Gå til innhold
  • Bli medlem

En helt meningsløs utenatt i skogen


Larsdx

Anbefalte innlegg

Annonse

Men hensigten, spør Larsdx, meningen, maalet?

Der er ingen hensigt, det er intet maal. Friluftslivet er meningsløs som selve livet, –

derfor kan dens trolddom aldrig dø.

En dag – naar det som hadde maal og hensigt og mening ligger som høstens halm,

da staar der støtter i din erindring og lyser med uslukkelig glans.

Ved dem skal du vite, naar du står ved den siste varde,

at du har drukket en jorddag ind»

 

 

Lettere omskriving av et dikt med mening...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik natt ute er vel, i manges øyne, helt meningsløs, men hvorfor skal alt vi foretar oss ha en mening.

Mitt motto er: "If it feels good, do it." 

Jeg så en gang en film der hovedpersonen startet hver dag med setningen "Human remember you are still an animal", og kanskje noen av oss fremdeles har noen gener igjen fra den gang da mennesket levde i og med naturen. Dette er nok gener som det kan være nyttig å ta vare på, men foreløpig ser det ikke ut til at mitt avkom har arvet disse etter meg, men man kan jo aldri vite. Plutselig en dag så kan de åpenbare seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg har vasset gjennom Østmarka fra Ellingsrudåsen og nedover mot Lutvann. Det er snø, mye snø, men stiene er gått opp og er greie å gå i. Sekken er pakket med en sovepose, et liggeunderlag og litt mat. Men nå begynner det å mørkne og det ser egentlig også litt mørkt ut. Det er nemlig vanskelig å finne ved i den våte skogen og utenfor stiene er det vanskelig å bevege seg i snøen som fortsatt er ganske dypt. Håpet om utenatt nummer fem i år begynner å svinne. Skal jeg feige ut?

attachicon.gifostmarka.jpg

Men så! I en skråhelling nedover i retning Lutvann ser jeg død gran. Her er det muligheter. Telefonen ringer mens jeg sanker ved. Kjæresten lurer på om jeg ikke heller skal komme hjem? Hvorfor i all verden skal jeg ligge ute i skogen, bare noen få kilometer fra nærmeste vei? Det virker jo helt meningsløst?

Jeg fortsetter å sanke grannkvister og selv om veden er våt får jeg etterhvert i gang bålet. Det brenner friskt. Etterhvert senker natten seg. Og ja, jeg hører av og til lyden av sirener og fly som suser over hodet mitt. Men kvelden kommer og himmelen er stjerneklar. Bålet gir god varme. Jeg legger vekk boka og stirrer inn i flammenefrem til de slukner og jeg sovner. Hvis dette er meningsløst, er det helt greit.

attachicon.gifbål.JPG

En nydelig turrapport, helt etter mitt hjerte :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innslag, og man trenger absolutt ikke gå langt.. På denne tiden i fjor hadde jeg hatt alt for mye jobb en periode, var sliten og orket ikke være sosial. Pakket ned telt og sekk og la i vei -til jeg ganske fort stoppet igjen, Fredag ettermiddag etter jobb hadde jeg parkert på Sognsvann, tuslet inn (tok stien, ikke skogsveien) til Lille Åklungen, og la meg til der. Lørdag gikk jeg sti videre til sivilisasjonen (les: Ullevålseter) og kjøpte vaffel før jeg tuslet innom en geocache på vei til teltet igjen. 

 

30 minutter fra bilen, rolig og stille, går du 50 meter fra vannet kan du se over til Grefsen (men hvorfor gjøre det..). Det er ikke avstanden det kommer an på ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innslag, og man trenger absolutt ikke gå langt.. På denne tiden i fjor hadde jeg hatt alt for mye jobb en periode, var sliten og orket ikke være sosial. Pakket ned telt og sekk og la i vei -til jeg ganske fort stoppet igjen, Fredag ettermiddag etter jobb hadde jeg parkert på Sognsvann, tuslet inn (tok stien, ikke skogsveien) til Lille Åklungen, og la meg til der. Lørdag gikk jeg sti videre til sivilisasjonen (les: Ullevålseter) og kjøpte vaffel før jeg tuslet innom en geocache på vei til teltet igjen. 

 

30 minutter fra bilen, rolig og stille, går du 50 meter fra vannet kan du se over til Grefsen (men hvorfor gjøre det..). Det er ikke avstanden det kommer an på ;)

This is what It's all about :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Flott innslag, og man trenger absolutt ikke gå langt.. På denne tiden i fjor hadde jeg hatt alt for mye jobb en periode, var sliten og orket ikke være sosial. Pakket ned telt og sekk og la i vei -til jeg ganske fort stoppet igjen, Fredag ettermiddag etter jobb hadde jeg parkert på Sognsvann, tuslet inn (tok stien, ikke skogsveien) til Lille Åklungen, og la meg til der. Lørdag gikk jeg sti videre til sivilisasjonen (les: Ullevålseter) og kjøpte vaffel før jeg tuslet innom en geocache på vei til teltet igjen. 

 

30 minutter fra bilen, rolig og stille, går du 50 meter fra vannet kan du se over til Grefsen (men hvorfor gjøre det..). Det er ikke avstanden det kommer an på ;)

Takk for hyggelige tilbakemeldinger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.