Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakkliste for ei uke på Hardangervidda


Theis

Anbefalte innlegg

Hei FF! 

 

Vi er to stykker som skal gå over Hardangervidda i sommer. Den planlagte ruten starter i Finse og ender opp i Haukeli. (EDIT: Dette er ikke helt bestemt enda, så hvis du har forslag til andre ruter så tas de imot med takk!)

 

Jeg vil gjerne høre om hva dere andre som kanskje har gått over Hardangervidda eller andre stedet på fjellet har pakket med dere? Det er som sagt sommerstider og vil pakke så lett som mulig. Hva er det absolutt nødvendige, hva er greit å ha og hva er den ene tingen som setter prikken over i'en?

 

Hadde også vært greit å høre om hva dere syntes om sekkvalg. Jeg har en 95L Bergans sekk (usikker på modell) men lurer egentlig på om denne er litt for stor for sommerstider.

 

Vi har ikke planer om å kun sove på hytter. Det blir kanske en natt eller to på hytter, men vi baserer oss på at vi skal sove i telt hele turen.

 

Takk på forhånd for alle svar.

 

Theis

Endret av Theis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne pakklista har eg brukt på tre forskjellige ukesturer på Hardangervidda:

 

Pakkliste_1_uke_sommer.PNG

+ kart og kompass sjølvsagt!

 

Det som er nødvendig er jo fiskestanga for å sikre middagen ;)

Og ikkje minst dunjakken er digg på kveldstid når temperaturen kan synke endel.. Og Exped Chair kit er herligt å sitte å nyte solnedganger i!

 

Grunnen til at det kun står teltduk i lista, er fordi turkompisen har hatt stenger og plugger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har tre drøye ukesturer bak meg de tre siste årene på hardangervidda/jotunheimen, og vil egentlig bare tipse om at det KAN bli kaldt. Ta hensyn til dette. Har opplevd temp helt ned mot 0 og kombinerer du dette med regn, så kan ting bli litt ufyselig om man ikke har tatt nok med seg av klær og en varm nok sovepose og gjerne en lett dunjakke.

Ut over det så hadde jeg kanskje ikke satset på at fiskingen skulle gi meg mat for en uke, og heller tatt med litt mer mat enn øl (selv om dette helt klart høres litt pinglete ut :-)). Igjen, om man er uheldig med været så er det litt kjedelig å måtte være avhengig av å få fisk. I tilegg så har jeg litt dårlig erfaring med å bunkre opp mat fra hyttene. De har gjerne ikke mat som er egnet til å bære med, men mer ment å spise nær hytta.

 

Prikken over ién for  min egen del er nok en liter brunt brennvin, så der er lista til hmhelland på stell.

Resten av lista hans ser også bra ut

 

Mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Theis

 

Lista til Hans Magne er glimrende å kikke på. Personlig så hadde jeg byttet ut voksenbrusen hans med en flaske til med brunt kildevann. Mindre vann å bære på ;)

 

Jeg skrev for ikke lenge siden en pakkliste på bloggen min for en tur på inntil to uker i snaufjellet. Slik jeg gjør det uten å være veldig gramjeger. Det er i hovedsak maten som utgjør vektforskjellen på en ukestur og en toukerstur hos meg. http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2013/04/pakklister.html

 

 

Sekken din holder i massevis vil jeg mene. Det er likevel mye å lære av å lese lettvektstrådene her inne på FF.

 

:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ei fornuftig pakkliste Bjarne! Ser at det er et par ting i matposen jeg skal bytte ut på kommende turer :) jeg stjeler rett og slett et par småtips av deg :mrgreen:

Veldig bra blogg ellers forresten! :D

Jo, takk. Hyggelig å høre at den kan være til hjelp. Merk at innholdet i pakklisten er slik jeg gjør det og det kan godt være jeg justerer den også før sekken endelig pakkes. Et viktig mål for meg er å holde sekken under 25kg på en toukers tur. Det er en grense jeg har satt for meg selv. Jeg er også prisgitt litt fiskefangst for å få nok mat. Merk også det.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lista. Er det noen andre ting du ikke har med pga. turkameraten har det med så hadde det vært konge om du sa ifra om det også :))

 

Ser at det mangler gryte og stekepanne på lista mi. Det er jo alltid med, enten i egen sekk eller i en annen sin :)

 

Det er greit med en panne og gryte som tåler bål. Mange steder ligger det kvist nok til et kaffebål/steike-fisk-bål. Så kan en spare litt på gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.