Gå til innhold
  • Bli medlem

Luksussti til Besseggen


Erik

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er nettopp kommet hjem fra en tur til Scotland.

Fikk med meg en tur opp til Lochnagar (1150). Da jeg sist var oppe, stoppet den tilrettelagte stien litt lenger nede enn nå.

Forskjellen var svært stor. Der det før var ørken, var det nå en tilrettelagt sti (som på billede fra Besseggen) med grønt rundt.

Det er positivt med grønt istede for grus, men stien tar bort litt av "gleden" ved turen.

Ut fra hvordan det så ut tidligere, forstår jeg tilretteleggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hei alle motstandere og tilhengere av denne beryktede trappelegging av deler av besseggen,var der oppe nå i uka og sjekka dette.Jeg måtte bare ta turen en gang til da et par familiemedlemmer skulle oppover. :D Må nok innrømme ,dette så ikke direkte pent ut. :shock:Legger ut et par bilder på min hjemmeside for de som ikke har sette dette enda. :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men så treng vel steinen nokre år på å "integrere seg i sitt nye miljø" før vi ser det endelege resultatet reint estetisk,,, "rå" stein, med nye bruddflater er ikkje så pent, men den endrar seg jo mykje etter litt vér og vind... lav på dei mindre utsette kantane osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men så treng vel steinen nokre år på å "integrere seg i sitt nye miljø" før vi ser det endelege resultatet reint estetisk,,, "rå" stein, med nye bruddflater er ikkje så pent, men den endrar seg jo mykje etter litt vér og vind... lav på dei mindre utsette kantane osv...

Joda dette har du rett i Jarle,etter endel år med mye vandring og tunge tråkk kommer nok dette til og se litt mer naturlig ut ,og steinene kommer nok til og synke mer og tilpasse seg jord og terrenget etter hvert. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og ettersom besseggen som dere sier er belemret med halvfeite campingturister, rånere i slagstøvler, og andre bulldozere, vil nok prosessen gå fortere her enn andre steder :D

kanskje en tvungen 20-kilos bør, for å sette fart i inngååingsprosessen, samt redusere antal uskikkede tullebukker, hadde vært en ide?

faren er selvsagt at gud, gjennom miljøvernminister singel hareide, har lagt en beskyttende sfære over den nye stien, slik at den vil fremstå som ny og postiv også ved neste stortingsvalg, når dagens regjering forhåpentligvis er i opposisjon :twisted::idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Apropos ferdselsrestriksjoner...

Jeg er nettopp kommet hjem fra en tur til Scotland..

Der er de kjent for ... tiltak. I tilfellet Cairn Gorm (1245m), Skottlands femte høyeste fjell:

http://www.undiscoveredscotland.co.uk/aviemore/cairngorm/

The proposed railway was extremely controversial because people feared that the impact on Cairn Gorm would be even worse than that of the chairlifts. The solution is a "closed system" in which summer visitors using the railway to access a much larger top station and restaurant are not allowed out onto the mountain, though they can enjoy it from a large viewing terrace.

Hmm.. liv og lære.. I følge infosentret var det "perfectly OK to walk ALL the way up, just not from the restaurant near the summit". Fra restauranten hadde de murt trapp til toppen. Jeg stusset over logikken på min ferd opp fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Hvor stort problem hadde det vært med slitasje på Besseggen hvis båttrafikken på Gjende ble stanset ?

Dersom M/S Gjende hadde sluttet å svippe innom Memurubu vlle slitasjen på Besseggen blitt HALVERT!! Ingen halvfete, bleke turister (som de tidligere har blitt kalt), ønsker å gå "helt fra" Gjendebu for å gå over Besseggen!

Vet forresten om flere uerfarne som har fått sjokk da de begynte å vandre oppover. De hadde hørt at Besseggen var så fin og flott, men var ikke forberedt på mange timers tur, hvor de "fikk hetta" på det aller luftigste...

Har jo gått Besseggen selv og sett slitasjen, men har ikke helt troen på at menneskeskapt trapp skal redde naturen fra ødeleggelsene. Lurer på åssen det kommer til å se ut etter noen år med frost? Tror nok trappa kan begynne å "vandre", og da har nok den gjort mer skade en hva 40 000 menneskeføtter kan gjøre.. (Når menneskefoten kan ødelegge naturen og vegetasjonen bare ved å trå på den tør jeg ikke tenke på hva vi kan gjøre med den med våre hender, maskiner og intelligens.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mykje arroganse å spore blant mange over her. Ein vil ha fjellet og naturen for seg sjølv. Andre må ikkje få lov å gå i Jotunheimen fordi ein sjølv skal gå der aleine. Kanskje alle på Fjellforum bør slutte å gå i fjell og slik bidra til mindre slitasje i fjellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fu: Hvorfor skal folk alltid blande skepsis og motstand mot fysisk tilrettelegging og forenkling av naturen med et påstått ønske om å ha naturen for seg selv?

Det behøver da ikke være noen link der?

Steintrappa er kanskje et godt alternativ. Steinsatte stier har de i andre land med godt hell. Man kan ikke nekte folk å gå Besseggen og jeg synes det er positivt at man gjør det.

Men er her et poeng / spørsmål:

Alle kan gå Besseggen når de vil om de vil stort sett nesten hele året (selv om så og si alle gjør det medio juli til medio september), uten større hjelpemidler. Likevel gjør (tør jeg påstå) minst 90% av Besseggenturistene seg avhengie av båten, og etterspør denne tjenesten. Skal man da automatisk la denne etterspørselen etter motorisert ferdsel i nasjonalparken mettes? Skal man tillate Gjendebåtane å kjøpe inn større båter og kjøre så ofte massene etterspør?

Er det egoistisk å ønske å unngå at perlen Gjende skal i størst mulig grad skånes for støyende skytteltrafikk av forurensede ferger (det foreligger visstnok planer og ønsker om vesentlig større båt)?

Det er enten pr gimmick, villedende markedsføring eller noe i den duren som gjør at fotturistene innbiller seg at man må gå til / fra Memurubu. Jeg har flere ganger tatt til orde for å merke en sti lang Bessvatnet, slik at man kan gå en kjempefin runde over Besseggen med retur langs Bessvatn fra / til Gjendesheim eller Bessheim. Da blir behovet for denne motoriserte skytteltrafikken redusert, og man kan la de som enten skal inn i fjellet via Memurubu eller Gjendebu, eller de som er mindre bevegelige og ønsker seg en båttur på sjøen fylle de få resterende avgangene. Jeg synes det er "makabert" med disse hordene som stimler seg sammen om morgenen for å komme til Memurubu og gå Besseggen. Besseggen er like fin som rundtur fra øst. Like lang eller kortere er den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sist jeg var på Gjendesheim støtte jeg på mange av disse "hordene" og "massene" som hadde tenkt seg over Besseggen. Det dreide seg stort sett om helt alminnelige friluftsfolk som ønsker seg en fin opplevelse på fjellet. De var såvidt jeg kunne se ikke vesensforskjellige fra alle andre man støter på i Jotunheimen. De gikk med helt vanlige fjell-klær og ryggsekk på ryggen. Jeg så ingen høye hæler eller lakksko eller bæreposer i det hele tatt. Blant alle de som går over Besseggen vil det sikkert være noen som ikke helt har fått taket på dette med fjelltur, men jeg tror det dreier seg om svært svært få.

Båten går vel et par-tre ganger om dagen. Det kan man vel leve med ? Naturen tar vel neppe skade av det og mange som bruker båten får en trivelig og fin tur. Det er lang tradisjon for båttransport på Gjende. Transporten foregikk lenge før det ble nasjonalpark der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christiane,

Er du en venstreraddis? Det høres slik ut.

Selv om jeg ønsker å bevare naturen og unngå store ødeleggelser har vel ingenting med mitt politiske ståsted å gjøre?

Ja til at flere blir glad i å bruke HELE naturen, og ikke enkelte områder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båten går vel et par-tre ganger om dagen. Det kan man vel leve med ?

Ja - enn så lenge, til den store servingsbåten til Steinar Hovi kommer :wink:.

Det er alltid og overalt det samme - tar man først et steg imot tilrettelegging, er det bare et tidsspørsmål før utbyggingene blir større og større. Tilrettelegging stopper liksom aldri med et lite inngrep - store følger snart etter.

NEI TIL ET ANNET GEIRANGER PÅ GJENDEOSEN!!!

OG ET ENDA STØRRE NEI TIL STEINVENDING OG -FLYTTING PÅ VALDRESFLYA - jeg har ikke hørt maken! Vi går alltid der allerede i November, og noen steiner har aldri kunne stoppet oss. Ja, man skal ikke ha de fineste og nyeste skiene, men SO WHAT??? Det er fullt mulig å gå RUNDT steinene!!! På tide å innlempe Valdresflya i Nasjonalparken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båtruta som er på Gjende i dag, er nestan som ein del av den norske kulturarven, vel og merke i den form og det omfang dette har vore og er i, og kan halda fram. Det er likedan med båtrutene på Bygdin, Femunden, Møsvatnet, Gjevilvatnet, og truleg fleire med. Restaurantbåt som ei nyvinning på Gjende, derimot. Eg seier huff berre av tanken, og er einig med Julia. Eg har elles sett steinane på Valdresflye. Dei er jo ikkje i vegen, for det er råd å gå rundt dei...........

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Eg tykkjer det er kriminelt at DNT "slepp unna" det dei har gjort med ei "gåvepakke" frå staten på millionar av kroner for å steinlegge stien til Besseggen. Steinlegginga i seg sjølv tykkjer eg er positiv, for dette er noko som vegetasjonen der verkeleg treng sårt. MEN det er ikkje tilgjeving god nok for den rovdrifta som DNT har stått for i årevis (og som dei no sikkert kjem til å drive enno sterkare). Dei legg til rette for øydelegging av naturen slik dei styrer på med marknadsføring og tilrettelegging, og så overlet dei til staten å betale for reparasjon av øydelegginga i etterkant. Kva med å gjere det motsette? Arbeide for bevaring og riktig bruk av naturen FØR øydelegginga er i gang?

Eg blir så provosert!!

Tora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Folk som går over Besseggen gjør egentlig ikke noe annet galt enn å gå. Det blir det spor og slitasje av. det samme gjelder flere andre steder. Der folk går blir det slitasje. F.eks på Storronden hvor det ser temmelig ille ut.

Men hvem mener du skal ha lov til å gå i fjellet Tora ? Hvem bør ha lov til å produsere slitasje og hvem synes du skal holde seg hjemme ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror stiene i naturen kunne vært bedre og mer skånende for naturen om folk bare kunne oppføre seg skikkelig. Ikke "grave" høl i bakken og skrape opp vegetasjonen med beina. Ikke bygge varder der det ikke trengs (og det er ikke mange stedene det trengs varder), men la steina ligge der de er. Gå etterhverandre på stien, den er nemlig ikke en firefelts motorvei.

Det jeg tror skal til for å bevare naturen er å ha RESPEKT for den. Naturen er ikke vår, det er ikke noe vi bestemmer over. Det er ikke vi som har skapt den. Den har blitt til gjennom årelang utvikling, og forandrer seg stadig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Eg kan ikkje påstå eg har tenkt særskilt på kven som har "lov" til å gå i fjellet og kven som burde halde seg heime. Er det eit relevant tema? Alle som vil må få lov til å røre seg ut i norsk natur. Mitt poeng er at ein organisasjon som DNT som likar å smykke seg med å vere naturvenleg og bevarande slett ikkje er det. Folk må gjerne gå på Besseggen, mitt problem er at DNT vil suge pengar ut av desse menneska. Marknadsføring inneber at fleire vel å legge turen sin til same staden, og DNT står med opne auge og ser at dette skjer (sjølvsagt, for dei VIL jo at så mange som mogleg skal kome og nytte seg av tilboda dei har i området). Mitt problem i så høve er at alt DNT seier dei står for blir ei einaste stor sjølvmotseiing. Hadde dei verkeleg vore intr i å bevare naturen, så ville dei for lenge sidan ha oppmoda folk om å nytte skjønn når dei ferdast i naturen. Kanskje det er mogleg å legge turen ein annan stad enn akkurat Besseggen kvart år? Kanskje oppmode folk om å gå på rekke og ikkje side om side...for å minske slitasjen til eit smalt parti i stadenfor ein motorveg.

Berre nokre tankar...

Tora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det jeg tror skal til for å bevare naturen er å ha RESPEKT for den. Naturen er ikke vår, det er ikke noe vi bestemmer over. Det er ikke vi som har skapt den. Den har blitt til gjennom årelang utvikling, og forandrer seg stadig.

Dette kunne jeg har skrevet - er SÅ enig med deg!

Julia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tora:

Jeg er helt enig med deg i at det er viktig å ta vare på naturen. Jeg synes også at det er hyggelig at folk bruker den.

Det som er litt vanskelig er at alle menneskene som bruker naturen sliter på den også, selv om de opptrer skikkelig og hensynsfullt. Det er et dilemma, og jeg vet ikke helt hva løsningen er. På den ene siden vil jeg gjerne at folk skal gå mest mulig på tur, mens jeg på den andre siden synes det er dumt med alle stiene de lager.

Det er lett å se på oss selv som flinke hensynsfulle og fornuftige fjellfolk, mens alle andre utgjør en grå masse av naturturister som kanskje ikke burde vært der. Men er det egentlig slik ? Er vi ikke alle like mye ansvarlige for at naturen slites ut ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maken til ureflektert innlegg som det Tora presterer, skal en lete lenge etter. Hvilke personer i DNT er det som tjener penger på at folk går Besseggen. Blir det noe penger til DNT av at folk kjører til Gjendeoset, tar båten til Memurubu, går Besseggen og kjører hjem igjen. Hvis du tar deg bryet med å lese ”Fjell og Vidde” f eks, vil du se at DNT’s politikk ikke er å få ”alle” til å gå Besseggen, men tvert imot å spre trafikken.

At DNT ikke oppfordrer til naturvett og sporløs ferdsel i naturen, er helt nytt for meg. Vi skal være glade for at vi har en stor og slagkraftig organisasjon som har innflytelse nok til å kjempe mot motorisert ferdsel og kommersialisering av fjellet. Uten denne er jeg redd for at fjellet hadde sett annerledes ut i negativ retning.

Jeg har en følelse av at det som ligger under i ditt innlegg, er at du vil helst ha fjellet for deg selv og at disse ”turistene” burde holde seg hjemme og ikke komme å legge beslag på vårt område. Du har tydeligvis lite peiling når det gjelder DNT’s politikk og burde sette deg mer inn i den før du kommer med slike utblåsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ods, jeg syns Tora's innlegg var helt greit jeg. Se markedsføringen til DNT, hva er trekkplasterene?? Jeg bare spør.

At DNT ikke oppfordrer til naturvett og sporløs ferdsel i naturen, er helt nytt for meg. Vi skal være glade for at vi har en stor og slagkraftig organisasjon som har innflytelse nok til å kjempe mot motorisert ferdsel og kommersialisering av fjellet. Uten denne er jeg redd for at fjellet hadde sett annerledes ut i negativ retning.

Jeg er slett ikke glad for at DNT er en stor og slagkraftig organisasjon. Uten DNT tipper jeg at langt færre hadde gått i fjellet, spesielt på de mest trafikkerte stiene. Steinlegging av Besseggen-stien hadde sannsynligvis ikke vært nødvendig, og denne diskusjonen hadde ikke eksistert :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.