Gå til innhold
  • Bli medlem

brekurs for nybegynnere


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei

Kan noen hjelpe meg med noen tips om brekurs for nygegynnere? Er ute etter et slags "innføringskurs" som gjør at jeg kan ferdes noenlunde sikkert på bre. Ser for meg at min vandring over breer blir stort sett i forbindelse med toppturer på ski. Og i den forbindelse er det jo lurt å kunne litt om veivalg, kameratredning osv.

Jeg lurer på alt!! Hvor? Pris? Utstyr? Hvilke kurs som anbefales?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste brekursa retter seg inn mot vanlig brevandring om sommeren. Et fullstendig kurs for nybegynnere som skal være en full inføring i brevandring er på ca. 6 dager / 1 uke.

Har selv prøvd Jostedalen Breførarlag sitt kurs og kan anbefale det.

www.bfl.no

For øvrig er Breoppleving store på brekurs. www.bre.no

Vet at Naturopplevingar har kortere langhelgskurs på Smørstabbrean. www.naturopplevingar.no

Dessuten har DNT en rekke kurs. Kursene koster vel fra 2500 og oppover for et ukeskurs. De rimeligste forutsetter egen overnatting i telt, mens de litt dyrere inkluderer rom og full pensjon på hytte.

Anbefaler et ukeskurs fremfor et helgekurs da du får en mye grundigere innføring der. Kanskje du også får smaken på mer ordinære breaktiviteter??

Noe kurs som retter seg spesielt inn på kombinasjonen skitur / bre kjenner jeg ikke til.

Når sant skal sies er det vel et faktum at for svært mange som som driver med toppturer på ski så er breene en ikke faktor, dvs. breutstyr er ikke med, men det er helt klart en fordel å kunne en del generell brelære og ha kunnskap om å lese en bre. Noe av dette får du jo på et brekurs, men det er ulikt hvor sterkt de forskjellige arrangørene vektlegger dette. Undersøk med noen på forhånd, fortell dem hva dine primærønsker er.

Mange kurs er sentrert rundt taulagsteknikk, orientering på bre og sprekkredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Anonymous

Vi i fjellsportsgruppa i Bodø kjører blåiskurs 18-21 august 2005. Jeg har selv deltatt på både det og snødekket bree. Det er flinke instruktører som selv benytter mye av sin fritid både klatring, vandring med og uten ski på beina. Hvis du våger deg nord for polarsirkelen er det virkelig å anbefale.

Da jewg gikk på kurset hadde vi deltakere fra flere kanter av landet samt en nederlender som tok kurset som en spenstig ferieopplevelse.

Ta en titt her: http://www.bot.no/activity.php?ac_id=7249

Mvh Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anonymous

Jeg anbefaler turistforeningens brekurs. Turistforeningen har lengst erfaring, arrangerer flest kurs og har den største og dyktigste instruktørstaben.

Flere av fjellsportgruppene i turistforeningen arrangerer minibrekurs. Dette er kurs som er vesentlig kortere enn de tradisjonelle kursene som varer ei hel uke. Etter gjennomført minibrekurs har man kunnskaper nok til å bevege seg trygt på bre sammen med andre med samme erfaringsbakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt uenig i at det nødvendigvis er tilfelle. Turistforeningen har kanskje stått som arranger i navnet lengst, men det kan være mindre erfarne enn private arrangører.

Har du forsøkt kursene til Jostedalen Breførarlag, Breoppleving e.l. som basis for å trekke en slik konklusjon.

Jeg har ikke peiling selv, men de bastante konklusjonene dine skurret kraftig i ørene mine, så jeg lurer på - er det slik?

Generelt skulle man tro at private eiere, hvis innsats investeres i egen bedrift, skulle ha en høyere motivasjon enn mer eller mindre flyktige instruktører som hyres inn av DNT til slik kurs. Vet ikke, men jeg var i alle fall veldig godt fornøyd med mitt brekurs hos JBL. Har ikke akkurat hatt noen grunn til å klage over det lille jeg har vært med på av DNT relaterte kurs heller, men.... Nødvndigvis best? Mest erfaring? Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både DNT og Breførarlaget har lang og god erfaring i å arrangere brekurs og begge har et godt rykte. Jeg tror det er ganske vanskelig å snakke om at den ene organisasjonen er bedre enn den andre. Begge er bra nok i massevis.

Jeg har gått på kurs hos breførerlaget og synes de var flinke. Flere jeg kjenner har gode erfaringer med DNTs kurs på Flatbrehytta. Disse kursene er NF-godkjente slik at man kan være sikker på at både intruktørene og pensum på kurset holder en kvalitetsstandard.

Jeg ville vært mye mer skeptisk til kurs som arrangeres av mindre operatører, reisearrangører o.l. eller som ikke har en NF godkjennelse. Har sett noen sånne kurs annonsert og jeg ville nok styrt unna. Dyre er de og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt uenig i at det nødvendigvis er tilfelle. Turistforeningen har kanskje stått som arranger i navnet lengst, men det kan være mindre erfarne enn private arrangører.

Har du forsøkt kursene til Jostedalen Breførarlag, Breoppleving e.l. som basis for å trekke en slik konklusjon.

Jeg har ikke peiling selv, men de bastante konklusjonene dine skurret kraftig i ørene mine, så jeg lurer på - er det slik?

Generelt skulle man tro at private eiere, hvis innsats investeres i egen bedrift, skulle ha en høyere motivasjon enn mer eller mindre flyktige instruktører som hyres inn av DNT til slik kurs. Vet ikke, men jeg var i alle fall veldig godt fornøyd med mitt brekurs hos JBL. Har ikke akkurat hatt noen grunn til å klage over det lille jeg har vært med på av DNT relaterte kurs heller, men.... Nødvndigvis best? Mest erfaring? Jeg vet ikke.

Dette synes jeg virker som en forutinntatt holdning, Morten. DNT Fjellsport eller Bregruppa som den tidligere het, har drevet med brekurs i 50 år og er dermed den med suverent lengst erfaring blant aktørene. Det er ikke DNT som leier inn tilfeldige instruktører, men Fjellsportgruppa som driver kontinuerlige instruktørkurs med ledere som har drevet i mange år i ”gamet”. Jeg regner med at de andre aktørene i feltet begynte sin virksomhet ved å gå på kurs nettopp hos Bregruppa i DNT. Dermed intet vondt ord sagt om de andre aktørene. De er sikkert dyktige.

Forøvrig står en meget fin og velfortjent omtale av din og Julia sin bok i siste nummer av Fjell og Vidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Svar til Morten:

Turistforeningen arrangerte sitt første brekurs i 1958 på Finse med Øyvind Kulberg somkursleder. I 1962 arrangerte Olav Innerdal sitt første fjellklatrekurs. I de første årene var Norsk Tindeklub medarrangør, med i 1967 rykket turistforeningen inn som samarbeidspartner. Noen år senere fikk turistforeningen hovedansvar for kurset. I årbøker helt tilbake til 1800-tallet står det skrevet artikler om kurs gjennomført i regi av turistforeningen. Det var turistforeningen som hadde ansvar for patentordningen, og det var turistforeningen somlærte opp og godkjente de gamle patentførerne på Jostedalsbreen og i Hurrungane. Så det kan da ikke herske noen tvil om hvem som har mest erfaring og hvem som har arrangert flest fjellkurs.

Ingen av de andre kursarrangørene har så mange fjellkursledere - det høyeste kompetansenivået på instruktørstigen - i sin instruktørstab som turistforeningen. Det skulle borge for god kurskvalitet.

Jeg tror ikke at private som investerer i egen kursvirksomhet er mer motivert enn turistforeningens instruktører som deltar på idealistiske grunner. Mye av førervirksomheten som disse dreiver preges jo i høy grad av kommersialisme.

Min anbefaling om å velge turistforeningen står ved lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ods og brevandrer fra Valdres: Skal ikke fornekte huller i historiekunnskapen. Kan hende jeg er forutinntatt, men jeg reagerte på utsagnet om at fordi turistforeningen hadde drevet med slikt lengst, var de omtrent automatisk også best. Det kan hende de er det, men jeg føler at nettopp argumentasjonen om at det skjer på idealistisk grunnlag ikke nødvendigvis er et argument for at det er best?

Hvor mange av DNTs instruktører driver med brevandring og fjellsport på heltid?

Du må selvsagt få lov til å anbefale DNT brevandrer fra Valdres, DNT som sikkert er veldig bra, men det lød så bombastisk i ditt første innlegg at DNT var best FORDI DNT hadde drevet med dette lengst.

Alle de mest etablerte aktørene har etter hvert drevet med dette så lenge at tidsaspektet begynner å bli likegyldig. Om man har drevet med profesjonell breinstruksjon i 10 år eller er instruktør for en forening som har drevet med det i 100. Teknikker og slikt har jo også endret seg mye. Det som stod i læreboka tidlig på 70-tallet er til dels ganske forskjellig fra det som vi ble instruert på slutten av 90-tallet osv.

Jeg tror man kan være uheldig med enkeltinstruktører hos alle arrangører, men generelt er det nok en ganske stor trygghet for å få et bra kurs om man velger en hvilken som helst etablert arrangør. Så får en heller la ting som pris, sted og opplegg bli det som avgjør.

Registrer bl.a. at JBL har fått veldig mye skryt i tidligere tråder om dette temaet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonymous

Jeg hiver meg med i "hvem er best på brekurs" diskusjonen. Jeg gikk brekurs i Jostedalen, breinstruktørkurs hos Breoppleving og har jobbet som brefører for Breoppleving og DNT. DNT har for kanskje mest erfaring med kursholding som organisasjon, men, dette er ikke ensbetydende med at de holder de beste kursene! Mange av DNT's førere og instruktører jobber alene på en hytte/bre, uten å ha en "base" der de treffer andre med samme jobb. Dette er kjempeviktig for å oppdatere kunnskap, bli inspirert og lære mer. Dette har breoppleving og Jostedalen klart ettersom de har sine egne baser/breer der breførerne jobber og bor sammen store deler av sommeren.

Når det er sagt, utfallet av et kurs har veldig mye å gjøre med hvem du som deltager er! Ikke minst kombinasjonen av deltagerne. Brevandring er samarbeid, instruering er samarbeid mellom instruktørerene og en god del kjemi mellom instruktør og deltager(e).

Helt til slutt; min anbefaling er å ta kurs i Jostedalen. Rett og slett fordi det var der jeg gikk på mitt beste kurs noen sinne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.