Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Annonse

Akkurat hentet et Big Agnes Flycreek UL 3 med footprint på posten. Fått satt det opp i hagen og virker stort nok for 2 med hund. Og det med hund i dette teltet kan jo bli litt spennende siden man ser gresset gjennom bunnen i teltet! Noen erfaringer?

Men satser på det går fint, hvis ikke har man jo gaffa teip :)

Teltet er veid inn til 1845 gram inklusive footprint og alle poser og plugger som følger med. Det er en reduksjon på 1775 gram i forhold til det andre teltet jeg har. Og det tar vesentlig mindre plass i sekken. Nå er jeg nede på 6115 gram på de 3 store (telt, sovepose og sekk). Får slanke soveposen i neste runde, den veier 2070 gram så det er jo litt og hente der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, sekk over 2 kilo ja, omtrent 2200gr. Må jo bære litt mat for hunden også. Vurderte lettere sekk men det får bli senere. Trenger en som takler 15-20 kg.

 

Bunnduken veier ikke mer enn 190gr i sin egen pakkpose, så er jo ikke så mye og hente. Men kan jo hende 190gr blir meget mye etterhvert som man blir mer gram fiksert ;) Er jo nesten det samme som en pose real turmat.....

 

Alt er målt med min digitale fiskevekt så det er nok ikke helt nøyaktig, men godt nok regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ser sånn ut. Finner jo ut av kvaliteten i løpet av sommeren. Blir blant annet en uke på sørllige hardangervidda, så da får vi testet om det har for mye netting i innerteltet eller ikke. Men i skogen bør det jo funke fint i forhold til vind. Kommer vel med en liten rapport til høsten hvis jeg husker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Big Agnes er ganske kjent, så det burde være mer enn brukbart.

 

Vekta er høy for et enmannstelt, men straks det er flere med blir det jo veldig lett. I tillegg til mat burde kanskje bikkja bære sin del av teltet.

 

Veldig artig å kunne slanke børen med flere kilo av gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt høy for en ja, men lettere enn før. Er som regel 2-3 på tur så da blir det ikke så ille.

Hunden har kløv han, men er ikke så vant med det. Så vi deler litt på maten hans.

Blir gøy å prøve det nye teltet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg tenker, planlegger og drømmer. Mest det siste egentlig. Hva er det ultimate fjellteltet for en gramjeger på høyfjellet vinterstid? 

 

Noen alternativ har jeg funnet frem til, men egentlig synes jeg det er rart at det ikke finnes et tradisjonelt tunneltelt med god tumleplass til en person på under 2,5 kg? 

Foreløpig virker Terra Nova Superlite som det beste alternativet. Det veier 2,5 kg, som er akseptabelt, men ikke superlett. Fra før har jeg Black Diamond Lighthouse, som er nesten likt Firstlight. Dette er et flott telt, men det danner seg lett litt kondens og jeg er derfor skeptisk til å bruke det til lengre turer. Til kortere turer eller hvis man har anledning til å stanse på en hytte og tørke en natt eller to underveis er det kanskje det beste alternativet.  

Kanskje kan Scarp Tarptent 2 være et alternativ om man modder det litt, men det blir fort mye jobb. Det siste alternativet jeg har sett på er Hilleberg Unna, men et lite fortelt virker litt klaustrofobisk. 

Er det noen alternativ jeg har oversett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MLD duomid eller MLD trailstar.  Begge i denne Youtube videoen :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=Er9VWmCmbgg

 

Men dette er ikke tradisjonelle telt.

 

Den dagen noen rapporterer om en koselig og komfortabel natt i stiv kuling med storm i kastene og sterke snøbyger i en MLD trailstar skal jeg vurdere å teste det. Men jeg blir ikke prøvekanin. Og jeg tror ærlig talt at et solid innertelt og ytterduk som går helt ned til bakken er et kriterie for telt til tøff vinterbruk. 

 

Hva med Hilleberg Nallo 2? ca 2 kg. Eller Mountain Harwware Direkt 2. Men det er muligens mer plaget av kondens enn Firstlight.. http://vimeo.com/42405898

 

Eller den letteste, men litt dristige løsningen, snøhule ;-)

Nallo har jeg lest har for dårlig lufting til tøff vinterbruk. Moutain Hardwear Direkt 2 har nok omtrent samme fordeler og ulemper som Firstlight. Dette er flotte telt til sitt bruk, men ikke førstevalget for lange skiturer. 

 

Snøhule er nok absolutt det letteste alternativet ja, men spørsmålet er vel om man på lange skiturer orker å sette i gang med snøhulegraving hver eneste kveld...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Terra Nova Superlite.

Har vært storfornøyd med det. Stått som en påle i alt vær jeg har vært bort i.

Fin plass til 2 med utsyr. Fint med 2 separate innganger. Lett og kompakt nok i sekken.

Man har nesten loddrette vegger overalt, så man kommer ikke bort i vegger med beina om man er under 195cm.

Eneste jeg kunne tenkt meg om jeg fikk det til uten ekstra vekt er enda større fortelt. De er ikke superstore, men det går fint å bruke brenner da de er høye ved inngang innertelt.

Delene til Quasar teltene er kompitable. Så man kan kjøpe ekstra sett med stenger, kraftigere duk etc og bruke etter behov. Man kan også spenne opp dobbelt sett med stenger.

Igjen går dette selvsagt på bekostning av vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Terra Nova Superlite.

Har vært storfornøyd med det. Stått som en påle i alt vær jeg har vært bort i.

Fin plass til 2 med utsyr. Fint med 2 separate innganger. Lett og kompakt nok i sekken.

Man har nesten loddrette vegger overalt, så man kommer ikke bort i vegger med beina om man er under 195cm.

Eneste jeg kunne tenkt meg om jeg fikk det til uten ekstra vekt er enda større fortelt. De er ikke superstore, men det går fint å bruke brenner da de er høye ved inngang innertelt.

Delene til Quasar teltene er kompitable. Så man kan kjøpe ekstra sett med stenger, kraftigere duk etc og bruke etter behov. Man kan også spenne opp dobbelt sett med stenger.

Igjen går dette selvsagt på bekostning av vekt.

 

Takk Geenie, foreløpig ser Superlite definitivt ut til å være den beste kandidaten. At man kan kjøpe ekstra stenger etc. ser jeg også på som et absolutt pluss. Du har ikke et bilde av forteltet i bruk, så man får et slags inntrykk av hvordan plassen egentlig er? Er det mulig å hekte av deler av innerteltet for å lage ekstra plass? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg har noen bilder fra innsiden av teltet som jeg kommer på. Imidlertid finner du sikkert endel bilder om du Googler Quasar. De er alle like fra superlite til den mest kraftige modellen.

Jeg tror du kan bruke kun ytterduken om du bruker en bunnduk som du kan feste stengene i. Jeg har ikke testet dette.

Det jeg ofte gjør er å kun bruke innertelt når det er fint vær og mye mygg. Innerteltet er i en slags ripstop kvalitet. Nesten som et telt i seg selv.

Teltet i sin helhet er meget kjapt å sette opp. Jeg er alltid oppe med mitt før kompiser med Helsport og Exped.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje lett å glemme eller overse i en slik diskusjon, men husk å ta med presenninger/tarp i vurderinga. Om man er villig til å lære seg å rigge den godt så har presenningen virkelig mange muligheter. Først og fremst er den mer tilpasningdyktig enn noe annet, både om det er godvær og storm. Selvfølgelig avhengig av at man har skikkelig utsyr og vet hva man gjør. Det blir heller aldri noe problem med lufting, og du finner virkelig ikke noe lettere.

 

Her er et sterkt og godt alternativ (på under 300g): http://www.outdoorgearlab.com/Ultralight-Tent-Reviews/Hyperlite-Mountain-Gear-Square-Flat-Tarp

 

Og om det er insekter som gjør at du nøler kan Hyperlite Mountain Gear Echo II Insert eller andre "inserts" som en kan lese om i denne artikkelen (http://www.outdoorgearlab.com/a/11139/Modular-Accessories-for-Floorless-Tents) være et godt tillegg.

 

Dette er kanskje ikke løsningen for de værste vinterstormene midt oppe på vidda, men i overraskende mange situasjoner kunne man klart seg mer enn godt med en presenning. Eksempler på hva en godt rigga presenning faktisk kan tåle, og gode tips til rigginga kan du finne i denne artikkelen: https://www.dropbox.com/s/hx9nw7vjaamnbaq/Tarp%20Camping%20Techniques%20for%20Inclement%20Conditions%20%40%20Backpacking%20Light.pdf (pdf-fil)

 

Presenningen og myggnettet jeg linker til her er i alle fall det jeg smådrømmer om for tiden, mye heller enn et lettere telt. Og husk at du selvfølgelig kan sy presenningen selv med bare en liten smule fingernemhet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva er det ultimate fjellteltet for en gramjeger på høyfjellet vinterstid? 

 

Dette teltet eksisterer ikkje. Det må bli kompromiss, og då må du ta valg. Ettersom ulike brukarar vil velge ulikt, er det ikkje mogleg å lage eit telt som går under betegnelsen ultimat.

Mitt alternativ er Hilleberg Soulo. Det har alle eigenskapane som gjer at det tåler elementene, men det er trangt. Eg tar heller med eit tyngre telt for å ha betre plass. Men dersom eg må pakke i sekk, er det eit greit alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Dette teltet eksisterer ikkje. Det må bli kompromiss, og då må du ta valg. Ettersom ulike brukarar vil velge ulikt, er det ikkje mogleg å lage eit telt som går under betegnelsen ultimat.

Mitt alternativ er Hilleberg Soulo. Det har alle eigenskapane som gjer at det tåler elementene, men det er trangt. Eg tar heller med eit tyngre telt for å ha betre plass. Men dersom eg må pakke i sekk, er det eit greit alternativ.

Jeg er selvsagt enig og "det perfekte teltet" er en spissformulering. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor vi finner kuppeltelt som veier 2,5 kg og som tilsynelatende tilfredsstiller krav om ventilering og muligheter til fyring, dobbelt duk etc., men ikke tunneltelt. 

Soulo har jeg og det er et fint telt, men det er som du sier trangt, så trangt at man ikke kan fyre inne i innerteltet på en måte som jeg synes gjør det forsvarlig. Seinhøst og vår synes jeg det er et fint telt og på sommerturer hvor man skal opp i høyden. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje lett å glemme eller overse i en slik diskusjon, men husk å ta med presenninger/tarp i vurderinga. Om man er villig til å lære seg å rigge den godt så har presenningen virkelig mange muligheter. Først og fremst er den mer tilpasningdyktig enn noe annet, både om det er godvær og storm. Selvfølgelig avhengig av at man har skikkelig utsyr og vet hva man gjør. Det blir heller aldri noe problem med lufting, og du finner virkelig ikke noe lettere.

 

Beklager om jeg høres litt smågrinete ut nå, det er ikke meningen, men det burde være klart ut fra sammenhengen at en tarp ikke er et alternativ her. Jeg er ute etter et telt som nettopp holder mål på typiske langturer på ski over vidda. Det er sikkert mulig å overleve om man vet hva man gjør, men det vil aldri bli en behagelig natt om det blåser med storm i kastene og du kun har en tarp som ly. Og det må man regne med at det vil gjøre på en typisk fjelltur på vidda midtvinters. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om jeg høres litt smågrinete ut nå, det er ikke meningen, men det burde være klart ut fra sammenhengen at en tarp ikke er et alternativ her. Jeg er ute etter et telt som nettopp holder mål på typiske langturer på ski over vidda. Det er sikkert mulig å overleve om man vet hva man gjør, men det vil aldri bli en behagelig natt om det blåser med storm i kastene og du kun har en tarp som ly. Og det må man regne med at det vil gjøre på en typisk fjelltur på vidda midtvinters. 

 

Det går helt fint, jeg må innrømme at jeg ikke fikk med meg utgangspunktet ditt.

 

Hva er det ultimate fjellteltet for en gramjeger på høyfjellet vinterstid?

 

Jeg er helt enig i at presenning midt på vidda om vinteren er for de virkelig ekstreme, som gjør det for å gjøre et poeng ut av å alltid klare seg med kun presenning, ikke fordi det nødvendigvis er sikrest, behageligst eller mest praktisk. Innlegget mitt var ment mer generelt i forhold til trådens tema, så jeg mente at presenningen ofte er et godt, men undervurdert, alternativ ved 3-sesongs lettpakking eller vinterturer i beskytta terreng.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larsdx:

Jag har sett på Terra Nova Voyager XL i butik. Såg bra ut. Problemet är att man måste sätt upp innertältet först och det är därför bara användbart i fint väder.
Men lätt är det!

 

Ett tält som går att slå upp även i regn och snöväder utan att få in nedebörden i tältet är Mountain Hardware Skyledge 2DP. Inte lika lätt, men skapligt. Det har dock bara nät i taket på innetältet, så det kanske inte är helt optimalt som vintertält. Gott om plats.

 

Hilleberg Akto anävnds även på vintern av folk som tydligen överlever med god marginal. Stort som ett soulo ungefär, men 1,3 kg utan extra bottenduk (vilken jag skulle ta med på vintern, och då är vi uppe i 1650gram.

 

Jag är själv på jakt efter något som går att tälta med på fjället i hårt väder och som inte väger något men har insett att akto är ungefär det närmaste jag kan komma. Går man ned i vikt blir det i minsta laget (Terra Nova Laser 1) eller så blir det för vindkänsligt eller så måste innetältet sättas upp först = går bara att använda i fint väder eller en kombination av alla dessa nackdelar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.