Gå til innhold
  • Bli medlem

Luksussti til Besseggen


Erik

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg prøvd å se hvilke områder DNT reklamerer for og jeg kan ikke se at Besseggen er særlig fremme lenger. Derimot er det flinke til å reklamere for bredden av fjellområder. Det er verre med de lokale næringsdrivende som på et eller annet vis tjener på de 30-40.000 som går Besseggen hvert år. Deres primære jobb er jo å tjene penger, så man kan ikke forvente annet. Det er derimot opp til det offentlige og interesseorganisasjone å forsøke å sette begrensninger for næringsdrivende. Nytter ikke å slippe dem løs på egen hånd..

Jeg er svært glad vi har en såpass stor og slagkraftig organisasjon som DNT som kan være en motvekt mot scooterkjøring og vassdragsutbygging. Men jeg synes de kunne begynne å interessere seg litt mer for slitasje og bevaring av "deres" områder av fjellheimen, og kanskje ikke være så ivrige etter å få flest mulig medlemmer og flest mulig mennesker opp i fjellheimen uten å tenke på konsekvensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Anonymous

Jeg har som tidligere nevnt vært en tur i utlandet, og sett på tilretteleggingen der.

Det som slår meg er at alternativet er verre.

Å tro at det er mulig å begrense slitasjen i fjellet ved å hindre tilgang er noe "blåøyd".

I "det store landet over havet" må det bestilles tid og adgang til nasjonalparker.

I England/Scotland diskuteres det tilsvarende ordninger, (men de har vedtatt større tilgang - nær opp til allemannsretten.)

Det vil bli mer folk i fjellet uansett.

Jeg "tror" DNT ikke har gått ut med sitt fantastike tilbud i utlandet nettopp fordi DNT mener hytte og rutenettet ikke tåler mer på de mest trafikkerte rutene.

For å muligens avspore diskusjonen rundt Besseggen, så kan jeg dra fram at slitasjen i gamle dager med mange kløvhester og store drifter med dyr, slet ned terenget mye mer enn det noen "stakkars" fotturister kan klare - og naturen har kommet seg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Spor og slitasje pga mennesker i naturen er ikkje eit nytt fenomen, men det ser ut til at slike ting fyrst møter motstand når det vert gjort av dagens generasjon. Sett no at denne steinlegginga hadde vore 1000 år gamal, då hadde den vore verna og folk hadde jubla over den gamle romantiske fjellstien. Tenk litt på det...enten du likar det eller ikkje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.