Gå til innhold
  • Bli medlem

inReach Nødmelder Erfaringer ?


Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest PaperCut

Hyggelig at denne enheten endelig er til salgs her til lands også - og til en fornuftig pris. Jeg har hatt min Inreach i et drøyt års tid, men har ikke fått testet den så veldig mye enda.

Det jeg vet er at den fungerer, meldingene kommer gjennom - begge veier. Denne enheten er litt klumpete synes jeg - så jeg er ikke fornøyd med formatet. Inreach SE  (ScreenEdition) er et et par uker over antatt shippingdato i USA - og denne har en form som en stor mobiltelefon - og skjerm. Jeg venter i spenning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest PaperCut

Inreach SE er herved mottatt. Førsteinntrykket mitt er at dette er en type sikkerhetsutstyr som kommer til å eksplodere i nær fremtid. Jeg synes Delorme har spart for mye på materialvalget - den virker rett og slett kina-billig. Antennekladden, den grovkornete 8-bits fargeskjermen og størrelsen minner meg om en av mine første GSM-telefoner.

Likefullt tror jeg Delorme har startet noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg tror det er samme kvaliten og samme plasten i begge, men de burde brukt litt mer tid på finish på SE synes jeg. Jeg er ikke i tvil om at SE holder til det jeg trenger å bruke den til - men jeg skulle ønske den oste av kvalitet i tillegg til å ha kick-ass funksjoner :).

Hvis du har et budsjett, kjøp Inreach smartphone, hvis du ønsker å ha skjerm med alle de fordeler det har - og en formfaktor som ligner en mobil - gå for SE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, på hjemmesiden til DeltaAlarm AS ligger en link til en artikkel fra Seilas   "Nødmelding via Iridium" der de har testet ut og sammenlignet SPOT og inReach.

 

inReach har pt 2 modeller: den opprinnelige 1.5 og den nyeste modell SE med egen skjerm.

 

Mht batterier, så kan man ha med reservebatterier til modell 1.5, mens modell SE må lades.

 

Detaljerte beskrivelser finner dere på  www.DeLorme.com.

 

DeltaAlarm er forhandler for inReach.

 

Vennlig hilsen

 

Håkon Døvre

DeltaAlarm AS i Trondheim

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på hvordan spot version 3 er,ser den kan opptatere hver 2.5 min men hjelper vel lite hvis man ikke har kontakt med satelittene som ofte kan ta 20 min,eller blir det lagret internt og send hver 2.5 min når den får kontakt? sendt sak til spot og venter på svar :) kjedelig og miste 20 min med rute,lånt spot v2 på en tur nå og ble ikke særlig imponert over "tracking" på den var rimlig dårlig med opptatering til tider :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på hvordan spot version 3 er,ser den kan opptatere hver 2.5 min men hjelper vel lite hvis man ikke har kontakt med satelittene som ofte kan ta 20 min,eller blir det lagret internt og send hver 2.5 min når den får kontakt? sendt sak til spot og venter på svar :) kjedelig og miste 20 min med rute,lånt spot v2 på en tur nå og ble ikke særlig imponert over "tracking" på den var rimlig dårlig med opptatering til tider :(

Hei, jeg har ikke driftserfaring med SPOT selv, men har lest det du også påpeker her. Med inReach blir meldinger utsendt ganske momentant. Når det gjelder mottak av meldinger, kan du risikere å måtte vente på at Iridium "samler opp" flere meldinger før kontakt med inReach enheten. Imidlertid har jeg personlig (på norsk fastland) opplevet rask respons. 

Er imidlertid noe usikker på årsak og virkning mht timing ved tester vi gjorde på Svalbard. Mere undersøkelser må utføres der.

 

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på hvordan spot version 3 er,ser den kan opptatere hver 2.5 min men hjelper vel lite hvis man ikke har kontakt med satelittene som ofte kan ta 20 min,eller blir det lagret internt og send hver 2.5 min når den får kontakt? sendt sak til spot og venter på svar :) kjedelig og miste 20 min med rute,lånt spot v2 på en tur nå og ble ikke særlig imponert over "tracking" på den var rimlig dårlig med opptatering til tider :(

Oppdateringen til SPOT i tracking modus er 15min og er gjort slik for å begrense båndbredden som kortnummer som 911, help og ok blir "prioritert". Bruker man enheten til fots så begrenser det seg hvor langt man kommer på 15 min.

Nødmeldingene sendes mye oftere. Så lenge du er i en sone med dekning så vil satelitten kunne plukke opp signalet gitt at "pakken" ikke kolliderer. Derfor sendes de fleste pakkene flere ganger. En ok melding sies å kunne ta opp til 20min å få sendt men det er basert på at man alltid sender den flere ganger. Har du dekning og ingen andre sender samtidig som deg så går den igjennom i løpet av sekunder men vil fremdeles bli sendt flere ganger iom at satellitten ikke sender en bekreftelse på at den er mottatt.

Trackingen sendes oftere enn hvert 15min men det som vises på web er begrenset til den tiden. Så i noen tilfeller når du er en plass uten fri sikt eller pakken kolliderer flere ganger så vil trackingen oppleves som dårlig.

Litt rotete forklart men det jeg vil frem til er at har man dekning og det ikke er kollisjoner så snakker vi sekunder. Men med tanke på mange brukere som alle sender ofte så går det på bekostning av sikkerheten til nødmeldingene. Trackingen er der som en sekundær tjeneste.

Men de har sikkert mulighet å utvide kapasiteten og tilby nye enheter med annen firmware.

De tilbyr jo andre tjenester som enveis meldinger med fritekst og bilberging så kapasitet er det nok. Uanz lurt av dem å skalere dette gradvis.

Ser det er mange nye spennende løsninger som passer til forskjellig behov også. Fint om flest mulig deler erfaringer og diskuterer svakheter osv

Kai Gunter - LA3QMA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@LA3QMA og @Håkon Døvre takk får svar.

 

jeg var på sykkel tur i danmark med familien får 1 uke siden (med bil og 2 barn på 1 og 4 år) og jeg hadde egentlig tenkt og bruke spot til og "logg" turen da jeg ikke hadde med GPS,når jeg kom tilbake og skulle se på ble jeg rimlig skuffet,det er ikke mulig og bruke spot til (version 2) til og logge turen,da det er ofte 20 min mellom hver opptatering,så man ser ikke hvor man har sykklet,så jeg angrer veldig mye på att jeg ikke hadde med GPS logger så jeg kunne vist om 10 år eller når det blir aktuelt til junior hvor vi faktisk sykklet når han var 4,er jo ikke noe "big deal" men kommer nok ikke til og bruke spot igjen til logging,men foreldrene mine som satt hjemme var jo veldig glad får og få opptatering hvor vi var (satt opp delt web side med passord) og kommer nok til og bruke spot igjen når man skal på telt turer osv,men til og logge sykkel turer holder det dessvere ikke :(

 

jeg har kun lånt spot av far,men har lyst til og kjøpe en selv (er ofte på telt tur med junior på 4 så sjefen i huset ville nok og sette pris på det) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Inreach SE  koster nå 3500 kr pluss abonnement som ikke er helt billig. Begynner vel å nærme seg en satelitttelefon med tanke på kostnad, eller tar jeg feil?

Forestiller meg det er enklere å snakke enn å sende en sms-melding i en nødsituasjon. Noen som har noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Inreach SE og jeg betaler 117,- kroner hver mnd med billigste abonement. 12mnd abonement. Trodde ikke det skulle bli såå dyrt da det på hjemmesiden til Delorme står at det skal koste $9,95 noe som er ca 60-65 norske kroner.

Er det noen som erfaringer med priser på inreach... er det riktig at det skal koste så mye per mnd i abonement?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer med $9.95 i mnd. Første måned derimot er det vel et oppstartsgebyr. Her er min betaling fra forrige mnd: Altså 61 kr :smile:

 

6.07.2013 | DELORME INREACH LLC  207-846-7000, UNITED STATES | 9,95 USD (KURS 6,157788) | 61,27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

ser jo bra ut det der,da blir det kun 150 kr å året ca får og ha den og ca 90 kr per mnd man skal bruke den :)

så lenge man ikke er ofte på tur er det jo greit hvis ikke er det jo ikke ille med 732 kr i året eller,er man på tur mere enn 6 mnd i året lønner det seg nok med den billigst pakka :)

men veldig bra dem komme rmed slike muligheter,er nok mange som er på tur par ganger i året og vil ha den her som backup.

 

personlig er jeg mere ofte på tur,men er ikke så langt unna folk så satser på att det er GSM dekning eller folk som hører meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.