Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor har du vært på tur i dag?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Annonse

I dag har jeg ruslet ganske mye. Men jeg har sett lite natur. Ihvertfall første del av dagen.

For en som bor midt i skauen er en Oslotur også en tur. Jeg hadde lovet dyrt å hellig å ikke bytte ut mitt Pentax k3II. Men det var jo et håpløst løfte. Noe jeg vel egentlig var veldig klar over.

Det var rundt minus 17 på Hadeland og ca minus 15 i Oslo. Gradene i Oslo føltes veldig mye kaldere :) Mulig det har noe med vind og luftfuktigheten å gjøre.

Jeg fikk nytt (brukt) kamera, ladet og testet, godkjent, yohooo.

Tenkte mitt når jeg så en del i kjøla uten votter, lue, åpen jakke, barn, unge og voksne, hmmm.

Her er turen i kortformat, og et bilde med ny kamera.

 

http://www.lassemyrdal.com/423943309

Lasse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha tilbrakt formiddagen med hodet under panseret på min gamle Subaru i et fåfengt forsøk på å få ut den hersens startmotoren som døde på meg på fredag, avsluttet jeg med noen kraftige gloser og smekket panseret ned mørk til sinns. Det var på tide med litt sol-og-fjell-terapi, kjente jeg 8) 

Fikk samtidig testet de nye broddene mine - Snowline Chainsen Light på et par lette gummistøvler (som koster halvparten av broddene...). Det funket veldig bra, rett og slett. Gikk stort sett i opptråkket sti, med halvhard snø og is - bare et lite stykke gikk ruten min sånn at jeg var førstemann til å gå opp sporet.

Gikk over Holefjellet og opp til Olsokfjellet, der jeg tok en pause. Været var flott og Fyllingsdalen badet i sol:

569bbddd3fffb_Fyllingsdalen(P1170432).JP

For aller aller første gang skulle jeg lage snøkaffe med min selvbygde spritbrenner, altså smelte snø og bringe det opp til kokepunktet. Fylte på ca 0,7 dl sprit på brenneren (så godt som full), og en bittelien skvett vann i kjelen for øke varmeovergangen til snøen som jeg øste oppi. Etterfylte snø et par ganger. Etter ca 15 minutter hadde jeg ca 3,5 dl kokende vann :thumbsup: og brenneren fortsatte i ennå 5-6 minutter før den ga seg.

569bbde3d0e9e_Snkoking(P1170433).thumb.J  

Kaffen var både god og varm, men gummistøvler blir gjerne kalde om man blir stillestående for lenge, så det var på tide å komme seg videre til Damsgårdfjellet og gå ned derfra - toppen av det ligger midt i bildet:

569bbdf20183a_Damsgrdsfjellet(P1170428).

Stoppet på et utsiktpunkt på turen nedover Damsgårdsfjellet, og knipset Fjellsiden i Bergen i ettermiddagssolen:

569bbde80e87c_Bergen(P1170437).JPG.304e0

En flott tur som jagde irritasjon og mørksinn bort til fordel for god kaffe og masse lys :D 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

På lørdag var en kompis og jeg på vår første vintertur i år. Værvarselet har ligget på mørkeblått hele uken, men på torsdag så virket det litt bedre med klarvær og -14 grader på natten. Vi kliner til og går for å overnatte og siden det skal være såpass "varmt" pakket jeg ikke den varmeste soveposen.

Den gamle fjellpulken som forsatt har det orginale bambus draget ble lastet med mitt Hilleberg Unna telt, zpacks 10' quilt, reactor lakenpose, mitt trofaste thermarest neoair og et tynt skumgummi underlag. Selvfølgelig lastet vi også med en del godt drikke og mat. Tilleggs utstyr som blei med var en tarp og nødteppe.

Ferden gikk til et øde skogsområde i indre Østfold. Planen var at vi skulle gå et par kilometer i skog, krysse et mellomstort tjern også komme til noe store myrområder hvor vi skulle ha camp.

Når vi gikk ut av bilen så skjønte vi vel at værvarselet kanskje ikke stemte, men været var jo helt konge. Etter en del slit gjennom skogen så kom vi frem til vannet vi skulle krysse. Isen virket trygg, og snøen virket også mye hardere der så vi gikk på med friskt mot og fikk endelig litt fart på skia. Farten stoppet plutselig. Det var som om pulken og skia satt på bremsene og det var jo egentlig det som skjedde også. Jeg snudde meg rundt og så at sporene våre var brune. Yes, overvann og massive isklumper under skia og pulken. 

Planer er til for å endres så vi gikk til nærmeste egnede plass for å sette opp camp. Campen var flott, med vidt utsyn over tjernet og masse ved i nærheten.

Vi satt opp telt og startet med bålplassen og ved. På bålplassen hang vi opp en tarp og på tarpen tapet vi opp nødteppe. Teipet endene, lagde hull i teipet sånn at vi fikk festet det til bakken som en gardin ca 30 cm bak ryggen vår. Tanken var at stråle varmen fra bålet som var lovlig nærme skulle varme ryggen litt også. Vi ble fornøyd med oppsettet og kommer garantert til å gjøre det en annen gang.

Når veden var brent opp så gikk vi i hvert vårt telt. Unna er et lite telt og jeg fikk varmen ganske fort. Posen er beregnet på temperaturer ned til -12 grader, men jeg var varm hele natten. Sikkert litt pga at jeg la to håndvarmere inne i posen. De skulle varme i 10 timer og når jeg våknet var de fortsatt varme. På hodet hadde jeg en balaclava og zpacks dunhette. Anbefaler det når man ligger med quilt.

Erfaringer fra turen er at værvarselet ofte ikke stemmer. I bilen var det 22 minus når vi dro hjem og jeg trur vel kanskje at det var ennå kaldere på natten når vi sov. 

Batteriet på telefonen sa takk for seg iløpet av de første timen siden jeg glemte den i kulden så derfor fikk jeg ikke tatt noen bilder.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne helga har det vært litt vinteraktiviteter. Hele gårsdagen var jeg i Tryvann vinterpark. I dag våknet jeg opp til strålende sol heiv meg i bilen og tok et par timer til oppe på Tryvann. Deretter tok dama og meg en fin langrennstur langs Maridalsvannet i kulda. Langrenns hanskene var ikke akkurat varme kjente jeg i dag,burde nok brukt alpinhansker ;)WP_20160117_11_34_01_Pro.thumb.jpg.80365WP_20160117_15_07_36_Pro.thumb.jpg.745bcWP_20160117_15_07_43_Pro.thumb.jpg.0ed97WP_20160117_15_08_29_Pro.thumb.jpg.e7ae8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en fem kilometer lang utstyrscheck på Nordseter i dag i forkant av vår lille ekspedisjon i Langsua om et par dager. Kjøpt mye nye klær, samt nye fjellski, og vi syns det er greit å forberede seg så mye som mulig før man legger ut på slikt. Finne ut om skoene gir gnagsår, hvor man blir kald, om det er noe vi har glemt etc. Konklusjonen er vel at vi er så klare som vi kan få blitt. Ble uten pulk i dag ettersom den er testet for litt siden. Nydelig vær og 13 blå. Vindstille og lite folk. Sånn vi liker det aller beste. Selv om de få som passerte oss stussa litt over å møte folk med skikkelige klær i marka og ikke heldress fra Swix, Dæhlie-lue og Johaug-hansker. ;)

12439518_10156453792625615_2335065968700502025_n.jpg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort skitur med to små (fire og seks) fra jordet på Grinda og inn mot svenskemuren langs den gamle lysløypa til Koll IL på søndag. Flotte forhold. Godt å være ute. Sekken var fylt med tålmodighet, men hadde kunnet tatt med enda litt mer i sidelommene og topplokket. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortreist tur på meg i natt. (20 Jan)

Test av Hel sport Tempelfjorden sovepose og Exped Downmat 9 liggeunderlag.

Fin temperatur å ligge ute i (kanskje)

Verandaen fikk duge som test plass. Svingte mellom minus 12 og minus 20 i natt.

Liggeunderlaget på en gammel sofa og soveposen på toppen. Dette er andre natta mi ute i Januar.

Sovepose og underlag får så langt helt klart godkjent. Hoppet i posen rundt kl 24:00. Så på stjernene i 10 min

og så kom Jon Blund. Sov som en stein fram til naboen fyrte sin dieselbil rundt kl 06:00.

Ble nesten litt for varmt i posen kun med ulltrøye og ull stillongs. (Jeg fryser lett)

Happy camper, skal prøves igjen til natta. Satser på enda litt kaldere.

http://www.lassemyrdal.com/424484806

Ha en fin dag

Lasse :)

 

ute,jan.16.jpg

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer akkurat hjem fra tur.  Nydelig vær, skyfri himmel hvor stjernene funklet og månen var hengt nydelig opp.  Ikke et vindpust, og selvfølgelig grisekalt. Berget tærne med et skrik. De var helt følelsesløse, men hadde heldigvis hadde jeg med et par varmeposer.  Etter en time med disse i soveposen var de igjen på prajehold. 

Omnifuelen likte seg heller ikke noe særlig.  Har aldri fyrt den opp  når termometeret viste 20 grader minus.  Hadde store problemer med å få bensinen gjennom, og når den endelig var på plass i forvarmingsskåla var den "umulig" å få til å tenne.  Men ingen ting er som Tennstålet..  Må nok gjøre som før i tiden å ha med en liten flaske på innerlomma enten med rødsprit eller bensin..

Trengte et underlag til omnifulen.  Et lokk fra et 10 liter malingsspann gjorde susen.  Skreddersydd.  Har du ikke et lokk?  Gå til en lokal malermester, han har.

En bit av et gammelt liggeunderlag rundt bensinflaska var heller ikke dumt - synes hvert fall jeg.

1.thumb.jpg.1607031d9a945888f60041ca4b0c 

 

Dette lokket passer også til min "Wood stove, mark 2".   Men da er det kjekt å legge noe under, ellers forsvinner alt når snøen smelter.

Jeg nevnte "en lokal malermester".  Jeg har funnet en slik en og får så mange spann jeg vil ha.  Og de blir til WS.

2.thumb.jpg.bcd31375b0151b6801b72cc4f795

Skulle egentlig dra pulk, men valgte sekken.  Lettere å forsere tett skog med sekk.  Med litt velvilje synes den bak spaden og trugene.

3.thumb.jpg.3116652cd694d661edeaf86f3a7e

Tur eller ikke tur, det var godt å komme hjem til mor og bli traktert med varm kakao og brød med turpålegget - Nugatti.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk opp Holefjellet i strålende solskinn, et tilbakeblikk på stien viser de flotte forholdene:

56a1180b3f185_TilbakeblikkoppturHolefjel

Da jeg kom opp på Damsgårdsfjellet, var det bra vindtrekk og jeg kunne ikke se noe til "lokket" over Bergen. Med god samvittighet fyrte jeg derfor med ved :)  Lenge siden jeg har fyrt opp "PirateBug-en" (en kinesisk kopi av amerikanske LittlBug Jr) og det gikk greit å varme opp en halv liter vann ganske så kjapt:

56a1181052746_VedfyringDamsgrdsfjellet(P

Bruker noe tilsvarende lokk under ovnen som @Tom 42 nevner i innlegget ovenfor, bortsett fra at jeg tror det kommer fra en eller annen rustfri oppbevaringsboks fra IKEA elns - det funker veldig greit med den lille kanten runt.

Etter at vannet ble varmt, tok jeg vel halvparten til en kopp kaffe, og varmet et par pølser i skvetten som var igjen i kjelen. Da kaffe og pølser var fortært, og kun kameraet ikke var pakket tilbake i sekken, kom avgangssignalet - solen som gled ned i skylaget nær horisonten:

56a118134d65e_Avgangssignalet(P1210443).

Det gikk kjapt ned igjen uten bruk av hodelykt, ja selv om jeg hadde gått mye senere ville nok den flotte månen uansett kunne gitt nok lys til å komme seg greit ned. Nok en flott liten tur i nærområdet :)  

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å gjøre det vanskelig for meg selv. Og som gammel klatrer var det jaggu på tide å prøve seg i en frossen foss (hvem fant på å klatre frosne fosser? Uansett genialt moro). Storkoste meg i isen og innså også at det var helt annerledes enn forventet. På en positiv måte. Dette ga mersmak så nå lurer jeg bare på når jeg kan få tid til å klatre isfoss igjen. 

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å kopiere torsdagens rute (to innlegg ovenfor), uten at det på noen måte skulle bli samme tur- siden torsdag har det vært tre dager med plussgrader og nedbør i flytende form... This is Bergen calling. Så tilbakeblikket fra oppturen på Holefjellet så i dag slik ut:

56a4d845776ba_TilbakeblikkoppturHolefjel

Føret var barmark, gjørme, snøslush, råtten is - gummistøvler med brodder var et godt valg. Var lett yr å gå i, ikke mer enn at DWR-overflaten på vindjakken var nok nesten hele veien. Nær toppen på Damsgårdsfjellet økte nedbøren på og det ble utrivelig mye vind, så da tok jeg på TarpPoncho'n som jeg hadde i hoftelomma på sekken. Hadde tenkt å ha en kaffestopp på toppen samme sted som sist, men litt av poenget med en sånn stopp er jo kosen og "koselig" var ikke det første ordet som slo meg i vinden og regnet der... 

Gikk istedet nedover og fant en lunere plass, samtidig som regnet ble yr igjen. Da var det bare å finne fram PirateBugen og de par nevene med tørr oppdelt ved jeg hadde med. Det går nesten like fort å få den igang som med en gassbrenner - sett den sammen, hiv oppi veden, spyl veden med en kvart desiliter rødprit (husk lokk under) og tenn på umiddelbar. Litt juks, men det gir nesten full fres fra første sekund :) Her er mye av veden brent opp, kaffen står og trekker og to pølser ligger og varmer seg i kjelen:

56a4d84a2c340_Piratebug(P1240449).JPG.78

Har vært på turer med flottere vær, men synes likevel det ble en fin tur i dag også. Søndagkaffe og lunsj i det grønne/gråe/brune med bittelitt bålkos :) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på tide at det kom snø til Trøndelag også, og har fått benyttet meg av den med pudderkjøring i Trollheimen i to dager. Dessverre er det bare stein under pudderet, så skiene fikk sine arr. Håper at snøen ikke smelter med en gang som de forrige årene nå! Her er iallefall noen bilder fra Storbekkhøa (1504m), der lå det bra med snø på østsidene.

pcjtcS.jpg

kSuweC.jpg

46Epi3.jpg

 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.