Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøskredfare og skog


Anbefalte innlegg

Annonse

Naa er det helt sikkert folk som har mer peiling paa skred her enn meg, men kan vel starte med det jeg kommer paa.

 

Generelt:

Snoeskredfaren kan vaere like stor i skogen som paa fjellet. Flere av doedsulykkene de siste aara har vaert i skogen. I Tromsoe ved alpinsenteret har det vaert to, og ogsaa i Tuddal og Rauland. Kan godt vaere flere og, men det er disse jeg kommer paa naa. 

 

Er traerne saa spredt at det egner seg for skikjoering vil traerne gjoere skredfaren stoerre, og sjansen for aa omkomme vil ogsaa oeke siden det er traer aa kollidere i.

 

Saa har jo hoeyden over havet endel aa si. Min erfaring er i allefall at det er mindre lagdeling i snoen i lavlandet, og det gjoer jo snoen tryggere. Men store nedboersmengder og raske temperaturendringer er like store faresignaler i lavlandet som paa fjellet. Snoen vil riktignok stabilisere seg raskere i lavlandet pga. mildere temperaturer.

 

Hvor i landet var det du tenkte paa?

 

Beklager mangelen paa ae, oe og aa, pcen nekter aa skifte tilbake til norsk tastatur :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er egentlig generelt. Og jeg tenker på skråninger der det er skog heile veien. Jeg ville trudd at trærne bremser og stopper skred rimelig effektivt. Men kanskje ikke. Jeg gikk i går til fots opp en bakke som i alle fall var mye brattere enn 30 grader, der det var fjellbjørkeskog over alt (trærne står ikke så veldig tett, men for tett til at man kan gå på ski der). Og masse snø som virka litt lagdelt. Bakken er for så vidt bare litt over hundre meter høy, og jeg har aldri sett noen skred der. Men det er vel snøskredfare 4 i området. Høres det uansvarlig ut å gå der igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det ikke går like ofte skred i skog har lite med skogen å gjøre,men med at det ofte ligger lavere. Tempraturer og våtere nedbør er med på å stabilisere snøen raskere. Jeg tar like mye hensyn i bratt skog som jeg gjør på snaufjellet. Som nevnt, når det først går skred i skog er du ille ute.... Hvis trær skal være med å stabilisere den snøen som ligger der må det i tilfelle være så tett at det ikke er farbart....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La merke til at de på Tv sa at ved faregrad 4 også kunne få snøras ved 25°. Dette var egentlig nytt for meg. Faregrad 5 har snøskred også ved slakere terreng enn 30°. http://www.ngi.no/no/snoskred/Lar-om-snoskred/Den-europeiske-skredfareskalaen/

Jeg kom en gang inn i en skog med ganske tykke trær - der noen trær var revet av og flyttet 15-20 meter. I Biseggskardet i Børgefjell. Tydelig store krefter i sving ja og lenge siden det hadde vært ras der.

http://www.kjiver.no/Bilder_Kvigtind/DSC_2698.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La merke til at de på Tv sa at ved faregrad 4 også kunne få snøras ved 25°. Dette var egentlig nytt for meg. Faregrad 5 har snøskred også ved slakere terreng enn 30°. http://www.ngi.no/no/snoskred/Lar-om-snoskred/Den-europeiske-skredfareskalaen/

Jeg kom en gang inn i en skog med ganske tykke trær - der noen trær var revet av og flyttet 15-20 meter. I Biseggskardet i Børgefjell. Tydelig store krefter i sving ja og lenge siden det hadde vært ras der.

http://www.kjiver.no/Bilder_Kvigtind/DSC_2698.JPG

 

Det stemmer. Du trenger ikke store helningen bare det er ustabilt nok. Også er det veldig små ting som kan gjøre forskjellen på om det går skred eller ikke. Derfor mener jeg det er så viktig å nå ut til folk om hvorfor det er skredfarlig og øke forståelsen. Det er så mange ting man kan gjøre bare med noen fornuftige valg underveis. Men skredlære er et tungt tema. Da må man også ha lyst å lære. 

Tenkte jeg skulle tipse deg om senorge.no sitt bratthetskart. Det bruker jeg mye til å vurdere terreng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.