Gå til innhold
  • Bli medlem

Grønland... igjen


Anbefalte innlegg

Jeg har så smått begynt å fabulere rundt en Grønlands-tur, i form av på ski over innlandsisen. Således har jeg selvsagt benyttet meg av søkefunksjonen på forumet og kommet over en mengde gode råd, spesielt fra gamle poster. Det er imidlertid én ting som ikke har vært forklart tilstrekkelig etter mine standarder: navigering. Hvordan navigerer man på en slik tur? De kartene som finnes med koordinater synes å være kyst-kart. Siden både kompass og GPS benyttes kan jeg ikke helt se hvordan man praktisk utfører dette. Andre tips vedrørende en slik tur mottas med takk og bukk, med kneis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du bør vente noen år med den turen og lære deg navigering først! Og når du gir inntrykk av å kunne så lite om naturen (og navigering), er det trolig mye annet du bør kunne før du legger ut på en slik tur. Er du uerfaren friluftsmann/kvinne, bør du heller ikke gå uten en som er erfaren.

Nok av tullinger som stoler på hjelp, når de selv ikke strekker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bør vente noen år med den turen og lære deg navigering først! Og når du gir inntrykk av å kunne så lite om naturen (og navigering), er det trolig mye annet du bør kunne før du legger ut på en slik tur. Er du uerfaren friluftsmann/kvinne, bør du heller ikke gå uten en som er erfaren.

Nok av tullinger som stoler på hjelp, når de selv ikke strekker til.

dette er bare tøys.

Du lærer det du ikke kan om orientering og annet før turen. fortsett planleggingen! :-) antar du ikke går alene?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er bare tøys.

Du lærer det du ikke kan om orientering og annet før turen. fortsett planleggingen! :smile: antar du ikke går alene?

Har du gått over grønnlandsisen? Det er ikke tur, for hvem som helst!

Har gått aleine (på mange turer) i flere ti-år, både sommer/høst og vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har, eller lånte en bok om en av de første nordmenn som tok denne turen "for moro skyld". Dessverre husker jeg hverken tittel eller forfatter i farten, men denne karen kjøpte seg en lommesekstant på et loppemarked og fikk opplæringen rett før turen. Boken var både god og interessant og så vidt jeg husker hadde ikke denne karen all verdens erfaringer, så derfor tok han så vidt jeg husker opp mange spørsmål mer erfarne hopper over.

 

Det er ellers mye å hente i ale bøkene som er utgitt om temaet og etter hvert er jeg temmelig sikker på at det finnes mange blogger på nett.

 

Jeg skal vri hjernen litt ekstra og poster tittel og forfatter om jeg klarer å komme på dem.

 

:)

 

Sannelig hjalp ikke bibliotekenes søketjeneste en stakkar med (h)jernteppe å velge blant 186 boktitler med Grønland som tema. Forfatter var Carl Emil Petersen og tittelen var "Over den store bre" med forord av ikke mindre enn Helge Ingstad!

Endret av Koppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har, eller lånte en bok om en av de første nordmenn som tok denne turen "for moro skyld". Dessverre husker jeg hverken tittel eller forfatter i farten, men denne karen kjøpte seg en lommesekstant på et loppemarked og fikk opplæringen rett før turen. Boken var både god og interessant og så vidt jeg husker hadde ikke denne karen all verdens erfaringer, så derfor tok han så vidt jeg husker opp mange spørsmål mer erfarne hopper over.

 

Det er ellers mye å hente i ale bøkene som er utgitt om temaet og etter hvert er jeg temmelig sikker på at det finnes mange blogger på nett.

Den første over Grønnland var Amundsen og det var i sydenden av Grønnland.

Ja, en kan komme langt med en sekstant. Men, det forutsetter klarvær da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å rette opp i noen missforståelser som sniker seg inn her:

- Skal en gå over innlandsisen MÅ en søke Danske Staten om tillatelse for Sports Ekspedisjon og en må være minst to deltager. Jeg søkte som Dansk Statsborger å få tillatelse til å krysse alene, men fikk blank avslag.

 

- Skal du krysse store, flate yter, i konstant forandring hjelper ingen kart. Her må du ha god erfaring med vurdering av distansen du går per time og dag, og stole religiøst på kompasset - og så er da GPS ikke så dumt heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første over Grønnland var Amundsen og det var i sydenden av Grønnland.

Ja, en kan komme langt med en sekstant. Men, det forutsetter klarvær da. :)

 

No var det ein av dei første nordmenn  som gjekk over Grønland for "moro" skyld Koppen meinte. Ellers trur eg du bør redigere innlegget ditt her før nokon oppdager kva du skreiv......

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No var det ein av dei første nordmenn  som gjekk over Grønland for "moro" skyld Koppen meinte. Ellers trur eg du bør redigere innlegget ditt her før nokon oppdager kva du skreiv......

Synes faktisk akkurat denne blir mer og mer morsom etter som minuttene tikker. Håper da det er flere enn Interbond og jeg som har polarhistorien friskt i minne. 

 

;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi krysset stilte vi kompasset etter GPS-en hver morgen, og holdt så rett linje som mulig hele dagen. Det er lite å styre etter annet enn snøfokk-hauger. Men overraskende nok går det også ganske greit. Sola hjelper også. Og så sjekket vi GPS-en et par ganger til dagen for sikkerhets skyld. 


Det jeg vet om søknader om å få krysse er at man sier at du må ha "tilsvarende" erfaring. Hva det er kan man kanskje lure litt på. Kunnskap om bre mener jeg er nødvendig i begge "ender" av turen. Mye erfaring med vinterfriluftsliv er også viktig, ellers blir mye veldig slitsomt. Jeg sier at rutinene bør sitte i fingra, da bruker du minst energi på den delen. Det er alltid nok å bruke energien på på en slik tur.

Jeg anbefaler at du gjør det opp en status på hva du kan og ikke kan (vær ærlig med deg selv). Legg planer hvor du også planlegger for hvordan du skal tilegne deg erfaring og kunnskap du ikke har. Bruk den tid du trenger for å bli klar. Ikke lur deg selv.

 

Alle kan klare å krysse innlandsisen hvis de er villig til å gjøre jobben før de drar. Å måtte flys ut er ikke bare bare, så vær grundig med forberedelsene. Da klarer du det med mindre du blir alvorlig syk underveis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi krysset stilte vi kompasset etter GPS-en hver morgen, og holdt så rett linje som mulig hele dagen. Det er lite å styre etter annet enn snøfokk-hauger. Men overraskende nok går det også ganske greit. Sola hjelper også. Og så sjekket vi GPS-en et par ganger til dagen for sikkerhets skyld. 

Det jeg vet om søknader om å få krysse er at man sier at du må ha "tilsvarende" erfaring. Hva det er kan man kanskje lure litt på. Kunnskap om bre mener jeg er nødvendig i begge "ender" av turen. Mye erfaring med vinterfriluftsliv er også viktig, ellers blir mye veldig slitsomt. Jeg sier at rutinene bør sitte i fingra, da bruker du minst energi på den delen. Det er alltid nok å bruke energien på på en slik tur.

Jeg anbefaler at du gjør det opp en status på hva du kan og ikke kan (vær ærlig med deg selv). Legg planer hvor du også planlegger for hvordan du skal tilegne deg erfaring og kunnskap du ikke har. Bruk den tid du trenger for å bli klar. Ikke lur deg selv.

 

Alle kan klare å krysse innlandsisen hvis de er villig til å gjøre jobben før de drar. Å måtte flys ut er ikke bare bare, så vær grundig med forberedelsene. Da klarer du det med mindre du blir alvorlig syk underveis.

 

Jeg har nok mer enn basis-kunnskap vedrørende orientering, som turleder i DNT og Fjellgruppa ved UIO er dette ikke bare kjekt å ha, men et krav. Jeg har dog ikke gått over innlandsisen på Grønland før og mener det er en styrke å rådføre seg med andre som har vært i samme situasjon, uansett hvor kompetent man anser seg selv for å være. Det eksisterer ofte flere tilnærmingsmåter til samme problemstilling, de gangene vi har krysset Hardangervidda har vi eks. sjelden brukt GPS. Det var første setningen i posten til Walkabout jeg var ute etter: å orientere kompassretningen etter GPSen, for så å ta noen løpende dobbeltsjekker. Takker, og bukker med kneis!

 

qwer993: vi er to stykker, som nok vil ha større problem med papirarbeid, finansiering og permisjonssøknad enn den faktiske kryssingen :cool:

 

Som Raven1 så riktig påpeker må det søkes, og kravene for innvilgelse er visstnok blant annet forsikring, våpentillatelse, VHF-radio og lisens, satelitt-telefon og PLB.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig du allerede vet om dette, men mange synes det er et styr å finne fram i grønlandsk byråkrati. Så her er link til der regler for ekspedisjon, og også søknadsskjema.

 

http://uk.nanoq.gl/Emner/Government/Departments/ministry_of_domestic_affairs_nature_and_environment/expeditions.aspx?lang=en

 

Du søker ikke lenger til København, men til det grønlandske selvstyre. Ryktebørsen sier at søknader kan ta opp i 8 mnd. Det kan jo være greit å vite. Det kan også være veldig vanskelig å få forsikring, siden det har vært så mange uthentinger. Anbefaler derfor å starte dette arbeidet tidlig. 

 

Lykke til!! Og husk å skrive turrapport på fjellforum!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig du allerede vet om dette, men mange synes det er et styr å finne fram i grønlandsk byråkrati. Så her er link til der regler for ekspedisjon, og også søknadsskjema.

 

http://uk.nanoq.gl/Emner/Government/Departments/ministry_of_domestic_affairs_nature_and_environment/expeditions.aspx?lang=en

 

Du søker ikke lenger til København, men til det grønlandske selvstyre. Ryktebørsen sier at søknader kan ta opp i 8 mnd. Det kan jo være greit å vite. Det kan også være veldig vanskelig å få forsikring, siden det har vært så mange uthentinger. Anbefaler derfor å starte dette arbeidet tidlig. 

 

Lykke til!! Og husk å skrive turrapport på fjellforum!

 

Jeg visste om denne endringen av beslutningsmyndighet, men at behandlingstiden er opp til 8 mnd. var ny, men viktig informasjon. Nå er forøvrig planlagt tur lagt til våren 2015 så vi har relativt god tid til det byråkratiske. Videre er jeg klar over forsikringsvilkårene, vi får bare være ærlige og satse på at det holder.

 

Takk for lykkeønskningene og rapport er obligatorisk :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jamfør post om sakshandsamingstid:

 

Snakka med det Grønlandske hjemstyret denne veka, eller det vil seie, ein tilsett i dept. for boliger, natur og miljø.

Handsamingstida skal normalt ikkje være så lang, dei 3 mnd held som regel, men ein må hugse at sakshandsamingstid vert rekna frå  søknaden ligg føre komplett. 

Personen eg snakka med gav uttrykk for at dei innimellom får inn søknader som ikkje er tilstrekkelg dokumenterte, og at det difor vert vanskeleg for the Chief Constable of Greenland and the Greenland command å gjere ei go vurdering av søknaden. Dette kan gi utslag i lengre sakshandsamingstid. Altså som det ellest fungerar i byråkratiet :)

 

Først no ser eg dato på posten din, og tenkjer at du truleg allereie har fått desse svara :P Postar det likevel, just in case :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et par småfakta fra en med over middels interesse, samt noen hyllemeter med polarliteratur…

 

Grønland er et egennavn og skrives med en ”n” etter tidligere tiders rettskrivningsnorm.

 

Den første som krysset innlandsisen på Grønland var Fridtjof Nansens ekspedisjon i 1888. De var totalt seks mann og gikk uten hunder, altså de dro sledene selv. Boken fra ekspedisjonen heter ”På ski over Grønland” og er vel verdt å lese.

 

Roald Amundsen gikk aldri over innlandsisen på Grønland. Amundsen besøkte Grønland i 1903 for å hente hunder på vei til sin ekspedisjon gjennom Nordvestpassasjen. Roald Amundsen er for øvrig mest kjent for å være første mann på Sydpolen som jo også ligger på en stor innlandsis. Amundsen var for øvrig ikke alene han heller, men hadde med seg fire mann og et stort antall grønlandshunder på ferden.

 

Første sportslige solotur over innlandsisen på Grønland ble gjennomført av Carl Emil Petersen i 1983. Boken fra ferden heter ”Over den store bre”. En imponerende ferd av en enda mer imponerende mann. En av de første som virkelig tok inn over seg ”travel light” konseptet, han droppet blant annet telt og overnattet i sin spesialbygde pulk. Denne boken anbefales på det varmeste.

 

Det er også flere interessante historiske bøker verdt å få med seg. Først er Bjørn Staib og Bjørn Reese:  ”Nanok: over Grønland i Nansens spor” fra deres Grønlandsferd i 1962.

 

Kanskje enda bedre er Arne Høygaard og Martin Mehrens bok ”Ajungilak - eller Grønland på tvers” fra 1931. Etter det jeg vet er Høygaard og Mehren de første som krysset innlandsisen etter Nansens pionerferd.

 

Gisle

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første over Grønnland var Amundsen og det var i sydenden av Grønnland.

Ja, en kan komme langt med en sekstant. Men, det forutsetter klarvær da. :)

Editt: Beklager sammenblandingen, med Nansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.