Gå til innhold
  • Bli medlem

Langtur med fiskestang


Trell

Anbefalte innlegg

Jeg og to kamerater har tenkt til å gå en rolig langtur i sommer, i området Oslomarka, Oppland og Sør-Trøndaglag (vi går nordover). På denne turen ønsker vi å ha med et par fiskestenger. Det kommer ikke til å bli noen fisketur, men vi håper å få fisket litt.

Vi har hovedsakelig erfaring med sjøfiske fra brygge og båt, og det blir jo ikke det samme i det hele tatt. Vi lurer derfor på hva slags fiskeutstyr vi burde ta med?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville anskaffet meg flerdelte stenger som ikke stikker halvmeteren ut av sekken. For det ene risikerer en å brekke dem, for det andre vil de sikkert føles mer i veien enn en stang som går oppi sekken/sidelommen siden fiskeaspektet ikke skal være særlig fremtredende.

 

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13" - 14" fjellstang, for å kaste utom marbakkene ...med et utvalg sildesluker, helst Jensen sild (ikke pirken).

Noen blanke og kobber skjesluker, gjerne spesial, et par lillauren bronse/grønn /rød 12g til røye og noen mepps og vibrax ( firetiger)...og for all del knottsikkert myggnett. Jeg har også med meg ei lita avbitertang og sårrensemiddel om en skulle være uheldig og få en krok i fingeren. Liker også å ha med kloramfenikol og brulidin på lengre turer. Forebyggende sportsteip, eller lignende er smart. Unngå å få gnagsår er bedre enn å behandle dem. En lett fjellslukar er også en grei

Dette ble litt blanda drops, men det er ofte greit å tenke fiskeutstyr i et litt videre perspektiv for å sikre en vellykket tur:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettspinn stang, 8 - 10 fot, noen ørretsluker og små spinnere. En dupp og noen fluer, og hvis du i tillegg har med litt mark og noen markkroker så burde du være godt rustet. Velg tre eller firedelte stenger og sett stengene i en plastrør på utsiden av sekken. Et stykke takrennerør eller lignende burde gå bra. Lag et lokk av plast eller papp i nedre ende av røret og tape det godt fast. På toppen kan du bruke hva som helst som kan fjernes og settes tilbake uten for mye problemer. Et slikt rør veier lite og beskytter stengene mot å bli ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to stk Beastmaster stenger og dette røret som følger med er helt supert, men det er bare plass til en stang, (Kanskje 2), men hvis du vil ha med flere stenger, kanskje en fluestang, så kan dette røret bli for lite.

En teleskopstang kan være et greit alternativ på tur, men disse stengene har ofte helt andre egenskaper enn en 3- eller 4-delt stang hvis dette betyr noe for deg.

Shimano har et par greie teleskopstenger, men de koster fort en tusenlapp eller mer.

http://www.sportsbutikken.no/default.pl?showProduct=32048&pageId=23

http://www.elbe.no/fisk/produkter/stenger/teleskopstenger/16942/no

 

Oppgitt slukvert på en 6- og 7' stang er 3 - 14 gr. Teleskopstenger er ofte noe stivere og du må nok regne med at de letteste slukene kan virke noe vel lette for denne stanga selv om du bruker veldig tynt snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi hovedsakelig er ute etter, er noe "allround"-utstyr (om noe slikt finnes), ettersom vi kommer til å fiske i både elv og vann.

Fiskingen vil bli en veldig liten del av turen, og vi må pakke for for skal reise langt og lenge. Derfor tenker vi ikke å ta med oss så alt for mye fiskeustyr. Én eller to stenger, noe ekstra snøre og hva enn dere anbefaler oss av agn.

Fluefiske høres alt for komplisert ut for oss uerfarne, så jeg tør ikke la denne turen blir turen hvor jeg lærer meg fluefiske.

 

Foreløpig utstyrsliste

Firedelt fiskestang (skal prøve å få tak i en Shimano Beastmaster firedelt stang, som anbefalt over). Etter info fra REs har jeg slått fra meg teleskopstang, takk for info:)

Dupp

Ekstra sene

Markkroker (må vi ha med egen mark eller kan vi satse på å finne det selv?)

Ørretspinnere

 

Høres dette greit ut? Jeg liker virkelig tanken på å fiske med dupp og mark :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi hovedsakelig er ute etter, er noe "allround"-utstyr (om noe slikt finnes), ettersom vi kommer til å fiske i både elv og vann.

Fiskingen vil bli en veldig liten del av turen, og vi må pakke for for skal reise langt og lenge. Derfor tenker vi ikke å ta med oss så alt for mye fiskeustyr. Én eller to stenger, noe ekstra snøre og hva enn dere anbefaler oss av agn.

Fluefiske høres alt for komplisert ut for oss uerfarne, så jeg tør ikke la denne turen blir turen hvor jeg lærer meg fluefiske.

 

Foreløpig utstyrsliste

Firedelt fiskestang (skal prøve å få tak i en Shimano Beastmaster firedelt stang, som anbefalt over). Etter info fra REs har jeg slått fra meg teleskopstang, takk for info:)

Dupp

Ekstra sene

Markkroker (må vi ha med egen mark eller kan vi satse på å finne det selv?)

Ørretspinnere

 

Høres dette greit ut? Jeg liker virkelig tanken på å fiske med dupp og mark :)

En snelle hadde nok vært lurt :-) ellers hadde jeg tatt med meg noen svivler for å slippe all knyttingen. Noen lette skjesluker kan gi en ekstra middag. En møresild eller to for de vindfulle dagene der det nesten virker umulig å kaste mot vinden kan også være greit.

Beastmaster reisestang er forøvrig min standard slukstang til fjelltur også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går endel slike turer selv og føler jeg har funnet utstyr som fungerer for meg.

Ta med en flerdelt stang, grunnen er at den er liten å pakke og du får den i sekken om du vil. Kjøp en stang ala Beastmaster eller noe slikt. Kvalitet men ikke superdyrt. Kjøp den 8-9fot lang og gjerne 3 eller 4 delt, med tube. Tuben for beskyttelse åpenbart. En slik stang er liten og lett og hlder i massevis. Ikke noen vits å ta med 13-14fots stang på lang fjelltur.

Kjøp den med slukvekt 3-20gram ca, ikke noe mer enn det. Meningsløst å kjøpe ei stiv stnag når du neppe fisker fisk noe særlig over et par kilo. Og skulle du det går det nok fint uansett. :)

Angående sluker, ta med noen spinnere, diverse andre sluker ala spesial osv. For en måned ville jeg nok hatt 20-30 sluker, alt etter hvor mye du har tenkt å fiske. Du kommer til å miste noen.

Ta gjerne med en dupp og noen små fluer, eller krok og mark. Lett å få fisk på og behagelig fiske. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se for meg at vi kommer til å fiske så veldig mye. Vi skal hovedsakelig gå, så blir det kanskje litt fisking på kvelden etter vi har satt opp teltet, og sikkert litt på "pausedagene" (vi plalegger en pausedag hvor vi holder oss helt rolige, hver femte dag).

Fisking er i utgangspunktet ikke en del av planen, men ettersom vi skal tilbringe rundt en måned i skogen og på fjellet syntes jeg vi burde ha med en fiskestang eller to. Det må man jo nesten bare.

 

Beastmaster, 3-4 delt, 8-9 fots, slukgram 3-20 gram blir hvertfall med (i tube)! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.