Gå til innhold
  • Bli medlem

Drag til fjellpulk - bedre nå enn før?


Anti

Anbefalte innlegg

Jeg gikk min første pulktur for noen år siden med en lånt fjellpulk. den var blå, kanskje 10-20 år gammel? Jeg hadde sikkert pakket den litt for høy, men syns uansett at det var noe ubrukelig herk å ha med å gjøre, den veltet jo ved hver minste lille ujevnhet (eller halvmeters myrtuer, som det sikkert egentlig var) draget vridde seg, og det var mest bare stress. Og når beistet faktisk holdt seg rette veien var det jo bare rykk og napp i draget. Selv om fjærene i draget virket ganske myke tror jeg aldri de stakkars hoftene mine har fått ristet seg sånn som de gjorde på den turen...

 

Like etter kjøpte jeg meg paris (av økonomiske årsaker), og har vært superfornøyd med den siden. taudrag med strikk er genialt under de fleste forhold, men jeg har alltid trodd at fjellpulken var bedre siden det er så mange som har dem. Men jeg lånte meg en 20 år gammel barnepulk i forrige uke, og det er noe av det verste jeg har gått med noen gang! Draget rykker og napper og dytter og torturerer meg hele veien, pulken ligger konstant på skrå over skisporet, og alt er bare ubehagelig. Gikk halve veien med min egen pariser, og kjente ingenting i hoftene.

 

Så da er spørsmålet: Er alle stive drag med fjæring så j*vlige å gå med, eller er det bare det at de som jeg har prøvd ikke er helt nye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ha brukt fjellpulken feil. Stive drag med fjæring er gode å gå med, det napper sjelden mer enn fjæren kan absorbere, når pulken er riktig pakket og brukt etter intensjonen. Fjellpulken velter svært sjelden dersom den er pakket med lavt tyngdepunkt. Men dersom pulken er for liten ift mengden utstyr, så blir tyngdepunktet høyt og pulken velter. Pulk er heller ikke laget for bruk i veldig kuppert terreng. Da er det sekk som gjelder.

 

Fjellpulken eller parispulken, det ene er ikke bedre enn det andre. Det er smak og behag. Parispulken er ikke noe særlig lettere dersom man kalkulerer inn bagger og andre løsninger for å få et opplegg som ligner fjellpulken. Søk på forumet her, så finner du masse sammenligninger av de to pulkene.

 

Har selv gått med en 20 år gammel barnepulk engang, og den hadde ikke fjæring i draget. Da nappet det mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fjellpulken velter svært sjelden dersom den er pakket med lavt tyngdepunkt.

 

Denne påstanden vil eg moderere litt. Sjølv med lavt tyngdepunkt, kan pulken velte veldig lett under ugustige forhold. Skrågåing er aller verst. Med hardt føre skal det ikkje mykje skrått til før pulken sklir sidelengs. Ein liten ujevnheit i snøen kan stoppe denne sidevegs skliinga og kan vera nok til å få pulken til å velte. I påska i år gjekk eg nokre plassar der pulken velta utallige gonger på korte strekk. Andre stader med litt lausare snø, kunne eg gå i fleire dagar utan pulkvelt. Innhaldet i pulken var det same, og pakka på same vis.

Eg er ellers heilt einig i at pulkdraget til Fjellpulken er behagleg å gå med. Eg har gått med gamalt, ufjæra drag også, og då måtte eg tilpasse hoftebevegelsane mykje meir til rørslene til pulken. Men når denne vanen bare var innarbeida, var heller ikkje det ubehagleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.