Kjell Iver

Hvor har du vært på tur i dag?

Anbefalte innlegg

@a_aa - Det ser ud til, at der er opstået lidt navneforvirring omkring Austabotntindene. For den, som hedder Midtre (2100) på dit kart, har jeg aldrig hørt andet navn end Vestre. Den, som hedder Vestre (2020) på dit kart, bliver oftest kaldt Vestreste. Når du først var på Vestreste (2020), kunne du lige så godt have fortsat tværs over det øverste af snørennen til Vestre (2100). Det er først fra Vestre videre til skaret mod Store (2204), det bliver lidt brat nedklatring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjult lenke - logg inn for å se den: Ser jammen at du har helt rett!

En pussig sak var at det kom et trivelig følge på tre personer noen minutter etter meg opp dit, og vi diskuterte om dette virkelig var "Vestre" - og Eniro-kartet på mobilen min (der jeg hadde tracking påsatt) avgjorde diskusjonen :huh: Jeg antar at de, i likhet med meg, regnet seg som middels klyvere og ingen klatrere, og slett ikke ønsket å bevege seg inn i terreng som krevde klatreferdigheter og -utstyr. Og beskrivelsene sier jo at nettopp det trengs om du vil videre fra "Vestre", så vi gikk nedover igjen, overbevist om at det var der vi hadde vært ;) 

Jeg fikk nå uansett en fin tur og oppfylt målet om minst en 2000-meter pr år, og har nå i tillegg et opplegg som er 95% ferdig testet for en topp til i samme område - denne gang til 2100 moh :thumbsup:

Etterskift: Pussige greier, men Statens kartverk, som altså er en slags nasjonal myndighet på skrivemåte og plassering av stedsnavn, er enig med mobilen min - ifølge dem var vi altså på det som offisielt og formelt heter Vestre Austanbottstind: Skjult lenke - logg inn for å se den . Samtidig ser jeg jo at beskrivelsen i feks "Opptur Jotunheimen" med flere i stedet bruker stedsnavnene som Lars M nevner. Konklusjonen må vel være at Lars M har helt rett når han sier at det har oppstått navneforvirring der...

Endret av a_aa
La til etterskrift

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Standardturen" etter jobb i dag, trodde jeg skulle rekke den uten regn - men litt over halvveis (på Olsokfjellet) ble det tydelig at nedbøren ville ta meg igjen - så da jeg tok "standardbildet" fra Holefjellet var jeg allerede ganske våt:

59b2e49893311_OlsokfjelletRgenetKommer(IMG_20170908_161134294).jpg.7402b4ee79623e0dadef60fa74fcfa28.jpg59b2e49b8b0da_Standardbildet(IMG_20170908_163606251).jpg.5c3b06127c16bbee8b6a0d1369d23aff.jpg

Men når man går der våt av regn (og svette), i t-skjorte og shorts, og ikke fryser det minste grann - da tenker jeg at det fortsatt er rester av sommer her :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
16 timer siden, REJOHN skrev:

Jeg trodde jeg var godt kjent i Fidjadalen, men her ser jeg faktisk ikke hvor bilde er tatt...

Vi vasset over elven i enden av sletta ved Mån. Slo opp telt sånn ca der det er markert på bildet.

FIdjadalen.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av tshansen
      Tok meg noen dager på tur i sommer. Planen var å gå Hornelen, samt en del topper i Sunnmørsalpene. Været skulle vise seg å sette en stopper for store deler av planene, men med familie i Ålesund var det greit å ligge værfast å ta på sparket turer derfra.

Turen starter ganske bratt og brått rett ved Alnes "sentrum". Her er sti godt merket oppover til første flaten og utsikten mot Alnes fyr er helt fantastisk. Eller vanligvis, i dag skulle det være lavt skydekke som tok vekk en del av de beste fotomulighetene. 

Vinden tok seg gradvis opp, men skodda slapp liksom aldri taket. Vi trasket videre forbi jakthytten og hadde et lite håp om å få et glimt eller to av den flotte utsikten (rett i havet) ute på Lesten.

Vi var heldige å få et par glimt av hva denne turen har å by på, men fikk ikke de helt store bildene, selv om litt tåke gir utrolig kul effekt noen ganger. Her er det greit å følge merket sti, for her er mange plasser man kan ramle ganske mange meter i fritt fall. 

Som den ivrige fotografen jeg er, prøvde jeg å få litt bilder fra en bedre vinkel, men det lot seg ikke gjøre. Været spilte definitivt ikke på lag med oss denne morgen.

Det er utrolig fint å sette opp telt her ute, med fantastisk utsikt og god plan flate godt inne på kanten. Anbefales om man er i området. Vi fortsetter turen mot Kjerringtindane før vi setter kursen mot Sæteregga og Storhornet.

Du vet den følelsen man får når man står på kanten av et stup... den trangen til å hoppe? Jeg får ikke den  
      Vi slo egentlig fort fra oss håpet om å gå opp på Storhornet. Med den tette tåken så vi liten vits i å ta turen opp da hele vitsen med Storhornet er nettopp utsikten.

Vi kuttet litt inn på ruta å gikk langs vannet i stede. Noe vi kjapt skulle angre bittert på. Det var veldig kronglete å gå her, bratt, og noe så sjukt med mygg... Vi holdt på å bli sprø og faktisk inne på tanken om vi skulle stupe i vannet å svømme tilbake  
      Godt spist kom vi oss omsider tilbake og måtte ha en obligatorisk photoshoot på Johan Skytt

Alt i alt en fantastisk tur som virkelig kan anbefales. Dog ville jeg satset på litt bedre vær når man først skal ta turen opp her  
    • Av Xperiment
      http://www.germany.travel/dk/fritid-og-afslapning/vandreture/malerweg.html
    • Av Kristian Mathisen
      Var på en to dagers tur i Steindalen forrige uke. Dalen ligger i Storfjord i Troms, på Lyngen-siden.
      Fantastisk område til både dagstur eller en natt i telt.

Et hytteområde midt i dalen.

Godt tilrettelagt for turgåere.

Utsikt oppover i dalen, fra teltplassen.

Troja ved elven. Det er en breelv. Så det er ingen fisk i den (tror jeg). Elvebunnen er kun leire. Derfor ser elven så blå/grå ut. Men vannet smakte fantastisk!

Leir-kos.

Frokost, før vi gikk opp til isbreen.

Grus-høyden før breen. Ser nesten ut som et menneskeskapt steinbrudd eller noe. Men det er naturlig laget av breen.

Den delen av breen som vi så, er kun en arm som går ned i dalen. Oppå høyfjellet er den mye større og strekker seg i flere rettinger.

Vannet var så kaldt, at det var delvis dekket av is. Selv om det er 15 grader i luften.

Husket alt. Utenom Alfa-støvlene som stod igjen i gangen. Så gikk hele turen med Adidas-skoene mine. Ikke å anbefale som sko-valg når man skal gå på isbreer. Men målt opp mot en ekstra tre timers kjøretur. Var valget enkelt.

Dype sprekker. Noen var mange titalls meter.

Neste gang skal jeg huske ordentlig fottøy og muligens is-broddene mine. 
      Så får jeg utforsket litt mer. Vi var rimelig forsiktige, da vi ikke hadde sikkerhetsutstyr osv.
      Alt i alt en flott tur. Anbefales!

• Av Jan@
      Skjult lenke - logg inn for å se denMitt virusprogram og Norton toolbar advarer mot å gå inn på bildene dine. Får tilbakemelding om at de ligger på et farlig nettsted. Dette til orientering.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive