Gå til innhold
  • Bli medlem

Sylan i august


grethe

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå fra Kvitfjellhytta til Prestøyhytta, videre til Schulzhytta, og til slutt Græslihytta siste dagen.

Har ikke vært i området før, og lurer på hvordan turen er; terreng, om det er kø-tendenser (mye folk), og om hyttene er betjente/ubetjente/selvbetjente.

Hvis noen har en cirka-tid på de ulike avstandene hadde det også vært fint å vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå fant jeg jo noen av svarene selv, i tilfelle det kan være av interesse for andre:

Prestøyhytta er selvbetjent, det samme er Græsli. Schulz har både betjent og selvbetjent "avdeling", ettersom jeg forstod.

Kvitfjellhytta - Prestøyhytta: 5 timer (13 km).

Prestøyhytta - Schulzhytta: 6 timer (18 km).

Schulzhytta - Græslihytta: 7 timer + 1 time ned til bygda/veien.

(Ifølge DNT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sylan er i Sør Trøndelag inn mot Svenskegrensa. Bl.a. kan du kjøre fra Trondheim forbi Selbu(votteland) og langt inn i ødemarken til ei hytte jeg ikke husker navnet på (har vært der) og derfra har du de norske syltoppan tilgjengelig på en dagstur. Den høyeste av fjellene her ligger i Sverige og er litt drøyere å bestige.

Riktignok er fjellene er flott og massive, men helt forenlig med mitt begrep på en syl er de ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal gå fra Selbuskogen til Kvitfjellhytta har jeg gått samme turen tidlig i påskeuken for noen år siden. Da traff vi ikke folk før vi kom til Schultzhytta. Terrenget er slakt. Vi prøvde å gå via Stor-Skarven men måtte gi det opp p.g.a. drittvær. Forøvrig tror jeg Schultzhytta er den betjente hytta i Norge som er lengst unna bilvei i Norge.

For den som lurer: Sylan lygger på grensen mellom Sør-Trøndelag og Jämtland. Strekker seg langt inn i Sverige. man kan gå fra f.eks. Selbuskogen østover til Bydalen fra hytte til hytte uten å krysse bilvei. Jeg trur det er ca. 10 dagsetapper. Har gått mange turer i Sylan (både på svensk og norsk side), men mest om vinteren. En topptur til Storsylen er også en fin tur. Se f.eks. http://johnsen.2y.net/Fotoalbum/2004/Storsylen/

post-794-133474395417_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg jo noen av svarene selv, i tilfelle det kan være av interesse for andre:

Prestøyhytta er selvbetjent, det samme er Græsli. Schulz har både betjent og selvbetjent "avdeling", ettersom jeg forstod.

Kvitfjellhytta - Prestøyhytta: 5 timer (13 km).

Prestøyhytta - Schulzhytta: 6 timer (18 km).

Schulzhytta - Græslihytta: 7 timer + 1 time ned til bygda/veien.

(Ifølge DNT)

Du må vel regne med 14 km fra f.eks. Vinsmyra (Selbuskogen) for å komme deg til Kvitfjellhytta også? Man kan også gå fra Elvran, Sona og Hegra. Sona er nærmest, mend it går det ikke buss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylan er i Sør Trøndelag inn mot Svenskegrensa. Bl.a. kan du kjøre fra Trondheim forbi Selbu(votteland) og langt inn i ødemarken til ei hytte jeg ikke husker navnet på (har vært der) og derfra har du de norske syltoppan tilgjengelig på en dagstur. Den høyeste av fjellene her ligger i Sverige og er litt drøyere å bestige.

Riktignok er fjellene er flott og massive, men helt forenlig med mitt begrep på en syl er de ikke :)

jag gick i Sylarna nio dagar 1997; jag hade akuta hälsenebesvär och ville göra

det enklaste som fanns! Naturligt nog gick de flesta etapperna på svenska sida.

Den norska orkar knappt över trädgränsen, medan den svenska överlag ligger

högt (den är dock bitvis rätt enformig).

I Norge gick jag (Blåhammaren)-Storerikvollen-Nedalshytta

(här stryker man tätt förbi Sylmassivet)- tillbaka till Sverige.

Man kan snart den stora sjön utantill.

Den finaste etappen i Sverige är nog Vålåstugan-Gåsen genom Härjångsdalen;

övergången från Nedalshytta till Sylstationen är också fin.

Sen finns ju grannområden utan tillrättaläggning, som

Tjallingdalen, Bunnerfjället, Gråsjöfjället.

Det är gott om mygg i Sylarna.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ypperlig ut! Jeg er en del i Trondheim så dette må undersøkes. Hvor langt er det med bil fra Trondheim innover de trakter?

Hvor parkerer man i dette området da?

Er det mye folk på hyttene?

I Sverige går väg till Storulvån, från Duved eller Handöl.

I Norge går väg till Nedalshytta, och - detta gillar jag -

parkeringsplatsen är ett stycke från stugan - jag vill minnas att man inte ser den

från gårdsplanen.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da var det gjort ...

Terrenget gikk mye i myr, som egentlig lignet mer på sump etter mye regn.

Vil ikke anbefale denne ruta som fjelltur, neste gang blir lenger inn i Sylan.

Var heller dårlig merking deler av turen - fra Prestøy til Schulz var det tett tåke, og vi gikk fra T til T, noe som ikke var spesielt lett med dårlig merking.

Satte opp igjen de merkene vi klarte, men spørs om det holder særlig lenge - her har NTT (?) en jobb å gjøre ...

Bortsett fra det var det en fin tur, og vi så ikke en levende sjel før vi kom til Schultz!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et apropos til diskusjonen i denne tråden har jeg lagt ut en gammel turrapport som jeg laget for 3 år siden: http://andnorm.no/Fjellturer/dorstokkmila/

Dette var i tillegg til fellesturen som er beskrevet, også den første turen hvor jeg gikk alene deler av veien; Jeg tok toget til Storlien, taxi videre til Rundhögen og gikk derfra til Blåhammarens Fjellstation om Tverråa. Det hadde regnet og underveis fikk jeg så tett tåke at jeg tok kompasskurs mellom stakene(og stakene står tett i Sverige). Etter hvert begynte jeg å lure på om jeg hadde gått forbi Blåhammaren, men da jeg så opp sto jeg 20 meter fra hytteveggen og så den så vidt.

Skoene klarte jeg ikke å få tørket skikkelig så dagen etter gikk jeg i fuktige sko til Storerikvollen og vår tidlig fremme der. Været hadde bedret seg betraktelig og avslappingen i solveggen gjorde underverker med humøret.

Resten av turen er beskrevet under linken over, men legger ved noen bilder som ble tatt den første dagen i Sverige.

post-474-133474396752_thumb.jpg

post-474-133474396759_thumb.jpg

post-474-133474396767_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ypperlig ut! Jeg er en del i Trondheim så dette må undersøkes. Hvor langt er det med bil fra Trondheim innover de trakter?

Hvor parkerer man i dette området da?

Tida med bil varierer ut fra hvor du vil starte. mange muligheter. Vil du helt inn til Nedalshytta for å gå i området rundt Sylmassivet (Storsylen 1762 moh), tar det fort 2 1/2 time, kanskje litt mer. Hit inn kommer du med bil om sommeren. Om vinteren må du gå fra Stuggusjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

il Camoscio skrev:

Men den här bilden måste vara tagen

på mycket lägre höjd, av alla träden att döma.

Bildet er nok tatt lenger inn i Sverige, men høydeforskjellen er ikke stor; ca 50 m - Enan renner meget slakt fra den overgangen du viser til. Første stryket synes å være her etter kartet(NB! kartene i Sverige opererer med 10-meters koter mot våre 20-meters). Forøvrig er det jo også nå bru på overgangen ved Enanstugan der stien mellom Blåhmmaren og Storerikvollen går.

Enanstugan var opprinnelig en gave fra nordmenn til Svenska Turistföreningen som takk for den hjelp den svenske grensebefolkningen bidro med ved leting etter 5 norske NTH-studenter påsken 1927. Det er også satt opp en stormklokke like ved Enanstugan.

Når det gjelder parkering i dette området, så er det parkering like ved Nedalshytta om sommeren mens det ved Storerikvollen er ca. 4 km å gå fra parkeringen som nås via bomvei fra Ås i Tydal. Disse 4 km er på traktorvei og er flat og fin og jeg har sett barnefamilier som går denne strekningen enkelt. Anbefales som startterreng. I sommerer som er bedre enn denne er det flotte bademuligheter i Essandsjøen noen km forbi Storerikvollen. Gode fiskemuligheter i Essandsjøen så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tur til Helagsfjellet i tankene. Dette må være et fjell med en skikkelig høy sekundærfaktor!? Nærmeste høyere topp blir såvidt jeg kan se Store Sølnkletten, og det er temmelig langt unna!

Er det noen som vet hva som er det beste utgangspunktet for en tur til topps på Helagsfjellet...dersom man kommer kjørende fra Trondheim?

Kan den nås på en dagstur fra Nedalshytta eller blir det alt for langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El Gringo skrev:

Er det noen som vet hva som er det beste utgangspunktet for en tur til topps på Helagsfjellet...dersom man kommer kjørende fra Trondheim?

Kan den nås på en dagstur fra Nedalshytta eller blir det alt for langt?

Har ikke vært der selv, men tok frem det svenske 50.000-kartet og tittet på det.

For meg ser det ut for at det er hipp som happ om du går fra Nedalshytta om Ekorrdörren eller fra dammen på Sylsjøen(som begge kan nås med bil). Det er et par km lenger fra Sylsjøen, men starten er lett langs sjøen. Dette under forutsetning om at Helags bare kan nås fra Helagsstugorna, viss det er mulig å gå opp fra Sylsjøsida, er det vel enklest å starte derfra.

Opp fra Helagsstugorna går det en sti i retning toppen, men du må over bre for å komme til toppen.

Uansett blir det vel i drøyeste laget med dagstur fra Nedalshytta, det er 25 km derfra til Helagsstugorna og derfra vel 3 km til topps. Det er overnattingsmulighet på Helagsstugorna.

Siden du holder til i Trondheim kan du gjerne få låne det svenske kartet og vurdere det selv. Kontakt meg viss det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är mycket riktigt långt mellan Nedalshytta och Helagsstugorna, långt nog

i EN riktning - man kan korta genom att följa vinterleden, som dock säkert är

sumpig på flera ställen.

Helags är en av de ytterst få toppar jag bestigit. Leden är noga markerad.

"Framsidan" är ett stup, medan "baksidan" inte är

ett dugg luftig alls. Det är en enkel promenad, och höjdskillanden mot

stugläget är kanske 700 meter.

Man går INTE över en glaciär för att komma till toppen.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.