Gå til innhold
  • Bli medlem

Del deres hengekøye erfaring, pleaze!


Aura

Anbefalte innlegg

Jeg har i over ett år siklet på disse hengekøyene som de siste årene er blitt så populære, men jeg har klart meg med gapahuk.

Nå er bare fristelsen for stor!! Jeg er mye ute og ønsker bedre komfor. Naturlig tanke at hengekøyen må være ganske god å ligge i?

I tillegg som det er lett å ha med og passer ypperlig for mitt terreng.

Jeg har vært på nett og sett, men syntes det er vanskelig å bli klok på hvorfor det ene lizzom skal være bedre enn det andre? Utover pris, som dog jeg er ganske avhengig av.

 

DERFOR, kan dere være så snill å dele deres erfaringer på godt og vondt?

Hvor mye betalte du for den?

Er du fornøyd?

Hvilket merke er det?

Hvor kjøpte du den?

Bruker du liggeunderlag i den?

Er det noen som har fått myggstikk i ræven ved å IKKE bruke liggeunderlag?

Er de greie å henge opp og ned?

Er de greie å sitte i?

Er det noen som får vondt i ryggen av dem?

Er det noe som skulle tilsi at det ikke passer for barn å sove i?

Er det egne for barn?

Finnes det "dobbelhengekøye?"

Er det noen som brker dem på vinterstid? Erfaring du har hatt med det? Blir det for kaldt? 

Skader det trærne mye? uten den ekstra beskyttelsen?

 

Andre ting? 

 

Del, del, del!!! vær så snill!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ca 400 kroner for køya pluss frakt og moms fra England,

Men i tilegg må/ bør du ha ei underdyne. Den jeg valgte er en Snugpak underblanket som kosta 700 kr også den bestilt fra england så frakt og moms i tilegg.

 

Den tredje må ha tingen er en tarp. Jeg valgte en DD Hammocks 4,5m x 3m.

 

Jeg likte ikke opphengsystemet på min løye, og gjorde som de fleste andre og bytta dette ut med whoopie slings og treehuggers. Viss du ikke aner hva jeg snakker om så se på denne serien av videoer fra Shug :smile:

 

 

Når det gjler myggstikk så ser min køye slik ut....

 

DSC08956.jpg

 

...og den kjøpte jeg i februar, og da er det lite mygg her oppe i Troms. Meeeen, tror sjansen er liten for at de små vampyrrene skal nå stussen min til sommeren :smile:

Har jo også en tykk dyne hengende under. Liggeunderlag kan brukes men da går du glipp av mye comfort :smile:

 

Det tar meg ca 30 sekunder å henge opp køya...dete tarpen som tar tid...rett og slett pga av flere forankringspunkter. Underdyna festes med karabinkroker så det går også raskt. (bittesmå i aluminium, som kke veier noenting)

 

Rene sofaen å sitte i. Man risikere å sovne før man får lagt seg. Og da er det hvertfall game over. Mens iden de r er av en form for nylon/silke materiale er det greit å tenne bålet et stykke unna og jeg foretrekker å sitte der. Løses ved å ha en hammock stol i fallskjermsilke som får plass i bukselomma og ikke veioer noen verdens ting, og som det ikke er så nøye om det blir et svihull eller to i :smile:

 

Vondt i ryggen? Ikke på vilkår. Jeg har aldri ligget så behagelig som i en hengekøye. Hadde ikke kona isnistyert på seng hadde jeg kasta ute alle sengene i huset og hengt opp hengekøyer. På siste tur presterte jeg å forsove meg...og merket ikke en gang at det var snøstorm...og våknet fullstendig utvilt. Det har jeg aldri opplevd på tur før. Det har altid vært en kamp bare å få sove, og altid våknet tidlig, stiv og støl og vondt i ryggen...det er en saga blott med hengekøye.

 

Sønnen min har tatt formidagsluren sin i hengekøye siden han ble født. De passer utmerket til barn. Men det blir fort kaldt under så ei skikkelig god underdyne er nødvendig, selv om sommeren.

På tur kan det bli vanskelig siden det i grunnen ikke blir mindre å bære på både i vekt og volum enn om du har med telt. Så om poden ikke greier å bære selv, men du må ta med alt i din sekk blir det problemer....

 

Intet problem å ligge om vinteren med riktig utstyr. Dvs en god sovepose eller hammock dyne, + under dyne og en god tarp. Jeg har ligget ute både i ferbruar og Mars, og håper å presse in en tur til nå i April. Igjen se på Shugs videoer :-)

 

Ikke bruk tau, bruk en bred reim rundt treet (en såklatdt "tree hugger" det kan du lage selv. Men det finnes ferdige sett og få kjøpty f.ex fra ebay, DD hammocks etc...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en grei oppsummering, synes jeg!

 

Tilføyer et par småting allikevel. Hvordan den henges opp og justeres har mye å si (alt). Og ja, en bør ha isolasjon, også sommerstid. Det er for øvrig akkurat som i feltsenger eller hva som helst annet.

 

Til feste rundt trestammene er vanlige pakkreimer og lastestropper helt topp. F.eks "Fasty" fra Magasinet http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=39&prodid=1749 De gjør dessuten mulighetene for avstandsjustering veldig enkle.

 

Forskjellen på dyre og billige er vel i det vesentlige to ting foruten hvor mange fancy løsninger det er. Muligheter for justeringer og innfelte "bokser" eller hva en skal kalle det som bidrar til at en ligger flatt. Dette er fullt mulig uten disse innfellingene.

 

Jeg synes de enkle er mest anvendelige. De er kjappe å sette opp for en liten hvil på bærtur eller hva som helst ellers og er veldig lettvindte å bruke som stol eller ligge på tvers i. De blir kort og godt brukt mer og oftere og har også større mulighet for å brukes til både tarp og poncho. Havner en for mye i en kokong føler ihvertfal jeg at jeg mister en dimensjon ved friluftslivet.

 

Som jeg har gjentatt i det kjedsommelige slår jeg et slag for de enkle. En behøver ikke annet enn stoff på f.eks 150 x 300 cm, litt tau som f.eks paracord og et par pakkreimer. En behøver ikke kunne sy heller. Til myggnett kan en kjøpe alt fra himmelsengnett på Ikea til "mesh" fra en femmer for meteren hos stoff-forhandlere. Billigste hengekøyen min koster vel en 50-lapp uten tarp som jeg jo har fra før. Da ser jeg bort ifra "hverdagsvarianten" som alltid er med. Det er egentlig en poncho i reklameutgave. Brukes som tarp, hengekøye og ponche. Og ja, i den rekkefølgen.

 

:)

 

PS

Barn elsker hengekøyer!

DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg selvfølgelig ikke film-link i mitt overfylte bibliotek i farten, men inntil jeg finner noen gode eller beskriver det rimelig godt kan du jo søke på f.eks Google generelt eller youtube. Det myldrer av dem, men en behøver heller ikke å legge seg alle disse spesielle knuter og stikk på minne, vanlige halvstikk og kjente knuter klarer seg lenge.

 

Kort fortalt "rynker" en sammen endene av stoffet, justerer sidene litt kortere, bretter de ytterste 10-20 cm dobbelt og slår noen halvstikk, og grunnlaget for oppsettet er klart. Så er det opp til hver og en hvor mye de vil legge til av liner og justeringsmuligheter, om en vil ha myggnett hengende løst over eller med glidelås, borrelås osv.

 

Som isolasjon kan en f.eks klipse på en Ikeadyne til 19 kroner med aluminiumskarabinere til en femmer stykket fra Biltema om en vil holde på lavbudsjettbarieanten. Over henger en et helt uavhengig tarp om en vil eller finner det nødvendig.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Aura

Når det kommer til type hengekøye så tror jeg nok det går mye på preferanser, det er egentlig ekstrautstyret som virkelig kan være vanskelig å bestemme seg for, men er det mygg så vil du ha myggnetting.

 

Underdyne (under quilt / UQ) derimot mener jeg at gir klart bedre komfort enn en madrass, men det kan være litt mer plunder & heft å justere perfekt.

 

Tauverk blir også mye en smakssak, med det unntak at du (i min mening) må bruke reimer (treehuggers) rundt treet for å ikke skade det. Jeg synes whoopie slings er enkelt å bruke og du kan mekke det selv.

 

Presenning (tarp) blir også veldig mye en smakssak, og kan godt variere litt avhengig av årstiden. Er det varmt i været og lite regn så er jo en minimal duk nok. Men snør det sidelengs så vil jeg gjerne pakke meg inn i et "telt" med dører og greier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser du mitt opsett etter at jeg sov meg gjennom en aldri så liten snøstorm i køya mi for en måneds tid siden.

IMG_0587.jpg

 

Ganske greit å kunne "stenge" endene om vinteren ja.

 

Myggnettet er også til god hjelp, det er spåass tett at det stopper snøføyka, men dete r ikke mye som komme innunder tarpen.

Likevel har jeg god utsikt fra køya. Vil jeg ligge helt fritt, snur jeg bare køya opp ned.

 

På min køye kan jeg også ta av underdelen, og bruke den som en frittstående hengekøye. Dvs at jeg får to køyer i en. Og kan også velge å ta med bare under delen om jeg vil spare vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tusen takk for svar!! (..har vært bortreist, derav sen respons.)

Jeg ble klokere på spørsmålene jeg har stilt, men det har oppstått en del nye. Jeg spør dere litt utfra innlegget deres, men jeg er interessert i alles erfaring og kunnskap, så del gjerne. Er det ingen som har bestilt en ferdig pakke? Lol, lite glad i eller erfaren på netthandel. Bruker køyeopphenget å komme med tau framfor sel? mtp skade på trærne.

Mine viktigste kriterier er vekt og volum. Pris og brukervennelighet ligger på en annenplass selv om jeg ikke er verdens rikeste, for jeg vet dette vil bli godt brukt.

 

Humle: Mange takk for utfyllende svar!!

Du har altså både madrass og underdyne også om sommeren?

".På tur kan det bli vanskelig siden det i grunnen ikke blir mindre å bære på både i vekt og volum enn om du har med telt.." Her ble jeg ganske skuffet egentlig, for tanken var jo nettopp at det så ut som at det ville spare meg for vekt og volum. Jeg har to små nemlig, og jeg opplever det begrenser oss en hel del på turer når jeg skal bære for tre.. 

Hvor mye blir ditt ferdigpakket ca? Med madrass, underdyne, tarp osv? 

"Vil jeg ligge helt fritt, snur jeg bare køya opp ned." og så ligger du med nesa ned mot bakken? lol

 

"På min køye kan jeg også ta av underdelen, og bruke den som en frittstående hengekøye. Dvs at jeg får to køyer i en. Og kan også velge å ta med bare under delen om jeg vil spare vekt." Genialt!! Det er sånne ting jeg virkelig liker at dere kan dele, ante ikke det..

.

Bestilte du alt på samme sted? Hvis du er fornøyd, kan du anbefale og gi Link?

 

 

Koppen: Hvor mye veier ditt hjemmelagde med alt tilbehør, og hvor mye tar det av volum? Jeg syr en del, det er ikke det, men etter min erfaring koster materialene litt hvis en skal ha noe av kvalitet, og med arbeidet tatt med i betraktning kan det ofte lønne seg å kjøpe det ferdig. Men syntes det er vanvittig kult at du deler tipset ditt, for det er noe som blir satt pris på.

 

 

Tor Magnus: "Underdyne (under quilt / UQ) derimot mener jeg at gir klart bedre komfort enn en madrass" Bruker du bare underdyne og ikke madrass? Er det mulig å bruke bare madrass og ikke underdune? Har du prøvd med og uten, og begge deler? :-P 

Hvor mye ligger vekt og volum på disse delene du har? og ca sammenlagt?

"..det kan være litt mer plunder & heft å justere perfekt.." avskrekker ikke, det lærer jeg nok fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!! (..har vært bortreist, derav sen respons.)

Jeg ble klokere på spørsmålene jeg har stilt, men det har oppstått en del nye. Jeg spør dere litt utfra innlegget deres, men jeg er interessert i alles erfaring og kunnskap, så del gjerne. Er det ingen som har bestilt en ferdig pakke? Lol, lite glad i eller erfaren på netthandel. Bruker køyeopphenget å komme med tau framfor sel? mtp skade på trærne.

Mine viktigste kriterier er vekt og volum. Pris og brukervennelighet ligger på en annenplass selv om jeg ikke er verdens rikeste, for jeg vet dette vil bli godt brukt.

 

Humle: Mange takk for utfyllende svar!!

Du har altså både madrass og underdyne også om sommeren?

".På tur kan det bli vanskelig siden det i grunnen ikke blir mindre å bære på både i vekt og volum enn om du har med telt.." Her ble jeg ganske skuffet egentlig, for tanken var jo nettopp at det så ut som at det ville spare meg for vekt og volum. Jeg har to små nemlig, og jeg opplever det begrenser oss en hel del på turer når jeg skal bære for tre.. 

Hvor mye blir ditt ferdigpakket ca? Med madrass, underdyne, tarp osv? 

"Vil jeg ligge helt fritt, snur jeg bare køya opp ned." og så ligger du med nesa ned mot bakken? lol

 

"På min køye kan jeg også ta av underdelen, og bruke den som en frittstående hengekøye. Dvs at jeg får to køyer i en. Og kan også velge å ta med bare under delen om jeg vil spare vekt." Genialt!! Det er sånne ting jeg virkelig liker at dere kan dele, ante ikke det..

.

Bestilte du alt på samme sted? Hvis du er fornøyd, kan du anbefale og gi Link?

 

 

Koppen: Hvor mye veier ditt hjemmelagde med alt tilbehør, og hvor mye tar det av volum? Jeg syr en del, det er ikke det, men etter min erfaring koster materialene litt hvis en skal ha noe av kvalitet, og med arbeidet tatt med i betraktning kan det ofte lønne seg å kjøpe det ferdig. Men syntes det er vanvittig kult at du deler tipset ditt, for det er noe som blir satt pris på.

 

 

Tor Magnus: "Underdyne (under quilt / UQ) derimot mener jeg at gir klart bedre komfort enn en madrass" Bruker du bare underdyne og ikke madrass? Er det mulig å bruke bare madrass og ikke underdune? Har du prøvd med og uten, og begge deler? :-P 

Hvor mye ligger vekt og volum på disse delene du har? og ca sammenlagt?

"..det kan være litt mer plunder & heft å justere perfekt.." avskrekker ikke, det lærer jeg nok fort.

 

 

Jeg har ikke hatt hengekøye lenge nok til å ha prøvd om sommeren. Om vinteren bruker jeg pulk, så har med begge deler ja. Men underlaget brukes da til å sitte på ved bålet, også legger jeg den

på bakken under køya. Det kan nemlig være vanskelig å komme seg i sovepsoen i køya. Trikset er å kle på seg posen stående ved siden av, og da står jeg på underlaget.

 

I norge blir det ikke så varmt, selv på sommeren, at underdyna ikke trengs. Så svaret er ja. Odg den veier like mye som en vanlig sommerpose.

 

Hengekøya mi veier nesten 2 kilo. Undedeln som kan tas av, 6-700 gram.

 

Jeg bestilte min fra TW hammocks: http://twhammocks.co.uk/

 

Men resten av utsyret mitt er fra DD Hammocks http://www.ddhammocks.com/

 

 

Grunnen til det er rett og slett at jeg ville ha en ekstra bred køye, noe DD, som ogå har utmerkede hengekøyer ikke tilbød.

Ellers ville alt vært fra DD

 

Må bare tilføye at min er ekstra tung da den er en halvmeter bredere enn "vanlige" køyer. Da blir det letter eå ligge i diagonalen og dermed rettere :-)

 

Køyene fra begge steder kommer med reimer og alt du trenger for å henge dem opp, men de fleste "moddr" dem litt, med bredere reimer rundt treet, "whoopie slings" etc.

Dette gjør dem også litt lettere og enklere å henge opp.

 

DD Hammock selger osgå en ferdig pakkke med alt du trenger i en 35 litrers ryggsekk.  Men da er den stappende full.

 

http://www.ddhammocks.com/product/pack-full

 

Som sagt, hengekøyer sparer deg ikke for mye volum, om enn i det hele tatt. Men aldri i verden om jeg legger meg i et telt igjen, ever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med de fleste her, jeg har også forsovet meg de fleste gangene jeg har ligget i hengekøya. Foreløpig har jeg kun brukt den på vinteren.

Jeg har en Exped hengekøye, Den kan man nesten ligge på ryggen i og jeg bruker Exped liggeunderlag i et dertil egnet rom i hengekøya. Jeg synes Expeden pakker like lite som et telt og da er tarpen inkludert og myggnett. En vidunderlig smart tarp som er like asymetrisk som hengekøyen. Skal også kjøpe et par nøtter så jeg kan feste denne i fjellsprekker. Pris komplett er litt over 2000 kr. Som noen andre har sagt, jeg har ikke veldig lyst til å ligge i telt igjen. Vannvittig enkel å sette opp og ta ned. Det er bare en ting å si, løp og kjøp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Koppen: Hvor mye veier ditt hjemmelagde med alt tilbehør, og hvor mye tar det av volum? Jeg syr en del, det er ikke det, men etter min erfaring koster materialene litt hvis en skal ha noe av kvalitet, og med arbeidet tatt med i betraktning kan det ofte lønne seg å kjøpe det ferdig. Men syntes det er vanvittig kult at du deler tipset ditt, for det er noe som blir satt pris på.

Det vet jeg faktisk ikke. For det første har jeg mange og av ulikt stoff. For det andre mikser jeg utstyr hele tiden. Noen av dem er doble med muligheten for innstikk av underlag eller quilt. Osv.

 

Jeg bruker oftest hengekøye på dagsturer og da er ikke quilt med. Som quilt bruker jeg åpen sovepose eller en rimelig dyne. Kun en av hengekøyene har eget tarp osv. Men på generell basis kan jeg i hvert fall si at stoffet ikke krever på langt nær så høy rivestyrke som en kunne tro. Jeg har alt fra tynn nylon på antatt 80-100 g/kvm via ripstop bomull på kanskje 150 g/kvm til en bomull/polyesterblanding som sikkert er 300 g/kvm. Litt irriterende, men sistnevnte er mest behagelig. Jeg synes liggekomforten er bedre med stødige stoff enn tynne. Jeg kan godt sette sammen et oppsett å veie det, men det blir litt intetsigende.

 

Jeg synes mange har en overdreven trang til å bruke digre karabinkroker, ringer og annet tungt stålstash, så vektmessig er det mye å hente på litt mer bruk av kuter og stikk. Jeg bruker 2 små karabinkroker, kjettinglås eller sjakkel. Egentlig er et par enkle S-kroker mer enn nok, særlig om en bøyer de litt trangere. Av og til mini-karabinere i aluminium for å feste quilt eller annet, men helst snorer.

 

Sånn allikevel, - det letteste settet mitt veier 470 gram og pakker 10 x 16 cm inkl 2 pakkreimer og 5 bunter barduner. Men dette er ikke overnattingsutstyr og så knapt at en vanskelig kan ligge flatt.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lett å se seg vill når en leter etter det "rette" utstyret.

Jeg falt litt for denne, men blir veldig glad for noen uttalelser. Tarpen er jeg litt usikker på, men køya virket innbydene..

http://www.expedlife.com/2011/08/exped-ergo-hammock-combi-new-for-spring.html

 

Bortsett fra at den er 3-4 ganger så dyr som den trenger å være, uten at jeg tror et øyeblikk på at kvaliteten er noe bedre enn f.ex en DD Hammock til 1/4 av prisen, og som tusenvis av friluftsfolk over hele verden er superfornøyd med, så liker jeg ikke opphengsystemet på den. Masse unødvendig tauverk som skal fikles med hver gang du skal henge den opp. Liker ikke myggnettet heller.

Videre det er ingen vannstopper på de tauene (slik at vann vill sansynligvis renne ned fra trærne, følge tauene og ende opp i køya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped sin "UNØDVENDIGE" tauverk er ikke noe å fikle med, det ligger pent og pyntelig i "snakeskin". Det er vannstoppere på karabinkroker, myggnettet er utrolig bra og det er godt med opphengspunkter og lommer i selve køya

Hvor du har det fra at det ikke er vannstoppere skjønner jeg ikke.

Tarpen er utrolig lydløs og har små lommer til bardunene, når de ikke er i bruk, slipper bardunsalat på denne måten.

Prøv en Exped og bli overbevist sier nå jeg

Søk opp Rullerolf let litt i Februar turer og se en tur en mørk natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som har bestilt en ferdig pakke? Lol, lite glad i eller erfaren på netthandel. Bruker køyeopphenget å komme med tau framfor sel? mtp skade på trærne.

Da jeg først kjøpte en hengekøye så kjøpte jeg en pakke fra Hennessy Hammocks. Den er forholdsvis lett, men ikke noe utenom det vanlige. HH har et eget system med en med over- og underdeksel som man kan legge litt isolasjon i, men jeg ble aldri noe særlig imponert over dette. De fleste hengekøyer kommer med tauverk og sele, men det er verdt å følge med litt ettersom det kan være forskjeller mellom leverandører.

 

Mine viktigste kriterier er vekt og volum. Pris og brukervennelighet ligger på en annenplass selv om jeg ikke er verdens rikeste, for jeg vet dette vil bli godt brukt.

.Hvis du er veldig nøye på vekt så må du være klar over et par ting. Mindre hengekøyer er lettere men større hengekøyer er mer behagelige. I tillegg har man en- og tolags hengekøyer og man kan få stoffet i forskjellige tykkelser. Et tykkere stoff har mindre strekk og er dermed mer behagelig, men veier mer.

Temperaturen om natta bestemmer mye hvor mye isolasjon du trenger, man får 2/3 og 3/4 underposer for sommerhalvåret og det kan lette litt på vekta. Husk også at barn kan trenge mere isolasjon, men fordi de er mindre så kan det holde med en kortere underdyne.

Jo mindre tarpen er jo lettere blir den men dess mindre dekning får man. Dette går egentlig på komfort. En diamant tarp dekker kun over hengekøya mens en vintertarp har dører for å stenge vind og snødrift ute. Her er det også massive forskjeller i vekt på grunn av stoff. Cuben er definitivt lettest, men også helt klart dyrest.

Hvis det er mye mygg og andre insekter så vil du gjerne ha en myggnetting. Denne kan være integrert med glidelås i hengekøya eller som en pose man trekker over. Så vidt jeg kan se er integrert netting tyngst da glidelåsen veier en del.

 

Bruker du bare underdyne og ikke madrass? Er det mulig å bruke bare madrass og ikke underdune? Har du prøvd med og uten, og begge deler?

Jeg bruker bare underdyne. Jeg har bare prøvd litt med madrass og det var ikke noe for meg. Begge deler ser jeg ikke helt hensikten med annet enn å gi mer isolasjon på kalde dager.

 

Hvor mye ligger vekt og volum på disse delene du har? og ca sammenlagt?

Jeg er faktisk ikke helt sikker. Jeg har 3 hengekøyer, 3(4) underdyner, 2 toppdyner og 3 tarper. Har ikke regnet ut alt av kombinasjoner. :)

Dersom du skal gå for en lettest mulig løsning så ville jeg kanskje gått for en BIAS Weight Weenie Micro med en Buginator Nano netting. Under- og overdyner hadde jeg kjøpt fra HammockGear. Jeg ville også kjøpt en cuben hex tar fra HammockGear eller ZPacks.

 

BIAS Weight Weenie Micro    6.0oz $ 74.84
BIAS Buginator Nano         7.0oz   $ 79.95
HG Phoenix 20F underquilt  17.5oz   $179
HG Burrow 20F topquilt     21.1oz   $229
HG Cuben Hex tarp           5.2oz   $235

Sub total                  56.8oz   $797.79
Total                      1610gram 4669.86NOK (+P&P og moms)
Som du ser så er det isolasjon som veier mest. Det som er kjipt sånn sett med hengekøyer er at det ikke er noen vektsparing når man er flere. Alle trenger et fullt sett med egne ting.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken erfaring har dere gjort dere med å ligge to i en dobbelkøye!?! Om jeg ligger i en slik med den minste podden, så er vel noe last spart?

 

 

Takker på nytt for alle svar, skal si dere er gode som tar dere tid til grundige svar, setter jeg enormt pris på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To i en hengekøye er vanskelig. Man må ligge veldig stille for ikke å forstyrre den andre, ihvertfall når det er to voksne. Å sove med et barn er mulig, men da burde du satse på en køye som er bred slik at man ikke blir presset sammen. (M.a.o. brederen enn BIAS WWM som jeg postet over.)

Den mer vanlige måten å sove med barn er å henge køya deres rett over din egen, men det kommer litt an på hvor gammelt barnet er. Da har du spart vekt i tarp og er de små kan de ha en mindre hengekøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hengekøye fra www.feltreir.no

 

Kostet ca 2000 kroner for hengekøye, tarp og myggnetting. I fjor hadde jeg vel ca 40 døgn i den, både sommer og høst i på 7-800 moh. I fjor hadde jeg ett tynt lag bamse liggeunderlag, de dagene det blåste og var iskaldt og jeg måtte "fylle" kantene med litt klær for isolasjonens del. Men det er en fantastisk fin måte å sove ute på, har en 3 ukers tur sammenhengende, og hver morgen våknet jeg frisk og opplagt. For meg som fluefisker er det mange steder jeg befinner meg det er dårlig med gode teltplasser, nå har jeg bare ett krav og det er å finne ett par trær. 

 

I år har jeg handlet meg isolasjon (iglow) til å ha utenpå hengekøya, håper og tror hengekøya da vil fungere bedre i litt rufsete vær. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DD Travel Hammock  kan brukes både som hengekøye og bivi.

Prisen er jo ikke så ille, men en review jeg leste om hammocken sa at den var dårlig å sove i.

Noen som har prøvd denne hammocken, er den så ille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DD Travel Hammock  kan brukes både som hengekøye og bivi.

Prisen er jo ikke så ille, men en review jeg leste om hammocken sa at den var dårlig å sove i.

Noen som har prøvd denne hammocken, er den så ille?

Jeg har en DD frontline som er veldig lik. Forskjellen er vel at travelmodellen har vantett bunn. Jeg har ikke prøvd vantett bunn men det høres veldig klamt ut.

Frontline er en ok hengekøye, men har s.mal design som gjør det vanskelig å ligge diagonalt uten å være i kontakt med myggnettingen.

Vanntett bunn løses best med å ta med en liten bit presenning og bruke som 'footprint'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ligge rimelig naken før du merker forskjell. Det er i hvert fall min mening. Jeg var overrasket over hvor liten forskjell det er.

 

Nevner nok engang at oppsett, justering og egen plassering i hengekøyen har mye å si for liggekomforten, så en god hengekøye i gale hender kan bli verre enn omvendt.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er nok liten forskjell på køyer generelt og man trenger ikke den dyreste saken. Netting har jeg prøvd, det fungerte, men komforten var ikke den beste i det. Den jeg bruker nå satt opp rett gjør at jeg får en god natts søvn. Greit å testligge køya før man legger seg i den for kvelden for å lettere kunne justere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.