Gå til innhold
  • Bli medlem

Alpackaraft og hund


Anbefalte innlegg

Tittet litt på å skaffe en slik som supplement til Ally. Den er kjekk når man er flere, skal padle langt etc. Men en Alpackaraft kunne være en fin ting å ha med f.eks i Nordmarka når det er bare meg og bikkja. Da gidder jeg ikke trille inn Ally alle steder der det blir for langt. Men ser og at den kan være et supplment på enkelte fjellturer. Mulig jeg og spør naboen på hytta om å få teste den i vannet hans. Bare grunneier for ha båt egentlig men det frister å teste siden det ofte vaker noen fete langt utpå :smile:

Noen som har erfaring her med å ha med hund i Alpackaraft?
Sett noen bilder hvor noen har hund på Spraydeck. Jeg har en Siberian tispe på 27 kilo.

Modell jeg tenkte på er Denali Llama. Eller burde jeg se på slikt som unrigged explorer.
Er flattt vann og evt litt sakteflytende elv som er aktuell. Spes hvis bikkja er med. Så spraycover der ikke så viktig for sprut(tror jeg), men det hjelper så klart for åredrypp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen erfaring med packraft og hunder, men om du ikke har sett den har Forest McCarthy en flott blogpost om hva han tar med seg på turer med

packraft avhengig av hvilke type tur det er: fra flattvann til tøff elvepadling.

Han diskuterer også de ulike båtmodellene som er å få kjøpt og hva de passer til.

 

Vel verdt å lese:

http://forrestmccarthy.blogspot.no/2013/03/packing-for-packrafting.html

 

Greg tar med sine hunder på padletur, men Jack Russellterriere er vel knapt en tredjedel så stor og tung som en siberian...

http://dirtanddogs.blogspot.no/2013/03/az-verde-river-more-photos-from-trip.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linker og tips så langt.

Tenkte ikke i første rekker på klør. PLanen var å ha en eller annen tynn matte av noe slag. Hørt noen rykter at spraycover kan være litt glatt.

Men mest i forhold til plass til meg som er 187, en Reconpack i baugen og hunden i mellom. Om det går fint eller om det bare blir trangt og stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok hunden må ligge mellom beina dine for å kunne padle effektivt. Dette kan bli trangt og kanskje vondt for beina etter noen timer. Du må jo også ha en tålmodig og grei hund som koser seg på tur. Jeg har selv en Alpackaraft og hund som er betydelig mindre enn din. Dachs og beagle passer fint om bord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Padlet mye med Denali Llama med en golden retriever på fanget. Det fungerer utmerket men så er han veldig glad i vann og skjønte fort at han må ligge rolig. Pleier å ha han på spraydeck med sekken satt på tvers og kløven hans bak meg. Spraydeck tåler mye juling! 

Eneste problemet er at beina og baken min sovner etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Sent svar..

 

Har paddlat och raftat en del i både lugnt och forsande vatten med lite små vattenfall i en packraft Llama med min dobermann på 36kg.

Jag gjorde misstaget att ha honom på spraydäck i första forsen och han fick lite panik när vi åkte nedför ett litet fall så han hoppade av och av kraften i hoppet rev han sönder en del av spraydäck. Lagades fint och resten av turen fick han klämma ner sig under spraydäck. Trångt, men det går. Dock tappar jag känsel i stjärt och ben efter ett tag då han väger en del. Men det går helt klart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Har jo skaffet en slik alpackaraft. Super liten sak man kan ta med i sekken overalt.

Bikkja mi var ikke komfortabel med å ligge på spraycover. Det ble litt vinglete og glatt. I tillegg blir det litt åredrypp så det samler seg vann under henne etter hvert. Uten noe på coveret vil jo vannet renne av.

Dro på en tur med den. Da hadde jeg sekken på tvers foran, bikkja satt i bunn foran meg så lå jeg lett bakover med beina oppå kantene. Det fungerte delvsi men ble litt trangt for bikkja uansett. Stor mann og stor sekk har vel og litt av skylden.

Så at det vil bli begrenset bruk av den så jeg har solgt den igjen. Når bikkja etterhvert blir borte er det nok godt mulig jeg skaffer en ny packraft. Men valgte å elge den nå som den er ny kontra å ha den i boden i flere år. Har en Ally i tillegg så jeg kommer meg på vannet uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.