Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykle Hemsedal - Geilo - Gol


Knut M

Anbefalte innlegg

Har planer om å sykle over fjellet fra Hemsedal til Geilo, og deretter tilbake til Gol langs dalen. Er det noen som har noen gode tips om rutevalg, teltplasser, kart, beskrivelser etc. for dette? Skal ha med 3 barn i alderen 8-12 år. Vi syklet Rallarvegen fra Haugastøl - Flåm - Voss i fjor uten problemer så ungene er vane med å sykle lenger etapper med bagasje. Er litt redd for at Rallarvegen er "høydaren" og at neste tur skal bli en nedtur. Har dere forslag til andre sykkelruter som byr på fine opplevelser på sør/østlandet setter jeg pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare å ta fram kartet og byrje å planlegge. Det er masse trivelege fjellvegar i området så det er absolutt mogleg å få ein fin sykkeltur. Tar de turen mitt i uka, er det ikkje så mykje biltrafikk på desse vegane heller, sjølv om det ikkje er heilt bilfritt. Dei mest opplagt rutevalga er vegen mellom Hemsedal og Leveld/Vats. Og vidare derifrå anten om Varaldset til Hol, eller om Tvist til Hovet. Det er også mange fine avstikkarar frå desse vegane.

 

Eg har problem med å forstå kva som er vitsen med å sykle om Geilo, men de har sikkert ein grunn til det også. Det er ingen samanhengande vegar på åsen mellom Hol/Hovet og Geilo. Gamlevegen i Kvisla er farbar med sykkel, men bratt. Nedover dalen att til Gol, er det merka sykkelrute via skogsvegar. Dersom de droppar turen om Geilo, syklar de vegen mot Hol stasjon og følger sykkelskiltinga mot Gol. Rv7 kan eg på ingen måte anbefale, i alle fall ikkje for barn. Trafikken er altfor stor til det.

 

Teltplassar er det over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene. Egentlig ikke noen spesiell grunn til å sykle helt til Geilo, og ettersom det ikke går noen fjellveier mellom Hol og Geilo snur vi nok ved Hol. Er det noen severdigheter, noe man absolutt bør se/få med seg på veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.