Gå til innhold
  • Bli medlem

Veiledning til et bra telt for småbarnsfamilie. barna er 2.5 og 5 år.


Anbefalte innlegg

Vi vil ha et telt som er plass til alle 4 i et soverom, men gjerne ha to soverom så mamma og pappa kan ha et oppholdsrom på kvelden før leggetid, så vi kan rømme vekk frå eventuell mygg.

 

Skal vi gå på stølen her, så er det BRATT, så teltet må helst ikkje vere så altfor tungt.

 

Ser at vannsøyla ligger på 3000mm. Er dette bra på et telt? Vi føler at det kanskje er lavt???

 

Både vi store og ungane er godt vandte med å gå i fjellet, men i sommar blir det debutt på ungane på å telte på turane og.

 

Kom med råd og tips ang telt. ;-) Og gjerne tips om gode soveposer til ungane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ofte blir telt med 2 soverom tunge. Kommer litt an på hvor teltet skal brukes og hvor langt det skal bæres til vanlig.

Min første tanke er Helsport Gimle Family. Der er det hovedsoverom til 4 pers. Så har man stort fortelt med bra høyde. Ytterst i fortelt man man montere et ekstra innertelt med soveplass til 2.

Men du får ca7,5 kilo å dra på da. Så litt anvheig av hvor mye annet utstyr dere skal ha med. 7.5 kilo delt på 4 er ikke mye men hvis en person skal bære 70% av utstyret kan det bli en tung pakning totalt.

Fjellheimen Camp 6 her og mulighet for 2 soverom en det er langt lavere.

 

Alt er et lettere 4 manns telt ala Fjellheimen 4 Camp, Gimle 4 etc, en tarp for tørr uteplass og et myggnett ala dette hengt opp under Tarp. Har mor og far myggfri uteplass. http://www.handysize.no/produkter/markedes-beste-myggprodukter/myggnett--mygglaken/firkantet-myggnett-til-dobbel-seng---fra-lifeventure.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte selv akuratt Nallo 4gt veldig stort fordtelt og stort innertelt. (har 2 barn 1 på 1 år og 1 på 4 år)

siden jeg er den som bærer 70% ;)

 

Fjellheimen camp 6 var jeg og såg på men det er hvis man bruker det til og sove 2 barn i det "lille" telte er det liten/ingen plass til Bagasje (det blir fort en del når 4 stk skal kle av seg ytter klær osv) og det er ingen plass til og lage mat osv. Det er og dårlig plass til og ligge 4 stk der (siden det er kun 200cm breid) 

Dama og ville veldig gjerne ha en plass vi kunne kose oss utover kvelden og tidligere har vi ikke vært plaget mye av mygg inn i fortelte men som @borgern sier kan man eventulet bare kjøpe et myggnett.

Jeg ville vært veldig forsikitig med og kjøpe et "bil camping telt" dvs et telt man ikke orke og dra med seg hvis man har tenkt på andre ting enn bil tur.....

Hvor gammle er barna? er vel kanskje ikke lenge til dem vil ha egent telt ? da kan dere eventuelt ha 2 telt med dere :)

 

Når det gjelder soveposer så ville jeg her og lagt vekt på vekt/størlese

 

sist tur vi var på nå (i mai) låg han på 4 år i den her http://www.helsport.no/no/Infosenter/Spesial_og_eldre_soveposemodeller/Lyngen (+ 8) og han miste i den her http://www.fjellsport.no/ajungilak-knott-barnesovepose.html siden han er så liten,det er ikke nødvendig og kjøpe en sovepose til -4 hvis det er snakk om og reise på telt tur når det er fint vær og god og varmt. man skal selføgelig ikke spekulere i det her hvis man reise langt opp på fjellet,men ville eller da tatt med meg et lett dunjakke som man kan bruke hvis det blir får kaldt,han på 4 våknet i september i året som var og sa han var kald (var vel rundt 0 så var litt dårlig med den soveposen enda han låg i ull) tok han da bare inn i min sovepose og brukte han sin som dyne,så var han god og varm.

 

Jeg har 3 soveposer til han eldste en vintersoveposer (isbjorn.no) (er til -15 sovet i - 17 uten problem) og en 3 season sovepose som er til -4 (http://www.helsport.no/no/Infosenter/Spesial_og_eldre_soveposemodeller/Haukeli_dun)  og den lyngen posen som er til +8 av tidligere erfaring syns jeg det  fungere dårlig med en sovepose til alt liggunderlag finner du lett på jysk til sommerbrukt eller bamse på xxl som er veldig bra,hvis ikke pengen er problem er nok dem her best syns jeg http://www.fjellsport.no/exped-synmat-ul-7-m.html tar liten plass og gode og varme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

har sett på det helsport gimle, og et fra bergans. (husker ikkje navnet i farten. Men er no til 4 stk. Er "tunneltelt" i alle fall.

Pris har eg ikkje sett på veldig på enno. Vil sjå kva som er på markedet først. Men telta deke bruker, korleis er vannsøyla på dei? Og er dei tette om deke ikkje herjar med duken når det regnar ute? Er ikkje biltelt vi vil ha, blir nok ho mor som må bære det med seg, siden han far tar meisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.