Gå til innhold
  • Bli medlem

Mellommåltid


Shana

Anbefalte innlegg

hei!

 

hva bruker dere hvis dere skal ta et "mellommåltid" når dere er på tur?

tenker da på når man skal gå videre, men trenger litt mat i kroppen, uten å bruke tid på å tilberede etc. jeg blir veldig fort energiløs og slapp uten mat, så det blir ofte noen tørre brødskvier i tide og utide som ligger i ei ytterlomme på sekken.

evt er jeg glad i nøtter og rosiner til å gi en liten ekstra boost...

 

noen som har noen gode idèer ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alltid med en liten pose med assorterte nøtter, mandler, havregryn og rosiner osv. Bruker ikke zip-lock, bare helt vanlig tynn pose. Kjøp ferdigblandet eller lag din egen miks. I tillegg har jeg gjerne en søt energibar eller sjokolade til kaffen.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gang noen spurte om mattips siterte jeg en oppskrift på frokostblanding fra boken "Friluftsliv i vinterfjellet" av Mats Melbye. Hans tips til mellommåltider er havrekjeks, og jeg vil tro det er mange her inne på forumet som kan støtte det forslaget. Oppskriften finner du i nevnte bok, evt. kan du prøve Tine's:

 

http://www.tine.no/oppskrifter/bakst/brod-og-rundstykker/kjempegode-havrekjeks

 

Smør, brunost, en kaffetår, og tiden står plutselig stille :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gang noen spurte om mattips siterte jeg en oppskrift på frokostblanding fra boken "Friluftsliv i vinterfjellet" av Mats Melbye. Hans tips til mellommåltider er havrekjeks, og jeg vil tro det er mange her inne på forumet som kan støtte det forslaget. Oppskriften finner du i nevnte bok, evt. kan du prøve Tine's:

 

http://www.tine.no/oppskrifter/bakst/brod-og-rundstykker/kjempegode-havrekjeks

 

Smør, brunost, en kaffetår, og tiden står plutselig stille :)

Havrekjeks er godt. Det er flere enn hesten som går langt på havre. I ettermiddag gikk jeg nesten 3 timer i terrenget hvor mesteparten av forflytningen foregikk i hopp over gjørmehull, dammer og litt for dyp snø. Hunden er fremdeles helt utslitt, men den spiste dog ikke havre ;)

 

Jeg tar ofte med noen biter brunost og spiser det som om det var sjokolade til kaffen. Kombinasjonen du refererer til er jo uslåelig.

 

Det viktigste er å fylle opp med energi før en går tom.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Futk og nøtteblanding, et par brødskiver. Er mest i marka og ofte stopper jeg ved vann. Da tester jeg gjerne fiskestanga kjapt ved en pause så jeg rekker fint å koke opp litt vann til litt havregryn, en Real lunsjposjon e.l. Har alltid brenner, gass og liten kaffekjele i ene sidelomma på sekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beror på. Kvikklunch (ikke så bra och lite småäckliga) eller snickers (äckliga, men innehåller massor av energi, fett och sockerarter med olika längd på molekylerna vilket gör att effekten blir mer utspridd över tid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Tok med meg havremakroner sist jeg var på jakt. Var utrolig godt og ga rask energi og holdet seg godt i kulda(frøs ikke i telte på rundt -10-15 grader). Skal være med på alle turer fremover :)

http://www.tine.no/oppskrifter/kaker/vafler-og-smakaker/havremakroner

Bytt ut sukker med rosiner og eventuelt andre tørkede frukter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.