Gå til innhold
  • Bli medlem

Steinalderkost på fjellet. Noen erfaringer?


Theis

Anbefalte innlegg

Hei alle fjellfolk! 

 

Jeg skal gå over Hardangervidda med min onkel og tante i sommer og sistnevnte er matintollerant. Jeg har ikke lyst til å dra vekta så forferdelig høyt. Jeg lurer på om noen har tips til hva vi kan ta med av mat som ikke veier så vanvittig mye. Maten som kan spises er egentlig bare steinalderkost, men jeg legger med en liste av det som er greit. 

 

Hvis vi får noen forslag så kan jeg gjøre denne posten om til en informativ en som kan hjelpe andre i tillegg til meg! :)

 

- Fisk (skal ha med fiskestanga, men kan jo gå på en skikkelig bommert og trenger mat for 6-7 dager uansett. Om ikke annet enn som nødproviant.)

- Kjøtt

- Frukt

- Grønnsaker

- Bær

- Nøtter 

- Andre spiselige ting som kan finnes på Hardangervidda?

 

 

Theis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg overlever fint på tørket kjøtt og tørkede grønnsaker, smør/kokosolje, litt spekepølse og en og annen liten boks med kokosmelk. Jeg spiser ketogent av div helsemessige årsaker, jeg kan bare ikke spise mel, potetmos osv.Nøtter er godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis intoleransene spesifiseres litt, så tror jeg du kan få bedre råd med alternativ mat å ha med ;) 

Sliter selv med dette og er matlei etter hver langtur, men er en sulten, glir maten likevel ned.

 

Ville ikke satset på å høste mat underveis hvis dere skal på en lenger tur på fjellet, hvertfall ikke av vegetabelsk art. Det vil være spiselige moser og lignende, mulig bær og noen spiselige blomster, men det meste blir ofte kjedelig eller beskt dersom en ikke helt vet hvordan det skal tilberedes, Det vil være nok næring i det til å holde dere gående i ganske lang tid, men planter fordøyes som kjent raskere og følelsen av tom mage/sult påvirker mentalen mye dersom en ikke er vant til dette. Legger ved en link som viser ulike arter du kan komme over, for det kan jo være du vil undersøke dem :)

http://sveinlund.info/ugras/ugras-2-n.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ingen erfaring med steinalderkost. Riktignok begynner jeg å bli voksen, men allikevel ;)

 

Spøk til side, det enkleste er vel som flere allerede har nevnt at hun selv ramser opp det hun tåler/ikke tåler, så kan du tilpasse det som passer ut i fra dette.

 

Amelie00 nevner jo som første på tråden tørking som er både genialt og lettvindt. Du har forresten helt rett i at tråden kan bli til hjelp for andre!

 

Lykke til og god tur, det kommer sikkert en rapport ettrpå!

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matintoleranse er jo så mangt. Er del gluten det er snakk om eller hva?

Man får jo kjøpt en del poser med tørket frukt og nøtter. Bra med energi uten at det veier for mye. Dog ikke noe middag akkurat men som supplement.

Vet ikke hvordan slike Real ting er i forhold til matintolleranse, finnes noe glutenfritt hvertfall.

Første dagene er det jo greit å ha med noe ferskt kjøtt. Frys det på forhånd og pakk i litt avispapir så holder det fint et par dager.

Skal du gå mye å fiske lite er det ikke sikkert det blir så mye fisk. En får ofte fisk etter innsatsen selv om noen bett er bedre enn andre.

Frukt og grønt og fersk form veier og tar plass.

I tillegg er spekemat, kanskje en vossakorv fint. Ting som holder seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tørk masse kjøtt, få med frukt og grønnsaker (gjerne tørka frukt). Forhåndslag noen retter med poteter og kjøtt dere kan varme opp i stekepanne. Ta med egg og kjøttpølser. Husk at karbohydrater ikke er livsviktig, men kun en energikilde du kan erstatte med fett om det blir enklere.
Havre pleier å gå fint for matintollerante fordi det ikke inneholder gluten eller andre allergener.. hvis hun kan spise det, er det suveren kost på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havre pleier å gå fint for matintollerante fordi det ikke inneholder gluten eller andre allergener.. hvis hun kan spise det, er det suveren kost på tur.

Må rette litt på den. Havre inneholder proteiner og det er gjerne proteiner man reagerer på. Havre er bl.a en av kryssallergiene til timotei (gress). Om man har cøliaki kan man fort reagere på havre fordi den ofte er forrurenset av andre kornsorter, men man får kjøpt glutenfri havre om det er gluten som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal tørke mat som er ment å få tilbake i normal konsistens, så prøv det hjemme først. Jeg får det ikke til og skal være dausulten for å klare å spise noe som er i nærheten av nok mat på tur om jeg må spise tørket mat. Tørket frukt som er kjøpt i butikk er som regel stappet med sukker, men å tørke frukt selv er ikke noe problem, det skal jo ikke bløtes opp igjen. Mango og fersken er mine favoritter. Ellers steker jeg opp kjøtt hjemme som jeg vakuumpakker. Trenger ikke en dyr maskin for dette.

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=0&prodid=31074

Jeg har ikke testet mer enn 5 dager, men det har vært på sommeren og maten har ikke blitt dårlig. Pakker det i sekken i frossen tilstand, men vet ikke om det har noen betydning. Står ikke at din tante kan spise korn, så er vel en mulighet for at hun ikke kan det. Jeg pleier ha med "boil-in-bag" ris og potetmos til kjøttet. Spekemat og bacon holder også lenge selv på sommeren. Om hun kan spise glutenfritt har toro noen brødblandingsposer som man bare kan blande med vann og steke i panna som erstatning til brød, knekkebrød eller havregrøt. Jeg pleier lage sjokolade selv siden jeg ikke skal ha så mye sukker, ikke akkurat mat, men energibomber.

Kom gjerne med en oppdatering om hva hun faktisk spiste, etter turen. Jeg leter stadig etter alternativer, både som er letter å bære og å tilbrede når havregrøt og real turmat ikke er et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle fjellfolk! 

 

Jeg skal gå over Hardangervidda med min onkel og tante i sommer og sistnevnte er matintollerant. Jeg har ikke lyst til å dra vekta så forferdelig høyt. Jeg lurer på om noen har tips til hva vi kan ta med av mat som ikke veier så vanvittig mye. Maten som kan spises er egentlig bare steinalderkost, men jeg legger med en liste av det som er greit. 

 

Hvis vi får noen forslag så kan jeg gjøre denne posten om til en informativ en som kan hjelpe andre i tillegg til meg! :)

 

- Fisk (skal ha med fiskestanga, men kan jo gå på en skikkelig bommert og trenger mat for 6-7 dager uansett. Om ikke annet enn som nødproviant.)

- Kjøtt

- Frukt

- Grønnsaker

- Bær

- Nøtter 

- Andre spiselige ting som kan finnes på Hardangervidda?

 

 

Theis.

 

 

Ting som er tungt å bære med seg er:

- Fisk (mye vann) - Tørrfisk er ett alternativ

- Kjøtt (også mye vann) - Spekemat eller annet tørket kjøtt er ett alternativ

- Frukt (veldig mye vann, og lite energi)

- Bær (veldig mye vann, og veldig lite energi)

- Grønnsaker (veldig mye vann, og svært lite energi)

 

Du sier at hun er matintolerant, men det virker heller som hun er på en slags lavkarbo/steinalderkost diett. Hvis det er der problemet ligger ville det vert lurt å lagt dietten til side en uke når man er på tur.

 

Lett mat med mye energi er f.eks:

- Havregryn

- Ris

- Knekkebrød

- Potetmos i pulverpose

 

Kombiner dette med tørket kjøtt og fisk så kommer du langt.

 

Dropp frukten, eller spis den fort opp slik at vekten på sekken reduseres. Grønnsaker kan du glemme dersom målet er å ha med en lett sekk.

Steke kjøtt og fisk hjemme og helle av vesken som siver ut av kjøttet helper og på. Vakumpakk, så holder det seg som nevnt bedre.

 

Du kan også se om det er noe tørkete middagsretter som går an å spise. F.eks. noen av Real-turmat sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.