Gå til innhold
  • Bli medlem

Kano ruter, Ally.


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg leiter etter ruteforslag (avmerket på kart) for kanoturer i Norge/Sverige/Finland. Hvilke elver som pleier å være padlbare osv. noen som har noen tips. Bøker nettsider. Femundsmarka er jo fin. Mange som bruker å starte på svenskside, nord/øst for Rogen.

 

Takk for hjelp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:-P Hei Roger Bing,,,er jo mange her på FJELLFORUM som har padlet elver/sjøer så du finner nok din plass...skal selv padle INARI.sjøen,,starter fra IVALO,nå til sommeren,,gleder meg... :-P

Hei

 

Jeg leiter etter ruteforslag (avmerket på kart) for kanoturer i Norge/Sverige/Finland. Hvilke elver som pleier å være padlbare osv. noen som har noen tips. Bøker nettsider. Femundsmarka er jo fin. Mange som bruker å starte på svenskside, nord/øst for Rogen.

 

Takk for hjelp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par sider jeg har kommet over..

 

http://www.ifriluft.net/content/blogsection/10/162/      http://www.visitnorway.com/no/VN/CategoryOverview/?cat=79080831

 

Har ikke noen turforslag som er selv-erfarte. Men nettet inneholder et mylder av info.

Google hjelper deg på vei. "Padling i Norge" er en plass og begynne. "Kano og kajakk i Norge".

Bare fantasien som stopper søkekriteriene...


 

Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Padleperler" av Øystein Køhn har masse gode padletips og ruteforslag

 

Vær bare litt obs på Køhns beskrivelser av elver. Det stemmer ikke helt overens med min virklighetsoppfatning i alle fall.

 

Tore Nossum har skrevet Norwegian Whitewater. Den er beregnet på elvekajakk og så les og tenk deretter. Det som er merket I og II kan være passende med Ally og litt erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær bare litt obs på Køhns beskrivelser av elver. Det stemmer ikke helt overens med min virklighetsoppfatning i alle fall.

 

Tore Nossum har skrevet Norwegian Whitewater. Den er beregnet på elvekajakk og så les og tenk deretter. Det som er merket I og II kan være passende med Ally og litt erfaring.

Ja det har jeg også lagt merke til. Tror enkelte av anbefalingene i boka bare er skrevet på grunnlag av kartstudier.

Jeg synes han var spesielt overpositiv i forhold til Pasvikelva, som jeg har selv tatt i øyensyn som grensejeger.

Allikevel vil jeg si at boken er god. Særlig som inspirasjonskilde til litt større turprosjekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har jeg også lagt merke til. Tror enkelte av anbefalingene i boka bare er skrevet på grunnlag av kartstudier.

Jeg synes han var spesielt overpositiv i forhold til Pasvikelva, som jeg har selv tatt i øyensyn som grensejeger.

Allikevel vil jeg si at boken er god. Særlig som inspirasjonskilde til litt større turprosjekter.

 

Hei!

 

Har nettopp vært på biblioteket og lånt boka.

Tok en kikk på Numedalslågen, øvre og nedre del. "Kartet" her stemmer ikke helt med terrenget! Jeg vet ikke helt hvilken vannføring Ø.K. gjennomførte padleturen sin på, men Toskjestryket, hvor han skisserer bæring, er på vanlig vannføring kun strømmende vann. Det samme gjelder Trollerudfoss, her er det kun strømmende vann. Unntaket må være dersom Pikerfossdammen er tappet ned, det har jeg tilgode å se de siste 30 årene!

 

Det er ikke farlig å advare mot et stryk eller en foss som ikke er der, det skjerper bare oppmerksomheten nedover elva.

Verre er det når en foss er utelatt. Det  finner vi nedenfor Kongsberg.  Landefoss, mellom Gravenfoss og Hostved,t er overhodet ikke nevnt. Slikt undergraver tilliten til alle padlerutene i boka.

Hvilke beskrivelser stemmer?

 

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke beskrivelser stemmer?

 

Det er ikke bare Køhns bok som ikke stemmer helt. Obsommer og Klatt har feil også.  

Moralen er vel at en ikke skal padle (alt for langt) over evne og tenke selv. Heller synfar en gang for mye enn en gang for lite.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare Køhns bok som ikke stemmer helt. Obsommer og Klatt har feil også.  

Moralen er vel at en ikke skal padle (alt for langt) over evne og tenke selv. Heller synfar en gang for mye enn en gang for lite.  

Helt enig! Man kan ikke forsere et parti man er usikker på bare utfra ei bok. -Ut å synfare. Planlegge ruta og se etter steder å stoppe, evt komme i land etter velt.

 

Men for all del, padlebøker og -nettsider er fine for inspirasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i dette, det er noe vi som har padla litt har i bakhodet hele tida.

Mange av oss har erfart at noe som ser tilsynelatende enkelt ut kan by på overaskelser.Det er ikke alle som ser forskjell på  en stående bølge  og hvordan vannet beveger seg over en stein.

 

Å slurve i padlebeskrivelser på enkle ruter kan derfor lokke nybegynnere ut på "dypt vann".

De synfarer kanskje ikke i det hele tatt, men tenker som så at siden dette stryket er ikke nevnt så det går greit. De  som har totalhavarert et par ganger for

mye synfarer nok litt grundigere.

 

EirikW                                               

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å være litt vrang: Hva er kano ruter? Er det rutete kano, eller en egen måte å sende data trådløst på tur?

For å være like vrang. Det måtte i så fall være ordene kanoruter og kanorouter for å gi den meningen du er ute etter... Ha en glimrende dag. Har fortsatt ikke vært på vannet i år med kajakk eller kano, men det er jaggu på tide.

 

Når det gjelder Fjorda eller Velmunden, er det et ganske begrenset område, men flott og uten bæringer. Passer glimrende for en helg med barn.

Endret av peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være like vrang. Det måtte i så fall være ordene kanoruter og kanorouter for å gi den meningen du er ute etter... Ha en glimrende dag. Har fortsatt ikke vært på vannet i år med kajakk eller kano, men det er jaggu på tide.

 

Når det gjelder Fjorda eller Velmunden, er det et ganske begrenset område, men flott og uten bæringer. Passer glimrende for en helg med barn.

Enig i det.

Sortungen som ligger nedenfor Velmunden er også undervurdert. Utrolig fint sted for en dags eller helgetur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.