Gå til innhold
  • Bli medlem

DNT Den Norske Turistforening


toshiba

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig pro DNT derfor ønsker jeg å legge ved en link fra DNT.

Tragisk at noe dør, men her ser vi hva som kan skje hvis folk uten kompetanse går utenfor tilrettelagte ruter.

Jeg mener at tilrettelegging er viktig og det gjør DNT så mye som mulig innenfor kriteriene som medlemmene setter.

 

http://www.turistforeningen.no/nyheter/164-frarader-sommerruter-om-vinteren/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke hva som er skjedd, bortsett fra at noen er omkommet. Heller vet jeg ikke hvilken erfaring/bakgrunn de hadde. Hvilke utstyr de hadde. osv....

Men at DNT gjør mye bra, er helt klart!

Har også støttet den lokale turistforeningen med "grasrotandelen" i mange år. Samt hvert medlem i en årrekke.

Har også benyttet noen turstier, og prøvd noen hytter. En trygg enkel måte å komme seg ut i naturen.

Men som regel er jeg noe utenom alt på turene. Og som sneglen, bærer jeg det meste på ryggen.

Åge

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig pro DNT derfor ønsker jeg å legge ved en link fra DNT.

Tragisk at noe dør, men her ser vi hva som kan skje hvis folk uten kompetanse går utenfor tilrettelagte ruter.

Jeg mener at tilrettelegging er viktig og det gjør DNT så mye som mulig innenfor kriteriene som medlemmene setter.

 

http://www.turistforeningen.no/nyheter/164-frarader-sommerruter-om-vinteren/

Er veldig uenig. Det er nettopp ved å tilrettelegge at folk uten nødvendig kompetanse tar seg ut i naturen.. Hvis alle måtte stole på å ta 100% ansvar for seg selv, tror jeg det ville vært færre ulykker. 

 

 

Men det ville selvsagt vært færre ute i naturen også..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig uenig. Det er nettopp ved å tilrettelegge at folk uten nødvendig kompetanse tar seg ut i naturen.. Hvis alle måtte stole på å ta 100% ansvar for seg selv, tror jeg det ville vært færre ulykker. 

 

Vel... Alle bør stole og ta ansvar for seg selv og sine handlinger. Uansett om DNT eksisterer eller ikke. Det at det blir tilrettelagt, burde bare gjøre naturen mer tilgjengelig for flere. Som igjen med info/erfaring og fjellvett, vil gjøre det tryggere for alle.

 

Min mening da..

 

Åge

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig uenig. Det er nettopp ved å tilrettelegge at folk uten nødvendig kompetanse tar seg ut i naturen.. Hvis alle måtte stole på å ta 100% ansvar for seg selv, tror jeg det ville vært færre ulykker. 

 

 

Men det ville selvsagt vært færre ute i naturen også..

 

Vi ser nesten hver vinter at jakten på de  heftigste nedkjøringene og de mest spesielle naturopplevelsene medfører dødsulykker. Dette er folk "som stoler på å ta 100% ansvar for seg selv", men som sannsynligvis tøyer grensene ut over egen vurderingsevne og kompetanse.

 

Mange prøver å kompensere manglende ferdigheter med utstyr, det kan gå skikkelig dårlig.

 Hadde alle gått i kvista løyper, (tilrettelegging"!) ville nok antall ulykker gått ned.

 

EirikW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunntankene til DNT er nettopp å få så mange som mulig ut i naturen på en forsvarlig måte.

Ellers så er jeg jo enig i at alle bør ta vare på seg selv og få den kunnskapen som trengs for å gjøre det man skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Er veldig uenig. Det er nettopp ved å tilrettelegge at folk uten nødvendig kompetanse tar seg ut i naturen.. Hvis alle måtte stole på å ta 100% ansvar for seg selv, tror jeg det ville vært færre ulykker. 

 

 

Men det ville selvsagt vært færre ute i naturen også..

Godt poeng.

Hvis man skal ferdes i fjellet langt unna allfarvei så skal man ha tilstrekkelige kunnskaper til å klare seg uten noen form for oppmerkede løyper. Dette gjelder også dersom man følger oppmerkede løyper, mener jeg. Plutselig så fyker en snøstorm innover vidda og da kan man stå der i de oppmerkede løypene midt mellom to hytter og ha det så godt hvis man ikke har med seg telt eller annet livsnødvendig utstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal man få denne opplæringen/erfaringen til å gå i fjellet? I dag kan man bli med DNT på turer med fører og derved lære å bruke fjellet på en fornuftig måte.

Jeg vet ikke om så veldig mange andre som driver med dette selv om det er et marked for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det lite merkede løyper og enda mindre DNT hytter - men desto mer Jeger og fiskeforeninger. De gjør en kjempeinnsats i sine områder - har små gapahuker,  noen hytter og koier. Fiskeklubber for småbarn og fellesturer og dugnader. Alt er basert på frivillighet og det fungerer aldeles utmerket - uten de store kassabeholdningene og uten så mye bruk av rødmaling i fjellet.

 

Skal man på tur i områder man ikke er kjent så er det kart, kompass og GPS som gjelder.

 

Jeg har ikke så mye erfaring med DNT, men gikk trekanten i Trollheimen for noen år siden. Ble veldig overasket over et par ting som for meg virket veldig forunderlig.

  1. Gå kun der det er rødmerket (ble vi fortalt).
  2. Ikke drikk vannet i fjellet - men bær med vann i flasker fra hyttene.

Vi hadde det i grunnen ganske morro internt i gruppen om dette, men denne holdningen var kanskje et unntak.

Jeg tror vel at de lokale turlagene gjør sitt beste for medlemmene - men desto viktigere at storsamfunnet styrer utviklingen slik at tilretteleggingen blir gjort så skånsomt som mulig.

 

Personlig liker jeg ikke så mye tilrettelegging. Syns det er helt greit at enkelte fjellområder av og til er utilgjengelige på grunn av f.eks flomstore elver, manglende bruer o.l,  Det er sånn naturen er og det er desto mer givende å komme til et område som krever litt innsats for å komme dit.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver jeg er veldig enig med deg jeg trives også best alene og i urørt natur derfor går jeg på områder hvor det ikke er tilrettelagt for det meste.

Det var ikke min mening å sette de forskjellige organisasjonene opp mot hverandre for de gjør en stor jobb på sin måte, men de som er størst får mest sånn er det blitt, de har jo større muligheter til å drive lobby virksomhet.(Politikk)

 

I dag så er det et blitt veldig fokus på helse, kosthold og trening. Flere og flere går på helsestudio og ut i naturen og det må de få lov til og da må det legges til rette for denne folke massen. Syd i Nordmarka i Oslo hvor den største folkemassen i Norge har sitt nærområde er det mengder med løyper/stier på kryss og tvers som ikke fines på kart, hvis dette skulle skjedd i fjellet som er mye skjørere ville det blitt en miljø katastrofe etter min mening. Se Besseggen stien fra Gjendesheim som nå måtte støpes for at det ikke skal gå helt galt.

 

Dette med at dere fikk beskjed om å følge merkede stier er vanlig der det er mye folk eller man ikke vet hvor vant de er i fjellet.

Vannet som ikke kan drikkes var litt spesielt, men har hørt a folk henviser til at EU har sagt at det Norske vannet er farlig og må renses he he ganske merkelig syntes jeg.

 

Husk at det er der det går mest folk som man legger det mest til rette. Jeg var i Østerdalen i 2 år og der er det ingen DNT hytter så område fra Hedemarks viddene  og til Sverige er fritt for  DNT hytter og her er det lite turister og man kan gå i dager uten å treffe andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er der det går mest folk som man legger det mest til rette.

Er det ikke nettopp på grunn av at det er tilrettelagt at det er mye folk der?

Tviler vel på at det hadde vært mye folk i Trollheimen om alle måtte bruke telt... Hadde ikke det vært en fin tanke da... En nasjonalpark uten røde T'er og hytter.. Men selvsagt plass til begge deler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vanskelig å si hva som kommer først, men så klart med tilrettelagt så kommer det masse folk. Hvis vi tar Snøheim nå da som har vert så mye i media så tror jeg at mange syntes at dette er spennende fordi det har liksom vert et forbudt område. Snøheim mottok mer en 5000 mennesker første sesong, uten tilrettelagt buss så hadde kanskje halvparten ikke hadde dratt, men det er allikevel 2500 mennesker og det hadde blitt verre miljømessig og for dyra. 

Dette er jo så klart bare spekulasjoner fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.................... En nasjonalpark uten røde T'er og hytter.. Men selvsagt plass til begge deler..

 

Jeg må innrømme at jeg gjerne går utenom T-merka sti fordi der er det rett og slett mindre folk. Slik kan faktisk disse stiene gjøre at den som ønsker gå utenfor T6'n får større sjans til å gjøre akkurat det.

 

DNT har også "fredet" noen nasjonalparker mot sin egen virksomhet, det finns også nasjonalparker hvor det fra vernemyndigheten er lagt opp til minimal tilrettelegging.

Børgefjell, Lomsdal Visten, Øvre Anarjohka,Varangerhalvøya og Blåfjella -Sjækerfjella er blant de større nasjonalparkene med ingen eller minimal Turisforeningsvirksomhet. Også innafor Hardangervidda nasjonalpark er det et større område DNT har fredet mot egen virksomhet, det ligger sør for Kvenna og øst for Hellevassbu,

 

Det finns altså  muligheter for den som "nesten ser rødt" dersom en møter en rød T!

 

God tur

EirikW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke dette "maset" om å gå utenfor merkede stier for å slippe å møte så mye folk. Mulig dere må gjøre det sørpå, men her i Trøndelag har jeg mange ganger gått langs merkede stier og vært heldig hvis jeg har truffet noen som helst. Først på hyttene har jeg møtt folk Redselen for å gå i kø er betydelig overdrevet, det er nå min mening - iallefall nord for Dovre, så lucky us ;-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg gjerne går utenom T-merka sti fordi der er det rett og slett mindre folk. Slik kan faktisk disse stiene gjøre at den som ønsker gå utenfor T6'n får større sjans til å gjøre akkurat det.

 

T6..  Veldig bra uttrykk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser nesten hver vinter at jakten på de  heftigste nedkjøringene og de mest spesielle naturopplevelsene medfører dødsulykker. Dette er folk "som stoler på å ta 100% ansvar for seg selv", men som sannsynligvis tøyer grensene ut over egen vurderingsevne og kompetanse.

 

Mange prøver å kompensere manglende ferdigheter med utstyr, det kan gå skikkelig dårlig.

 Hadde alle gått i kvista løyper, (tilrettelegging"!) ville nok antall ulykker gått ned.

 

EirikW

Joda, godt poeng. Men da snakker du om en type friluftsliv som ligger på siden av den DNT tilrettelegger for. Vi ser hvert år at det er utlendinger som roter seg bort i vanskeligheter. De er kraftig overrepresentert i statistikken. Hovedkilden for informasjon om fjellet for mange av dem er DNTs nettside. Mange tror nok at bare man holder seg på kvistede eller T-merkede stier, så er man trygge. 

 

For noen år siden kom det to utslitte nederlendere til Krækkja på miniski, slepende på hver sin trllekoffert. De hadde gått fra Haugastøl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke dette "maset" om å gå utenfor merkede stier for å slippe å møte så mye folk. Mulig dere må gjøre det sørpå, men her i Trøndelag har jeg mange ganger gått langs merkede stier og vært heldig hvis jeg har truffet noen som helst. Først på hyttene har jeg møtt folk Redselen for å gå i kø er betydelig overdrevet, det er nå min mening - iallefall nord for Dovre, så lucky us ;-)

 

Jeg skjønner heller ikke maset. Det er riktig nok noen lørdager/søndager på høsten, i fint vær, der jeg muligens treffer 10 mennesker på de mest brukte stiene.

Og selv da, er det som oftest kjekt å ta en liten prat.

 

Mye folk, må være et østlandsfenomen, og gjelder ikke vest for langfjella og sør for hardangervidda.

 

(På den klassiske turen i mitt område - fra Haukeliseter til Ådneram - (1 uke ) så er det mer vanlig enn uvanlig å være alene på hytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har varierende erfaringer med hvor folksomt det er på typiske T-merkede ruter som er lett tilgjengelig fra Østlandet. Fra nesten ikke folk i det hele tatt til nokså folksomt. Virker for meg som "folk flest" går mer på langtur vinterstid, mens man på sommeren kanskje bor på en DNT-hytte og går noen toppturer?

Ellers synes jeg det fungerer bra å bo i telt og sørge for å slå leir et par timer fra turisthyttene. Da slipper man uansett å gå i kø, også når det ellers er folksomt i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig feil bruk av ord :)

 

100 utlendinger har omkommet på 10 år som turister i Norge. Dette er naturligvis 100 for mange, men er det mer eller mindre enn antall nordmenn som har omkommet i samme tidsperiode?

Er det flere eller færre nordmenn enn utlendinger på tur i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var du som hevdet at utenlandske turister var kraftig overrepresentert på statistikken. Når du formulerte deg slik forventet eg nesten at du hadde noen tall å vise frem. Eg har ingen tall, men skulle gjerne sett noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var du som hevdet at utenlandske turister var kraftig overrepresentert på statistikken. Når du formulerte deg slik forventet eg nesten at du hadde noen tall å vise frem. Eg har ingen tall, men skulle gjerne sett noen.

 

Om du påstår noe som er usannsynlig så er det ditt ansvar å dokumentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.