Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettpakking: Kjøkken


Tom42

Anbefalte innlegg

Etanol. Rødsprit går bra, men även andra varianter. Jag skall prova hur mycket bränsle som går åt enligt mitt standardtest, senare. Min ölburksbrännare tar 33 gram bränsle för 9 miunter, vilket räcker för att koka 4 dl vatten (tar ca 6 minuter). Intrycket är att denna kan vara mer effektiv.

Men blir det lettere å bære denne brenneren + en stove å ha den i + fuel enn en liten gassbrenner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men blir det lettere å bære denne brenneren + en stove å ha den i + fuel enn en liten gassbrenner ?

 

Det blir nog ganska lika om man skall ha en pocket stove. Tanken med att ha med lite etanol + en lätt brännare är att kunna få varmt vatten även om det regnar och det är svårt att få tag i torr ved.

 

Eller att man använder brännaren enbart, och ställer kokärlet direkt på. Det kan man göra, men man bör då göra den med fler och mindre hål. 12 st 4 mm eller 5 mm blir nog bra. Lättare än så blir det inte.

 

Gas har sina problem det också: Låga temperaturer = dålig/utebliven funktion, behållare som väger, svårt att se hur mycket som är kvar i behållaren etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er morsomt med lettvektsbrennere, men det man sparer mest vekt på er bål. Er man på Hardangervidda f.eks, fins det einer om man har øynene med seg. Det krever litt øvelse i striregn, men også dette går. Frisk einer brenner intenst og raskt, med høy varme. Det ryker som et helvete, men da slipper man i alle fall myggen.. :)

 

Har også brent bål mange ganger på DNT sine stikker (om sommeren altså..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det blir nog ganska lika om man skall ha en pocket stove. Tanken med att ha med lite etanol + en lätt brännare är att kunna få varmt vatten även om det regnar och det är svårt att få tag i torr ved.

 

Eller att man använder brännaren enbart, och ställer kokärlet direkt på. Det kan man göra, men man bör då göra den med fler och mindre hål. 12 st 4 mm eller 5 mm blir nog bra. Lättare än så blir det inte.

 

Gas har sina problem det också: Låga temperaturer = dålig/utebliven funktion, behållare som väger, svårt att se hur mycket som är kvar i behållaren etc.

Jeg lagde meg en Beer can stove her før helga. Den koker 4dl vann på 8-9min

 

TEST

 

Mengde fuel:

2 korker rødsprit fra 1 ltr rødspritflaske, litt usikker på hvor mange gram det blir fordi vekta mi ikke klarte å registrere egenvekta av korken, men det blinket 2g før den nullet igjen. 1 kork full av rødsprit (til kanten) veier 8g altså 8g-2g=6gx2=12g rødsprit *

 

Opptenning:

Første gang tok det et par-tre forsøk for å få den til å brenne (Andre gang fyrte den på første forsøk)

 

Startet stoppeklokka i det jeg fyrte opp første gang

  • Satt på Trangia kaffekjele med 4dl vann etter ca 1m 20sek (en Real storfegryte skal ha 3,7dl)
  • Vannet foss-kokte etter 9m 40sek
  • Flammen slukket etter ca 13minutter
  • * Jeg oppdaget at den brant bedre med 2 korker enn 1 kork. Ved å kvele flammen etter at det kokte opp og vente et par minutter er rest av rødspriten kald og kan helles tilbake på beholderen. Derfor er reelt forbruk lavere enn 12g uten at jeg har veid opp rest. Antar at det kan dreie seg om 4g - det var en "betydlig mengde som lå igjen".

s20140613_223110_zpscc97127d.jpg  s20140613_222928_zpsa87ecc94.jpg

 

Også er det jo deilige biprodukter av produksjonen også :D

 

s20140613_223614_zpsa72ecc20.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Noen som har en Caldera Ti-Tri til Evernew 1,3 liter? Hva blir vekt på denne inkludert bunn? (utenom alkoholbrenneren)

 

Oppsettet mitt nå er lett, men alumuniumsfolie til vindskjerm er litt knotete, så vurderer en Ti-Tri.

 

Esbit titanium stove: 14 gram

Vindskjerm og bunn i aluminiumsfolie: 15 gram

Evernew 1,3 liter: 131 gram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jag har fortsatt att knåpa med mitt S7S "Super 7 Stove". Det är gjort av 2 red bull burkar och väger alltså 7 gram.

Test idag i pocket stove, ca 15 graders lufttemperatur och ganska vindstilla - kokade 4 dl vatten på 12 minuter. Man kan alltså  nödfall värma sig en potion real eller få ett par koppar kaffe.

Den har ju väldigt liten massa, så man kan direkt fylla på med bränsle om det skulle behövas. Fyller man på bränsle så kyler det omedelbart brännaren och det är (nästan) ingen risk för brand.

post-10468-0-10726800-1409345222_thumb.j

Själva brännaren. 7 stycken 6mm hål runt om mantelytan. Totala höjden är 45 mm. Hålet i mitten är gjort efter en 50-centare (€).

 

post-10468-0-10358100-1409345234_thumb.j

Här är den placerad i en pocket stove. Syftet med brännaren är att ha den som nödlösning om det regnar eller man inte får tag i ved när man är ute med pocket stove eller honey stove.

 

post-10468-0-35911000-1409345243_thumb.j

Jag har nu gjort 12 st 1,3 mm hål runt perferin upptill. Detta för att få bukt med dom pumpningar som brännaren hade innan. Tanken är att flytta med brännbara gaser bort från mitten, där luft kan tas in från sidan, medan hålet i mitten får luft från dom 7 6mm-hålen. Funkar OK. Pumpar inte så mycket nu, någon puff ibland bara.

 

Skall göra en till och testa med 20 hål uppe i perferin.Mer fart, mer värme. Måste köpa mer Red Bull först.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Vi fortsätter på Red Bull temat.

 

Jag har provat en idé som jag stulit från Evernew. Jag har gjort en extra hylla åt brännaren i pocket-stove köket och ställt brännaren på. Orginal-hyllan, med en massa hål, har jag på näst högsta steget. Se bild:

 

post-10468-0-01595900-1415557073_thumb.j

 

Med brännaren på plats:

 

post-10468-0-39562700-1415557060_thumb.j

 

Detta knep sänker koktiden från ca 9 minuter till 7 minuter för 4 dl vatten. Man sparar alltså lite bränsle, vilket inte är så dumt. Fire Box kombinerat med alkohol för nödfall när det inte finns något vettigt att elda med är en bra lösning för turer till skogs.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye forskjell tror dere det er på slike utspekulerte alkoholbrennere kontra en telys brenner om en har god vindskjerming og varmerefleksjon (caldera cone f.eks)?

 

Vil tro forskjellen blir mye mindre med god vindskjerming. Pocketstoven har jo i utgangspunktet veldig dårlig vindskjerming og gir heller ingen skydd til kjelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pocket stoven är ju ett vindskydd i sig. Däremot är det helt riktigt att kokärlet fungerar som en stor kylfläns och det mesta av värme man trycker in i botten på kokärlet strålar väl rakt ut åt alla håll. Så någon form av reflekor som håller kvar värmen i området är nog inte dumt. Så nästan all värme smiter ju iväg. Och så är det med alla öppna system, det vill säga i princip allt som alla använder.

 

En alkoholbrännare som den här ger lite mindre effekt än en trangiabrännare. Säg 1kW eller så. Trangian ligger väl på 1,4kW? Vet inte vad ett telys kan ge. 100-150W?

 

Skall man på lång tur och spara bränsle (vikt) så bör man nog se över att använda den värmen man har så effektiv som möjligt. Caldrea cone skall jag se mer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

OK, folkens! Dax för ännu en ny brännare. Denna gång en variant av den klassiska öl-burks-brännaren. Men av en Red Bull-burk istället. Då får den nämligen plats i min mikro-kök-lösning som väger nästan ingenting.

Den här brännaren råkade bli 49 mm hög. Den rymmer bränsle nog att koka upp 4 dl vatten, vilket är tillräckligt för en sådan där Real-mat. Skulle man behöva fylla på mer bränsle för att det brinner tort - inget problem. Bara att hälla på. Direkt. Spriten man fyller på kyler nämligen brännaren mycket mer än brännaren värmer upp spriten. Annars kan man ju vänta en minut, så har den kallnat.

 

Antal hål i yttre brännardelen är 12. Diametern vill jag minnas är 1,3 mm. Verkar lagom. Det blir varmt som tusan, utan att bränslet brinner upp för fort.

 

post-10468-0-21780300-1421775600_thumb.j

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har en Caldera Ti-Tri til Evernew 1,3 liter? Hva blir vekt på denne inkludert bunn? (utenom alkoholbrenneren)

 

Oppsettet mitt nå er lett, men alumuniumsfolie til vindskjerm er litt knotete, så vurderer en Ti-Tri.

 

Esbit titanium stove: 14 gram

Vindskjerm og bunn i aluminiumsfolie: 15 gram

Evernew 1,3 liter: 131 gram

 

Bruker riktignok evernew 0.9L, 97g med lokket

Vindskjermen, brenner og flaske til rødsprit veier 90g i en ziplock-pose.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har nu kommit till insikt i att brännare på 10-20 gram är på tok för tungt. Fann denna fina video på Nätet:

 

 

1g.

Billigt. Kanske bra också. Skall prova att göra ett.

 

Edit: Nu har jag provat att göra ett.+ en variant. Svårt att få dom täta. Men små och lätta blir dom. Och varma som *** själv när man eldar. Mina är för otäta och släpper ut etanolångorna för fort. Men det blir jäkligt varmt, så med en vindskärm så kan det nog faktiskt gå att koka upp en komm vatten på en fyllning av en sådan här liten rackare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har nu kommit till insikt i att brännare på 10-20 gram är på tok för tungt. Fann denna fina video på Nätet:

 

1g.

Billigt. Kanske bra också. Skall prova att göra ett.

 

Edit: Nu har jag provat att göra ett.+ en variant. Svårt att få dom täta. Men små och lätta blir dom. Och varma som *** själv när man eldar. Mina är för otäta och släpper ut etanolångorna för fort. Men det blir jäkligt varmt, så med en vindskärm så kan det nog faktiskt gå att koka upp en komm vatten på en fyllning av en sådan här liten rackare.

 

Esbit brenneren min veier også 1 gram. 14 gram komplett med bunn og vindskjerm (caldera kopi).

 

post-13206-0-06671600-1421877102_thumb.j post-13206-0-13722700-1421877126_thumb.j

 

Som alkoholbrenner kan man bruke aluminiumshylsa til et telys. Veier vel maks 1 gram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Som alkoholbrenner kan man bruke aluminiumshylsa til et telys. Veier vel maks 1 gram.

 

2 hylsor + lite till väger 1 gram. Så kanske 0,35 gram för en hylsa. Det är helt OK vikt.

Jag funderar på att köra bara en sådan alumiumhylsa fylld med glasfiber och sedan hälla etanolen i det och tända på direkt. Jag tror det kommer att fungera minst lika bra i min lösning där vindskämen gör att en sådan här "telysbrännare" kommer att bränna bänslet för fort.

 

Nu tycker jag att vi har kommit ned på vettiga vikter för kök och brännare. :-)

Och folk släpar runt på gasbrännare i titan som väger 45 gram. Bara brännaren. Gasbehållare och kokkärl kommer i tillägg :wacko: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

För dom som gärna tar lite kraftigare kök (räkna det som ett extra träningspass) så har den kinesiska firman BRS kommit ut med en ny gasbrännare på hela 25gram (BRS 3000T):

 

http://www.ebay.com/itm/BRS-Camping-Gas-Stove-Outdoor-Burner-Cooking-Stove-25g-BRS-3000T-/201241844133?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2edaf2d9a5

 

Påminner starkt om det ännu tyngre Fire Maple FMS 300T (41 gram, pust :sweat: ) men BRS verkar inte hålla samma finnish i produktionen på långa vägar som Fire Maple, att dömma av bilderna på Nätet.

 

Nytt är också den här King Size-brännaren på 38gram (Bulin 100-10T);

http://www.ebay.com/itm/New-Bulin-Camping-Stove-Titanium-Stove-Mini-Stove-38g-2500W-BL100-10T/190900545862

Lite udda konstruktion. Färre delar som kan gå sönder, vilket nog inte är så dumt...

 

Tänkte dessa kunde vara intressanta för dom som kör med gas...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil vel variere hvor effektive de forskjellige brennerne er, så det er jo ikke sikkert den letteste brenneren er den mest vektbesparende..

(kanskje på Excel arket når man ikke regner med brensel)

En del lette brennere krever jo også en "pot stand" mens man f.eks med en brenner som catcan stove (som veier rundt 7g om jeg husker riktig) kan plassere potta rett på brenneren.

 

Uansett artig å se nye kreative måter å lage brennere på :phone:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg en starlyte stove fra Trail designs sammen med en vindskjerm (Ti tri) fra samme produsent.

Vindskjermen fungerer som "pot stand" for min Evernew 0.9 liter potte.

Ikke det letteste kjøkken systemet jeg har, men det er det som oftest havner i sekken :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, siden vi nå har fått brenneren ned i 0,35 gram og vindskjerm med pot stand på 11 gram så er det kanskje på tide å gå løs på kjelen.

 

Det letteste er vel å bruke en ølboks eller colaboks. Jeg er imidlertid litt skeptisk til disse av helsemessige årsaker. Boksene er ikke beregnet for varme og jeg er usikker på om de kan frigjøre aluminium eller andre stoffer til vannet. Hadde vært kjekt med en veldig lett gryte i titaniumsfolie. De fleste titangrytene er laget mye mer solide enn det som er nødvendig. Burde vært mulig å lagt en 0,5l gryte i titanium som veier maks 15 gram. Utfordringen er hvordan få den tett om en skal lage selv, har ikke funnet noen som lager noe lettere enn rundt 50 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, siden vi nå har fått brenneren ned i 0,35 gram og vindskjerm med pot stand på 11 gram så er det kanskje på tide å gå løs på kjelen.

 

Det letteste er vel å bruke en ølboks eller colaboks. Jeg er imidlertid litt skeptisk til disse av helsemessige årsaker. Boksene er ikke beregnet for varme og jeg er usikker på om de kan frigjøre aluminium eller andre stoffer til vannet. Hadde vært kjekt med en veldig lett gryte i titaniumsfolie. De fleste titangrytene er laget mye mer solide enn det som er nødvendig. Burde vært mulig å lagt en 0,5l gryte i titanium som veier maks 15 gram. Utfordringen er hvordan få den tett om en skal lage selv, har ikke funnet noen som lager noe lettere enn rundt 50 gram.

"ølboks eller colaboks" är inga problem ut hälsosynpunkt. Problemet är att dom är så ömtåliga.

Jag har en titankopp som väger 30 gram. Det håller bra, men rymmer bara 2 dl. Hermetikk-boks för majs t.ex. borde gå bra om man kan få bort plastbeläggningen på insidan. Borde går att bränna ur med ett gas eller bensinkök. 3,5 dl borde gå att få in på 25-30 gram,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En del lette brennere krever jo også en "pot stand" mens man f.eks med en brenner som catcan stove (som veier rundt 7g om jeg husker riktig) kan plassere potta rett på brenneren.

 

Det einaste som trengst, er 3 passe store steinar til å setje kjelen på. Det treng du ikkje bæra med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

OK, nu har jag fått till en lösning för att ha med på mina paragliding/parawaiting-turer.

 

59 gram för kokärl, lock, brännare + vindskärm. Bränsle och bränsleflaska tillkommer. Kokkärlet räcker till en kopp kaffe och kan användas som kopp, om man verkligen vill.

 

post-10468-0-29550700-1424103594_thumb.j

59 gram.

 

post-10468-0-37078100-1424103612_thumb.j

Alla saker

 

post-10468-0-84389500-1424103617_thumb.j

Monterat och klart.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jaken på löjligt lätt kökslösningar för att ta med i paraglider-säcken så att man kan få en kopp kaffe på starten fortsätter.

 

Jag provade en variant i dag med 2 telys-koppar liknande det som redan nämnts i tråden, en där man proppar det hela fullt med glasfiber så att inte etanloen dunstar så fort. Överraskande bra, men rymmer inte tillräckligt med bränsle + att den är i minta laget. Samma lösning men med större telys kommer granterat att fungera. Lätt och billigt.

 

Det är alltid bra om man kan slippa flytande bränslen t.ex. på flygresor utomlands. Esbit finns men luktar som fan själv när man ledar det. Modefierade telys har jag hållit på med som braständare. Så jag provade ett mellanting:

 

Tag och klipp wellpapp (t.ex. en pizzakoartong från pizzagutta) i remsor á 12x30 mm. Värm telys så att sterainet smälter i ett vattenbad eller något. Tryck i 2 remsor med wellpapp i resp telys. Låt svalna.

Du har nu telys som bränner stearinet mycket snabbare än ett vanligt telys och du får mycket högre effekt. Detta kan fungera i lösningar där värmen hålls väl instängd eller i små mikro-kök som min 59-grammare ovan här i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.