Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøhetta topptur


Anbefalte innlegg

hei,

er det noen som er vært ditt på samme perioden; er det noe spesiell som man må passe på???

trenger forslag og hjelp takk!!!! :mrgreen:

turen skal begynne fra Hjerkinn området og det jeg ville gjøre det med retur på en dag........skal ha basecamp hos furuhaugli turisthytte(ca 15km. sørover) ; har akkurat begynt å sjekke opp hvilken slag av skifeller passer beste ....(madshus)mohair eller (montana)nylon.....men har ikke bestemt enda  :???: ;hørte at noen sliter å sette lim på det........eller?

hjjjjjeelllppp :-P  :-P  :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta på ski, gå til toppen, gå tilbake igjen?

 

Om du strukturerte innlegget ditt litt mer og brukte litt tid på setningsoppbygging hadde du nok fått flere svar. Nå synes jeg er det vanskelig å forstå hva det er du vil ha svar på.

Jeg skjønner ikke hvilken periode/årstid du snakker om, og du blander et teknisk spørsmål om feller med noe jeg tolker som et rutevalg spørsmål.

 

Jeg vil anbefale deg å sette deg ned med ut.no og sett på lignende rutebeskrivelser og et kart. Da kan du komme med mer kvalifiserte spørsmål folk har større glede av å svare på. Du vil og få en bedre ide om hva det er du skal legge ut på.

Forøvrig: Ikke noe spesielt å passe på med Snøhetta. Følg Forsvarets staker til toppen og det burde gå fint. Du greier deg uten feller om du må, men et par langfeller er fint. Ville gått i nærmeste sportsbutikk og kjøpt første og beste. Det holder trolig godt nok for Snøhetta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

trengte bare å få vite om det var noen som tok toppturen i mai(i begynnelese) fra Hjerkinn ; info som var viktig for meg det var om hvor mye snø det pleier å være fra hjerkinn til snøhetta og hvis det var noe spesiell vanskelighet å passe på. jeg ville gjøre det på ski tur/retur(hjerkinn-snøhetta-hjerkinn) på en dag.

på ut.no snakkar bare om sommer tur og på vinter bare fra Kongsvold til snøhetta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i begynnelsen av mai vil det sannsynligvis være skiføre hele veien (kanskje litt spasering i starten), men våren kommer når den selv vil. Å gå Snøhetta tur/retur fra Hjerkinn på én dag høres veldig drøyt ut. Et kjapt anslag sier meg drøye fire mil tilsammen... Turistforeningshytta Snøheim er stengt til i slutten av juni. Jeg vil anbefale deg å gå til turistforeningshytta Reinheim fra Kongsvold/Grønbakken, sove over der og gå Snøhetta neste dag. Hvis våren har kommet godt igang og elvene er åpne, bør du merke deg hvor sommerruta til Reinheim går, så du krysser elva over broen som ligger litt under halvveis på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Montana nylonfeller, og synes de fungerer godt. De er litt tynne, slik at man kan komme til å gli litt hvis man har brede ski og ikke setter ski 90 grader på bakken. Har ikke hatt noen problemer med limet.

 

Var nettopp på Dovrefjell i helga, og hadde egentlig tenkt å gå opp på Snøhetta da. Kom fra Kongsvoll, men det var rett og slett for mye tåke og for lite sikt til å gå opp på toppen. Enkelte steder var det lite snø; løypa som går nordvestover ned fra toppen så veldig bar ut. Men jeg tror veien opp fra øst er helt grei med tanke på ski.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i begynnelsen av mai vil det sannsynligvis være skiføre hele veien (kanskje litt spasering i starten), men våren kommer når den selv vil. Å gå Snøhetta tur/retur fra Hjerkinn på én dag høres veldig drøyt ut. Et kjapt anslag sier meg drøye fire mil tilsammen... Turistforeningshytta Snøheim er stengt til i slutten av juni. Jeg vil anbefale deg å gå til turistforeningshytta Reinheim fra Kongsvold/Grønbakken, sove over der og gå Snøhetta neste dag. Hvis våren har kommet godt igang og elvene er åpne, bør du merke deg hvor sommerruta til Reinheim går, så du krysser elva over broen som ligger litt under halvveis på turen.

jeg vil ha en skikkelig tungt tur og 4 mil skremmer ikke meg;det skal være sikkert skikkelig tung fra snøheim til snøhetta(ca 5km.?)hvor høyde begynner å være veldig bratt men i retur det blir jo bare nedbakk hele veien så ..........jeg skal reise den 9 mai fra askim (ca 6 timer å kjøre med bilen min....) og på camping plassen da begynner jeg å planlegge hvilken dag passer beste til toppturen(i forhold til været); skal velge bare mellom 10 eller 11 mai (den 12 mai skal kjøre hjemme), har sjekket oxo på yr.no hvordan var i fjor på samme dato snødybde på hjerkinn og det var nesten ingeting.....og på snøhetta det var ca samme ting....veldig lite snø; men jeg skal være klar til alle muligheter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planleggger også en tur til Snøhetta i mai.

 

Ser på disse web-kameraene.

http://www.sletner.nu/dovre/web-kamera.htm

 

Ellers har jeg tidligere vært i kontakt med Kongsvold fjeldstue for å høre om skiføret på Dovre.

om du skal bli på samme dager det kan du bli med om du velge å begynne fra hjerkinn........skal overnatte i 3 netter(9-12 mai) hos furuhaugli campingplassen http://www.furuhaugli.no/ og det jeg veit ikke enda hvor mange blir sammen med meg........det kan hende at skal gjøre det helt aleine.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Montana nylonfeller, og synes de fungerer godt. De er litt tynne, slik at man kan komme til å gli litt hvis man har brede ski og ikke setter ski 90 grader på bakken. Har ikke hatt noen problemer med limet.

 

Var nettopp på Dovrefjell i helga, og hadde egentlig tenkt å gå opp på Snøhetta da. Kom fra Kongsvoll, men det var rett og slett for mye tåke og for lite sikt til å gå opp på toppen. Enkelte steder var det lite snø; løypa som går nordvestover ned fra toppen så veldig bar ut. Men jeg tror veien opp fra øst er helt grei med tanke på ski.

takk for info  ;-)  neste uka skal titte litt på oslosportlager og skal bestemme hvilken type passer beste for meg ..........jeg veier ganske mye så  :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.