Gå til innhold
  • Bli medlem

En frilufts.blogg er født :)


Jan_erik

Anbefalte innlegg

Annonse

www.fjell-eventyr.no har vært mitt hobbyprosjekt siden litt før påske. Akkurat nå er det litt egne turer, noen videoer jeg har funnet andre steder, som jeg ønsker å dele, litt promotering av diverse fjellrelaterte arrangementer og litt utstyrsgeeking. Den er wordpress-basert, jeg synes det er en nydelig platform.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp fått bloggen påplass,så den er i oppstartfasen. 
Blir nok litt omgjøringen etterhvert tenker jeg. 
Her blir det primært blogging om friluftliv, og bittelitt om husprosjekt vi har på gang i tiden frem til det står ferdig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frilufts.blogg.no er bloggen vår som vi kommer til og legge ut litt om turene vi er på.

Hvem andre blogger?

 

Lykke til, men sannheten er at veldig få kommer til å bry seg. Snakker av erfaring fra da jeg selv laget hjemmeside. Mye tid og krefter brukt - ingen interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til, men sannheten er at veldig få kommer til å bry seg. Snakker av erfaring fra da jeg selv laget hjemmeside. Mye tid og krefter brukt - ingen interesse.

Nå blogger jeg får min egen og familien sin del om folk bryr seg eller ei er ikke så viktig, ungene syns det er artig og se på seg selv værtfall og familien som man ikke ser vær dag kan titte og synes sikkert det er morsomt og se.

Og vis en og annen detter innom og får et fnugg av insp er det vært det for min del.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til, men sannheten er at veldig få kommer til å bry seg. Snakker av erfaring fra da jeg selv laget hjemmeside. Mye tid og krefter brukt - ingen interesse.

 

Som Bjarne sa, Kommer vel helt an på om du har noe interessant å komme med det  ;)

 

Det er en hel del turblogger som har flere lesere en de fleste friluftsbladene på narvesen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med blogging avhenger i stor grad av hvor god man er på å formidle budskap gjennom tekst og bilder (jipp,jeg føler begge deler er relevant for en friluftblogg) samt om du selv holder øynene åpene for å komme over andre friluftlivsblogger. 
Det er gjerne veldig motiverende og spennende og følge "hverandre", dermed er også ballen igang med eventuelle lesere og kommentarer til bloggen. 
Skriver man kjedelig,har lite bilder og gjør en lav innsats for å få bloggen ut i lyset,så er det klart den heller ikke vil få lesere. 

Jeg syns også det er fantastisk å kunne dele opplevelsene med familien min på denne måten, de bor over hele norges langstakte land, mer eller mindre. 
Min bestemor sitter på østlandet og følger med, noen søskenbarn og familie i oppland, noen i nordnorge og i det heletatt. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel helt an på om du har noe interessant å komme med det ;)

 

Joda....men det skal litt til. Man er ikke akkurat alene der ute. Jeg har sett utrolig mange bra blogger med nesten ingen kommentarer og aktivitet og det er jo litt trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden starter med at friluftsblogg er delt til frilufts blogg. I neste innlegg lenkes det til Fjell-eventyr. To orddelingsfeil med en gang. Hvis jeg skal fristes til å gå inn på blogger så bør det i alle fall ikke være skrivefeil i overskriftene... 

 

Men lykke til alle sammen! Fint at folk skriver!  :-P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden starter med at friluftsblogg er delt til frilufts blogg. I neste innlegg lenkes det til Fjell-eventyr. To orddelingsfeil med en gang. Hvis jeg skal fristes til å gå inn på blogger så bør det i alle fall ikke være skrivefeil i overskriftene... 

 

Men lykke til alle sammen! Fint at folk skriver!  :-P

 

Hvor var orddelingsfeilene? Beklager, greide ikke å la være  :cool:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med blogging avhenger i stor grad av hvor god man er på å formidle budskap gjennom tekst og bilder (jipp,jeg føler begge deler er relevant for en friluftblogg) samt om du selv holder øynene åpene for å komme over andre friluftlivsblogger. 

Det er gjerne veldig motiverende og spennende og følge "hverandre", dermed er også ballen igang med eventuelle lesere og kommentarer til bloggen. 

Skriver man kjedelig,har lite bilder og gjør en lav innsats for å få bloggen ut i lyset,så er det klart den heller ikke vil få lesere. 

Jeg syns også det er fantastisk å kunne dele opplevelsene med familien min på denne måten, de bor over hele norges langstakte land, mer eller mindre. 

Min bestemor sitter på østlandet og følger med, noen søskenbarn og familie i oppland, noen i nordnorge og i det heletatt. 

 

 

Det avhenger mest av om du er kjent i andre sammenhenger. Hvem gidder å lese om en ukjent fyr på tur som legger ut noen bilder? Lev gjerne i en drømmeverden der du tror noen bryr seg, men sannheten er at selv bra stoff drukner i mengden. Det er bare å se på flommen av blogger på nett, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden starter med at friluftsblogg er delt til frilufts blogg. I neste innlegg lenkes det til Fjell-eventyr. To orddelingsfeil med en gang. Hvis jeg skal fristes til å gå inn på blogger så bør det i alle fall ikke være skrivefeil i overskriftene... 

 

Men lykke til alle sammen! Fint at folk skriver!  :-P

Nå er det jo godt mulig og sannsynlig at begge disse har gjort en vri på skrivemåten nettopp fordi korrekt skrivemåte for ønsket domene var opptatt. Dette er helt vanlig og personlig vil jeg ikke kalle dette skrivefeil.

 

Men siden det pirkes litt fortsetter jeg like godt. Dette er ikke orddeling, men særskriving. Oppdeling av flerleddede ord kalles særskiving og deling ved linjeskift kalles orddeling.

 

:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så kan man si det var en bevist skrivefeil fra min side :) jeg laget mellomrom i stede for punktum. Dette var for enkelheten og får at det skulle være åpent for alle og ikke bare vår blogg i tråden.

Men satt nå inn punktumet burde jo vist at noen kom til og kritisere det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blogger jeg får min egen og familien sin del om folk bryr seg eller ei er ikke så viktig, ungene syns det er artig og se på seg selv værtfall og familien som man ikke ser vær dag kan titte og synes sikkert det er morsomt og se.

Og vis en og annen detter innom og får et fnugg av insp er det vært det for min del.

Er så hjertens enig i det du skriver her. Har selv en blogg men er ikke ute etter å tjene verken penger eller opnå status pga den. Mest for nære venner og familie, og som du skriver finner noen andre siden lesbar er det bare morro det. 

Det finnes hav av friluftsblogger, og starter man dette for å få mye oppmerksomhet og tjene penger må man by på laaaaaangt mer en vanlige turer i skog å mark. Personlig ser jeg det som en fin måte å ha oversikt over turene mine og fint å se tilbake på som i disse dager når plenen endelig var snøfri så kom snøen igjen for 10min.  siden og gjorde den hvit igjen. Da gjør det uendelig godt å dra fram bilder fra tidligere vårturer og øyne et håp om vår atter en gang kommer... snart. Masse lykke til...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er den eneste men jeg syns som leser det er bedre med en turrapport lagt inn i forumet enn en slik speiling av blogginnlegget vi har mye av på forumet nå om dagen. Greit nok å lese men mange av de jeg godt kunne tenke meg å gi en positiv kommentar på men jeg trykker meg aldri inn på en ekstern blogg. Blir litt for mye fram og tilbake i forhold til å kunne gjøre alt inne på forumet. Som sagt, mulig det bare er meg, men det er en tanke om noen føler de får lite tilbakemeldinger på innleggene deres. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ting i veien for å gjøre begge deler for de som ønsker det. Egen blogg der man samler opp alt, samtidig legger ut sin tur som et turinnlegg på FF. 

Sikkert noen som klager på lite trafikk på sidene sine. Jeg personlig syntes det var veldig stas i begynnelsen å se ant besøkende skyte i været. Men nå bryr jeg meg ikke. Er ikke å nå ut til alskens folk som er mitt mål. Men det er nå meg da... :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blogging kommer til å bli enda mye mer utbredt etter hvert. Motivet til Jan_erik m.fl på tråden er antagelig det som er gjenstand for størst økning. Det blir nok også stor økning i en grundigere om mer sementert profesjonell variant, en "salgskanal" som vil nå nær alle næringer og bedrifter. Gjerne i kombinasjon med Twitter, FB og andre. Blir vel blogg på meg også, selv om det har blitt med tanken gjennom flere år.

 

I forum blir en tredjepart og en har ingen oversikt over hvor langt bak i leksa innlegg, turrapporter og slikt havner. En må søke opp seg selv unntatt disse forumene som har en fullstendig liste åpen for lesere. Og forum legges ned og tusenvis av innlegg forsvinner for de fleste. Gjennom moderering tviholdes en form og den naturlige og lette tonen blir etter hvert preget av dette. Moderering er tvingende nødvendig, men ofte(st?) overdrives dette etter min mening. Et annet problem er at det dannes klikker i mange forum. En får en slags "elite" hvor "autoriteten" dømmes etter antall innlegg og år heller enn innhold og slagkraft. Om en tar et skikkelig metningsdykk i forum oppdager en fort at de har sine epoker med dominerende meninger og holdninger til enhver tid.

 

Jeg kritiserer det ikke, bare registrerer det. Og med denne livsformen i forum blir ofte noen utenfor på hver side av denne dominansen. Faktum er at vi går glipp av dem heller enn å bli kvitt dem.

 

I sosiale medier finner vi samme tendens. Jeg er på Facebook som for så vidt er greit nok, men snur jeg (som jeg ofte gjør) ryggen til det noen dager (noen timer også) klarer jeg knapt å hente meg inn igjen i all informasjonen som har skjøvet det siste jeg leste langt ned på sidene og krever tid og tålodighet å scrolle fram blant alle innlegg og likes.

 

Egen blogg er genial. I stedet for tilpasset mail til kreti og pleti, gjerne på forskjellige plattformer og henvisninger til alle sosiale medier, så vet familie og venner bloggadressen din. Morsomt om andre liker det også og kanskje dannes nye vennskap. I en blogg blir ikke spørsmål presentert for stort nok publikum og det er en av grunnene til at blogger og forum vil leve side om side, selv om mange forum kommer til å forsvinne.

 

Bloggene som ble annonsert født med denne tråden er jo som de selv sier ikke noe forsøk på å tjene penger og oppmerksomhet, men en side for familie og venner. Eventuelt likesinnede som finner veien til dem er jo en bonus. Jeg tror det er veldig mange som misforstår motiv og ønsker rundt mange blogger. Kanskje gjør jeg det også, men dette var nå mine tanker.

 

:)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blogg er nok bra det og jeg får jo lest "postene" inne her. Problemet er at man ikke får kommentert herfra. Det er jo ikke noe jeg må men samtidig syns jeg det da "ødelegger" litt for måten forumet er lagt opp på. Det blir på en måte fylt opp av "døde" poster.  Jeg tror det hadde vært best for forumet om disse blogg innleggene heller kom inn som ett normalt innlegg som man kan kommentere.  Kanskje det en dag vil komme en funksjon som gjør at blogg og forum kan fungere fullverdig på tvers av hverandre.          Men når det er sagt.  Finnes det en "bloggleseser" hvor man kan legge inn sine favoritt blogger og som støtter kommentering uten å behøve å gå inn på hver enkel blogg?   

 

Pr i dag følger jeg ingen blogger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.