Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus nybegynner trenger hjelp


akaLars

Anbefalte innlegg

Har fått meg en Primus Omnifuel, som jeg har forsøkt å få fyr i uten det helt store hellet. Har fulgt bruksanvisnignen så gar sette på div instruksjons filmer. Så langt som jeg kan se gjør jeg alt riktig. Jeg pumper trykk, slipper ut litt drivstoff, tennerpå, venter littt til den begynner å hisse så åpner jeg opp og slipper ut mer fuel. Den brenner veldig flott i ca 30-60 sekunder. Den har flott fin blå flammen, den lager en gjevn hisse lyd. Ulempen er at den etter 30-60 sekunder dør. Jeg bruker Finfyr brennvæske og dyse 37. Noen tips i forhold til hva jeg gjør galt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

 

Jeg tror du gjør noe riktig,men ikke alt :). Primus Omnifuel er en multifuelbrenner som i hovedsak brenner renset bensin og parafin. Finfyr er RØDSPRIT laget av Arcus!!!. Rødsprit er noe du kan bruke til forvarming. Hvis du har fylt flaska med Finfyr må du tømme det tilbake på Finfyr flaska og erstatte det med renset bensin (grønn kanne på Statoil eller Felleskjøpet). Dyse 37 er beregnet for dette. Så kan du bruke samme fremgangsmåte med det nye brennstoffet. Lykke til!!

 

mvh

 

jenspetter

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jenspetter sier så er Omnifuel en multifuel brenner, men den brenner ikke sprit (alkohol). Den trives best med bensin, parafin eller gass. Derfor leveres den også med tre dyser.

Renset bensin (Heptan), ble en gang bare solgt på apoteket, men i dag får du det mange andre steder også. Dette kan være det dyreste drivstoffet du får tak i hvis du går i feil butikk.

På GMAX koster en liter 119,- kroner. Sammenlignet med Felleskjøpet som tar 199,- for 5 liter så er det vel ikke tvil om hvor du bør handle dette.

Ellers får du en liter tennvæske til ca. 20,- kroner eller 4 l. fritidsparafin til 129,-

Jeg har ikke brukt tennvæske eller lampeolje på Omnifuelen, men jeg har en elektrisk bil med parafindrevet varmeapparat og den sluker tennvæske og lampeolje uten problemer.

Jeg bruker bare parafin på grunn av at den brenner under alle forhold og den gjør ikke luften brannfarlig hvis du får en lekkasje eller søler under påfylling f.eks. inne i teltet eller i en snøhule.

Helikopterfuel, Jet A-1, er det jeg liker best, men det er ikke så lett å få tak i, og skal du kjøpe det så koster det fra 80 til 100 kroner literen.

Men kommer du over en tønne som er blitt til overs et sted så ikke si nei takk hvis du kan få det billig. Det er parafin og du brenner det med dysa beregnet på parafin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jenspetter sier så er Omnifuel en multifuel brenner, men den brenner ikke sprit (alkohol). Den trives best med bensin, parafin eller gass. Derfor leveres den også med tre dyser.

Renset bensin (Heptan), ble en gang bare solgt på apoteket, men i dag får du det mange andre steder også. Dette kan være det dyreste drivstoffet du får tak i hvis du går i feil butikk.

På GMAX koster en liter 119,- kroner. Sammenlignet med Felleskjøpet som tar 199,- for 5 liter så er det vel ikke tvil om hvor du bør handle dette.

Ellers får du en liter tennvæske til ca. 20,- kroner eller 4 l. fritidsparafin til 129,-

Jeg har ikke brukt tennvæske eller lampeolje på Omnifuelen, men jeg har en elektrisk bil med parafindrevet varmeapparat og den sluker tennvæske og lampeolje uten problemer.

Jeg bruker bare parafin på grunn av at den brenner under alle forhold og den gjør ikke luften brannfarlig hvis du får en lekkasje eller søler under påfylling f.eks. inne i teltet eller i en snøhule.

Helikopterfuel, Jet A-1, er det jeg liker best, men det er ikke så lett å få tak i, og skal du kjøpe det så koster det fra 80 til 100 kroner literen.

Men kommer du over en tønne som er blitt til overs et sted så ikke si nei takk hvis du kan få det billig. Det er parafin og du brenner det med dysa beregnet på parafin.

Tusen takk. Da blir det tur på butikken så snart de åpner igjen ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri målt forbruket, men det er jo bare å fylle på en tilmålt mengde, fyre opp og la den brenne X antall minutter og så måle hvor mye som er igjen på tanken.

Jeg vet ikke om vind og temperatur har noen innvirkning på forbruket, men de har stor innvirkning på koketiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter en vellykket test på spisebordet tok jeg med primusen på en lang dagstur. På en fjelltopp skulle første virkelige testen av primusen gjøres ute i fri natur. Jeg pumpet opp trykket og oppdaget raskt at det lakk bensin ut av pumpen. Det komme ut fra der hvor pumpestangen går ned i flasken. Hvis jeg holder den oppreist kommer det ikke ut bensin men jeg hører at gass kommer ut når jeg pumper. Dette gjorde at jeg ikke fikk bygget opp nok trykk i flasken til å presse bensinen ut i dysen... så ingen primus laget mat på meg. Heldigvis hadde jeg med tennsaker så det ble raskt tent et bål og middagen kunne fortæres varm. 

 

Noen som vet hva som kan være galt med primusen? Er dette noe jeg bør ta med butikken eller er det noe en n00b som meg kan ha gjort feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok ikke din feil, men en svikt i pumpa. At drivstoff lekker ut av pumpa betyr at du har en enveisventil som sitter fast eller er ødelagt. Enveisventilen sitter i enden av pumpa, og skal sørge for at luft slipper inn, uten at drivstoff kan slippe ut. Du kan prøve å demontere denne og sette sammen på nytt (evt bytte o-ringen mens du er i gang), og hvis dette ikke funker bør du ta den tilbake til butikken. At denne feilen har oppstått betyr kanskje at pumpen din er ekstra utsatt for å møte på dette problemet, så jeg ville kanskje tatt den til butikken uansett. 

 

Spol til 5:20 i denne videoen, så ser du en beskrivelse av problemet: 

 

 

Godt du ikke opplevde bensinlekkasje i stua under bruk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok ikke din feil, men en svikt i pumpa. At drivstoff lekker ut av pumpa betyr at du har en enveisventil som sitter fast eller er ødelagt. Enveisventilen sitter i enden av pumpa, og skal sørge for at luft slipper inn, uten at drivstoff kan slippe ut. Du kan prøve å demontere denne og sette sammen på nytt (evt bytte o-ringen mens du er i gang), og hvis dette ikke funker bør du ta den tilbake til butikken. At denne feilen har oppstått betyr kanskje at pumpen din er ekstra utsatt for å møte på dette problemet, så jeg ville kanskje tatt den til butikken uansett. 

 

Spol til 5:20 i denne videoen, så ser du en beskrivelse av problemet: 

 

 

Godt du ikke opplevde bensinlekkasje i stua under bruk!

 

Dette fikset problemet. Jeg skrudde opp ventilen på fjelltoppen, men viste ikke at jeg måtte pirke løs den lille metall dingsen inni. Men når jeg har gjordt det og satt den tilbake virker pumpen helt tett. Tusen takk for hjelpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tillykke med en nye brender. Være dog oppmerksom på at pakningerne kan havde taget skade af spriten, da de ikke lavet til at bruges med alkohol. Så tjek dem en extra gang, og overvej at skifte dem ut etterverdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei, jeg fortsetter her på denne tråen for det gjelder også oppstartvansker med min Omnifuel.

Jeg har til nå brukt gass på den, men skal til uka ut på tur og det blir kaldere og jeg vil over på bensin. Bensin er kjøpt inn og fyllt opp på en 0,75 Rast Brenselflaske. Jeg har skiftet dyse og er nå klar.

Problemet er at jeg ikke får skrudd på pumpa på brenselsflasken. Gjengene vil bare ikke gå. Jeg ser at gjengene heller noe og det er greit. Jeg får skrudd litt og så stopper det. Hvis jeg legger flaska på siden så lekker det. Er det noe galt med flaska, er det forskjellig type flasker.

Har forsøkt lenge nå og jeg kan ikke ha det sånn på tur.

Gode råd mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg fortsetter her på denne tråen for det gjelder også oppstartvansker med min Omnifuel.

Jeg har til nå brukt gass på den, men skal til uka ut på tur og det blir kaldere og jeg vil over på bensin. Bensin er kjøpt inn og fyllt opp på en 0,75 Rast Brenselflaske. Jeg har skiftet dyse og er nå klar.

Problemet er at jeg ikke får skrudd på pumpa på brenselsflasken. Gjengene vil bare ikke gå. Jeg ser at gjengene heller noe og det er greit. Jeg får skrudd litt og så stopper det. Hvis jeg legger flaska på siden så lekker det. Er det noe galt med flaska, er det forskjellig type flasker.

Har forsøkt lenge nå og jeg kan ikke ha det sånn på tur.

Gode råd mottas med takk!

hei jeg har også RAST flaske til min omnifuel fikk med fra intersport for 4 år siden gjengene passer det er bare en rar følelse av at du må skru den skjevt på når du treffer riktig går det greit lett og skru helt til den tetner bruk pumpa uten slange for og sjekke at den er tett. ikke frakt flaske pumpe med trykk!! GOD TUR!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.