Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettpakking: Bæring


Grimner

Anbefalte innlegg

Annonse

Går å sikler litt på Gossamer Gear Gorilla, har ikke prøvd noen av sekkene deres før men de virker jo interessante (vunnet priser og greier)

Noen som har prøvd sekker fra de? mener å huske at du @Grimner nevnte at du hadde en slik?

Er litt usikker på det lukkesystemet de bruker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mente jeg også, helt til jeg fant ut at de hadde sent meg en Mariposa i stedet for Gorillaen jeg hadde bestilt.

 

Mariposa'en har litt bedre plass (høyere), har en lang lomme på høyre side og to mindre på venstre. Den har også... vektløftere? Load-lifters, noe Gorillaen ikke har.

 

Lukkesystemet er nok noe man enten elsker eller hater. Har tatt meg litt tid å bli fortrolig med hele lokket. Det virker, er egentlig enkelt og fleksibelt. Har så langt bare brukt sekken på skiturer og dagsturer, men inntrykket er godt. Litt smalt pakkrom, men det er jo ikke stort som skal oppi der uansett.

Ikke noe "ekstra" på den (som på flere Ospryer jeg har sett på), men den har hva du trenger. Mistenker at designeren faktisk har vært på tur med sekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vant med og liker rulletopp sekker så det er derfor jeg er noe usikker på lukkesystemet til GG (ser litt rart ut)

 

Har sett på de du nevner @Tor Magnus bortsett fra Laufbursche (skal se nærmere på de)

Har flere tarper og poser i cuben, men sitter foreløpig på gjerdet når det kommer til sekk i CF, klarer ikke helt å sette fingeren på hvorfor :-P

Grunnen til at jeg vurderer Gorillaen er at jeg har lest mye gode anmeldelser av den + liker muligheten for å ta ut deler (alu ramma, padden, hoftebelte)

 

Er også verdt å nevne  ULA, da de lager gode sekker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sekk i CF @Tor Magnus 

Ville ikke stolt  på at en sekk i CF er 100% vantett

Zpacks arc blast er laget av en hybrid CF med et poliester belegg som virker noe mer robust

Gorillaen er vel laget i dyneema som er mer slitesterkt en silnylon og CF, men også tyngere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Hvilken sekk egner seg best for den moderate lettpakker til en ukestur sommerstid? I dag har jeg en Bergans 1,1 kg 55 liter. Jeg ser det er mulig å få ned vekten en del, uten at det bør gå vesentlig utover komfort. Ca. 40-45 liter bør holde fint, jeg får nokså enkelt totaltvekten i sekken unntatt mat ned til under fem kilo.

Jeg tenker at sekken bør veie rundt 400-500 gram, pluss minus. Blir den lettere enn det tror jeg det blir veldig lite slitesterkt materiale. 

Foreløpig har jeg sett mest på zpacks. Arc Blast virker som den passer fint til disse kriteriene. Hvilke andre alternativ bør jeg se på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har valgt riktig sekk allerede. Dette er den eneste sekken jeg har funnet som har like bra bærekomfort som en "tradisjonell" ryggsekk. Helt fantastisk sekk :)

Bare husk å få riktig størrelse. Er 183 og medium rygg/medium belte passet helt perfekt :).

Anbefaler å bestille flaskeholdere som er helt geniale også.

 

Bruker 52L versjonen selv, men husk at nettinglommen på baksiden utgjør 11L av dette.

Denne lommen bruker jeg nesten bare som "tørkestativ", pluss diverse småting som blir brukt underveis når jeg går :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting direkte å tilføye til sekkespørsmålet, bare en observasjon: når sekker går drastisk ned i vekt, mister de gjerne ting som hoftebelte og avstiving, samt polstring i skulderreimene. Det kan være helt fint så lenge vekten ikke blir for høy. Hva er for høyt? Usikkert - det kan synes som om noen har skuldre som bærer 20 - 30 kg uten å kny i dagesvis, så har du andre (som meg), som nok greier en dag eller to, men så må kaste inn håndkledet. Akkurat hvor den grensen går varierer fra person til person.

 

Eneste alternativ jeg kan gå god for er GG Mariposa, men den er jo nesten 400 gr tyngre enn cubenvidunderet til Zpacks, men ikke særlig lavere i pris. Men Zpacks leverer ikke integrert fløyte, men det kan man nok leve med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok også tatt en titt på Ula Ohm 2.0, har ikke sekken selv, men har ULA Circuit som har samme hoftebelte og jeg må si at dette hoftebeltet er det beste jeg har prøvd på en sekk noen gang + all god omtale jeg har lest om sekken.

 

Jeg har siklet på Zpacks Blast og Zero det siste året og fundert mye frem og tilbake, men har aldri følt meg helt komfortabel med Cuben fiber til bruk i sekker (vet ikke helt hvorfor)

Kjøpte nylig blandt annet Multipack, flaskelommer og hoftebeltelommer laget i hybrid cubenfiber (samme som Arch Blast er laget i). Umulig å si så mye om holdbarheten ved å bare å kjenne på det, men jeg ble litt overasket over at det hørtes ut som om jeg tok på en papirpose (nærmeste sammenlignbare lyd).

På den annen side så har jeg lest veldig mye bra om Arch blast og du finner nok ikke noe særlig lettere sekk med ramme.

Skal ikke si se bort ifra at jeg kjøper denne sekken selv en gang, men nå har jeg sekk fra MLD på vei i posten :D

 

Om noen Arch blast eiere her inne er interessert så har jeg 2 hoftebeltelommer og 2 drikkeflaskelommer fra Zpacks til salgs (ubrukt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ULA Ohm 2.0 er jeg kjempefornøyd med. Like under 800 gram, ordentlig hoftebelte og all plassen man kan trenge. Tror det går nesten 60 liter oppi.. slipper å komprimere sovepose/quilt så mye.

Støttes! Har den jeg også og er meget fornøyd. Du kan trimme vekten en del med å fjerne "hand loops", flaskeholder, "hydration bladder" og innerlomme. Min veier 845g med alt og 752g når det nevnte er fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Att gå ned i vikt för mycket på ryggsäck är att lura sig själv. Det är mycket lättare att bära med en säck som sitter bra och som väger 1,1 kg än en som sitter mindre bra och som väget 500 gram. Vilken säck som sitter bra måste man prova.

Många av dom ultralätta säckarna är helt beroende av att man har ett liggunderlag av skumplast som man rullar ihop och som ger form till säcken + stöd för ryggen. Det blir jobbigt om man inte använder ett sådant utan kör med uppblåsbart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Att gå ned i vikt för mycket på ryggsäck är att lura sig själv. Det är mycket lättare att bära med en säck som sitter bra och som väger 1,1 kg än en som sitter mindre bra och som väget 500 gram. Vilken säck som sitter bra måste man prova.

Många av dom ultralätta säckarna är helt beroende av att man har ett liggunderlag av skumplast som man rullar ihop och som ger form till säcken + stöd för ryggen. Det blir jobbigt om man inte använder ett sådant utan kör med uppblåsbart...

Her tror jeg du er litt for skråsikker.

Ohm 2.0 er i hvert fall levert med et slags sitteunderlag i ryggen. Fungerer utmerket, og man pakker jo ikke sekken som en idiot heller...

Men, hver sin smak. Sekker uten ramme fungerer sikkert ikke for alle, samtidig som sekker med ramme ikke er optimalt for alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Att gå ned i vikt för mycket på ryggsäck är att lura sig själv. Det är mycket lättare att bära med en säck som sitter bra och som väger 1,1 kg än en som sitter mindre bra och som väget 500 gram. Vilken säck som sitter bra måste man prova.

 

Ja, og en sekk som veier 500 gram og sitter bra er bedre enn en sekk som veier 1,1 kg og sitter dårlig. Skjønte ikke helt det argumentet der

 

 

 

 

 

Många av dom ultralätta säckarna är helt beroende av att man har ett liggunderlag av skumplast som man rullar ihop och som ger form till säcken + stöd för ryggen. Det blir jobbigt om man inte använder ett sådant utan kör med uppblåsbart...

Siden du nevner 500 gram her, så regner jeg med at det er zpacks sekken du sikter til. Denne har egen karbon ramme i sekken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 men har aldri følt meg helt komfortabel med Cuben fiber til bruk i sekker (vet ikke helt hvorfor)

 

Du har antagelig hørt det samme som meg: dersom du pløyer mye gjennom tett skog, vil cuben ha begrenset levetid, samme om du bruker sekken som rutsjebrett nedover grusbakker. For alt annet er det utmerket og til og med lett å reparere.

 

For øvrig er det min mening at @Larsdx bør kjøpe Zpack'en slik at vi andre får noe å sikle på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har uansett med skumplast så vurderer egentlig også å prøve en arc blast uten ramme - vi får se. Jeg er også skeptisk til holdbarheten til cuben fiber i sekk, spesielt i kratt og tett skog innbiller jeg meg at det fort blir hull. I terreng som på Hardangervidda skulle jeg tro det går lettere. Men jeg er til en viss grad villig til å betale litt for å teste dette. 

Å bruke masse penger på en sekks om veier 800 gram når jeg har en som veier 1,1 kg fra før er jeg derimot mindre villig til å gjøre, da jeg uansett ikke har noen plan om å kvitte meg med Bergans Helium-sekken, til det er den for god. Da er det mer fristende å kjøpe en sekk som veier 400 gram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med den versjonen uten ramme, uten sidelommer og med et tynt hoftebelte (ellers helt lik arc blasten, men 40 liter tror jeg). Jeg fant veldig for ut at det ikke var noe for meg. Denne veier 240 gram, og jeg sparte litt for mange gram når jeg kjøpte denne.

 

Arc blasten er egentlig en tradisjonell sekk, men superlett. Arc Blast uten ramme blir mere en "normal" ultralett sekk. De siste 80 gramene ville ikke jeg spart, men dette er min personlige mening. Det er mange som er fornøyd med rammeløse sekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du nevner 500 gram her, så regner jeg med at det er zpacks sekken du sikter til.

Nej, den är väl snarare ett undantag? Jag känner inte till några andra ram-ryggsäckar i den storleken och vikten. Men det kanske finns. SMD har en med en alumium-båge som tillbehör, men den säcken är betydligt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har uansett med skumplast så vurderer egentlig også å prøve en arc blast uten ramme - vi får se. Jeg er også skeptisk til holdbarheten til cuben fiber i sekk, spesielt i kratt og tett skog innbiller jeg meg at det fort blir hull. I terreng som på Hardangervidda skulle jeg tro det går lettere. Men jeg er til en viss grad villig til å betale litt for å teste dette. 

Å bruke masse penger på en sekks om veier 800 gram når jeg har en som veier 1,1 kg fra før er jeg derimot mindre villig til å gjøre, da jeg uansett ikke har noen plan om å kvitte meg med Bergans Helium-sekken, til det er den for god. Da er det mer fristende å kjøpe en sekk som veier 400 gram. 

Jeg sjekket sekken nettopp. Du kan ta av hele rammen pluss ryggnettingen. Du blir riktignok sittende igjen med 4 små "hemper", som holder rammen. Tipper 10 gram ekstra? Noe å tenke på? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.