Gå til innhold
  • Bli medlem

Kompass Spørsmål


Anbefalte innlegg

Annonse

Sånn i full fart vil jeg påstå du får med mer unyttig mikk-makk for de 600 kronene ;)

 

Litt mer seriøst, to hovedtyper kompass, med eller uten speil. Dernest er det med eller uten innebygd forstørrelsesglass. Ganske unyttig for yngre, noe i nærheten av nødvendig for folk med gammelmannssyn (say no more). Foruten disse to hovedtypene finnes det spesielle kompasser som har kompensasjoner for dem som bruker slike nærmere polpunktene enn vi vanlige dødlige. Og sikkert mere til.

 

Neste forskjell er deklinometer, altså en påført skala for helningsvinkel i grader. Topptursentusiaster liker dette, men vil du kan du like godt tegne opp de strategiske vinklene på en liten papp- eller plastskive, eller lære deg å overføre det til den ordinære kompassrosen.

 

Så kommer ferdige avstandsmål for ulike målestokker. Jeg finner dem ikke spesielt nyttige, men det er smak og behag. Og så har vi silikongummiknotter for ikke å gli mot kartet, fluoriserende marsjpil og kompassnål etc. Jeg klarer ikke helt å se for meg nytten. Selv bruker jeg et rundt 25 år gammelt kompass som svarer til dagens Silva Field eller Scout, og jeg bruker å finne veien ;)

 

Ser det hevdes at disse små kompassene ikke egner seg til å ta ut kurs på lengre distanser. Jeg stiller meg helt uforstående til dette. For det første evner de fleste å ta en retning som er lengre enn kompassplaten, for det andre bruker vel de fleste å ta kurs oftere enn f.eks hver 4-5 km og dessuten bruker en jo referansepunkter fra kartet.

 

Kjøp det du har lyst på og råd til, men ikke la deg friste av mikk-makk! Dette var nå min mening, men tar høyde for at jeg får høre det.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg mener å huske at kompasshusene til Silva som er hvite og gule har ei nål som skal stabilisere seg noe raskere enn andre, kanskje mer nyttig for orienteringsløpere enn turfolk, men kommer til nytte når det skal avgjøres hvem som har det "raskeste" kompasset.

 

På ekspedisjonsmodellene kan man ofte stille på kompassgata(uten å vri på huset), for å korrigere for missvisning, uten at det heller er spesielt mye brukt blant normale folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg går det litt på generell byggekvalitet, evnen til å tåle kulde, type væske som er brukt i kompasshuset, hvor lang tid det tar før det oppstår luftbobler som forstyrrer nåla, om skriften på plata slites bort, og lignende.

På lengre turer bør man være litt skeptisk til *altfor* billige kompass. Silvia og Suunto er som regel et sikkerstikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lengre turer bør man være litt skeptisk til *altfor* billige kompass. Silvia og Suunto er som regel et sikkerstikk.

Helt enig! Presiserer at min mening var ment med utgangspunkt i forskjellen på rimelige og dyre innad merker som nettopp Silva og Suunto.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også si du er trygg om du velger Silva eller Suunto.

 

En liten fun fact når man er inn på kompass:

 

Vi sier at kompasset peker mot nord, da mener vi i himmelretning. Vi har bestemt at nord er oppover og sør er nedover på jordkloden. Men følger du nordpila på kompasset vil du ikke komme til nordpolen, ettersom nordpila i kompasset ikke peker mot den geografiske nordpolen, så langt er de fleste med, men du kommer heller ikke til den magnetiske nordpolen, følger du nordpila havner du på den magnetiske sydpolen(ofte feilaktig omtalt som den magnetiske nordpolen). Den magnetiske nordpolen befinner seg derimot i Amundsen land i sør. Begge de magnetiske polene beveger som kjent på hverandre, noe som vår venn Amundsen har fått æren av å oppdage. 

 

Logikken: motsetninger tiltrekker hverandre. Alle magneter har en nord og en sørpol. Nordpolen og sørpolen tiltrekker hverandre, mens nord og nord eller sør og sør frastøter hverandre. Dermed må nordpila på et kompass(som er en magnet) tiltrekkes mot en magnetisk sørpol. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også si du er trygg om du velger Silva eller Suunto.

 

En liten fun fact når man er inn på kompass:

 

Vi sier at kompasset peker mot nord, da mener vi i himmelretning. Vi har bestemt at nord er oppover og sør er nedover på jordkloden. Men følger du nordpila på kompasset vil du ikke komme til nordpolen, ettersom nordpila i kompasset ikke peker mot den geografiske nordpolen, så langt er de fleste med, men du kommer heller ikke til den magnetiske nordpolen, følger du nordpila havner du på den magnetiske sydpolen(ofte feilaktig omtalt som den magnetiske nordpolen). Den magnetiske nordpolen befinner seg derimot i Amundsen land i sør. Begge de magnetiske polene beveger som kjent på hverandre, noe som vår venn Amundsen har fått æren av å oppdage. 

 

Logikken: motsetninger tiltrekker hverandre. Alle magneter har en nord og en sørpol. Nordpolen og sørpolen tiltrekker hverandre, mens nord og nord eller sør og sør frastøter hverandre. Dermed må nordpila på et kompass(som er en magnet) tiltrekkes mot en magnetisk sørpol. 

 

Er du sikker på at magneten i kompasset ikke er snudd, slik at nordpila egentlig er sørpila i forkledning? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i full fart vil jeg påstå du får med mer unyttig mikk-makk for de 600 kronene ;)

 

Litt mer seriøst, to hovedtyper kompass, med eller uten speil. Dernest er det med eller uten innebygd forstørrelsesglass. Ganske unyttig for yngre, noe i nærheten av nødvendig for folk med gammelmannssyn (say no more). Foruten disse to hovedtypene finnes det spesielle kompasser som har kompensasjoner for dem som bruker slike nærmere polpunktene enn vi vanlige dødlige. Og sikkert mere til.

 

Neste forskjell er deklinometer, altså en påført skala for helningsvinkel i grader. Topptursentusiaster liker dette, men vil du kan du like godt tegne opp de strategiske vinklene på en liten papp- eller plastskive, eller lære deg å overføre det til den ordinære kompassrosen.

 

Så kommer ferdige avstandsmål for ulike målestokker. Jeg finner dem ikke spesielt nyttige, men det er smak og behag. Og så har vi silikongummiknotter for ikke å gli mot kartet, fluoriserende marsjpil og kompassnål etc. Jeg klarer ikke helt å se for meg nytten. Selv bruker jeg et rundt 25 år gammelt kompass som svarer til dagens Silva Field eller Scout, og jeg bruker å finne veien ;)

 

Ser det hevdes at disse små kompassene ikke egner seg til å ta ut kurs på lengre distanser. Jeg stiller meg helt uforstående til dette. For det første evner de fleste å ta en retning som er lengre enn kompassplaten, for det andre bruker vel de fleste å ta kurs oftere enn f.eks hver 4-5 km og dessuten bruker en jo referansepunkter fra kartet.

 

Kjøp det du har lyst på og råd til, men ikke la deg friste av mikk-makk! Dette var nå min mening, men tar høyde for at jeg får høre det.

 

:)

Jeg hadde tenkt å legge inn et svar til trådstarter her, men oppdagen at gode "koppen" hadde sagt ordrett det samme som jeg ville si. Selv har jeg et kompass fra suunto som heter A-20. Dette kosta meg 160kr for 10 år siden, og har fungert bra til all slags bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenom det som er nevnt her vil jeg tilføye noen punkt:

Speilkompass gjør det lettere å peiel ut en kurs mer nøyaktig. Dersom du har bruk for det. Speilet kan også være nyttig i andre sammenhenger, og det er greit med ett bekyttende lokk over kompasshuset som også hindrer utilsiktet dreieng av kompasshuset.

Gummiknotten under kompasse kan være veldig nyttig. De hindrer at kompasshuset limer seg fast til kartmappen når du skal snu på kompasshuset for å ta ut en kurs. Dett kan på enkelte kompass være grusomt irriterende.

 

Gummigrep på kompasshuset kan være godt å ha når du har hansker på.

 

Ett kompasshus som er lett å dreie rundt er utrolig kjekt å ha, men det må ikke være så lett å dreie rundt at det ruller rundt når det henger rundt halsen. Husk alltid kompasskursen uansett.

 

Justering av misvisning er også greit å ha for å få litt mer nøyaktige kurser, dersom du er litt detaljorientert eller befinner deg på steder med mye misvisning.

 

Clinometer er helt greit å ha dersom du befinner deg i eller i nærheten av skredfarlig terreng.

Når det er sagt:

Ett platekompass fra sunto eller silva gjør nytten i alle tilfeller også. Misvisning kan du bare trekke fra eller legge til, så får du helt nøyaktige kurser. Helling i terrenget kan du fort finne ut med skistavene dine. Om du lukker ett øye klarer du å sikte deg fram til ganske møyaktige kurser.
Orienterer du mye i terrenget og kan få bruk for disse ekstrafunksjonene, kan disse 450 kr allikevel være en grei investering sammen med en god gjennomsiktig kartmappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker gjerne speilkompass i åpent terreng for å sikte litt lengre.  I skogsterreng synes jeg det blir hipp som happ med speil eller plate.

Enig med Mindviruz om fordelene med speilkompass.  Men om spørsmålet er om man trenger det i forhold til sikkerheten, synes jeg heller en burde velge en kjent produsent som f.eks. Silva eller Suunto.  Blir forresten mer og mer glad i speilkompasset :)

For meg er det verdt penga!  (Har et Suunto MC-2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også si du er trygg om du velger Silva eller Suunto.

 

En liten fun fact når man er inn på kompass:

 

Vi sier at kompasset peker mot nord, da mener vi i himmelretning. Vi har bestemt at nord er oppover og sør er nedover på jordkloden. Men følger du nordpila på kompasset vil du ikke komme til nordpolen, ettersom nordpila i kompasset ikke peker mot den geografiske nordpolen, så langt er de fleste med, men du kommer heller ikke til den magnetiske nordpolen, følger du nordpila havner du på den magnetiske sydpolen(ofte feilaktig omtalt som den magnetiske nordpolen). Den magnetiske nordpolen befinner seg derimot i Amundsen land i sør. Begge de magnetiske polene beveger som kjent på hverandre, noe som vår venn Amundsen har fått æren av å oppdage. 

 

Logikken: motsetninger tiltrekker hverandre. Alle magneter har en nord og en sørpol. Nordpolen og sørpolen tiltrekker hverandre, mens nord og nord eller sør og sør frastøter hverandre. Dermed må nordpila på et kompass(som er en magnet) tiltrekkes mot en magnetisk sørpol. 

Det er ikke lenge siden jeg i en artikkel så et bilde hvor de magnetiske polene var avmerket slik du sier. Jeg tok det for skrivefeil, men nå vet en det også (tror jeg). Men går jeg meg bort etter dette skal du jammen få høre det!!! ;) Tenkte for øvrig samme tanke som "torti".

 

Og så må jeg få nevne at jeg selvsagt mente clinometer!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

 

Blir så jeg kjøper Silva Expedition (http://www.fjellsport.no/silva-expedition-kompass.html)

Forhåpentlig siste kompasset jeg kjøper, med tanke på at det skal være "Kvalitet"

 

Kanskje jeg en vakker dag bestemmer meg for å gå over en av polene. Da er det ikke nytt kompass det står på :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke anbefale et urkompass. Jeg synes, at der bør være en bund, som en plasticlinial, og snor, så du bedre kan pejle. Det hedder vist et kortkompass. Et spejlkompass giver større pejlenøjagtighed, men tænker ikke, at det særligt ofte er nødvendigt. Har selv brugt et kompas fra RECTA i over 10 år:

 

http://www.thegoodstuffshop.dk/group.asp?group=149

 

Ligner DO 310.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

 

Blir så jeg kjøper Silva Expedition (http://www.fjellsport.no/silva-expedition-kompass.html)

Forhåpentlig siste kompasset jeg kjøper, med tanke på at det skal være "Kvalitet"

 

Kanskje jeg en vakker dag bestemmer meg for å gå over en av polene. Da er det ikke nytt kompass det står på :P

Har selv det kompasset, meget godt, og med alt mulig tenkende funksjoner. Vil bare gjøre deg oppmerksom på snora, hvis den er lik som min har den en åpne/lukke funksjon som du selvsagt kan åpne og lukke. Her gjemmer det seg et lite skrujern som du kan bruke på stilleskrua på kompasset. Dette er jo i og seg kult nok, men den låsen rundt halsen sitter ikke fryktelig godt. Noe jeg fikk erfare på en snøhule tur. Låsen hadde gått opp og kompasset forsvant, det dukket i midlertidig opp igjen etter to dager når sola hadde stått på. Har nå knyttet en knute i stedet for, begrenser seg jo ganske hvor ofte man faktisk bruker den stilleskrua. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.