Gå til innhold
  • Bli medlem

Er vi blitt puddinger eller?


Tom B

Anbefalte innlegg

Er vi blitt slaver av utstyr produsentene?

 

Jeg mener vi er det for lenge siden, seff er alt blitt lettere men er det blitt så mye bedre? på meg virker  det som  om det er ha det beste merke,dyreste at vi må ha dette  for å utøve vort friluftsliv, seff er dette for at vi har en meget høy lønnsvekst og vi tjner generlet godt , men synes  se å kan konstater at utstyrs diskjusjoner er et veldig stort flertall en raportert fra tur.

 

Dette er et tankekors.

 

jeg har påvisst kraftig dyseleksi.

 

GO TUR!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En del produkter har blivit bättre. Exempel: Ryggsäckar. Det är inte svårt att få tag i bra ryggsäckar, i alla fall i mer normala storlekar.

En del produkter har blivit sämre. Det är t.ex. mycket svårt att få tag i en bra skaljacka för vinterbruk. Jag har gett upp och kommer att sy en egen till nästa vinter.

 

När det gäller skidor, bindningar och skisko för topptur-bruk har det skett stora förbättringar dom senaste åren.

 

Producenterna har blivit bättre på marknadsföring. Man vill sälja cykeljacka, löparjacka, vindjacka, jacka för topptur på ski etc. Själv kör jag samma till allt, en relativt billig kinesisk som säljs som cykeljacka. Men är bra till i stort sett allt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaa, det blir nå gjerne til at man kjøper kvalitet når man først skal kjøpe nytt. Hvis jeg trenger ny primus så kjøper jeg NY primus, jeg går ikke inn i utstyrssjappa og ber om å få det mest bråkete, eldste og tyngste som er å oppdrive. Mange i den "eldre" garde vil påstå at dette utstyret fungerer som varmt hvetebrød i tørt gress, og det har de rett i,  men jeg har ikke noe forhold til det. La det samtidig være sagt: Når jeg først har kjøpt min nye primus skal den få koke kaffen min til den kreperer, selv om det kommer nye, lettere og "bedre" modeller på markedet.

 

Og om noen år, når jeg selv regner meg som medlem av den eldre garde, skal jeg jammen forsvare min gamle Omnilite Ti mot alle jyplingene som sitter her på forumet og skryter av sine nye primuser med bluetoothbasert fjernvarme :) DER snakker vi puddinger! :)

 

God tur til deg og! :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg humrer litt inni meg når nabogubben på 50 (med mage) skal ta seg en rolig sykkeltur, har kledd seg som en proff syklist og har den dyreste sykkelen i gaten. (Jeg overdriver kanskje litt, men er litt slik jeg oppfatter han og tendensene generelt i enkelte leirer.)

 

Samtidig, har man en interesse, er det raskt for at man blir bitt av basillen, inkludert utstyrsbasillen. Man vil maksimere opplevelsene. Nå tror jeg ikke "det beste utstyret" er nødvendig for den opplevelsen mange av oss trakter etter, på våre forskjellige måter, men samtidig henger det litt sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tberg4! Du skriver da jammen godt til å sterk dysleksi :)

 

Jeg er helt enig med deg. Jeg registrerer også at det er mye mer utstyrsomtaler enn turraporter. Mye utstyr har blitt bedre, mer komfortabelt og enklere å bruke. Men om det er like holdbart som i gode gamledager er en annen sak. Ett eksempel: Jeg ser fremdeles gamle hustelt fra 70-tallet til salgs. Jeg blir overrasket hvis jeg ser en lavvu, produsert i dag, til salgs om 40 år :P

 

Jeg er selvfølgelig glad for at jeg kan ta med meg en lavvu som er 10 ganger enklere å slå opp, og veier 3-4 ganger så lite, i forhold til de gamle husteltene.

 

Uansett. Det virker som veldig mange skal henge seg på "tur-trenden", og brenner av haugevis av tusenlapper for å ha siste skrik på utstyrsfronten. Jeg har brukt mye gammelt og billig utstyr opp igjennom årene. Og har møtt på x antall nyfrelste friluftsfolk som har stilt spørsmål ved om det går ann å dra på tur med utsyret mitt.... For noen år tilbake gikk jeg ganske mange mil langs atna elva med 20 kg oppakning i en gammel stolsekk. Teltet var et billig telt fra sparkjøp kjøpt på tidlig 90-tall, soveposen var i samme gate. Stormkjøkken og rødsprit. Og ei tjøstheimstang fra 70-tallet med like gammel daiwa snelle til fiske. I tillegg gikk jeg hele turen i vadere til 250,- fra obs.

 

Sekken var vond! Det gnagde i både skuldre og rygg. Vadere er ikke spesielt stødig og dempende fottøy. Teltet var det mye jobb å slå opp. Fiskestanga var stiv som juling, men solid som få. MEN... jeg kom meg dit jeg ville, med det utstyret jeg trengte, jeg fikk mer enn nok fisk (en og annen storfisk også), jeg fikk tilbereda fisken med stormkjøkken, og jeg sov lunt og godt om natta i billigteltet. Og det verste av alt... Jeg hadde en kjempefin tur. Jeg koste meg minst like mye på turer før, med billig og gammelt utstyr, som jeg gjør i dag med nyere utstyr :)

 

God tur til alle sammen, enten utstyret er nytt eller gammelt ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt siden mennesket klatret ned fra trærne og oppdaget at en stein var godt egnet til å knuse nøtteskall, har vi vært opptatt av å utvikle og bruke diverse utstyr. Utstyr er en forutsetning for å muliggjøre det livet vi lever.

 

Å bruke forholdet turrapporter/utstyrsspørsmål som målestokk er en dårlig indikator. Det viser bare at flere bruker forumet til å få råd om utstyr fremfor å dele turopplevelser. Om du snur på det kan det jo virke som om facebookfolket er mer på tur en brukerne på fjellforum. 

 

Så kort svar: nei, vi er ikke slaver av utstyrsprodusentene, men utstyr er en forutsetning for å leve på nordlige breddegrader. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt siden mennesket klatret ned fra trærne og oppdaget at en stein var godt egnet til å knuse nøtteskall, har vi vært opptatt av å utvikle og bruke diverse utstyr. Utstyr er en forutsetning for å muliggjøre det livet vi lever.

 

Å bruke forholdet turrapporter/utstyrsspørsmål som målestokk er en dårlig indikator. Det viser bare at flere bruker forumet til å få råd om utstyr fremfor å dele turopplevelser. Om du snur på det kan det jo virke som om facebookfolket er mer på tur en brukerne på fjellforum. 

 

Så kort svar: nei, vi er ikke slaver av utstyrsprodusentene, men utstyr er en forutsetning for å leve på nordlige breddegrader. 

Joda, det går fremover. Og sånn skal det være. Men som jeg skrev i innlegget over: det går ann å nyte friluftslivet uten å følge utviklingen. De samme menneskene som fant ut at det gikk ann å bruke stein som redskap klarte seg utmerket uten telt, klær og utstyr fra helsport, hilleberg, bergans, ajungilak.....osv ;) jeg er forøvrig ikke på facebook, så hva de foretar seg av friluftsrelaterte aktiviteter vet jeg ingenting om :P jeg er iallefall flittig bruker av norsk natur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til stykket går vi i- og bruker det utstyret vi føler oss komfortable og trygge med.

Utstyrsprodusentene lager det folket vil ha (og er villige til å betale for). At en gammel grinebiter som meg føler fysisk ubehag av å gå med klær i syntetiske materialer og mener at kvaliteten på det som er å få kjøpt av "high end" turklær i dag er hinsides ræva, d***er de langt og tynt i, for de vet at de ikke klarer å f åkloa i mine surt oppsparte midler uansett. Så lenge de kjøpevillige lar seg villede, og bunnlinjen viser avkastning til hovedaksjonærene er alt såre vel.

 

Joda, jeg har hatt mine anfall av utstyrshysteri jeg også, og vel så det på enkelte områder, så jeg skal vel være forsiktig så jeg ikke ramler av min høye hest :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til stykket går vi i- og bruker det utstyret vi føler oss komfortable og trygge med.

Utstyrsprodusentene lager det folket vil ha (og er villige til å betale for). At en gammel grinebiter som meg føler fysisk ubehag av å gå med klær i syntetiske materialer og mener at kvaliteten på det som er å få kjøpt av "high end" turklær i dag er hinsides ræva, d***er de langt og tynt i, for de vet at de ikke klarer å f åkloa i mine surt oppsparte midler uansett. Så lenge de kjøpevillige lar seg villede, og bunnlinjen viser avkastning til hovedaksjonærene er alt såre vel.

 

Joda, jeg har hatt mine anfall av utstyrshysteri jeg også, og vel så det på enkelte områder, så jeg skal vel være forsiktig så jeg ikke ramler av min høye hest :-P

Godt sagt :D blir det noe fart i bloggen din snart?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Vi er vel mange som er interessert i å diskutere utstyr her. Kvalitet, utstyr til ulik bruk og slikt. Det er jo mange her som gjør ting på ulike måter og da er det kjekt å kunne diskutere det og dermed lære av andres erfaring. Om jeg for eksempel lurer på hva som er viktige kvaliteter ved et vintertelt, kan jeg få 20 svar fra erfarne vinterteltere her inne. Det er verdifullt.

 

Samtidig kan det fort bikke over og gå for langt. Som noen nevner her er det jo et enormt press fra utstyrsprodusenter på å selge mest mulig, og en måte å gjøre det på er å lage mest mulig spesialisert utstyr. Vindjakke, skalljakke, microfiber, bomull, goretex, sykkeljakke, klatrejakke, lang jakke, kort jakke. Og vi er vel mange som ikke ønsker å bidra til å øke kjøpepresset og bidra til forbrukskarusellen.

 

Så vi ønsker å diskutere utstyr og lære av hverandre, men ikke bidra til det økende forbruket. Min måte å gjøre det på er at jeg gjerne diskuterer utstyr og leser utstyrserfaringer her på forumet, i de delene av forumet som er til sånt. Ellers prøver jeg å holde omtaler av utstyr mest mulig unna turrapporter. Jeg har for eksempel en blogg (akkurat startet opp!) der jeg ønsker å formidle turrapporter og positive naturopplevelser, med et helt minimalt til fraværende fokus på utstyr. Det synes jeg er viktig.

 

Det virker for meg som om en del egentlig ikke driver med friluftsliv, de driver med utstyrstesting, og turen ut i naturen er bare et slags nødvendig onde for å teste utstyret. Og alt handler om utstyr, utstyr, utstyr. For meg blir det helt feil fokus.

Endret av Lars Fredrik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt mulig å nyte naturen uten tipp topp utstyr, men det er ikke en forutsetning. Det går fint an å ha fine turer med godt utstyr og til og med et fotoapparat for å forevige det hele, selv om fotoapparat ikke er nødvendig akkurat.

Folk lar seg inspirere av andre, og når man har økonomiske muskler til å kjøpe det dyreste så kan man det. Ikke fordi man trenger det men fordi man har lyst. Dyrt utstyr er som regel bedre enn billig utstyr, og siden prisen ikke er svgjørende for hva mange kjøper så blir det gjerne det dyreste/beste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt mulig å nyte naturen uten tipp topp utstyr, men det er ikke en forutsetning. Det går fint an å ha fine turer med godt utstyr og til og med et fotoapparat for å forevige det hele, selv om fotoapparat ikke er nødvendig akkurat.

Folk lar seg inspirere av andre, og når man har økonomiske muskler til å kjøpe det dyreste så kan man det. Ikke fordi man trenger det men fordi man har lyst. Dyrt utstyr er som regel bedre enn billig utstyr, og siden prisen ikke er svgjørende for hva mange kjøper så blir det gjerne det dyreste/beste

Hehe. Det er helt riktig! Det er slettes ikke nødvendig å drasse på tungt å ukomfortabelt utstyr for å kunne sette pris på naturen :) Det går helt fint an å ha det fint ute med det nyeste å beste en kan få for penger. En kan som du sier til og med ha med seg utstyr som ikke er helt nødvendig. Som f.eks et kamera :-P  Kjekt at noen poengterer det også.

 

Det er i bunnen ikke prisen, vekta eller om det er in eller som avgjør om turen blir bra. Det virker som deltagere på denne tråden og tråden ang. utstyrhysteri er enige om det. Det har vel mere med evnen til å senke skuldrene og å klare å nyte friluftslivet for det det er.

 

Men jeg tror trådstarter sikter til en annen målgruppe enn de som er på tur for turen sin del. Det er ikke til å stikke under en stol at man (iallefall jeg) treffer på overraskende mange i den norske fjellheimen, som ikke nødvendigvis er ute for å kose seg å slappe av. Jeg har snakket med nok av folk som gjør det helt klart at grunnen til å ta fjellturen er for å vise frem nye klær og nytt utstyr. Og for å kunne fortelle at de har vært på fjellet i neste selskap de er i. At de har gått så og så langt på så og så kort tid, og at de har det og det utstyret. Mange legger heller ikke skjul på at det er det som er motivet deres, og at de ikke nødvendigvis trives i fjellet. Men det er helt greit. De trives tydeligvis med den måten å gjøre ting på, og det å kunne følge moten også på fjellet er helt klart givende for mange. Man kan velge å irritere seg over det, det blir det jo bra stemning av :P eller man kan la folk få gjøre det som gir dem glede på en eller annen måte.

 

Det som er litt trist å registrere, er at statusjaget også har gjort seg gjeldende i friluftslivarenaen. En ting er at mange har råd til det dyreste og beste, og kjøper seg det fordi de kan. Ikke fordi de på død og liv MÅ ha det beste, men fordi de har mulighet. Noe helt annet er statusjaget og presset som ofte rammer de yngste hardest.

Jeg jobbet en stund for en naturskole, der vi hadde med oss ellever i alle grunnskolens trinn ut i naturen for å drive naturfag i praksis. Noe av det vi likte best når det prosjektet startet opp, var det at ute i friluft stiller barn og ungdom på mere lik linje enn i skolegården. Og da tenkte vi spesielt på merkeklær og utstyr. Vi oppdaget ganske fort at ting har forandret seg til det ugjenkjennbare på et par tiår. Statusjag og medfølgende mobbing og utenforholding har fått godt fotfeste også i friluftslivsammenheng blandt de som vokser opp i dag. Trist men sant.

 

Mitt svar til trådstarter, blir etter litt tanke arbeid noe sånn:

 

Vi er vel kanskje ikke slaver av utstyrsprodusentene. Men vi er prisgitt kapitalismen og forbrukersamfunnet, enten vi liker det eller ikke. Man kan heldigvis velge hvordan en vil la det påvirke seg, men mange føler utvilsomt et visst press.

 

Jeg personlig, tar ei alvorlig lang flygefart å driter i hva andre måtte syns og mene om mitt utstyr :P men jeg registrerer at mange ikke klarer det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror trådstarter sikter til en annen målgruppe enn de som er på tur for turen sin del. Det er ikke til å stikke under en stol at man (iallefall jeg) treffer på overraskende mange i den norske fjellheimen, som ikke nødvendigvis er ute for å kose seg å slappe av. Jeg har snakket med nok av folk som gjør det helt klart at grunnen til å ta fjellturen er for å vise frem nye klær og nytt utstyr. Og for å kunne fortelle at de har vært på fjellet i neste selskap de er i. At de har gått så og så langt på så og så kort tid, og at de har det og det utstyret. Mange legger heller ikke skjul på at det er det som er motivet deres, og at de ikke nødvendigvis trives i fjellet. Men det er helt greit. De trives tydeligvis med den måten å gjøre ting på, og det å kunne følge moten også på fjellet er helt klart givende for mange. Man kan velge å irritere seg over det, det blir det jo bra stemning av :P eller man kan la folk få gjøre det som gir dem glede på en eller annen måte.

 

Det som er litt trist å registrere, er at statusjaget også har gjort seg gjeldende i friluftslivarenaen. En ting er at mange har råd til det dyreste og beste, og kjøper seg det fordi de kan. Ikke fordi de på død og liv MÅ ha det beste, men fordi de har mulighet. Noe helt annet er statusjaget og presset som ofte rammer de yngste hardest.

Jeg jobbet en stund for en naturskole, der vi hadde med oss ellever i alle grunnskolens trinn ut i naturen for å drive naturfag i praksis. Noe av det vi likte best når det prosjektet startet opp, var det at ute i friluft stiller barn og ungdom på mere lik linje enn i skolegården. Og da tenkte vi spesielt på merkeklær og utstyr. Vi oppdaget ganske fort at ting har forandret seg til det ugjenkjennbare på et par tiår. Statusjag og medfølgende mobbing og utenforholding har fått godt fotfeste også i friluftslivsammenheng blandt de som vokser opp i dag. Trist men sant.

 .

Jeg trodde jeg var blandt de som traff mest folk i heia, med ca 30 overnattinger på turistforening hytte. Og da som regel frem og tilbake på godt beferdet sti.

(Mange her inne gir uttrykk for at de ønsker å unngå folk.)

Og jeg har aldri opplevd folk som går i fjellet for å vise seg fram.

At mange er stolte av nytt og dyrt utstyr, kan nok stemme, men det er da ikke det samme som "statusjag". Selv de folkene som kommenterer sitt nye utstyr, gjør ofte dette ut fra (ekstrem)bruken.

Hva som virkelig gir "status" på selvbetjeningshyttene, er å kunne skilte med erfaring, kjennskap til mange rute, hytter, steder og liknende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyrsflommen reflekterer vel bare den generelle materialismen som preger samfunnet. Kjøpekraften i Norge er stor, og nordmannen er generelt ganske friluftsinteressert på ett eller annet nivå. Dette vet sportskjedene/butikkene å benytte seg av, og dundrer ut utstyr på aggressive kampanjer. Skap og boder fylles dermed fort opp. Det som er utrolig teit å se på, er når folk som bedriver sitt friluftsliv på en meget begrenset måte, ifører seg utstyr for flere titalls tusen kroner. Ref en del klønete toppturfolk som knapt kan stå på ski, og den halvfeite middelaldrende finansnaboen din som har hevet seg på sykkeltrenden.

 

Jeg forsvarer gjerne innkjøp av bra utstyr når man utøver noe aktivt. Selv er jeg meget aktiv fisker og jeger, og kan ikke tenke meg å vandre rundt i milevis til fots eller på ski uten en OK robust ryggsekk som passer meg og mitt bruk. Jeg må ha en primus som funker til enhver tid, og jeg må ha en solid kniv som tåler juling. Men det er fordi jeg BRUKER disse tingene og fordi jeg må kunne stole på det der ute i felt. Simple as that.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei REJOHN.

Selvfølgelig er man stolt over nyervervet utstyr :) og det må da også være lov uten å bidra til det jeg sikter til når jeg snakker om statusjag.

Hyggelig å se at du ikke treffer på folk som kun er på tur for å skryte :) det finnes nok av dem som er på tur for å kose seg og være sosiale også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo ann å stille seg sjøl "trenger jeg virkelig den her" spørsmålet!

 

Jeg støtter "skaukraft"

Turstiene har blitt de nyrikes cat walk. Prisen betyr mer enn kvalitet og funksjonalitet.

 

Detta blir som de som kjører X5 å Quatro VS Hilux og Landcruiser.

Noen kjøper bil for å vise seg fram, andre kjøper bil for å komme seg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i bunnen ikke prisen, vekta eller om det er in eller som avgjør om turen blir bra.

 

 

För min del har det många gånger varit utrustningen som gjort turen möjlig över huvudtaget. Skulle jag gå med tyngre saker skulle jag helt enkelt inte komma fram alls. Kroppen håller inte. Priset är inte viktigt, men bra och lätta saker brukar kosta mer.  

 

Annars tycker jag inte att jag ser så mycket dyra nya saker och kläder när jag är ute. Folk verkar mest ta vad dom har liggande. Visst, en del kostsamma saker finns, men jag tycker det är mer tydligt i alpinanläggningar (främst Hafjell, Kvitfjell och i viss mån Trysil). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det riktige utstyret gjør turen og naturopplevelsen enda bedre. Godt verktøy, er gode venner. Venner jeg kan stole på, og som det er en glede å bruke. At det kan virke som om turfolket(fjellforummedlemmer) er slaver av utstyrsprodusentene er bare tøys mener jeg. Men av mangfold og valgmuligheter kommer behovet for flere vurderinger. Det kan fort bli en ekstra belastning. Skulle ofte ønske at noen lagde det "optimale" utsyret som jeg bare kunne gå i butikken og kjøpe, men silk er det jo ikke. Etter et par bomkjøp i utsyrsjungelen øker behovet nettopp på å gjøre undersøkelser om produktene før kjøp. Noen av oss er jo ekstra glade i utstyr/verktøy også. Slik er det bare, og det er vel bare naturlig. Utstyrsdiskusjoner som på dette forumet er derfor meget mer enn kosumentslaveri. Mange har lengre ekspedisjoner i tankene også, der utstyret vil være viktig å fokusere på. 

 

Slik jeg ser det er vi slaver av utsyrsprodusentene så lenge de lager dårlig utsyr. Da vil man alltid ha behovet for noe nytt.

Når man kommer over utsyr av absolutt topp kvalitet og som tilfredstiller behovet, er det en venn som er med til den tar kvelden. Dermed forsvinner slaveriet for min del iallefall, når jeg gjør etterretning på turutsyret slik at jeg finner akkurat det jeg trenger til best mulig kvalitet. Slaveriet kommer når jeg bare rasker med meg ting i butikken fordi jeg ikke gidder eller har tid til å undersøke produktene nærmere. Og fordi det er "billig". Det er vel heller det som er problemet med stor P spørr du meg. Har aldri møtt noen som er på tur for turutstyret sin del! At noen har turutstyr som et slags interessefelt er jo bare til gangn for oss alle. Helt topp spør du meg! Så utstyrdiskusjonene på forum er det motsatte av slaveri slik jeg ser det. 

 

Når det er sagt, så er det alltid stas å møte en same inne på vidda iført frank-shorter joggedressen fra 80-90 tallet. Det setter ting litt i perspektiv. Og en føler seg litt dust med vadebukse og karbonpinne til 6000,- Men det er vel en annen sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at vi nordmenn har råd til masse bra utstyr-

Det er et stort flertall av utlendinger som omkommer på disse utsatte heiene her i sør.

Setesda- og Sirdalsheiene.

Dårlig utstyr får vel ta noe av skylda.

Det er vel snarere kunskapen om bruken av utstyret og omgivelsene det skorter på, snarere enn dårlig/mangelfullt utstyr.

Å legge skylden på utstyret er etter min mening total skivebom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel snarere kunskapen om bruken av utstyret og omgivelsene det skorter på, snarere enn dårlig/mangelfullt utstyr.

Å legge skylden på utstyret er etter min mening total skivebom.

 

Bomullsklær på fjellet kan muligens skyldes uvitenhet,

men her til lands er det så stort fokus på ordentlig utstyr at vi lar denslags ligge hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.