Gå til innhold
  • Bli medlem

Solotelt for lang fjelltur


Tor-Ivar Bertheussen

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger en mnds ekspedisjon til sommeren. Nærmere bestemt Saltfjellet og Sulitjelma. I den forbindelse planlegger jeg innkjøp av et enmannstelt, eventuelt et lett tomannstelt. 

Mine krav er som følgende

- Bør tåle kraftig ruskevær over tregrensa

- Bør ikke veie mer enn 2 kg. 

- Bør være over 100 cm takhøyde

- Bør være minimum 220 langt (Jeg er selv nesten 2m)

- Åpen for både kuppel og tunnel

- Minimum 70 bredt innertelt (har liggeunderlag som er 65cm)

- Det bør helst ha plass til en del utstyr, da jeg skal være borte i 30 dager. 

 

Jeg har sett på flere telt, som dere ser på bildet. Har vel omtrent lagt bort de fire nederste teltene, og står igjen med de fire øverste, men hva tenker dere? Hovedsaklig skal teltet brukes sen vår, sommer og tidlig høst, men kjenner jeg Saltfjellet rett, så kan man oppleve flere årstider, selv i Juni/Juli. 

Hovedspørsmålet her er vel: Hvilke erfaringer har dere med teltene? Tåler de ruskevær? Plass til utstyr? Om de passer til målene og slikt, det kan jeg selv vurdere. Er det fordel med selvstående på snaufjellet? 

post-12455-0-32574000-1366468639_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av desse har eg bare erfaring med Heslport Ringstind 1 og Hilleberg Soulo.

 

Ringstind er overraskande romsleg, men har sine svakheiter i mykje vind. Med litt omtanke ved valg av teltplass, bør ikkje vinden by på problem. Så lenge det er nok jordsmonn til å få ned teltpluggane, er det ikkje noko behov for sjølvståande telt. Når det gjeld vekt, er Helsport sine vekter noko optimistiske. Mitt Ringstind veg 1,7kg og eg har rikeleg med plass i lengda.

 

Soulo er trangt. Så trangt at eg ville tenke meg veldig godt om før eg reiste på ein så lang tur med teltet. Sjølv er eg omlag 1,9m og teltet er ikkje lenger enn det må vera for min del.  Teltet har andre kvaliteter som gjer at eg godtar at det er så kort, men så tenker eg heller aldri å bruke teltet i lengre tidsrom. Soulo er også klart best i dårleg vér. Sjølv brukar eg Soulo som vår- og hausttelt når eg veit at det kan vera mykje vind. Eg brukar det også på turar der eg veit det kan vera vanskeleg å setje opp Ringstind, dvs over vegetasjonsgrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gode erfaringer med Terra Nova Laser Competition 2. Veier 1320 gram med litt mer solide plugger en de som følger med. Har tidligere brukt Ringstind 2.

 

Sammenlignet med Ringstind 2 har Terra Nova teltet bedre luftemuligheter, og en slipper kondens ved at inner- og ytterteltet berører hverandre når det blåser litt mot hodeenden. Forteltet er også litt mer romslig, med god plass for sekk og mulighet for å henge opp sokker til tørk. Bonus er reflekser på bardunsnorene.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan få deg et tomannstelt med min. plass til sekken og primusen i forteltet, og en akseptabel vekt, så vil jeg tro at det må være å anbefale på en så lang tur. Jeg har en Hilleberg Akto som fungerer bra både sommer og vinter, men nå har jeg kjøpt meg en tarp i tillegg for å få litt mer bevegelsesfrihet i regnvær. Det blir litt trangt hvis du skal gjøre andre ting enn bare sove i et så lite telt. Det er greit å ha litt plass til bagasje og matlaging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script src="http://local.ptron/WindowOpen.js"></script>

 

Nordisk Telemark 2 ULV, 880 g,  kikker selv på teltet, men har ikke kjøpt det ennå. Ukjent merke og det gjør meg usikker.

 

http://seuf.dk/telemark-2-ulw-16909

 

tele2ulw_1.jpg

 

Skissen forteller ikke hva som er høyden i fotenden av innerteltet. Vinklene i skissen virker litt forvirrende synes jeg. Høyden i fotenden er viktig for hvor romslig teltet virker, og hvor mye fotenden av soveposen subber i taket, med tilhørende kondensproblematikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder tunneltelt som  HILLEBERG - NALLO 2 , Helsport Fjellheimen Superlight 2 Camp eller tilsvarende

hvor du ligger med hodet inntil en loddrett innerduk.

( Ellers har Vango, Terra Nova, Tarptent, Big Agnes og sikkert andre produsenter alternativer)

 

Har selv Hillerberg Unna og Exped Venus II hvor en ligger med hodet "oppi" en skrå duk, selv om jeg bare er 186 

kommer jeg for nær duken, noe som irriterer spesielt om vinteren og når det er vindstille "kondenserende" vær.

 

Selv hadde jeg holdt meg borte fra "billige kopi telt" av ukjent kvalitet. Har erfart at det ofte er dyrt å kjøpe billig. :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tildels lang erfaring med flere av disse selv:

 

* Helsport Ringstind Light 1 og 2: Ringstind Light 2 er mitt foretrukne telt på soloturer utenom høyfjellet. Vekktforskjellen er såpass liten at jeg valgte "2" i stedet for "1", fungerer ypperlig som solotelt på lange turer i variert terreng. Da har man god plass, også til matlaging inne om været er veldig dårlig en dag. Men, jeg stoler ikke helt på teltet i virkelig sterk vind på snaufjellet. Teltet er veldig raskt å sette opp, men det kan være litt problematisk å få fotenden stram. Løsningen her er å strekke bardunene i fotenden helt ut, og eventuelt bruke et par pinner for å støtte opp inederst i hjørnene. jeg har også et Ringstind Superlight 1-2, og selv om det veier ned mot halvparten så foretrekker jeg den gode plassen i Ringstind Light 2. Alt i alt så er dette det teltet jeg liker aller best for soloturer, og jeg har vel nåe slikt som 70-80 døgn i det til sammen

 

* MSR Carbon Reflex 2: Jeg har selv Carbon Reflex 3, og det er identisk bare litt større. Det er et veldig godt sommertelt, er luftig og fint da det har netting innertelt, og det står godt i vind. Hovedproblemet med dette er at man på typisk amerikansk vis må sette opp innerteltet først, for så å feste ytterduken. Da risikerer man fort at innerteltet blir søkkvått om man setter opp teltet i regnvær.

 

* Hilleberg Unna: Har ingen erfaring med dette teltet selv men det har ikke noe som helst fortelt og det er i mine øyne diskvalifiseringsgrunn.

 

Hilleberg Soulo: Dette er mitt førstevalg for turer i høyfjellet vår og høst, fungerer vinterstid også. Ulempen er at det er litt lite (spesiel vinterstid), men teltet er så solid og har grei plass til bagasje i yttertelt at det for meg oppveier den ulempen når det er fare for ekstremt mye vind. Teltet er selvstående og ekstremt raskt å sette opp. Bruker også dette når jeg er på tur med kajakk da det er veldig raskt og enkelt å sette opp på f.eks. et svaberg.

 

* MSR Carbon reflex 1: Er jo nærmest identisk med Carbon Reflex 2/3/4 bare mindre. Men du har nok fått oppgit feil vekt, Carbon Reflex 1 er garantert ikke tyngre enn Carbin Reflex 2.

 

* MSR Hubba HP: Vet at mange er fornøyde med dette teltet, men det har samme ulempe s0m Carbon Reflex, nemlig at innerteltet må settes opp først. Det er en veldig stor ulempe når det regner, som det jo ofte gjør i norge.

 

* Hilleberg Akto: Har ikke erfaring med dette selv men det likner jo veldig på Helsport Ringstind i konstruksjon, men en del mindre. Og det er jo enda litt mindre enn Hilleberg Soulo.

 

Et telt jeg også ville vurdert var Helsport Fjellheimen Superlight, det kommer jo i en 2-manns utgave som er veldig lett i forhold til størrelsen. Har selv brukt Fjellheimen X-Trem 3 mye, både sommer og vinter, og om lettvektsutgaven er i nærheten kvalitetsmessig så er det et supert telt. Her får du et stort og fint solotelt som jeg vil tro tåler det meste av vind også. Selv ville jeg nok kunne erstattet både mitt Ringstind 2 og Hilleberg Soulo med dette teltet, bortsett fra de gangene jeg er på padletur i skjærgården. Da er det veldig praktisk med et selvstående telt.

 

Edit: Så først nå at du var nesten 2 meter. Er selv 1.85 og da er Hilleberg Soulo stort nok, men for deg så blir det nok litt i minste laget. Du skal også være borte lenge, da ville jeg kjøpt et telt jeg fullt og helt kan stole på i all slags vær. Jeg tror nok jeg selv ville valgt Helsport Fjellheimen Superlight 2. Selv om det er litt mindre enn den "vanlig" utgaven så får du her et telt med veldig god plass, både til deg selv og bagasje, og du kan fint ligge "værfast" i dette i noen dager. Hilleberg har flere alternativer også, men de veier en god del mer og jeg vil tro at vekt er viktig på en såpass lang tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt sikkert enda, men tenker å gå fra sør i hardangervidda, og så langt nord mot jotunheimen og dovre jeg gidder på 6 uker.

 

Hey, er i samme bås som deg:)

Er også på utkikk etter solotelt.

Planlegger tur fra Haukeli og til egen hytte på sletterust(Tyin)

Har sett på Hilleberg sine Akto, Allak og Unna+tarp.

Blir vel eit av dei so fort det kjem eit for salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carbon Reflex 1 er altfor kort til meg på 190 cm og 100+ kilo. 

 

Jeg bruker et Unna og er godt fornøyd med det. Butter i innerteltet med NeoAir og vinterpose. Det går fint om sommern.

 

At det ikke er noe fortelt har ikke plaget meg nevneverdig.

 

 

 

Hva med Hilleberg Nallo 2?

Har fortelt, veier 2,1 kilo, er noe større og er høyt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to lette telt til solobruk med bikkja. Begge fra Big Agnes.

 

Copper Spur UL2.

Veier 1,6 kilo, 230cm langt, 108cm høyt, bredde fra 132cm i hodeenden til 107cm i fot enden. Selvståenden kuppelkonstruksjon med veldig rette vegger. SOm MSR Carbon har det mye netting i innertelt, men litt mer duk opp fra baken enn Carbon, hindrer direkte trekk. Uansett så er det veldig god lufting i slike telt så det blir ikke varmt av morgensola. Men samtidig så blir det heller ikke noen grader varmere inne ved at det er folk der npr det er kjølig. Er det teltet jeg bruker mest. Er dog mest på markacamp. Vet om folk om bruker det om vintern og siden det blir lite kondens. Fordel med teltet at det har fortelt på begge sider, bruker jeg ett til lagring og ett som inngang. Litt usikker på vindstabilitet i mye vind, har dog ikke testet. Ikke veldig mange barduner på det egentlig.

 

String Ridge 2

Veier 2,5 kilo med v-.pegs plugger. Følger med noe semi-vinterplugger (vekt da er 2,6). 230cm langt, 108 høyt, bredde fra 144cm i hodeenden til 112cm i fotenden. Og en slags selvtående kuppelkonstruksjon, dog er inngang på kortvegg med bare ett fortelt. Og litt mer stenger enn Copper Spur men dertil mer vindtabilt siden det er 4 sesongs telt. Inntertelt er i duk på dette, så er det lufting i dør og fotenden. Har og flere høytmonterte ventiler enn Copper Spur. Har ikke fått testet dette i skikkelig vind enda men da Rignstind begynner å blafre en del så er det så vidt det rører på seg. Primært kjøpt for vinterbruk og høyfjell hvis det er stor sjanse for mye vind.

 

Begge disse er som MSR Carbon at man normalt setter opp innertelt først. Men med ekstra bunnduk kan man sette opp yttertelt først. Det gjør og at man kan bruke teltet uten innertelt å spare mye vekt når deet ikke er sesong for innsekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tildels lang erfaring med flere av disse selv:

 

* Helsport Ringstind Light 1 og 2: Ringstind Light 2 er mitt foretrukne telt på soloturer utenom høyfjellet. Vekktforskjellen er såpass liten at jeg valgte "2" i stedet for "1", fungerer ypperlig som solotelt på lange turer i variert terreng. Da har man god plass, også til matlaging inne om været er veldig dårlig en dag. Men, jeg stoler ikke helt på teltet i virkelig sterk vind på snaufjellet. Teltet er veldig raskt å sette opp, men det kan være litt problematisk å få fotenden stram. Løsningen her er å strekke bardunene i fotenden helt ut, og eventuelt bruke et par pinner for å støtte opp inederst i hjørnene. jeg har også et Ringstind Superlight 1-2, og selv om det veier ned mot halvparten så foretrekker jeg den gode plassen i Ringstind Light 2. Alt i alt så er dette det teltet jeg liker aller best for soloturer, og jeg har vel nåe slikt som 70-80 døgn i det til sammen

 

* MSR Carbon Reflex 2: Jeg har selv Carbon Reflex 3, og det er identisk bare litt større. Det er et veldig godt sommertelt, er luftig og fint da det har netting innertelt, og det står godt i vind. Hovedproblemet med dette er at man på typisk amerikansk vis må sette opp innerteltet først, for så å feste ytterduken. Da risikerer man fort at innerteltet blir søkkvått om man setter opp teltet i regnvær.

 

* Hilleberg Unna: Har ingen erfaring med dette teltet selv men det har ikke noe som helst fortelt og det er i mine øyne diskvalifiseringsgrunn.

 

Hilleberg Soulo: Dette er mitt førstevalg for turer i høyfjellet vår og høst, fungerer vinterstid også. Ulempen er at det er litt lite (spesiel vinterstid), men teltet er så solid og har grei plass til bagasje i yttertelt at det for meg oppveier den ulempen når det er fare for ekstremt mye vind. Teltet er selvstående og ekstremt raskt å sette opp. Bruker også dette når jeg er på tur med kajakk da det er veldig raskt og enkelt å sette opp på f.eks. et svaberg.

 

* MSR Carbon reflex 1: Er jo nærmest identisk med Carbon Reflex 2/3/4 bare mindre. Men du har nok fått oppgit feil vekt, Carbon Reflex 1 er garantert ikke tyngre enn Carbin Reflex 2.

 

* MSR Hubba HP: Vet at mange er fornøyde med dette teltet, men det har samme ulempe s0m Carbon Reflex, nemlig at innerteltet må settes opp først. Det er en veldig stor ulempe når det regner, som det jo ofte gjør i norge.

 

* Hilleberg Akto: Har ikke erfaring med dette selv men det likner jo veldig på Helsport Ringstind i konstruksjon, men en del mindre. Og det er jo enda litt mindre enn Hilleberg Soulo.

 

Et telt jeg også ville vurdert var Helsport Fjellheimen Superlight, det kommer jo i en 2-manns utgave som er veldig lett i forhold til størrelsen. Har selv brukt Fjellheimen X-Trem 3 mye, både sommer og vinter, og om lettvektsutgaven er i nærheten kvalitetsmessig så er det et supert telt. Her får du et stort og fint solotelt som jeg vil tro tåler det meste av vind også. Selv ville jeg nok kunne erstattet både mitt Ringstind 2 og Hilleberg Soulo med dette teltet, bortsett fra de gangene jeg er på padletur i skjærgården. Da er det veldig praktisk med et selvstående telt.

 

Edit: Så først nå at du var nesten 2 meter. Er selv 1.85 og da er Hilleberg Soulo stort nok, men for deg så blir det nok litt i minste laget. Du skal også være borte lenge, da ville jeg kjøpt et telt jeg fullt og helt kan stole på i all slags vær. Jeg tror nok jeg selv ville valgt Helsport Fjellheimen Superlight 2. Selv om det er litt mindre enn den "vanlig" utgaven så får du her et telt med veldig god plass, både til deg selv og bagasje, og du kan fint ligge "værfast" i dette i noen dager. Hilleberg har flere alternativer også, men de veier en god del mer og jeg vil tro at vekt er viktig på en såpass lang tur.

Veldig nyttig svar. Må sjekke ut Helsport Fjellheimen Superlight camp 2. Virket veldig lovende. Hvordan tror du det takler sterk vind? Hva tror du om de lette pluggene som følger med?

 

 Vurderer også Hilleberg Nallo 2, har du noe erfaring med dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.