Gå til innhold
  • Bli medlem

Klatresko - Riktig størrelse?


Abnorm

Anbefalte innlegg

Har nettopp startet med klatring (innendørs), og fikk idag mine første par sko i posten.

Jeg har tidligere vært innom en forettning i Oslo (Sportsnett) å testet noen sko, fant et par jeg likte, men de hadde dessverre ikke den opptimale størrelsen. Fant skoen på nette, så jeg bestile der.

 

Har nå prøvd skoene, men er igjen noe usikker på størrelsen.

Har forstått det slik at de skal være trange og gjøre litt vondt på foten.

 

Slik jeg opplever skoen på foten er at de er trange i front, spessielt på forsiden ved lilletåa strammer det godt. Når vekten er på tærne, er det på grensen av hva jeg kan tåle. Skoen virker bra ellers, noe trang på hælen kanskje. Må jobbe godt for å ta dem på. Har nå førsøkt å gå med dem her hjemme, ca.1time, men nå må jeg ta dem av, krampe!

 

Men det kanskje ikke meningen at jeg skal gå med dem heller.

 

Skoen er av type "Five Ten Dragon" størrelse 46. (Skoen er liten i størrelse)

Normal bruker jeg størrelse 43 i sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg klatrer inne, tar jeg på skoa når det er min tur, gjør min greie, kommer ned og tar av meg skoa umiddelbart når jeg skal sikre.... Akkurat så lenge er de gode å ha på. Kun i veggen.

Jeg har samme str i fiveten som jeg bruker til vanlig, litt mindre i andre merker.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det endel år siden jeg klatra, og lenge siden jeg kjøpte sko, men da de var nye la jeg dem i vann, tok dem på meg, gikk rundt med dem hjemme og hadde dem på en god stund. Det ga dem en god del bedre passform, og etter det satt de veldig godt. Ikke komfortabelt, og brukte dem stort sett da jeg var i veggen, men det hjelp litt i alle fall. Ingen aning om det fremdeles er en anbefalt metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nybegynner har du ikke valgt en nybegynnersko!

 

Five Ten Dragon er konstruert for viderekommende som vil klatre bratt, hardt og overhengende eller på marginale lister og tak 

Med sin bananform leder skoa optimalt krafta inn gjennom tærne, for maksimal kraft på små tak, men krever tilvenning av muskulatur, spesielt i tærne.

At du klarer å ha dem på en time er imponerende, noen minutter de første gangene er mer vanlig, men det kan skyldes at du har valgt dem 3 nummer over vanlig størrelse som du bruker, det er mer vanlig med 1-2 over.

Skoa (eller foten) vil tilpasse seg litt etterhvert, men Dragon holder passformen bra, så ikke forvent noen nytelse.

 

Vil anbefale deg å kjøpe ett par til som du kan spinne rundt med og slite på, så kan du bruke Dragon de gangene du vil dra på smått og bratt.

 

Du bør kjøpe noen som ikke er så aggressive, mer flate og kanskje litt tykkere såle. Da får du mer komfort, allround bruksegenskaper, mindre behov for tåstyrke, samtidig som kantegenskapene og smøring er bedre. Skal du primært klatre inne, bør skoa fortsatt velges trange, da de utvider seg litt og du kan lett ta dem av mellom øktene. Normalt er skoa mest behagelig i veggen, da trykket ledes mot hælen og da ønsker du ikke "kipping" foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kjenner at det klemmer mere rundt stortåa enn på lilletåa. Kanskje er det fordi du har så aggressive sko. Eller har du kanskje litt brede føtter?

Anbefaler Evolv Pontas. Hvis du kjøper den eldre modellen med bare to borrelåser så får du mye for pengene!

Har snakka med både erfarne og nybegynnere som er fornøyde med dem. Og har de selvfølgelig selv  :mrgreen:

 

Noen som har gode tips til å fjerne lukt fra klatresko? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kjenner at det klemmer mere rundt stortåa enn på lilletåa. Kanskje er det fordi du har så aggressive sko. Eller har du kanskje litt brede føtter?

Anbefaler Evolv Pontas. Hvis du kjøper den eldre modellen med bare to borrelåser så får du mye for pengene!

Har snakka med både erfarne og nybegynnere som er fornøyde med dem. Og har de selvfølgelig selv  :mrgreen:

 

Noen som har gode tips til å fjerne lukt fra klatresko? :P

 

Luft skoene godt. For eksempel, hvis du sykler hjem etter klatringen så heng skoene utpå sekken. Eller la dem henge ute om natten. Jo kaldere luft jo bedre. Oppbevar dem aldri i en pose over lengre tid.

 

Jeg vasker skoene mine av og til når mye svette og/eller gjørme har akkumulert seg. Vasker for hånd i lunkent vann med litt Milo og skyller mange ganger. Mulig det gjør at skoene slites ut 2% raskere, men det er det verdt synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoen er av type "Five Ten Dragon" størrelse 46. (Skoen er liten i størrelse)

Normal bruker jeg størrelse 43 i sko.

 

Jeg har/hadde 5.10 Dragon i 41.5, mens jeg normalt bruker 41. For min del tar det vanligvis et par uker å gå inn skoene, så gi dem en sjanse :) Det bør også legges til at 5.10-størrelsene varierer med modell. Jeg har f.eks. Gallileo i 39.5.

 

jb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

du burde absolutt ikke kjøpe agresive sko til å starte med!

de skal heller ikke være vonde som første sko, da vil sko ha generel liten funsjon.

du burde ha noen gode sko som er helt flade som f.eks. Evolv Defy eller Mard Rock Drifter.

å de skal ikke være trange i starten, det er noe du tilpasser senere når du begynner å klatre hardere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.