenskaper. Når det er sagt har jeg jakker med forskjellig membran, og konklusjonen min er at membran klær puster ikke spesielt bra uansett, men har jakka gode luftemuligheter (stor glidlås under armene), så funker de bra. 
Jeg har alt fra en billig norheim jakke til Norrøna recon jakke. Og selvom jeg stoler mest på reconjakka i dårlig vær, må jeg si at billigjakken imponerer den og. Det er ofte jeg drar på dagsturer med den, selv i sterk vind og litt regn. Så gore-tex pro-shell er ikke nødvendig. Om jakken har 8000mm eller 28000mm vannsøyle merker du ikke. Alt over 1500mm er vanntett. Derfor de lager de mye tettere er fordi de mister egenskaper over tid og bruk (slitasje), men når du begynner å komme opp i så ville tall er det mer et markedsføringstriks.

Jeg ville tittet litt på salg. Sett om du finner noe på tilbud. Det er mange fine merker der ute, men du får kanskje mer for pengene ved å velge et litt mindre populært merke (med mindre du finner et godt tilbud på vestby eller lignende).

Uansett: Vindtett og vanntett med en kjent membran, så er du der. Viktig at jakken passer deg og har en god hette. Hva man trenger av lommer osv er veldig individuelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anbefaler Dri3-jakkkene til Norrøna.

 

De er ganske luftige til å være så vanntette. Og dessuten mye billigere enn Gore-Tex, samtidig som de gjør jobben bra nok. Eneste ulempen er at den ikke er like slitesterk. Så lenge du ikke skal klatre så passer den likevel til de fleste. 

 

Du får mye for pengene av Missing Link også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det her kan bli mye informasjon på en gang, men du kan komme til å se ting som 2-lags og 3-lags membran. Dvs. at i en 3-lags jakke har du ytterstoff - membran - innerstoff, mens du i 2-lags har ytterstoff - membran. Noen har også 2,5-lags hvor du har ytterstoff - membran - påstemplet mønster eller mesh. Stoffene er alltid laminert sammen, så de føles som ett stoff. Skal du gå et stykke med ryggsekk, ville jeg holdt med unna 2-lags og 2,5-lags fordi membranen kan bli veldig fort slitt og ødelagt der du har skulderreimer og hoftebelte fra ryggsekken.

Når det er sagt, har jeg en pent brukt Helly Hansen Odin Traverse i str. XL jeg skal kvitte meg med, hvis det kan være av interesse  :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir fort mye prat om membraner og vannsøyler her. Vel og bra det, og du har fått mye god informasjon fra kunnskapsrike folk! Vil bare minne om at folk har gått i fjellet lenge før "membranalderen", og de har klart seg veldig bra :) En vanlig vindtett anorakk (som du med litt flaks finner på loftet hjemme) + en regnjakke i sekken, og du er godt rustet til fine opplevelser i fjellet. Om turene i sommer skulle gi mersmak kan du etterhvert investere litt penger i utstyr som dekker behovene dine :) God tur!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir fort mye prat om membraner og vannsøyler her. Vel og bra det, og du har fått mye god informasjon fra kunnskapsrike folk! Vil bare minne om at folk har gått i fjellet lenge før "membranalderen", og de har klart seg veldig bra :) En vanlig vindtett anorakk (som du med litt flaks finner på loftet hjemme) + en regnjakke i sekken, og du er godt rustet til fine opplevelser i fjellet. Om turene i sommer skulle gi mersmak kan du etterhvert investere litt penger i utstyr som dekker behovene dine :) God tur!

 

Et så bra svar at jeg blir flau over meg selv!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom gjerne med tilbakemelding når du har bestemt deg :)

Hei!

Det ble en Arc'teryx Alpha SL Hybrid.

Fant den på fjellsport.no. Det var 15% rabatt på Arc'teryx produkter pluss at jeg hadde en 15% rabattkode fra Villmarksliv. Endte opp med å betale 2166,-

Føler at jeg gjorde et godt kjøp.:D

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert en bra jakke du har kjøpt, men vær oppmerksom på at det er en sammenheng mellom det å holde vann ute og det å holde kondens inne.

Jeg har en Arc'teryx Theta SV jakke og to Bergansjakker av Dermizax. (Bergansjakke på profilbilde.) Thetajakken er både vind og vanntett, men kondenserer som en regnfrakk på innsiden.

Jeg sendte en forespørsel til Arc'teryx om kondensproblemet og fikk til svar at hvis du vil holde regnet ute så må du regne med kondens. De anbefalte å finne ut hva som funket best under og å bruke luftemulighetene som er i jakken, men det er ikke så lett når du går med sekk.

Jakkene fra Bergans kondenserer også noe i kaldt vær, men er mye behageligere å gå i og de er også varmere. Jeg trenger ikke så mye klær under. Slitt Dermizax er ikke så regntett som en del andre stoffer, men det blir en avveining hva som betyr mest. Komfort, våt fra innsiden eller våt fra utsiden. I regnvær blir du som regel våt uansett.

Jeg bruker stort sett bare ull under skalljakken, men det er mange som bruker fleece og syntetisk undertøy. Kanskje du kunne få noen erfaringer fra disse også.

Hvis ikke jakken holder regn så kan en regnponcho være et greit alternativ. De kommer i alle prisklasser og i alle kvaliteter. Min kone kjøpte noen slike før 17. mai for å ha over bunaden hvis det ble regn. De kostet nesten ingen ting og veier enda mindre. Jeg har nesten alltid en slik tynn engangs regnfrakk i sekken når været er litt ustabilt. Det er mye billigere enn en dyr skalljakke.

Til vinterbruk har jeg en Norrøna Svalbard Arktis. Den er av bomull og tåler svært lite regn, men i kulde og vind er den helt super.  

Du ser den så vidt på dette bildet.

post-4220-0-70269300-1370154781_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.