Gå til innhold
  • Bli medlem

Luksussti til Besseggen


Erik

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Med andre ord kan ikke allverdens tilrettelegging kreves eller bygges allevegne, fordi brukerne ikke er i stand til å ferdes der ellers.

Må bare nok en gang få poengtere at steinleggingen gjøres ikke for å tilrettelegge for at enda flere grupper skal kunne gå stien. Det er for å prøve å bøte på de skadene som allerede er gjort!

Syns det blir litt håpløst å diskutere hvem som har skylda for at det har blitt sånn som det er i dag. Det viktigeste er å forhindre at det fortsetter. Og en får uansett ikke redusert antallet turister fra 40 000 til et par tusen i året sånn over natta. En kan gjerne kritisere DNT for å ha reklamert for mye, men nå skal det jo sies at de tar ansvar for å prøve å ordne opp!

Det kunne nok ha halde lenge med ein og annan stein i gjørmehol, og la det vera med det, slik eg har gjort på markastiane i skogen og lyngbeltet over tregrensa på heimtraktene, der steinane er funne i terrenget og lagt punktvis der behovet var størst. Med åra er steinane grodd inne av lyng og gras.

Faktum er tross alt at det er ca. 40 000 som bruker stien årlig og ikke 1 000. Som sagt tidligere; dette får en ikke endret over natta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Luksus inne i naturen er uberørthet, kun naturlige lyder og sparsomt med folk.

Luksus-sti burde heller vært kalt syntetisk naturopplevelse.

Men Besseggen har i alle år tiltrukket seg folk med bæreposer og paraply, og betydelig slitasje på naturen. Så om det tilrettelegges for flere og sartere føtter tror jeg ikke er noen stor ulykke, så lenge det er KUN der det gjøres.

La oss slippe trapper i Bukkelegeret ...

:cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noe burde gjøres ifm slitasjen, var vel greit, men et så til de grader tilrettelagt hærverk :cry:

Miljøvernministeren, Fylkesmannen(kvinnen), DNT og evt andre impliserte burde skjemmes!!!

"Bauta`en" vil i all fremtid stå som Skammens Stein!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men hva burde vært gjort istedenfor da?! Har etterlyst realistiske alternativer flere ganger, men har enda ikke sett at noen har kunnet komme opp med noe fornuftig!

Det er vel og greit at folk ikke liker den nye stien, og gir uttrykk for det, men da bør en hvertfall komme med et annet forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det finnes andre aktuelle alternativer, dersom målet med steinlegging av tilførselsstiene, skal være å restaurere, beskytte og forebygge mot mer slitasje og erosjon på stiene og terrenget ved siden av.

Jeg synes mange av kommentarene over virker noe idiotiske, siden dette arbeidet såvidt har begynt. Hensikten er ikke å tilrettelegge for økt turisme, men å skjerme terrenget for ytterligere skade. Jeg synes ideen med å bruke naturstein til dette formålet, er svært bra. Det motsatte ville jo blitt et nedtråkket terreng som hadde ødelagt stedet for all fremtid!

Det er kun snakk om ca. 2 km tilsammen (dvs. 1 km i hver ende) for å samle turistene på en trasé, og ikke på flere parallelle stier som idag. Dessuten tror jeg resultatet blir adskillig penere og bedre tilrettelagt, enn slik det ser ut idag. Når restaureringen blir ferdig og sårene gror igjen, tror jeg steinleggingen blir en naturlig del av terrenget.

___________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det finnes andre aktuelle alternativer, dersom målet med steinlegging av tilførselsstiene, skal være å restaurere, beskytte og forebygge mot mer slitasje og erosjon på stiene og terrenget ved siden av.

Jeg synes mange av kommentarene over virker noe idiotiske, siden dette arbeidet såvidt har begynt. Hensikten er ikke å tilrettelegge for økt turisme, men å skjerme terrenget for ytterligere skade. Jeg synes ideen med å bruke naturstein til dette formålet, er svært bra. Det motsatte ville jo blitt et nedtråkket terreng som hadde ødelagt stedet for all fremtid!

Det er kun snakk om ca. 2 km tilsammen (dvs. 1 km i hver ende) for å samle turistene på en trasé, og ikke på flere parallelle stier som idag. Dessuten tror jeg resultatet blir adskillig penere og bedre tilrettelagt, enn slik det ser ut idag. Når restaureringen blir ferdig og sårene gror igjen, tror jeg steinleggingen blir en naturlig del av terrenget.

___________________

Rune.

Helt enig med deg, Rune. Det er snakk om å reparere en sti som er ødelagt. Området er tilrettelagt for masseturisme uansett. Vi som ikke vil gå på de mest overbefolkende områden har jo tusenvis av andre steder vi kan gå i fred og ro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reparere en sti som er ødelagt? Det er bullshit. Hvordan kan en sti bli "ødelagt"? At en sti er bred betyr vel ikke at den er ødelagt, bare at det går mange mennesker der. Fordelen med en sti er at den er laget av menneskeføtter, noe som etter mitt syn hører hjemme i fjellheimen. Veier og trapper er laget av maskiner, noe vi ikke trenger i Jotunheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer eller mindre enig med Tom!

Men skulle nå denne stien først "repareres", er det jammen forskjell på å

"Barbere seg, og skjære av seg hodet".

Trappelegging er tilrettelegging, og hører ingen steds hjemme!

Dette inviterer kun til enda flere besøkende, noe som i utgangspunktet er greit(den norske fjellheim sett under ett), men hvorfor i all verden invitere til et allerede overbefolket område.

500`potensielle trønderske turvandrere feier snart over Dovre, på vei mot Luksusstien, pga av at samme miljøvernminister totalt stenger inngangsporten til Dovre.

Hvor er Logikken??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trappelegging er tull!

Hva er egentlig vitsen? Folk som er avhengige av asfalt og trapper for å kunne gå burde holde seg til spaserturene til og fra bilen langs deres egne asfaltdekte gangstier hjemme foran huset.. Noe av vitsen med "villmarka" er jo å slippe unna nettopp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjøres her ser ikke ut til å kunne kalles "reparasjon".Det er vel ingen tvil om at dette må kalles tilrettelegging.DNT og "Staten" har en dårlig skjult agenda her om at de ønsker flere turister til slike severdigheter.Hadde de vært interessert i å reparere/forhindre skade må man gjøre noe med årsaken til at det blir slik.

Har man en kjempestor parkeringsplass med et hotell av en turisthytte og en båtrute som bringer deg svettefri fram og tilbake kombinert med massiv markedsføring , ja så blir det mye folk som går Besseggen.Skulle ikke være så vanskelig å skjønne at slitasjen blir stor.

Hva bør gjøres istedenfor?

Et veldig enkelt tiltak som er så og si gratis og vil få en merkbar effekt på trafikken er å legge ned båtruten på Gjende (som av alle ting går i nasjonalparken :D ).

Da hadde DNT m.m. vist at de satte bevaring av naturen høyere enn økte inntekter fra turistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva burde vært gjort istedenfor da?! Har etterlyst realistiske alternativer flere ganger, men har enda ikke sett at noen har kunnet komme opp med noe fornuftig!

Det er vel og greit at folk ikke liker den nye stien, og gir uttrykk for det, men da bør en hvertfall komme med et annet forslag!

De fleste vegrer seg for å komme med et alternativ fordi det blir ramaskrik uansett hva man foreslår. Slik jeg ser det er det 2 realistiske alternativer:

1) Besøksbegrensinger (kun x antall besøkende per dag)

2) Bygge ned infrastrukturen slik at færre personer gidder å dra dit.

Istedenfor å velge mellom disse to har man valgt å ofre naturen. Det er ikke første gangen i Jotunheimen, og det blir neppe siste gangen heller.

Det som overrasker meg at mangelen på "bråk" fra naturvern-, miljø eller interesseorganisasjoner. Når myndighetene eller private firmaer ellers foretar inngrep i natur- eller friluftsområder som har betydning for et større antall mennesker, stormer interesseorganisasjonene inn og kverulerer så godt de kan. Innenfor tradisjonell miljøvern er det nesten kamp om oppmerksomheten mellom Bellona, Kurt Oddekalv, Natur og Ungdom m.v. Rovdyrenes interesser ivaretas også av en rekke organisasjoner der WWF synes å ha hovedrollen.

Problemet i Jotunheimen er det skjer et trinnvis utbygging uten at det går utover noen utryddingstruede dyr eller planter, og uten synlig tradisjonell forurensning. Skadene er i første rekke av estetisk art.

Man skulle tro at DNT ville være den interesseorganisasjonen som var nærmest til å ta opp kampen mot slike inngrep. DNT OA har tydeligvis et annet syn på det, og man blir uansett ikke mer inhabil enn DNT OA i denne saken...

At klatrerorganisasjonene ikke engasjerer seg tror jeg skyldes at inngrepene er foreløpig et godt stykke unna klatrerveggene og ikke minst Storen.

Jeg håper at en eller annen interesseorganisasjon får lyst til å adoptere Jotunheimen og bidra til å danne en motvekt mot DNT og de kommersielle interessene. I første rekke tenker jeg på hytteforeninger i Valdres, fiskeforeninger o.l., men også andre som vil bevare fjellet slik den er. Myndighetene må i praksis ha ryggdekning (støtte i deler av opinionen) for å si nei til DNT. Slik ryggdekning har de ikke i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Reparere en sti som er ødelagt? Det er bullshit. Hvordan kan en sti bli "ødelagt"? At en sti er bred betyr vel ikke at den er ødelagt, bare at det går mange mennesker der. Fordelen med en sti er at den er laget av menneskeføtter, noe som etter mitt syn hører hjemme i fjellheimen. Veier og trapper er laget av maskiner, noe vi ikke trenger i Jotunheimen.

Selvfølgelig er det litt søkt å si at stien blir "ødelagt", men det som er sikkert er i alle fall at "terrenget" blir ødelagt på samme måte som traktorslepene ødelegger terrenget på Hardangervidda. Slike skader kan i praksis bare repareres av mennesker og menneskene har til alle tider brukt de "maskinene" som var tilgjengelige for å reparere skader. Det vi kan være redde for her er at det brukes så store og tunge maskiner at disse også ødelegger terrenget. La oss håpe at det ikke skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike skader kan i praksis bare repareres av mennesker og menneskene har til alle tider brukt de "maskinene" som var tilgjengelige for å reparere skader. Det vi kan være redde for her er at det brukes så store og tunge maskiner at disse også ødelegger terrenget. La oss håpe at det ikke skjer.

Ja til hest og kjerre!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

no har eg ikkje sett korleis det vert gjort ved besseggen, men steinsetting av stiar er då ikkje akkurat noko nytt,,, det finn ein då til og med her heime i arna, der det frå gammalt av har vorte steinsett/bygd trapper på stien opp til stølane i reppardalen... men dette er jo i større grad kulturlandskap enn det eg innbillar meg at besseggen er(har aldri vore der, og kjem sikkert ikkje til å dra dit heller)

eg skal vere heilt einig i at det verkar rart å bygge ei slags "autostradatrapp", med sirleg anlagte steinar osv, men eg kan ikkje i utgangspunktet seie meg einig i at nett bruken er ille...

personleg finn eg det mykje betre å bruke stein enn trevirke, som iallfall ikkje høyrer heime oppe i fjellheimen...

Idag gjekk eg fra stavali til lofthus, og kryssa ei bra mengde bruer, alle unnteke ei i tre, og for alle som har sett brua over breiåni, så veit dei at iallefall her er eit godt eksempel på at stein er flottare enn tre,,, brua stikk seg mykje mindre ut på avstand, men noko meir fascinerande byggverk har eg aldri sett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Besseggen er bra, og ut fra et kommersielt perspektiv er nok det de gjør det rikige. Det er eneste måten å få vegetasjonen til å vokse igjen inn mot motorveien. Dette blir nok et utstillingsvindu for DNT hvor de kan skryte fritt, mens søpla og ødelagt vegetasjon flyter fritt andre steder.

DNT burde:

A) Helt og holdent slutte å markedsøfe Besseggen.

:D Se på sine andre engasjementer, hvordan myrhullene vokser og søpla flyter i DNTs kjølvann.

Ta f.eks. en sti som Eidsbugarden - Gjendebu langs Bygdin. Jeg tipper at de spredte forsøkene på plankeutlegging der er det hytteeierne som står for. DNT lovpriser rutene sine, samtidig som de ikke gjør en dritt for å vedlikeholde stiene på en skikkelig å forsvarlig måte, men voldsomme brobyggverk over sekundærløpet til Hellstuguåe, det må de lage, enda elveløpet er tørrlagt halve sommeren.

Nei, huff - når jeg blir emosjonell, kan jeg nesten bli litt enig med Espen.

Steinsettingen er i god gang og det ser ut til at brukerne av Besseggen er svært fornøyde.

Tiltaket er ikke på noen måte kontroversielt. Det er ønsket av grunneier og har full støtte av offentlige myndigheter. Det skulle bare mangle, stien ser jo ikke ut slik den er i dag.

Det er prisverdig at DNT Oslo og omegn gjennomfører og støtter et slikt tiltak i Jotunheimen. De har neppe noen inntekter av det, men viser likevel ansvar for å ordne opp når lokale krefter ikke strekker til. Bra! På tide at noen gjør noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide at noen gjør noe.

Ja, med mange andre stier og (f.eks. myrhull)!!!, bare at det aldri vil bli gjort fordi de ikke har samme popularitet/berømthet. Tragisk at alle skriker etter bedre sti på Besseggen, men ingen skriker etter de andre stiene (f.eks. langs hele nordbredden av Bygdin eller Galdhøpiggen).

Det er prisverdig at DNT Oslo og omegn gjennomfører og støtter et slikt tiltak i Jotunheimen. De har neppe noen inntekter av det, men viser likevel ansvar for å ordne opp når lokale krefter ikke strekker til. Bra! På tide at noen gjør noe.

Jeg lurer på hvordan du kommer til denne konklusjonen :D. Både at lokale krefter ikke strekker til og at DNT ikke har noen inntekter av stien over Besseggen er jo rimelig hentet ut i av det blå. Kom heller med dokumentasjon enn med påstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Besseggen har i alle år tiltrukket seg folk med bæreposer og paraply (...)

Det minner meg om han jeg møtte på Gaustatoppen på søndag - han som kløyv bortover ryggen siste biten til bort trig.-punktet i mørke, pene klær, pensko og en bærepose fra Spar. Skoene var åpenbart i glatteste laget. Ok, det krever ikke mye å komme seg bort dit, men likevel ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg lurer på hvordan du kommer til denne konklusjonen :D. Både at lokale krefter ikke strekker til og at DNT ikke har noen inntekter av stien over Besseggen er jo rimelig hentet ut i av det blå. Kom heller med dokumentasjon enn med påstander.

Vel, stien har jo ligget slik i mange år uten at noe har blitt gjort lokalt. Først når det ble tatt et initiativ av sentrale myndigheter v/miljøvernministeren og DNT Oslo og omegn så skjedde det noe.

DNT Oslo og omegn har utgifter i forbindelse med arbeidene. Både du og Morten hevder at de gjør det for å tjene penger. Hvor har dere det ifra ?

Ellers klarer dere jo begge det kunststykket å kritisere DNT både for at de utbedrer skader (ved Besseggen) og for at de IKKE utbedrer skader (Ved Bygdin). Ikke lett å skjønne hva dere egentlig mener bortsett fra at dere ikke liker DNT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda: Du vrenger og vrir. Jeg skrev jo i mitt innlegg at det er en god ting å gjøre noe med Besseggenstien, men å satse alt på et slikt utstillingsvindu når andre ruter lider stiller jeg spørsmål ved.

Om DNT tjener penger på det eller ei er ikke et ja nei spørsmål. Det kan tenkes mange former for inndirekte inntekter gjennom at Besseggen er en innfallsport for fjellvandringens gleder og ergo flere medlemsskap, hytteovernattinger etc.

Det mange her reagerer på er den voldsomme innsatsen og ressursbruken.

Du har nok rett i at jeg er negativ til enkelte sider ved DNTs virksomhet Panda, men dette er ikke noe sort hvitt bilde, jeg ser også mye positivt.

Ser ikke du Panda, at DNT og andre lokale aktører kan tjene penger på Besseggen indirekte selv om det ikke står noen bom i hver ende av stien?

Selv hadde jeg lenge håpet på tiltak på Besseggen, og noen små er jo også gjort. Nå kommer det altså et voldsomt tiltak. Jeg tror også det kan bli bra. Håper bare ikke DNT glemmer andre steder hvor vegetasjonen lider under stitråkkene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjøres her på Besseggen minner meg litt på øvre delen av stien til Skålå, bare enda mer pompøst om man kan si det på den måten. Noe sånt som stien fra Høgvaglbandet ned mot Langevatnet er kanskje litt penere og mer diskré enn det som gjøres her ved Besseggen nå. Håper bare folk skjønner poenget og tråkker ikke ut ved siden for å gå forbi andre som inntar stien på full bredde... For da er vi snart tilbake ved status quo. Derfor mener jeg informasjonstavler bør være der i tillegg, samt en klar oppfordring å IKKE kaste søppel underveis.

Uansett, jeg har aldri sagt noe IMOT utbedring av Besseggen-stien (vet ikke hvor du, Panda har det ifra???), tvert imot, jeg ser at det var så absolutt nødvendig (som andre steder for øvrig også). Og om DNT tjener direkte penger på Besseggen få så være eller ei; hyttene langs Gjende, parkeringsplassen og båtruten gjør i hvert fall det, og noen av delene eies av DNT. Det skjønner kanskje t.o.m. du, panda. Det er i tilfelle ikke en gang noe negativt. Det må bare has i bakhodet når man diskuterer DNT som non-profit-organisasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltaket er ikke på noen måte kontroversielt. Det er ønsket av grunneier og har full støtte av offentlige myndigheter. Det skulle bare mangle, stien ser jo ikke ut slik den er i dag.

Uff, det var leit at du trodde at noe ikke kan være kontroversiellt hvis både grunneier og myndigheter går inn for det. Det er bare å ønske god bedring, og håpe du blir reinkarnert i en mindre retardert versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og om DNT tjener direkte penger på Besseggen få så være eller ei; hyttene langs Gjende, parkeringsplassen og båtruten gjør i hvert fall det, og noen av delene eies av DNT. Det skjønner kanskje t.o.m. du, panda. Det er i tilfelle ikke en gang noe negativt. Det må bare has i bakhodet når man diskuterer DNT som non-profit-organisasjon.

Jeg har da aldri sagt at DNT ikke tjener penger på turisttrafikken over Besseggen. Tvert imot synes jeg det er helt greit at de gjør det, så lenge det kommer medlemmene tilgode. Det tilbudet DNT gir medlemmene gjennom hyttene sine er svært bra!

Men jeg synes jo det er underlig hvis du tror at DNT kan ha profittmotiv for det miljøvernarbeidet de driver rundt Gjendesheim. Det kan umulig lønne seg økonomisk.

Er det virkelig DNT som driver avgiftsparkeringene rundt Gjendesheim og ferja på Gjende ? Det er i så fall nytt for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.