Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan du anbefale en god termos?


Anbefalte innlegg

Kan du anbefale en god termos?

 

Etter årevis med elendige termoser :evil:, som ikke holder på varmen,

må jeg nå få på plass en skikkelig termos til årets tursesong :-P .

 

:arrow: Har du gjort deg noen erfaringer med termoser?

:arrow: Vet du om noen som er veldig bra, eller som jeg bør styre unna?

 

Størrelsen jeg leter etter er ca. 0,7 liter.

Pris er ikke viktig.

 

:rolleyes: Jeg blir veldig glad for gode tips :!:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Many people and organisations on Svalbard are using the "Thermos"

And for me an other big advantage for using the "Thermos" is that the press button can be used with your double handshoes on.

I put all my "Thermos Light" in small isolation covers, it protects the bottle against buts and, of course, the bottle stays warmer (no direct contact with snow and other cold things)

Before sleeping I fill the "The Thermos" with boiling water.(preheat the bottle first with boiling water for some minutes for warmer results) When slowly wake up in the deep frozen tent I can drink a hot cup of tea and warm my hands at the cup, actually the tea is too hot to drink at once......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også "Thermos ligth and compact" (thermos sin blåe variant). Meget godt fornøyd med termosen, vet jernia av og til fører den på diverse kampanjer.                             Har lært en gang at desto større overflate termosen har desto bedre er den til å holde på varmen, så ville valgt en 1 liters fremfor en 0.7 om du ikke har mangel på plass i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale Thermos sin "light and compakt"(tror jeg den het) jeg også. Den er ikke så stor og holder varmen lenge. Jeg var ingen tilhenger av trykknapper etter dårlig erfaring tidligere men denne virker solid og grei å rengjøre. Den har holdt også i mange minusgrader.

 

Evt holder også Stanley og Hammarplast "Sarek" godt på varmen men disse er litt mer klumpete. Sarek har også en litt vrien skrukork men mulig de har rettet dette. Holder i hvert fall varmen veldig godt.

 

Vil derimot advare mot primus sine termoser. Kokeapparater kan de lage men har dårlig erfaring med termosene. Kjøpte en for noen år siden men gav den bort etter å ha brukt den en måneds tid. Den holdt ikke varmen(og var også forsåvidt elendig å helle av, med mindre man skrudde korken helt av tok det en "evighet" å fylle koppen). Har også brukt primus sine termoser senere i arbeidssammenheng som guide og inntrykket var det samme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN TAKK!!! :D

 

Da skal jeg prøve meg på en "Thermos light and compact".

 

Jeg tar også hensyn til tipset om å kjøpe en termos på 1 liter.

 

Investeringer i mye "pack-lite" utstyr har gjort sekken både lettere og mer plassvennlig, så da gjør det ikke noe om termosen blir litt større! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.clasohlson.com/no/view/content/search?N=0&Ntk=All&Ntt=thermos&Nty=1&D=thermos&Ntx=mode+matchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true

 

Jobber som tømrer og thermosen er alltid med på jobb, sommer og vinter.

Har den helt til venstre, har brukt samme thermosen 5 dager i uka i ca 5 års tid. Kommer til å kjøpe en lik en om den skulle gå i stykker noen gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok nesten følge med resten her. Thermos Light & compact er å anbefale! Det er riktignok ingen pølsetermos, men holder godt på varmen. Og som allerede nevnt selger jernia disse i forskjellige størrelser. Og av og til med gode kampanjer.. ca 250,- for 1. liter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest om andre som har hatt lekasje i korken til Thermos light and compact. Er det noen her som har opplevd det?

Kan forøvrig støtte kritikken av Primus termos. Den er elendig å helle av, holder dårlig på varmen, og limet som holder koppen sammen løsner i kulda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg relativt nøgd med primus sin termos, men har ikke satt den på noen heftige prøvelser hittil, og er delvis enig i at den ikke har en optimal åpning.

Egentlig er det bare å hive seg på hyllesten av Thermos. De er best, ganske enkelt.

For min del vil jeg advare mot Stanley Outdoor. Har hatt to, begge har vært fantastiske de første par ukene, så rett og slett sluttet å fungere. Jeg aner ikke hvordan, men etter kun kort tid forsvinner all isolasjonsevne. Jeg fyller den full, og etter et par timer er kaffen kald. Ikke lunken, men direkte kald. Helt utrolig egentlig. De kommer med livstidsgaranti, men det hjelper ikke om man må benytte seg av den en gang i måneden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Stanley Classic får 5 poeng i en av testene som det er referert til i denne tråden. Jeg har en slik termos og hvis jeg finner den så kan du få den gratis av meg. Den er utrolig tung og holder utrolig dårlig i forhold til min favoritttermos som ble kjøpt på IKEA for ca. 20 år siden og brukes fremdeles. Utrolig bra. Det eneste negative er at jeg må ta korken helt ut for å helle ut vann. Det er en fordel hvis korken har en enkel åpne - lukke mekanisme hvor du ikke trenger å ta korken helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest om andre som har hatt lekasje i korken til Thermos light and compact. Er det noen her som har opplevd det?

Kan forøvrig støtte kritikken av Primus termos. Den er elendig å helle av, holder dårlig på varmen, og limet som holder koppen sammen løsner i kulda.

Har aldri opplevd problemer med korken til Thermos light and compact. Da snakker jeg om erfaring med 3 egne termoser og 2 som min bror har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på fjelltur i går ca. 3 timer, drakk halve kaffen, brant meg litt på fingrene når jeg tømte ut innholdet i dag.

(Termosen lå inne i romtemperatur over natten)

Ganske imponerende egentlig, og ikke hatt tull med korken på de 3 årene den har vært i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.