Gå til innhold
  • Bli medlem

Stegjern og støvel


JonnH

Anbefalte innlegg

Hvilke stegjern vil dere anbefale. Jeg kommer nok til å bruke den til toppturer, bre men også klatring. finnes det et godt allround jern som er gode å gå i flatt terreng men også klatre bratt i ? 

 

Hvilke støvler anbefaler dere? Jeg ser for meg at jeg kommer til å gå på topper med og uten ski

 

Hvis jeg går topptur så bruker jeg telemark ski.

Hvordan er det å bruke stegjern på telemarksko? Eller er det bedre om man går over til randonne mtp helstive såler? 

 

HVis jeg går uten ski, for å gå brattere terreng osv hvilke sko vil dere da anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Black Diamond Sabertooth og Grivel G14 er gode alternativer. Sistnevnte har utskiftbare fronttagger som er praktisk med tanke på pris og holdbarhet når man bruker det tøft. Masser av artikler på nett hvis du vil sette deg inn i hva som bestemmer hva et stegjern passer til. Bare å google "how to choose crampons".

Du finner jo et stort spenn av tekniske fjellstøvler som egner seg til klatring og tinderangling. Se etter noe med stiv og designet såle for denne type bruk, samt helst endel ankelbevegelighet. Prøv flere forskjellige sko og velg den som sitter best.  Denne type støvler har jo ofte step in funksjon og da sitter stegjernene som støpt! Eksempler er Kayland Apex, La Sportiva Trango, Scarpa(Triolet, Maverick, Jorasses), osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei. Petzl Sarken er et veldig bra jern til alt mulig. Hvis du bare skal gå toppturer med det anbefaler jeg camp xlc 470. Lette og gode!

 

Jeg bruker La sportiva nepal evo. Jeg liker det godt! Stive og stabile. Kjøp de litt for store så tåa di overlever mange timer med sparking. (men ikke så store at de ikke passer)

 

Ida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har ett par La Sportiva skor. Vandringskänga heter det på svenska. Inga extrema tindrangle-støvler.

 

Till dessa har jag ett par gamla Camp stegjärn, med remmar. Borde alltså inet att fungera att klättra med enligt alla förstå-sig-påare. Men det gör det. Faktiskt mycket bättre med randoneesko och stegjärn avsedda för just klättring.

 

Det viktiga är: Sko med bra stöd för vristen. Mina är gränsfall. Ganska hög och statig sko om du skall klättra.

Stegjärn: Det viktiga är att skon och stegjärnen passar bra ihop. Kolla detta i butiken! Ett stegjärn som sitter bra på en sko kan sitta dåligt på en annan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med Black Diamond Contact?

Ser de er veldig lette og beregnet for mykere sko. Blir det upassende hvis det blir så bratt at man må sette stegjernene i isen? Er det veldig stor forskjell på straps og step-in?

 

er på utstyrjakt til Island peak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Grivel G12 og G14 er gode allround stegjern.

Selv bruker jeg G12 og La Sportiva Nepal Evo Trek som er en litt mykere støvel enn støvelen til Ida Sollie.

Fordelen med Tek utgaven er at den er litt mykere slik at den er bedre å gå med, ulempen er at den ikke har step-in fester for stegjern, men med New Classic bindingen trenger man ikke step-in fester på skoene og er mye friere i valg av sko.
For telemarksko finnes Grivel G10 wide. Også det en utmerket allrounder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har Scarpa Triolet Pro og Petzl Sarken. Skoen er ganske stiv, men flekser litt.

Bør jeg bruke Sarken i fleksibel eller semi-stivt modus?

bruk fleksibel så er sjansen større for å unngå tretthetsbrudd i overgangen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.