Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettpakking: Kjøkken


Tom42

Anbefalte innlegg

Annonse

Da ble det et Optimus  HE kokesett med Crux lite brenner på meg. Vekt: ca 400g. En god del lettere enn stormkjøkkenet i alle fall. Bildet på nettsiden viste ikke med varmeveksler så det var en liten bonus. Benyttet tilbudet på XXLmed 25% avslag og da kom det på 525.- 

 

Har planer om å lage Cat Stove senere.

 

Legger forøvrig ved en link til enkelt tips for å støtte gassboks med brenner:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt å bruke rødspritbrenneren inne i teltet?

Skal du det bør du fyre opp utenfor og vente til du har fått skikkelig effekt før du tar den inn med kjelen på, hvilket i seg selv kan være både varmt og vanskelig. Stilkflammen fra nytent rødsprit er temmelig høy og ukontrollerbar.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost

 

Takk for innspill.

 

Testet rødspritbrenneren jeg allerede har og så at det ble litt høye flammer som du skriver. 

Det virker for meg som løsningen med Caldera Cones kan virke som en god løsning med mulighet til å dekke toppen for å kontrollere flammene ved eventuell opptenning i fortelt.

 

Jeg har ingen erfaring med sprittabletter, men utfra tidligere innlegg blant annet av "koppen" ser jeg at det kan være den tryggeste løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost

 

Takk for innspill.

 

Testet rødspritbrenneren jeg allerede har og så at det ble litt høye flammer som du skriver. 

Det virker for meg som løsningen med Caldera Cones kan virke som en god løsning med mulighet til å dekke toppen for å kontrollere flammene ved eventuell opptenning i fortelt.

 

Jeg har ingen erfaring med sprittabletter, men utfra tidligere innlegg blant annet av "koppen" ser jeg at det kan være den tryggeste løsningen.

 

Jeg har ingen erfaring med Caldera Cones, kun fra Trangia sin standardbrenner og en hjemmelaget sak basert på en Guinnesboks Se http://thygeson.blogspot.no/2013/09/recap-1-helgen-6.html, scroll litt ned og det skal dukke opp et bilde av den.

 

Min hjemmelagde brenner starter med høye stikkflammer, som erstattes med små blå flammer ut av hullene på siden når rødspriten er oppvarmet og jeg i tillegg setter kjelen på. Å tenne opp en slik en inne i telt ville jeg anse som en effektiv varmekilde, dette forutsatt at du da ønsker å brenne opp teltet og alt innhold samtidig. Tror nok langtidseffekten av varmen er heller dårlig.

 

Hvis Caldera har løst oppstartsproblemet ville det være artig å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har du tenkt å bruke rødspritbrenneren inne i teltet?

Skal du det bør du fyre opp utenfor og vente til du har fått skikkelig effekt før du tar den inn med kjelen på,

 

Dersom ein ikkje har noko som effektivt samlar opp alt eventuelt søl, vil eg ikkje anbefale å flytte på ein brennande spritbrennar, langt mindre gjera dette i nærleiken av teltet og anna brennbart. Raudspritsøl brenn med så godt som usynleg flamme og kan derfor vera svært skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Tor Magnus: Jeg bruker en caldera cone og må si at jeg ikke har noen betenkeligheter med å fyre den opp i teltet. Straks jeg har flammer gående så setter jeg på kjelen så flammene blir aldri noe særlig høye. 

TM, Takk for innspillet, bruker du rødsprit, og hva slags telt bruker du brenneren i?

 

Nå har jeg testet en Super Cat Stove (2 hullrader) og rødsprit. Disse testene er ikke presise med tanke på temperatur på vann ved oppstart og slutt og heller ikke tiden det brant. Fylte rødsprit til rett under nedre hullkant (nær 0.5 dl) og satte 0.4 l vann i en avkappet ølboks oppå uten lokk. Vannet var ikke i nærheten av å koke og jeg tenkte at det ble for mye av flammene som forsvant opp på siden av boksen samt at mangel av lokk såklart spilte inn. Så testet jeg med 0.5 liter i vanlig blikkboks (10 cm diameter) med lokk. Det brant i ca 10 minutter og vannet ble betydelig varmere men vannet kokte ikke helt opp, bare nesten.

 

Testene ble gjort i en vedtønne i kjelleren og det har luktet brent rødsprit i kjelleren i et døgn. Skal jeg teste mer må jeg ut i garasjen :-P

 

Finnes det annet brensel som er mer effektivt uten større risiko og som lukter mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det er ett eller annet du gjør feil for om du ikke klarer å koke 0,4l vann på 0,5dl rødsprit så er det noe som ikke stemmer. Du burde klare deg med halvparten så mye rødsprit på den mengden vann.

Jeg bruker noe som heter Fin fyr som jeg kjøper på G-sport, det brenner ikke bedre enn rødsprit men soter mindre...

 

Jeg vil tro du mister veldig mye varme når du bruker en ølboks som kjele, den er nok alt for tynn for en catcan stove. Cat can stove egner seg nok best på kjeler med minimum 10cm diameter og helst mer.

 

Kan være du har gjort noe feil da du lagde brenneren? har du et bilde?

 

edit: Det er neppe mye vind i kjelleren din, men en vindskjerm vil hjelpe til ved å reflektere varmen, jeg bruker også en titan plate under brenneren min for å reflektere varme (her kan du bruke f.eks folie)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grundel skrev:Denne virker også lovende. Ikke like liten som en cat-stove, men billigere og enklere å lage?

 

Har nå sammen med en kamerat "testet" denne lett å lage brenneren, for den er virkelig enkel å lage

http://api.viglink.com/api/click?format=go&key=5ec9f8b0b610c68fa9dcb466b920f55e&loc=http%3A%2F%2Fwww.fjellforum.no%2Findex.php%3F&v=1&libId=3f7b68b4-dd97-43ae-badc-fe9640e8ac14&out=http%3A%2F%2Fwww.realfarmacy.com%2Fhow-to-turn-a-beer-can-into-camping-stove%2F&ref=http%3A%2F%2Fwww.fjellforum.no%2Ftopic%2F27187-lettpakking-kj%25C3%25B8kken%2Fpage-3&title=Replying%20To%20Lettpakking%3A%20Kj%C3%B8kken%20-%20Fjellforum&txt=http%3A%2F%2Fwww.realfarma...-camping-stove%2F&jsonp=vglnk_jsonp_13848931839918

 

og en cat stove med enkel rad med hull. Moro med slike tester :-P

 

For å koke 0.5 l vann som holdt ca 7 grader i en hermetikkboks med lokk tok det rundt 8 minutter for begge brennerne. Cat stove en aning raskere. "Testen" ble gjort i vindstille (garasjen)i ca 0 grader lufttemp. Forbruk av rødsprit er ca 20 gram.

 

Gjorde en ekstra "test" med ølboksbrenneren og kokte opp 0.5 l  vann i boks uten lokk denne gang og det tok nær 10 min til koking og forbruk ca 25 gram rødsprit.

 

Det er nok svært forskjellig hvilke koketider man oppnår avhengig av vanntemperatur ved oppstart hvor mye vind som omgir brenneren og utetemperatur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

_OS_ 

 

Jeg har tanker om en 3-i-ett-løsning. 3 varmekilder i samme enhet. Altså en kombinert vindskjerm for catstove og gassbrenner, kjeleholder til Optimus weekend kokesett og med mulighet til å fyre ved i samme anordnig men da med en bunn i tillegg. Tror du det kan fungere med litt tilpassning. bl.a. å lage et lite hull til vedpåfyll nær bunnen? 

 

Viser til Caldera Cone-bildet som du har lagt inn tidligere i denne tråden.

 

http://www.fjellforum.no/uploads/monthly_04_2013/post-5882-0-05857200-1367351756.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg sidewinder fra samme produsent http://www.traildesigns.com/stoves/600ml-titanium-pot-sidewinder

Denne bruker jeg som vindskjerm for alkoholbrenner, esbit og ved men den fungerer nok dårlig med en gassbrenner der brenneren sitter oppå gassboksen.

Fordelen med sidewinder er at den passer inni kjelen + at den (antageligvis) er mere stabil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har en Optimus Crux toppmontert brenner og da er det nok en av Ti-Tri versjonene som er best egnet.

Caldera Cone er ment brukt med spritbrennere og fortrinnsvis de de selger selv. Til Optimus Crux bør du bruke en vanlig vindskjerm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-OS-

Vet du om de selger uten brenner og kjele?

 

Spritbrenner som passer til Ti-Tri innbiller jeg meg at jeg klarer å lage selv. Kjelen min mener jeg skal passe oppi.

 

Når det gjelder vindskjerm til Crux-brenner så er ikke det så mye som skal til. 

Tror du ikke det vil passe med Ti-Tri (classic, fissure, eller fusion) vindskjermen? Kommer jo litt an på hvor høy den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-OS-

Vet du om de selger uten brenner og kjele?

 

Spritbrenner som passer til Ti-Tri innbiller jeg meg at jeg klarer å lage selv. Kjelen min mener jeg skal passe oppi.

 

Når det gjelder vindskjerm til Crux-brenner så er ikke det så mye som skal til. 

Tror du ikke det vil passe med Ti-Tri (classic, fissure, eller fusion) vindskjermen? Kommer jo litt an på hvor høy den er.

De selger uten kjele men vet ikke om du får de uten brenner. Jeg har kjøpt alle mine uten kjeler men spesialtilpasset kjeler jeg har. Fikk de til å lage en "one-off" på bestilling også.

 

Alle Caldera Cone er spesialtilpasset en bestemt kjele. Gå inn på www.traildesigns.com så ser du at du må velge hvilken kjele du skal bruke når du bestiller. Har du ikke en som står i listen sliter du. 

 

Jeg ville satset på en vindskjerm av alufolie til Crux. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.