Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes langfeller, dårlig lim?


Frank A

Anbefalte innlegg

Hola folkens!

Har ett par Åsnes langfeller som har stått på skiene permanent i 2-3år. Hvorfor? Fordi jeg likte å gå med feller, også nedover... Og fordi jeg plagdes fra første gang jeg tok fellene av, med å få de til å henge igjen (såpass at jeg kjøpte nye...)

Men nå ha fellene vært av skiene, og jeg har hatt noen turer med voks under plankene. Fungerte fint med litt gli, husket ikke at det var sånn å gå på ski!
Ett par andre ski er derfor kjøpt inn for turer i flatt tereng/ løyper.

Fjellskiene ble derfor behørlig rengjort med SWIX sålerens, og fellene ble satt på, etter en real brytekamp for å få lim til å slippe lim.
Men de henger mer eller mindre av gammel vane - i beste fall. På den ene skia henger fella greit, på den andre slipper den etter noen timer uten trykk.


Dette er for dårlig, dette er 2.gang fellene er satt på skiene, og så er de ødelagt!
Hva er det jeg gjør feil, som ødelegger feller første gang jeg tar de av skiene? Vet jo at andre tar av og på feller opptil flere ganger pr tur!

Har nå skiene inne, og heller ikke i stuetemp hefter limet tilstrekkelig.

Followup: er det noe vits å kjøpe fellelim å forsøke å få de fixa, eller er det bare å kjøpe nye feller, og denne gang la de stå på til de er så gamle at de ikke gjør jobben lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt råtips er at fellene ikke har hatt godt av å stå på skia i 2-3 år. ? Ville prøvd med fellelim. Et annet tips er å ikke sette fellene på kalde ski. Har du varme ski fester de bedre. Kan også feste bak med sportstape :) uansett bruker fellene å feste seg bedre når man bruker skia på hardt underlag i starten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Et annet tips er å ikke sette fellene på kalde ski. Har du varme ski fester de bedre.

 

Eh... hvis man ikke skal sette fellene på kalde ski, er vel poenget storts ett borte med å ha dem dersom man bare skal bruke feller i oppoverbakker. Litt vanskelig å få varma opp skiene når man er ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Kjell Iver!
Ser slett ikke bort i fra at det ikke er 100% gunstig å la fellene stå på ski så lenge.

Men siden jeg opplevde nøyaktig samme problem med de første fellene, som ble satt på varmt, en gikk opp, reiv av, rente ned, satte på og så var helv... løs, så valgte jeg å la nye feller stå.

Det er også litt pussig med min svært beskjedne kunnskap om feller, at en henger greit, og en henger som skittlukt ipå dass; ikke spesielt lenge :oops: Begge har jo vært behandla likt!
Skiene er jo varmere enn de er i drift, også fellene nå med montering, så tempen kan ikke ha noe å si.

Men skal forsøke fellelim, om jeg da ikke skrur jæ...skapet fast til skiene :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Limet på noen feller blir hardere med årene og da sitter det dårligere. Jeg tror det kan være UV-stråling som herder limet. UV-stråling får du fra sola og reflektert fra snøen når det er sol. Og så det som mange ikke tenker på. Det kommer mye UV-stråling fra lysrør og fra noen av de nye sparepærene som selges nå.

Jeg fikk ødelagt en dykkerdrakt på grunn av UV-stråling fra lysrør.

En annen ting er rengjøring av ski. Mange rengjøringstoffer for skismøring er laget av white spirit eller lignende og etterlater olje eller fett på skiene. Dette kan fjernes med rødsprit eller renset bensin (heptan). 

 

Eller kanskje litt nytt lim ville hjelpe. 

http://komplettfritid.no/product/montana-fellelim-100g?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Montana%20Fellelim%20100g

 

(Eller så kan du forsøke å legge rødt klister på skiene først. Alt henger seg fast i rødt klister og rødt klister henger seg fast i alt.  :twisted: )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt med to typer sålerens, men ingen forskjell på effekten. Først en på boks som lukta helt vanlig avfetting til bil. Forskjellen er vel prisen, 100.- for 500ml kontra 20.- for 1000ml på europris :P
Etter rens med denne ble sålene tørket grundig med papir, og jeg kjente ingen film av tynn olje. Trodde derfor det var rent nok og litt til til klebrige saker som fellemin :D

Da dette ikke funka, leita jeg fram boksen med citrus-bassert rens, og renset hele sålen på ny. Men fella slipper på akkurat samme måte.

Om det nå er slik at sålerens ikke er rett for å rense ski, så må jeg innrømme at jeg er blitt lurt!


Ang Uv-stråling og herding; fellene er nok temmelig beskyttet for UV, når de lagres vil kun den ytterste millimeter eller så av limet kunne påvirkes av strålene. Jeg kan ikke med min fantasi forstå at UV-stråler greier å penetrere fellene, men kan jo ta feil :D
Tips: om du har ting som ødelegges av UV fra lysrør, så finnes det massevis av rør med "solbriller". Slike koster gjerne 10-15% mer enn standard jalla-rør, men det er verdt det. Får du ikke tak i slike i vanlige butikker, kan du faktisk kjøpe lysrør til akvarie med varm farge! Forsøk å finne noe med fargetemp (kelvin) på mellom 2900 og 3900K
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke langfeller selv, bare kortfeller. Opplevde etterhvert at de løsnet bak. Men jeg tok de av og på mange ganger.

Virker som de lettere løsner når man går på fuktig snø. Kanskje logisk siden det er lim det er snakk om.

Synes og at de heftet dårligere når jeg hadde renset sålen med smurningsfjerner.

Jeg kjøpte Black Diamond fellelim og hadde på litt nytt lim. Etter rens av såle så rubbet jeg festesonen godt med sandpapir. Etter det har de sittet bra.

Dog har jeg ikke brukt de på vått føre enda siden jeg etterfylte lim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... hvis man ikke skal sette fellene på kalde ski, er vel poenget storts ett borte med å ha dem dersom man bare skal bruke feller i oppoverbakker. Litt vanskelig å få varma opp skiene når man er ute.

Ski treng ikkje stå mange minuttane med sålen mot sola, før temperaturen går merkbart opp. Eg brukar også å stryke hånda hardt mot fellene etter at eg har satt dei på. Dette gjer sjølvsagt at fellene vert trykt mot skia og fester seg betre, men det gjer også at fellene vert litt varmare og limet fester betre.

Mine gamle colltex-feller har eg brukt hundrevis av ganger utan å ha på nytt lim. Fellene er ellers nesten utslitt. På dei fyrste Åsnes-kortfellene mine, heldt limet bare nokre få turar.

Eg ville i alle fall legge på nytt lim, heller enn å kjøpe nye feller (som neppe er betre enn dei gamle).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ski treng ikkje stå mange minuttane med sålen mot sola, før temperaturen går merkbart opp.

 

Er ikke mye sol her mesteparten av vinteren der jeg bor. Har faktisk ikke sett den på 2-3 uker nå annet enn ett og anna tilfeldig hull i skydekket. Og to måneder av vinteren er det mørketid.

 

Så å basere seg på at sola skal varme opp ting blir en smule utopisk. Så får heller være forberedt på å fornye limet en gnag i blant... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes og at de heftet dårligere når jeg hadde renset sålen med smurningsfjerner.



Har du noen andre trix til rens av sålen, enkle sådanne? Jeg greier i alle fall ikke å skrape vekk all smurning, og i alle fall ikke klister.
Er "livredd" for å rense med rødsprit/ aceton, tror ikke glider og sånt liker den type...

Vil vanlig Zalo i varmtvann kunne fungere?
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen andre trix til rens av sålen, enkle sådanne? Jeg greier i alle fall ikke å skrape vekk all smurning, og i alle fall ikke klister.

Er "livredd" for å rense med rødsprit/ aceton, tror ikke glider og sånt liker den type...

Vil vanlig Zalo i varmtvann kunne fungere?

 

Du må ikke bruke aceton på skiene. Aceton løser opp de aller fleste plastmaterialer og vil ødelegge sålen med en gang.

Rødsprit er helt ufarlig, men den tar ikke skismøringen heller. Rødsprit fjerner bare fett.

Renset bensin (heptan) skader heller ikke solen på skiene men fjerner fett ganske effektivt..

Jeg har brukt flere typer rensemiddel for å fjerne gammel skismøring. Dekkvask som er beregnet på å rengjøre bildekk, felgrens som er til bilfelger, asfaltfjerner / avfetting for bil, white spirit som selges på malerforetninger og på Europris, ja til og med tennveske som brukes på grillen vil løse opp skismøringen. Felles for disse er at de stort sett består av de samme komponentene i større eller mindre konsentrasjoner.

White spirit er det stoffet jeg synes virker best, men hvis du har flere år gammelt klister som er blitt helt hardt så kan det tenkes at du må være litt tålmodig,  men det løsner som regel etter en del gnikking.

Jeg tror ikke at du kommer særlig langt med varmt vann og Zalo, men kanskje hvis du smører solen inn med ren Zalo og lar den virke en stund. Dette virker i hvert fall på de fleste fett og oljeprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mye sol her mesteparten av vinteren der jeg bor. Har faktisk ikke sett den på 2-3 uker nå annet enn ett og anna tilfeldig hull i skydekket. Og to måneder av vinteren er det mørketid.

Så å basere seg på at sola skal varme opp ting blir en smule utopisk. Så får heller være forberedt på å fornye limet en gnag i blant... :-)

Eg er klar over at sola ikkje kan hjelpe i mørketida. Men om det bare er overskya, men sola likevel er godt over horisonten, varmar ho godt på ein svart skisåle som er vendt mot der du reknar med sola er.

Andre triks som å lage friksjonsvarme, og å ha fellene innanfor jakka før dei skal brukast, fungerer også i mørketida.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellelim er snåle greier. Om jeg har skiene satt mot hverandre og lent dem med den ene tuppen inn mot veggen i boden, løsner den ytterste fellen etter noen timer, men det er bare å stryke den på igjen og på tur har ingen av dem løsnet.

 

Det samme når jeg setter de brede fellene mot hverandre med plastremsene i mellom og henger de på en knagg etter bøylen, så hører jeg de rasle og tasle mens de løsner.

 

Kjøpte selvsagt en tube fellelim med en gang jeg oppdaget dette, men har ikke hatt bruk for det så langt.

 

Jeg lurer på om du kan ha vært utsatt for første beskrivelsen min, og så har de hengt slik såpass lenge at limet har overflateherdet en smule?

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for respons Koppen!

Har nok ikke latt fellene henge løst så lenge at limet har tørket særlig. Har nå forsøkt mye rart, alt fra å stryke over skiene med pisselunka strykejern, sette ski med fell ned mot gulv i press, men løsne, det gjør det etter en times tid uansett.
Har ikke prøvd skiene med fellene i skauen, rett og slett da påske og påfølgende dager har hatt uteaktiviteter utelukkende med spade i hånden - takk jæ... værguder :oops: 

Har "trålet" alle lokale butikker etter felle-lim, men det er utsolgt over alt. Så som vanlig ble det bestilling fra xxl, nye feller på tur (fellelim koster 50% av hva nye feller koster, og da kjøper jeg heller flunkende nye og håper årets lim er bedre)

Takk for alle innspill!!
 

Fellelim er snåle greier. Om jeg har skiene satt mot hverandre og lent dem med den ene tuppen inn mot veggen i boden, løsner den ytterste fellen etter noen timer, men det er bare å stryke den på igjen og på tur har ingen av dem løsnet.

 

Det samme når jeg setter de brede fellene mot hverandre med plastremsene i mellom og henger de på en knagg etter bøylen, så hører jeg de rasle og tasle mens de løsner.

 

Kjøpte selvsagt en tube fellelim med en gang jeg oppdaget dette, men har ikke hatt bruk for det så langt.

 

Jeg lurer på om du kan ha vært utsatt for første beskrivelsen min, og så har de hengt slik såpass lenge at limet har overflateherdet en smule?

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er du sikker at fellene løsner når du er uti snøen da? Har du prøvd?

Fellelimet er jo sånn at det klistrer når det blir kaldt. Mine feller henger løst under skien i starten men når jeg går på dem i snøen fester de som bare det. Men som nevnt - man må starte å gå et sted der det ikke er mye løssnø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme inntrykk som Kjell Iver. Fellelimet skal virkelig være dårlig for at de detter av under bruk. Fellene setter seg mye bedre fast etter kort tid i kontakt med snøen. Har ikke hatt noen problemer så lenge jeg har vært påpasselig med å legge jevnt press skiene de første skrittene slik at fellene bare blir strøket forfra.

Skjønner allikevel at fellene er noe man helst ikke har lyst til å være usikker på når det er snakk om lengre turer. Vi fikk bare et par kortfeller da jeg var i førstegangstjenesten og jeg har nok fått skrekken i meg etter en ni-dagers øvelse med bare én fungerende felle og ingen skismurning tilgjengelig. Tok ikke lang tid før jeg følte meg forferdelig skakk i hele kroppen. :???:  I dette tilfellet sviktet limet fordi noen ga beskjed om at fellene ikke skulle lagres med limsidene mot hverandre. Tror man fort kan tørke ut fellene dersom man setter skiene slik at fellene løsner i bakkant og dingler fritt.

Nå har jeg alltid med et ekstra par kortfeller, eller i det minste et lite utvalg festevoks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.