Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordhauk: Stemninger og bilder fra nord!


Veidemannsblod

Anbefalte innlegg

På tide med en oppdatering her!   Fordelen med å være tidlig ute med juleforberedelser og gavekjøp, er at man kan bruke de siste dagene i forkant av jula til helt andre ting. Som å pakke sekken og stikke på førjulstur i blåtida her nord for eksempel. Vi brukte vel en times tid fra bilen og inn til to små vann hvor man skulle prøve å bore noen hull for å se om det var liv i ørreten der nede i mørket. Etter 1-2 timer med mildvær og slapsebyger, slo været helt om, og vi hadde strålende forhold resten av turen. En utfordring ble det å forsøke å fjerne slaps fra utstyr og telt før det frøs til, blant annet ble det en hel tørn med å få løs plugger, ski og staver som vi hadde brukt til bardunering. Fantastisk å komme seg ut på tur igjen, selv om ørreten denne gangen glimret med sitt fravær.

 

7l2.JPG

 

i8bm.jpg

 

283m.jpg

 

69jh.jpg

 

rdcl.jpg

 

nkk7.jpg

 

aivq.jpg

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest gammeltbrukernavn111

Flotte bilder! Det gir skikkelig stemning. Skulle gjerne bodd i nærheten av slik natur... Fortsett å legge bilder fra turene dine! Hva slags kamera bruker du? Jeg synes bildene har god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! Det er ikke vanskelig å formidle god stemning når en omgir seg med slik mektig natur året rundt. Lars Fredrik: Jeg bruker et Sony NEX 5 hybridkamera. Første utgaven av dette kameraet, de har vel ganske nylig kommet med en oppfølger. Fint kompromiss mellom kompakt og speilrefleks. Mindre klumpete enn sistnevnte, bedre bilder og større muligheter enn førstnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Smalt på torsdag til med en isfisketur med en kompis. Pakka sekkene og ratta en halvtimes tid utenfor Tromsø til et lite vann som ligger i øverste skogsbeltet før fjellheimen inntreffer. Han skulle teste noe nyinnkjøpt vinterutstyr, og jeg var bare gira på å utnytte det latterlig fine vinterværet vi har hatt i en måned her nå. Fullmåne, kaldt og klart. Fantastiske forhold. Han lurte også opp en fin ørret med lokkeskje, blinklys og maggot. 
 
th7b.jpg
qf2j.jpg
mwgl.jpg
xkn4.jpg
7xg1.jpg
f4hg.jpg
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var siste helga i januar 2014 historie, en helg som ble tilbragt i et Helsport Fjellheimen Pro 3-camp ved et vann innpå fjellet utenfor Tromsø. Fantastisk vær, forhold og føre. Det som mangla var at det kunne vært litt mer liv og røre under isen, men det er vel slik det er på akkurat denne årstida. Men nå blir dagene raskt lengre og lysere, med økende fiskebett som resultat. Dagene gikk ihvertfall til det sedvanlige når man er på tur. Spising, drikking, avslapping, skigåing, fotografering, fiske og refleksjoner om mangt og meget. 

 

j6il.jpg

 

hmt8.jpg

 

99ur.jpg

 

gw66.jpg

 

5uqp.jpg

 

7qz7.jpg

 

b6fw.jpg

 

qkj3.jpg

 

2r4j.jpg

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for det!   At tråden min er til inspirasjon for andre turfolk og veidemenn, ser jeg kun på som positivt. I tillegg liker jeg å reklamere for landsdelen min, som jeg er umåtelig stolt av. Det blir jevnlig påfyll etterhvert som man beveger seg ut på flere turer, ikke vær redd for det! :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Denne tråden leser jeg med stor glede hver gang det er nye oppdateringer. Og bildene er kjempefine!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne helga dro vi på tur opp til nok et nytt vann. Relativt lite vann som ligger akkurat i øverkant av der hvor skogen slutter og går over til fjell. Hadde forsåvidt ingen referanser på vannet, så det ble nå egentlig nok en utforskings/bli-kjent-tur. Brukte vel drøye to timer opp fra bilen. Føret var knallhard gammelskare hele veien. De øverste rabbene var helt avblåst, så deler av turen gikk til fots, hvor vi bare bar fjellskiene og stavene i henda. Egentlig kunne denne turen i sin helhet gått til fots, gjerne med lange brodder. Det hadde vært perfekt. Været var, som det har vært den siste 1,5 måneden.. Klart, kaldt, stille. Var littegranne vind fra sør/sørøst i går da vi gikk i teltet utpå kvelden.

 

Lørdagen gikk til å fiske, og vandre på fjellskia i områdene rundt for å gjøre oss kjent. Ellers var det å sette til livs et kjempemåltid basert på elgkjøttdeig, frossengrønnsaker, bacon, løk og noe indisk saus.. Samt beskue noe av det råeste nordlys jeg hittil har bevitnet her nord. Forvent ikke klokkeklare nordlysbilder! Kameraet mitt er et hybridkamera og bildene er tatt på automatisk nattmodus. 

 

Fiskemessig ble det 4-5 stykker opp av isen, største på knappe halvkiloet. I tillegg mista Kristian en rugg anslått til å være kilosfisk. Snøret røk. 

I mårrest så vi fram til å sjekke ståbrukene vi hadde satt over natta, men det blei et gedigent antiklimaks, da hullene var fullstendig frosset igjen - Selv om vi hadde isolert de med snø, slik jeg/vi alltid gjør. Årsaken til at de var igjenfrosset, er rett og slett at det fantes ikke snø oppå isen. Snøen vi brukte, måtte vi hente i poser fra noen fokkskavler utenfor vannet. Jeg klarte, etter å ha holdt på i et par timer med samekniv, vinterplugger, isboret og en god dose bannskap, å berge tre av fire utsatte bruk. Kristian berga kun ett, og mista tre bruk. Det ble dyrt.. Og vi mista hele søndagens planlagte fisketid. 

 

Turen ned gikk på akkurat en time, da vi fant en bedre og enklere rute å forsere. Pga at det var så hardt, var det et par plasser litt risky business, men det gikk seg nå til uten verken knekte bein eller knuste skaller. 

 

0z02.jpg'

 

z5rf.jpg

 

nl74.jpg

 

19j.JPG

 

c582.jpg

 

9a38.jpg

 

d7oc.jpg

 

4cj2.jpg

 

wtoh.jpg

 

gbw1.JPG

 

kmkj.JPG

 

lwc9.jpg

 

vauh.jpg

 

iw8n.jpg

 

Tatt fra bilen, på hjemtur i stad! 

m1f1.jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer snart ikke mer, Nordhauk. Det tar på å se på så fine bilder :)

Liker at dere lager skikkelig mat på tur, ser knall ut :)

 

 

Hehe! Det beste er at virkeligheten naturligvis er enda bedre enn bildene. 

Mat er viktig! Dette er nok ingen gramjeger, for å si det sånn. Kan raskt oppsummere hva vi hadde i sekkene av spiselig/drikkbart material denne helga: 

 

1 kg elgkjøttdeig 

0,5 kg frossengrønnsaker

0,5 kg storfekjøtt

0,5 kg poteter og diverse oppkutta grønnsaker i brødposer

1 kg bacon 

Polarbrød

Vanlig hjemmebakt brød

6x egg

Smør og matolje

Salt og biffkrydder

Diverse pålegg 

Chorizopølse

1 pose brunsausjevning 

2 poser indisk woksaus

Potetgull

Smågodt

Sjokoladeplater (type stor) 

2x whiskyflasker

Underberg..

 

 

Mener det var alt.. Det er for meg helt avgjørende å ha med god mat på tur. Det er velferd og trivsel über alles!  

Jeg har liten forståelse for de som velger å leve (kall det gjerne eksistere) på havregrøt, drytech og potetmospulver. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyrte ikke med gass. Det var min turkamerat som gjorde det. Jeg har en MSR Whisperlite som jeg fyrer med 4-takts rensa alkylatbensin på vinteren. Han har en Optimus Vega som han kjører på en eller annen 4-sesongs gass. Vega-brenneren er utstyrt med lang slange og et stativ for å sette gassboksen opp-ned. Det funka greit i teltet. Vi tok en oppfyring når det var 4-5 minusgrader og kokte opp kaffe. Gikk greit det. I tillegg hadde vi den i gang samtidig som jeg hadde i gang min Whisperlite, og da gikk det naturligvis veldig bra. 

Han sier at han har hatt Vega'en i gang i 25 minusgrader. Da varma han gassboksen opp litt først, før han fyrte opp. Spørsmålet er hvor mye effekt du får ut av den når det er så kaldt. 

 

Her er en tråd fra 2008 om temaet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har faktisk aldri vært i tankene mine! Interessant tips!  Funker det bra?   Har jo alltid pleid å fungere med å isolere med snø nedi hullet, men under de her forholdene nytta det tydeligvis ikke, når det ellers kun var stålis, og ingenting snø oppå isen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en sms sist lørdagskveld. "Skal vi ta oss en fesketur imårra?". Som sagt, så gjort. Heiv meg rundt, pakka 65-literssekken, isboret og stod klar søndagsmårran. 0750 trilla Kristian inn oppkjørselen her, og fem minutter etterpå bar det avgårde, ca en halvtimes kjøring uttafor Tromsø. Vi dro til en dal med to vann. Lett tilgjengelige. Det første vannet tar 10 minutter å gå til fra bilen. Det andre kanskje en liten halvtime. Dit dro vi. 

 

Føret var knallhard skare. Gikk greit med fjellski og permanent monterte helfeller. Godt feste, og bra kontroll i nedoverbakkene. Været var overskyet og litt vindfullt til å begynne med. Klarnet opp og ble skyfritt etterhvert ut over formiddagen. 

 

Vi bora noen hull og satte ut noen mormyshka. Vannet der er kultivert over noen år, og det ble tatt et prøvefiske der med garn i fjor hvor flere individer på over 6-7 hekto ble tatt. Vi landa en 5-6 stykker, alle under kategorien "steikfisk" og knapt nok det. Mange ganger ble maggoten avspist, så tegn tyder på at det fortsatt er en del småørret i vannet. 

Det beste med turen var bare det å komme seg ut, få fyra årets første bål og drukket årets første bålkaffe!  
 

vjy2.jpg

 

 

88mw.jpg

 

 

4hey.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atter en helgetur til fjells. Kompisen min hadde kjøpt seg fjellpulk og ivret etter å teste denne ut i pulkvennlig terreng. Vi falt dermed ned på en relativt slak dal som ligger drøye tre kvarters kjøring utenfor Tromsø. Vi pinpointa et vann vi også ønsket å bore noen hull i for å se om det var noe liv der. For min del var dette helt nytt terreng som jeg ikke hadde noe intel på. 

 

Vi parkerte bilen og forserte tvers over isen på et stort vann som ligger rett ved veien. Vi brukte ca 45 minutter bare på å krysse vannet. Monotont og gørr kjedelig, men veldig effektivt. Forholdene var fine. Gammel skaresnø med ørlittegrann sukker oppå her og der. 

 

Etter å ha marsja i to timer og 40 minutter, var vi framme ved vannet. Fant oss en fin skråning som vi gravde ut telttomta i. Fredagskvelden og atter en fjelltur ble så feiret behørig med snaddermat i form av scampi i indisk saus supplert med eggenudler..Og naturligvis et par blodfortynnende i form av Otard og Jameson. 

 

RMovatnetmedKristian001_zps645f183f.jpg

 

 

 

Mårran etterpå tørna vi ut i halv åtte-tida, kokte oss kaffe som ble drukket på sedvanlig vis ifra soveposeposisjon. Da vi kom oss ut av teltet så det slik ut rundt oss: 

 

RMovatnetmedKristian007_zps2d261006.jpg

 

 

 

Vi skred til verket og boret noen hull. Umiddelbare tilslag ga håp om fin fangst. Vi fikk til slutt landa en del i kategorien "pen steikfisk", hvorav største var i underkant av halvkiloet. Jeg mista en større fisk i hullet, samt hadde på noe under isen som bøyde ut kroken. Naturligvis mister man jo de største. Hører med, virker det som.. Uansett var kondisjonen på fisken jevnt bra, og den var rødlig i kjøttet. 

 

RMovatnetmedKristian023_zpsdd8f3d71.jpg

 

 

RMovatnetmedKristian024_zpsf7fae5f3.jpg

 

 

 

RMovatnetmedKristian027_zpsaa95a6f7.jpg

 

 

Etterhvert utpå lørdagen rusla vi oss en runde på fjellskia rundt i området for å gjøre oss kjent, før det skred mot middagstider. Denne dagen var det Kristian som stod til ansvar for måltidet, og han fleska til med en gryterett tufta på whiskymarinert biffkjøtt, masse bacon, hvitløk, creme fraische osv.

 

RMovatnetmedKristian009_zps80997f5e.jpg

 

RMovatnetmedKristian012_zpsc376453c.jpg

 

RMovatnetmedKristian015_zps657974b6.jpg

 

Da lørdagskvelden etterhvert ble sein, friskna vinden også opp på langs av dalen. Vi hadde satt opp teltet i fin retning ut fra værmeldingene, så kulingen strøk fint på langs. Der Kristian enda ikke har blitt helt tørr bak øra mtp de små detaljer, tok jeg fram øreproppene da vi gikk i posen. Sov som en stein gjennom natta, mens han fikk ta del i teltdukens "konsert". På søndagsmårran var sørenden av teltet ganske føket igjen, og teltstanga lå under brukbart press. Men både telt og stang kom fra det uten varige mèn. 

 

RMovatnetmedKristian019_zpsb31d1605.jpg

 

 

Alt i alt nok en knalltur i vinterfjellet! 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.