Gå til innhold
  • Bli medlem

Frykter turistene skal overta viddas fiskevann


larka

Anbefalte innlegg

Den økte trafikken med snøskutere og firehjulinger, spesielt fra Finland, i Finnmark, er et tegn på at utenlandske fiskere er i ferd med å overta viddas fiskevann, etter at 5km grensen ble opphevet.


– Dette er totalt uakseptabelt og må stoppes snarest, mener ordføreren i Tana, Frank Ingilæ.

 

 

Les mer her:  http://nrk.no/kanal/nrk_sapmi/1.11007788

 

post-4016-0-72142600-1367466700_thumb.pn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synd folk ikke har hemninger. Gjerne helt blottet for hensyn til bærekraftig kultivering ("F**n heller, dette er MIN ferieuke!"). Folk fisker så lenge og hardt det lar seg gjøre, uavhengig av hvor mye fisk de har fått, og uansett tilstand/størrelse på vann/elv. Det som ikke blir spist på turen blir oppbevart 4-5 dager i myra før en god og varm fot- og biltur hjem til fryseren. Smaker så mye bedre enn fersk fisk fra butikken, har jo fiska den sjæl ("Var helt sykt bett! Knøttlite vann, masse kilosfisk, skal vise dere på kartet senere").

 

Påtvungen turistguide hørtes dyrt og kjedelig ut, så da går nok fiskepresset ned. Bare synd at det går ut over alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han hadde rett Høvding Seattle når han uttalte:

"Jeg har sett tusenvis av bison ligge råtnende på prærien, etterlatt av den hvite mann som skjøt dem fra toget. Jeg er en villmann, og forstår ikke hvordan den rykende jernhesten kan være mer verdifull enn bisonen, som vi indianere dreper bare for å oppholde vårt eget liv."

Kanskje en del av oss modærne mennesker ikke forstår verdien av en levende natur.

I Høvding Seattles tale kan du lese hvordan han beskriver den hvite manns rasering av naturen. En tale som sikkert kunne vert like aktuell i dag som den gang.

http://www.albanet.se/2009/04/høvding-seattle/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke greit at folk holder på slik!

 

Men bare lurer, er dette et større problem med Finner enn lokale som kan kjøre ut på vidda (med snøscooter/ATV) og "tømme" et vann med garn?

 

Og er det forresten i det hele tatt lov å kjøre ATV om sommeren for andre enn reindriftsamer? Er det lov i egne trasèer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han hadde rett Høvding Seattle når han uttalte:

"Jeg har sett tusenvis av bison ligge råtnende på prærien, etterlatt av den hvite mann som skjøt dem fra toget. Jeg er en villmann, og forstår ikke hvordan den rykende jernhesten kan være mer verdifull enn bisonen, som vi indianere dreper bare for å oppholde vårt eget liv."

Kanskje en del av oss modærne mennesker ikke forstår verdien av en levende natur.

I Høvding Seattles tale kan du lese hvordan han beskriver den hvite manns rasering av naturen. En tale som sikkert kunne vert like aktuell i dag som den gang.

http://www.albanet.se/2009/04/høvding-seattle/

Jeg tror vi skal ta denne "talen" litt med en klype salt, selv om den høres aldri så flott ut i våre ører: http://en.wikipedia.org/wiki/Chief_Seattle

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer dette forbudet/reguleringene til å gjelde alle som ikke er bosatt i finnmark? Eller er det kun folk fra utlandet? Utrolig kjedelig for en sunnmøring med stor kjærlighet for finnmarks vidder og fjellvann. Har vært der flere ganger, men går da til fots, fisker til maten, og behandler vidda med stor respekt. Skal jeg bli nektet å bruke disse områdene?

 

Påtvungen turistguide blir feil for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke denne helt jeg.

 

Hva er problemet? At det fiskes?

Er ikke fisket regulert gjennom salg av fiskekort? Hvis ikke er det vel ulovlig fiske? Eller bare for mange solgte fiskekort og det må da de som forvalter systemet kunne gjøre noe med selv.

 

Er ferdsel med ATV/snøscooter problemet? Dette er da regulert gjennom lov, og samers rett til ferdsel gjelder da for drift av dyr, ikke for fritidsformål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Tana, og kjenner Frank Ingilæ personlig. Og er på fjellet så ofte jeg har mulighet.

 

Problemet er ikke ATV og skuter.

Problemet er at disse finlenderne er blitt tatt i å fiske med levende agn som de har tatt med seg hjemmefra. De setter gjerne opp to lavvoer på vannet de er på med ca 50m mellomrom, hvor de strekker en line med kroker (med levende fisk) hengene mellom lavvoene. De har også blitt tatt i å ha garn mellom lavvoene sine.

Og hvis to eller ti av disse levende fiskene de har tatt med seg formerer seg, så er mest sansynlig dette vannet ødelagt. Og alle vannene med tilknyttning til det vannet. Og for de av dere som har vært på finnmarksvidda, så vet dere at så og si alle vannene er koblet sammen av bekker og elver.

De fiskene de har med seg er sik-lignende fisker, som IKKE hører hjemme på finnmarksvidda, og det er miljøkriminalitet å gjøre slikt.

 

Jeg har aldri sett så mange finlendere på vidda som jeg har sett i år. Det står minst en eller to skutere på hvert eneste vann der løypa går.

 

Når det gjelder 5KM grensa, så vil den bare gjelde utenlandske fiskere. Altså ikke nordmenn.

 

 

Det skal også være sagt at hvis bare ÈN av de angfiskene de har med seg har gyro parasitten på seg....så blir det fort krise, da en god del av vannene er koblet til lakseførende side-elver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljøkriminalitet håper jeg at man slår hardt ned på.

@JensMartin kan ikke scooterløypa bare flyttes vekk fra vannene? 

 

Jeg er ikke kjent på Finnmarksvidda, det er et av de stedene jeg vil en vakker dag. Det er vel ikke slik at det kan kjøres over alt av alle vel? For hvis det er fiske langs etablerte løyper så kan man vel styre plasseringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@jonjon https://maps.google.no/maps?saddr=70.22989,27.169447&hl=no&ll=70.222834,27.218285&spn=0.049662,0.264187&sll=70.225244,27.190218&sspn=0.024828,0.132093&mra=mift&mrsp=0&sz=14&t=m&z=13

 

 

Der har du lavdnjus. Fine ørret og røyevann. Fulle av finlendere nå i vinter.

 

@ost Løypene er fastsatt av kommunene, og vil med stor sansynlighet ikke bli flyttet, da det er dit vi (lokalbefolkningen) gjerne ønsker å dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten IKKE lov å kjøre over alt på vidda. Det er fastsatte løyper (som åpner 1.juli til ATV) og det er løyper man må søke dispensasjon om å få lov til å kjøre. Skuterløypene åpner når det er snø nok, og stenges når det ikke går ann å kjøre med skuter (Ca i disse tider).

 

Reindriftsnæringa er fritatt dette, og det er den nødt til å være. Enkelt og greit.

 

Og bare så det er sagt, 99% av befolkninga som bor i finnmark driver IKKE med reindrift. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha! Dette er vel kjent som et av de beste områdene på Laksefjordvidda / Ifjordfjellet, men som har blitt ødelagt av økt trafikk i området. I resten av Norge greier folk å gå på beina elller på ski når de skal på tur, mens i Finnmark og Troms må de kjøre ATV eller scooter. Hvorfor kan vi ikke ha de samme reglene i hele landet slik at disse områdene ikke blir mer ødelagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en gang slik at distansene er LITT lengere her oppe enn sørpå.

 

Fra Sirmba opp til lavdnjos så er det ca 4mil å gå. Skulle likt å sett noen gå den veien med telt, mat og fiskestenger kun for fiskets del.

 

Dessuten så er ikke området ødelagt, jeg var der oppe i påska å dro opp ett par 1.5kg+ røyer der, så vannet er ikke tom for storfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå 4 mil på to dager er ikke noe problem. Tenk så herlig det hadde vært hvis man kunne planlegge en "mini-ekspedisjon" til disse områdene og vite at hit må man gå selv . Jeg er sikker på at de utallige ølboksene og annet søppel som jeg har funnet på vidda ikke hadde vært der hvis man ikke kunne kjøre langt innover. Er vel ikke mange områder på Ifjordfjellet / Laksefjordvidda hvor man kan være lenger enn en dagsmarsj unna ATV-traseer?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en gang slik at distansene er LITT lengere her oppe enn sørpå.

 

Fra Sirmba opp til lavdnjos så er det ca 4mil å gå. Skulle likt å sett noen gå den veien med telt, mat og fiskestenger kun for fiskets del.

 

Dessuten så er ikke området ødelagt, jeg var der oppe i påska å dro opp ett par 1.5kg+ røyer der, så vannet er ikke tom for storfisk

Så du skal få lov til å kjøre, men ikke jeg (eller han fra Finland eller hvor det nå er).

 

Tull og tøys. Det er da noe av poenget med fjell og vidde uten vei at det skal være motorfri ferdsel. Kun i Finnmark at man er avhengig av å kjøre virker det som.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik det fungerer @ost, DU kan også kjøre. Men ikke han som ikke er fra Norge. (Det er ihvertfall slik jeg mener det burde være)

 

Når det gjelder disper, så kan hvem som helst (så lenge han er norsk) søke kommunen om dispensasjon for å kjøre displøyper, og for å gjøre det så går man inn på den kommunen man skal søke i sin nettside, skriver ut dispsøknad og sender inn. Da blir den behandlet, på lik linje med alle andre.

 

 

Ps. Ser at det kan virke som om jeg er en stor nasjonalist som helst vil forby fiske på fjellet for alle andre enn nordmenn, det syns jeg ikke. Det eneste jeg mener er at hvis du skal fiske, så må du følge de reglene som er satt til det vassdraget du fisker i. Å ikke utøve naturkriminalitet som vi har sett finlenderne som har vært på fjellet nå har gjort, for det kan ha katastrofale følger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du skal få lov til å kjøre, men ikke jeg (eller han fra Finland eller hvor det nå er).

 

Tull og tøys. Det er da noe av poenget med fjell og vidde uten vei at det skal være motorfri ferdsel. Kun i Finnmark at man er avhengig av å kjøre virker det som.

OT: Finnmark er det fylket nederst på stigen når det gjelder folkehelse. Kan det ha en sammenheng ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med JensMartin, reglene er der for en grunn og skal følges. Dette hadde allikevel aldri vært noe problem hvis ikke ATV-traseer og scooterløyper var så utbredt. Har hørt flere stygge historier om reineiere / samer / lokale som kjører ulovlig med ATV og omtrent tømmer vann med garnfiske. Nå får de kanskje smake sin egen medisin...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med JensMartin, reglene er der for en grunn og skal følges. Dette hadde allikevel aldri vært noe problem hvis ikke ATV-traseer og scooterløyper var så utbredt. Har hørt flere stygge historier om reineiere / samer / lokale som kjører ulovlig med ATV og omtrent tømmer vann med garnfiske. Nå får de kanskje smake sin egen medisin...  

Slik har det desverre vært og det skjer sikkert fortsatt. Det er noen få som setter ut store mengder garn i vann og tømmer dem for fisk. Dette er ofte den eldre garden som fortsatt mener de "eier" vidda fordi de "alltid" har vært der. Slike folk trenger en liten omskolering i hvordan man skal behandle fjellet slik at flere får oppleve fiskegleden og den flotte naturen oppe på finnmarksvidda.

 

Å forby ATV og skuterkjøring er ikke den rette måten å få bukt på slikt, selv om det minsker mengden garn folk kan ha med seg på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en gang slik at distansene er LITT lengere her oppe enn sørpå.

 

Fra Sirmba opp til lavdnjos så er det ca 4mil å gå. Skulle likt å sett noen gå den veien med telt, mat og fiskestenger kun for fiskets del.

 

Dessuten så er ikke området ødelagt, jeg var der oppe i påska å dro opp ett par 1.5kg+ røyer der, så vannet er ikke tom for storfisk.

Ser ikke på 4 mil som noen særegen lang avstand for nordnorge. Jeg går ofte minst 4 mil med telt, fiskestang og mat i en ryggsekk som gjerne bikker 30kg "kun" for å fiske :) når jeg sier "kun", så er det for at målet er ofte et fiskevann, men det blir mange opplevelser underveis :) har også inntrykk av at det er mange som gladelig går lange avstander med tung bør for å komme til gode og bortgjemte fiskevann. Jeg mener motorferdsel i utmark er en uting åkke som. Da med unntak av reindriftssamer og redningsaksjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en gang slik at distansene er LITT lengere her oppe enn sørpå.

 

Fra Sirmba opp til lavdnjos så er det ca 4mil å gå. Skulle likt å sett noen gå den veien med telt, mat og fiskestenger kun for fiskets del.

 

Dessuten så er ikke området ødelagt, jeg var der oppe i påska å dro opp ett par 1.5kg+ røyer der, så vannet er ikke tom for storfisk.

eg har vore fleire lange turar på laksefjordvidda, blant anna gått inn frå både ifjordfjellet og sirbma til dei nevnte vatna. det er meget beklagelig og trist det eg les no om dette nydelege området. motorferdsel i utmark er uansett disp noko svineri. er heilt enig med Anders_80 og ost. Har brent mange søppelbål på vidda, rydda opp i forlatte leirar med ølboksar og brennevinsflasker. det er snart ingen plassar igjen der ein kan planlegge ein liten "miniekspedisjon" ok, mulig at området ikkje er ødelagt enno, men tendensen er heilt klar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.