Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger nye tur-/fjellstøvler, hjelp?


Kjeven

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg er ny her, ble videresendt fra et annet forum.

 

Jeg vil begynne å gå mer turer i skauen og på fjellet når snøen smelter en gang i juni, men mangler et par gode støvler. Det kan sikkert dere hjelpe meg med? De bør passe like bra til turer i skog og mark som til bestigelse av Galdhøpiggen, men med mest vekt på sistnevnte. Bør tåle å bli brukt året rundt i ihvertfall et par år. Trenger ikke koste skjorta, men har et gavekort på XXL, så pris er ikke så viktig med mindre vi runder 2000.

Har sett litt på disse: Idaho GTX fjellsko. Vad tycks?

Andre forslag mottas også med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke så mye erfaring med garmont, men derimot crispi. Du kan jo kanskje se på Crispi Besseggen?

Jeg har jo riktignok en crispifot, og trives best med crispi.. Men kan jo godt være at du har en annen fot som passer bedre til et annet merke.

Det viktigste er at du prøver den.

 

Jeg liker forøvrig best skinnsko hele veien.

 

Husk også på at når du kjøper fjellsko, så ikke kjøp de sånn akkurat.. la det gjerne være igjen noe plass i dem. Når man går flere timer hovner foten ofte opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv disse http://www.xxl.no/Root/Tur-og-villmarksliv/Kl%C3%A6r-og-sko/Jakt--og-fjellst%C3%B8vler/Viking-Tyin-II/p/1079465_1_Style

Veldig fornøyd med de. Ikke de letteste men passer meg bra, godt grep i såle også på sleipt føre. Brodern har samme og er også fornøyd.

Er bare de jeg har så kan ikke si noe om andre modeller. Er ikke ille i pris heller.

Uansett bør du stikke innom et sted som har lit utvalg og teste litt forskjellig. Se hva du føler passer deg. Med opptil 2000 er det en god del å velge i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv skoene på og sjekk at de passer akkurat dine føtter, og med ullsokker selvfølglig. Sist jeg kjøpte fjellsko, testet jeg 5-6 par i den lokale butikken før jeg falt ned på Crispi Beseggen, som nevnt lenger opp i tråden. Perfekte sko for mine føtter, men ikke nødvendigvis for dine. Jeg kjøpte nye skisko i vinter, og var dum nok til ikke å teste disse først. De står og samler støv nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert fine, men ettersom det er membran i dem, så ville jeg ikke satset på at det som passer i butikken passer for dagesvis med gange. Sånne støvler er gjerne en god del stivere enn "bare" lær, så jeg vil uansett anbefale ekstra god tid på inngåing.

Jeg ville også ha gått for et par rene lærstøvler, om du kan finne dem lenger. Ser ut som om det eneste XXL har uten membran er gummistøvler og Lundhags - ville ikke anbefalt noen av dem til bruken du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crispi er en mye brukt sko. Jeg er turleder i Turistforeningen og da legger jeg merke til hva slags utstyr turdeltakerne bruker. Det er mye lave Crispi sko.

Selv har jeg gått mye på Lundhags, men for noen år siden kjøpte jeg et par med Alfa Hjerkinn pro, og får å være litt kort: Det blir ikke flere Alfa sko på meg, verken skisko eller fjellsko. Skiskoene gir de verste gnagsårene jeg har opplevd og jeg har slitt ut mange par skisko uten gnagsår. Fjellskoene er de tyngste skoene jeg har hatt. En halvkilo ekstra på beina tilsvarer sikker fem kilo i sekken.

Neste gang blir det Lundhags igjen. Lundhags syncro. Det eneste negative med lundhags er at de er kalde hvis du bruker dem i den kalde årstiden. Ha plass til god isolasjon. 

Og så er de veldig dyre i forhold til en del andre gode alternativer. 

 

De viktigste er at skoene passer til din fot og til lommeboken din.

Prøv å unngå for tykk polstring rundt åpningen / ankelen. Dette kan lett føre til trykkskader på litt lengre turer. Det har jeg opplevd selv på en ukestur. Åpent sår rundt ankelen på begge beina på grunn av tykk polstring som lå og trykket på ankelen i alle skråhellinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Sjekk ut side 10/11 i ukens kundeavis fra XXL. La Sportiva fjellstøvel til 999. Ellers kan jeg også si at Crispi Besseggen er en god sko. Husk for all den å prøve skoen nøye i butikken, med så tykke sokker som du skal bruke på tur. Ta på skoene, stram lissene og gå rundt i butikken og kikk på andre produkter i noen minutter. Gå gjerne opp en trapp også, så kjenner du virkelig hvordan skoen sitter og om den trykker for mye på hælen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut side 10/11 i ukens kundeavis fra XXL. La Sportiva fjellstøvel til 999. Ellers kan jeg også si at Crispi Besseggen er en god sko. Husk for all den å prøve skoen nøye i butikken, med så tykke sokker som du skal bruke på tur. Ta på skoene, stram lissene og gå rundt i butikken og kikk på andre produkter i noen minutter. Gå gjerne opp en trapp også, så kjenner du virkelig hvordan skoen sitter og om den trykker for mye på hælen osv.

Vær også nøye med bredden på skoene. For smale sko kan gi deg problemer. Du merker ikke dette noe særlig i butikken, men etter noen timer i fjellet så merker du det godt. Jeg har et par lave fjellsko fra Salomon som er litt for smale helt fremme. Det resulterer i at hvis jeg går litt for lenge så blir nabotåa til lilletåa på venstre fot klemt under den som er ved siden av. Etter en dag i fjellet ble nagla blå, og etter et par uker så løsnet den og falt av.

Derfor brukes disse skoene bare på korte dagsturer i nærområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere er inne på. Viktigst av alt er at skoene passer godt på  foten.

 

Linken under viser til sko i topp kvalitet. Scarpa lager gode sko. Oslo Sportslager selger disse på kampanje til 1499.- Mener det er halv pris av tidligere.

Sko med få sømmer er fornuftig, da det gjerne er der de ryker først.

http://www.oslosportslager.no/produkt/scarpa-ladakh-gtx-fjellsko-1213-27778.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

Jeg er ny her, ble videresendt fra et annet forum.

 

Jeg vil begynne å gå mer turer i skauen og på fjellet når snøen smelter en gang i juni, men mangler et par gode støvler. Det kan sikkert dere hjelpe meg med? De bør passe like bra til turer i skog og mark som til bestigelse av Galdhøpiggen, men med mest vekt på sistnevnte. Bør tåle å bli brukt året rundt i ihvertfall et par år. Trenger ikke koste skjorta, men har et gavekort på XXL, så pris er ikke så viktig med mindre vi runder 2000.

Har sett litt på disse: Idaho GTX fjellsko. Vad tycks?

Andre forslag mottas også med takk.

Hvilken størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har motsatt erfaring av REs. jeg bruker Alfa der de har sko til mitt bruk. De passer meg utmerket. Trenger ikke gå de inn nevneverdig, får aldri gnagsår, de varer lenge. Det siste paret jeg slet ut (Alfa Walk King) varte membranen helt til kevlarsømmen som siste søm raknet og eksponerte membranen for stein, kvist etc. De skoene var 5 år gamle og brukt MYE! Bl.a. på turer til Kilimanjaro, Elbrus, Aconcagua mm. I tillegg til nesten all friluftaaktivitet til fots brukte jeg de også mye til daglig i vinterhalvåret.

Alfa, Viking, La Sportiva, Crispi, Lundhags og alle de andre anerkjente merkene lager veldig bra sko. Man må bare prøve og prøve til man finner de som passer foten og bruken. Å anbefale noen å kjøpe ett bestemt merke fordi man selv har gode erfaringer er meningsløst hvis man ikke vet om den man anbefaler til har samme slags føtter, gangstil, bruk etc. Finn en sko som passer. Merket er uvesentlig. Prisen gjenspeiler til en viss grad kvaliteten. Men i segmentet fra 1500 til 2500 finner man veldig mye bra sko!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hatt større gnagsår, enn de jeg fikk med Crispi Besseggen :( . Mange skryter uhemmet, men et lite søk på dette forum, og du vil finne flere som meg.

Bruker nå Garmont og Meindl (de sistnevnte er jeg mest fornøyd med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har god erfaring med skoene fra forsvaret M77, når du får dem så er det bare å ta på et par ullsokker, og ta på skoa , fylle dem med varmt/lunka van, og gå til dem er tørre, da får du gode sko, som er tilpasset foten din! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for noen år siden kjøpte jeg et par med Alfa Hjerkinn pro, og får å være litt kort: Det blir ikke flere Alfa sko på meg, verken skisko eller fjellsko. Skiskoene gir de verste gnagsårene jeg har opplevd og jeg har slitt ut mange par skisko uten gnagsår. Fjellskoene er de tyngste skoene jeg har hatt. En halvkilo ekstra på beina tilsvarer sikker fem kilo i sekken..

 

Jeg går nå med Alfa Bever Grip, og har gjort det de siste fire årene. Er fantastisk godt fornøyd med de, både hva gjelder grep, vannresistens, generell komfort for føttene og støtte for anklene. Tidligere har jeg slitt ut et par originale Alfa Bever. Da G-Max åpnet i Tromsø, var jeg rask å sikre meg et par Alfa Bever Grip+ til 999,- når de nåværende Grip'ene er moden for utskifting. På vinterstid bruker jeg Alfa Skarvet skisko i lær/goretex, som jeg også er strålende fornøyd med. Så jeg ønsker herved å snakke Alfa's sak, og atter en gang understreke hvor individuelt det er med valg av skotøy, merke og modell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Sikkert fine, men ettersom det er membran i dem, så ville jeg ikke satset på at det som passer i butikken passer for dagesvis med gange. Sånne støvler er gjerne en god del stivere enn "bare" lær, så jeg vil uansett anbefale ekstra god tid på inngåing.

Jeg ville også ha gått for et par rene lærstøvler, om du kan finne dem lenger. Ser ut som om det eneste XXL har uten membran er gummistøvler og Lundhags - ville ikke anbefalt noen av dem til bruken du beskriver.

 

Hvorfor ville du ikke anbefalt Lundhags uten membran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi flere av Lundhags modellene har såler som er skumle på våt stein. Selve støvelen er fin, men sålene konkurrerer med tresko på glatt underlag. De samme sålene er flotte på dyp skogsbunn. Ser det er andre her som sverger til Lundhags til fjells, så det er meget mulig at de har modeller som duger - akkurat hvilke det er, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine gamle billige Garmont var risikosport på våt fjell. Kjøpte nylig nye Crispi Beseggen GTX, selger på XXL skrøt å roste de nye sålene opp i himmelen, de var så himla gode på våt fjell og stein med en ny type materialer å greier. Første "testtur" gikk jeg på så det kosta med godt mot å gå tru. Var ikke så alfor lenge før jeg lå langstrak på ryggen humpende nedover ei skråning. Altså: Ikke imponert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vått fjell sliter de fleste såler. Selv har jeg falt ned på at Alfa sine såler fungerer greit, men det er fortsatt GLATT. Ingen såler sitter BRA (etter definisjonen "bra") på vått fjell, er min påstand.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.