Gå til innhold
  • Bli medlem

Respektere hund-/dyreforbud inne i DNTs hytter og andre "felleshytter"


Annamoo

Anbefalte innlegg

Det er noen som hevder at det er hysteri som gjør at det ikke er tillatt å ha med hunden/dyr inn i hyttene. Noen hevder at årsaken til allergi mot dyr er at man ikke er vokst opp med dyr, og at man har levd med for renslige omgivelser i oppveksten. Noen sidestiller allergi mot dyr med pollenallergi. Ja, det er mange forståsegpåere. Dessverre for oss som kjenner problemet på kroppen!

Selv er jeg vokst opp med hund, hest, kyr, griser, høns, gress og høy. Det var heller ikke skinnende rent i huset, men det ble vasket til helga på vaskbare flater, mens teppegulvet på stua fikk en omgang med en slags manuell "teppebanker" som ble rullet over og med noen børster inni og som skulle ta opp rusk. Støvsuger hadde vi ikke, ei heller bad eller vannklosett. Dette tilsier med andre ord at jeg aldri burde blitt allergisk, hvis noen av forståsegpåerne i samfunnet eide den hele og fulle sannheten. Den kan jeg her og nå avlive omgående! I en alder av 9 måneder var jeg full av barneeksem / atopisk eksem. Den forsvant i løpet av andre leveår, for så å dukke opp igjen ca 10 år senere. Da blomstret eksemet for fullt, og gjennom mange år varierte utbruddene. I dag er den nesten ikke til stede. Hormonendringer i kroppen påvirker oss på mange måter gjennom hele livet. Men, som ca 30-åring fikk jeg allergisk astma!! Jeg er allergisk mot hund, katt, hest, ku, kanin, fugl, hamster etc. Ja, og jeg er hypersensibel mot hund og katt!! Jeg måtte t.o.m. forlate et bryllup etter knappe to timer, som følge av at noen "morsomme" gjester kom med to kattunger i bryllupsgave. Jeg tetnet skikkelig! Kattene var inne kun en kort periode, jeg gikk ut for å få frisk luft og håpet på at det skulle ordne seg, men dessverre ble to døgn på hotell og ei reise på ca 50 mil tur/retur for å delta i kirken og på bryllupskvelden enn heller begredelig opplevelse. Det ble en kostbar to-timers med brudeparet og gjestene ;-).

Sånn kan det være for oss som har dyreallergi, og det er slett ikke noe man kan velge seg eller velge bort. Man blir i stedet ganske asosial i mange settinger! Det er en meget vanskelig situasjon som vi over hodet ikke kan noe for. Ja, jeg vet noen hevder at det bare er å ta en allergitablett, men for min del er ikke den tabletten på markedet enda. Det er ganske enkelt ikke slik at en allergitablett er så bredspektret at den dekker alle allergier. Sånn er det også med antibiotika og andre medisiner, det er ulike typer for ulkke diagnoser og ikke én som dekker alle. Men, desto mindre man kjenner virkeligheten, desto mer ser det ut til at de samme er eksperter på den!!

Hvorfor går det ikke an for alle dyreeiere å stole på at allergi faktisk er et stort problem for oss som rammes? Hvorfor skal vi overprøves og mistenkeliggjøres av mange av dere dyreeiere? Hvor må dere være så respektløse at dere fratar oss muligheten til å ferdes på fjellturer med overnatting i "felleshytter"? Ja, det er noen av dere som hevder at det er flere med hund enn uten hund som ferdes i fjellet og på hyttene, men har dere noen gang reflektert over hvorfor? Det er kanskje på sin plass å spørre om hva som kom først av "høna og egget" ... ;-)

Som sagt burde alle odds tilsi at jeg ikke skulle blitt allergisk i flg min barndom og oppvekst med husdyr etc. Men, det ble jeg og dét til gangs!! Alle mine tre voksne barn er pollenallergikere, noe verken faren deres eller jeg er. De er vokst opp på landet med gressplen, bjørk og older rundt seg og burde vel strengt tatt heller ikke blitt allergiske.

Til opplysning kan jeg fortelle dere at en hund-/katteeier bærer med seg 200-300 ganger så mange allergener i klærne sine som det en pollenallergiker får i seg av pollen gjennom en hel pollensesong. Det burde få mange av dere til å tenke over hva vi som har dyreallergi virkelig kan slite med i hverdagen. Når allergi påvirker pusten vår (det blir tyngre å puste), så er det med på å hindre at hjernen får tilstrekkelig med surstoff. Tenk over hvordan det kan påvirke arbeidssituasjonen for kolleger og for skoleelever som er allergiske. Tenk over det hvis det siste du gjør om morgenen er å kose med dyret ditt. Kanskje betyr dine medmenneskers helse såpass mye også for hyggelige deg at du dropper den kosen, dropper den lodne genseren som tiltrekker seg masse dyrehår og hudstøv fra dyret ditt. Det er hudstøv, spytt, proteiner og urin som er problemet, og det er dette som følger med pelsen /dyrehårene.

Kjære dere som tror dere vet så mye om allergier og som ser på oss allergikere som en pest og en plage, og som tror at vi kan styre reaksjonene på dette selv, og som tror at bare vi ikke ser at dere har hatt med hunden e.a. dyr inn i hytta - ja så er alt ok, så kan jeg fortelle dere at SLIK ER DET FAKTISK IKKE!! Forsøk å forstå det en gang for alle, og vis hensyn for bestemmelser som er gjort for at både du, jeg og alle andre mennesker skal ha nytte av hyttene og friluftslivet! Empatiske evner er ikke alle givet å ha, men å følge reglement for hyttene - det bør alle lesekyndige på to føtter kunne evne å gjøre.

Ses i fjellet da, og over en kopp kaffe og en hyggelig samtale inne i hytta - fri for husdyr innendørs!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ses i fjellet da, og over en kopp kaffe og en hyggelig samtale inne i hytta - fri for husdyr innendørs!

 

Flott innlegg som jeg støtter 100%

 

Vi fikk førstehånds opplevelse med dette på Fjellforumtreffet - der "noen gjester" hadde tatt med en Husky til fjells som ikke kunne ligge ute.

 

Det ble ropt i hytta om det var noen allergikere der - hvis ikke ville hunden bli tatt inn i hytta (det var over 30 personer der). Tror vel at vedkommende opplevde det som lite ønskelig å ha inn hund der - og skiltet med forbud for hunder var jo veldig lett å se. De hadde sjekket på forhånd, men det hundeburet som var i uthuset var ikke særlig brukbart som overnattingssted i 20 minus for en hund som ikke var vant til å ligge ute. 

 

En mild grad av hysterie ble ordnet ved at hunden ble lagt ute i gangen på nødhytta så det ordnet seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer selvølgelig forbudet mot å ha hunder innendørs på de hyttene (og andre steder ellers i det offentlige rom) som har disse reglene. Derimot så må jeg si at ikke kommer til å la være å kose med hunden min på morgenen på bakgrunn av at jeg kansje kommer til å møte på noen i løpet av arbeidsdagen som er hyperallergiske. Dette er å strekke det for langt på generelt grunnlag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det i øyeblikket ikke er noen allergikere på hytta fritar ikke hundeeiere fra plikter som følger med det å ha hund. En hund som har ligget på et teppe kan ødelegge turen for allergikere i lange tider fremover.

Er det hundeforbud så er det hundeforbud og hvis ikke hunden kan bo der hvor dette er beregnet så får den heller bli hjemme.

Samfunnet er fullt av regler som er laget for at så mange som mulig skal kunne leve fredelig sammen og da er det ikke opp til hver enkelt å vurdere om disse reglene skal følges eller ikke. Tenk bare hvordan det ville sett ut i trafikken hvis det var frivillig å følge trafikkreglene.

 

Når det gjelder allergi og årsaken til dette er det helt uinteressant når det kommer til å ta hensyn. Allergi kan ha så mange årsaker. Selv har jeg noe erfaring med birøkt, og er så heldig at jeg ikke reagerer på bi-stikk og vepsestikk, men jeg kjøpte noen bikuber av en person som hadde hatt det helt på samme måten helt til et enkelt bi-stikk nesten tok livet av ham. Man kan aldri vite. Vi får i oss så mye rare stoffer gjennom klær, ferdig- og bearbeidet mat at det er et under at ikke immunforsvaret  til de aller fleste går helt amok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misliker innlegg som dette. Fordi det eneste det bidrar til er skape fronter.. Hundeierer mot dere som fort blir oppfatta som hundehatere.. Og det fører aldri noe konstruktivt med seg..

Jeg er hundeeier, men følger selvsagt reglene som er satt. Dvs at jeg holder meg unna hytter som ikke har anneks. Det er absolutt ikke ett alternativ å legge bikkja i ett bur ved utedassen og tro at bikkja vil trives der. Etter lange turer med kløv så trenger bikkja også å hvile. Og å ligge i ett bur ved dassn når det "hele tiden" kommer fremmede folk som skal gjøre sitt, gir ikke bikkja roen. En annen ting er kontrollen, man heller ikke har da. Og det rimer dårlig med det jeg anser som ett godt hundehold..

Hund og friluftsliv er som hånd i hanske. Det hører sammen. Og å la hunden være hjemme og gå på fjellet alene er ikke noe alternativ, som jeg tror, selv de mest innbitte "haterne" av dere forstår.. Mye av motivet mitt for idet hele tatt å skaffe meg hund, var å få meg en turkompis, siden jeg er endel på tur alene. Og da legger jeg turene opp deretter, oftest utenom hytter. Men jeg passerer en del og ofte har jeg tatt en pause der. Da blir jeg litt provosert over at du insinuerer at bare man eier / omgås hund er man ikke velkommen på hytta (eller på skolen??!?), siden klærne våre er fulle av allergener. Relatert til turlivet, så må jo telt være ett alternativ også for deg, slik som det er for meg. Det er ikke sååå mange av dere, at dere kan forvente at jeg ikke kan ta ett dagsbesøk på hytta for å lage meg en lunsj / middag, på vei mot kveldens teltplass. Fordi jeg har hund! Og når det gjelder skolen så får du be den legge til rette for deg/dere, slik som den stort sett er flink til...

Jeg føler med dere som har allergier og andre lidelser. Kjipt for dere!

Men skal man ta hensyn til ALLE lidelser og fobier ALLE folk har, så kan man bare innbille seg hvordan samfunnet vil bli seende ut..

Personlig, så synes jeg en liten gruppe får alt for stor "stemmerett". Men regler må uansett følges og jeg misliker også når folk bryter dem og tar med seg hunden inn. Fordi det er med på stigmatisere oss hundeiere og vi blir generalisert som uansvarlige og at vi alltid gir f&3n.. I en annen tråd her på forumet var det bl.a en som mente at folk som ikke ryddet etter seg på hyttene MÅTTE være hundeeiere, for vi bryr oss jo ikke... hehe...

Heldigvis så får flere og flere hytter anneks og jeg er glad for at der det er lov med hund, alltid er den minste hytta. Kjapt å varme opp på vinteren og man får oftere hytta for seg selv. Helt konge:)

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig, så synes jeg en liten gruppe får alt for stor "stemmerett". 

 

Tenkte jeg skulle holde meg unna å kommentere siden jeg ikke liker å diskutere slikt, samt så og si aldri ligger på slike hytter siden jeg foretrekker telt, men jeg må si meg uenig! Slik jeg ser det er det frivillig å anskaffe seg hund, allergi er ikke noe man har frivillig!

 

Synes derfor at hensyn til lidelser, som du skriver, må gå foran noe som er frivillig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle holde meg unna å kommentere siden jeg ikke liker å diskutere slikt, samt så og si aldri ligger på slike hytter siden jeg foretrekker telt, men jeg må si meg uenig! Slik jeg ser det er det frivillig å anskaffe seg hund, allergi er ikke noe man har frivillig!

Synes derfor at hensyn til lidelser, som du skriver, må gå foran noe som er frivillig.

Jeg har også forståelse for det og respekterer det. Men allergikere har også ett valg om å sove i telt, slik som du gjør. Og jeg oftest gjør...

Og det er fryktelig mange flere friluftsinteresrte med hund enn med allergi, uten at jeg har tall på det..

Samboeren min har klaustrofobi. Hun takler f.eks virkelig ikke små heiser. Skal alle heiser få en minimumstørrelse pga hennes lidelse? Eller må hun bare takle å bruke trappene? Jeg synes det er sammenlignbart og for meg er svaret også åpenlyst.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke hundeeiere som Fenrik som er problemet, men de som ikke følger reglene og tar hensyn til andre. Det er de som ødelegger for det store flertallet og skaper hundehatere.

Selv kunne jeg godt  tenke meg å ha en hund, men hverdagen min tillater dessverre ikke dette enda.

Dessuten er det nok stort sett sånn i samfunnet ellers at det ofte er mindretallet som legger lista og er årsaken til en del av de reglene som innføres.

T-hyttene er, som sikkert de fleste vet, private hytter hvor Turistforeningen bestemmer. Turistforeningen lager reglene og de som besøker hyttene gjør dette kun på grunn av at T har gitt dem lov. Men for å få lov til å besøke hyttene så må du følge de reglene som gjelder. Hvis ikke så har ikke T gitt deg lov til å komme inn. Så enkelt er det.

Allemannsretten gjelder like lite på T-hyttene som på en hvilken som helst annen privat hytte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også forståelse for det og respekterer det. Men allergikere har også ett valg om å sove i telt, slik som du gjør. Og jeg oftest gjør...

Og det er fryktelig mange flere friluftsinteresrte med hund enn med allergi, uten at jeg har tall på det..

Samboeren min har klaustrofobi. Hun takler f.eks virkelig ikke små heiser. Skal alle heiser få en minimumstørrelse pga hennes lidelse? Eller må hun bare takle å bruke trappene? Jeg synes det er sammenlignbart og for meg er svaret også åpenlyst.. :)

Vi blir nok ikke enige - så diskusjonen er over for min del, jeg har fått luftet mitt syn. Kan nevne at jeg har lett allergi selv, men plages ikke stort av at det har vært hund inne. At jeg foretrekker telt er av helt andre grunner, eller det kan være at jeg er en særing som liker å komme meg bort fra folk :)

Ser problemet til samboeren, men eksemplet kan ikke sammenlignes med denne tråden da forutsetningene ikke er de samme. Den positive effekten av å velge trappene er at det blir litt trim av det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men utifra innlegget til TS så virker det jo om at det er nok at klæra mine er fulle av hund. Da hjelper det jo lite å legge hunden på utsida. Det vil jo si at jeg heller ikke er velkommen inn på hytta. Aldri vært på disse hyttene så vet ikke hvordan opplegget er der da, men om det er litt trangt kan det vel fort bli et allergiutbrudd bare at en hundeeier er i nærheten. Så er jeg som hundeeier da uønska selv om jeg følger reglene siden jeg kan utløse allergi?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Misliker innlegg som dette. Fordi det eneste det bidrar til er skape fronter.. Hundeierer mot dere som fort blir oppfatta som hundehatere.. Og det fører aldri noe konstruktivt med seg..

Tyvärr så har du helt rätt om att bland annat detta ämnet inte går att diskutera på ett bra sätt.

Det borde inte vara något problem egentligen. Handlar det inte om något så självklart som att visa hänsyn och respekt? Ett annat sätt att uttrycka det skulla kunna vara god uppfostran eller skikk och bruk. Det vill säga det handlar om hur man bemöter och förhåller sig till andra människor. För mig så är det så enkelt.

 

Om jag möter en hund som är lös när den inte får vara det eller på en plats där den inte får vara eller som uppträder aggresivt och hotfullt, så borde det vara självklart att jag kan påtala att det är fel och få en ursäkt samt att hundägaren ändrar på det som är fel. Utan att jag skall behöva att bli beskylld för att vara hundhatare. Tyvärr så är inte min erfarenhet positiv när det kommer till hundägares vilja att göra rätt när de gör fel eller bemötandet jag får när jag påtalar det. Naturligtvis så kan man alltid säga att jag framför det hela på ett felaktigt sätt (metoden anfall är bästa försvar :-P  fungerar alltid). Men jag hade aldrig behövt säga något, om man gjort rätt från början.

 

Varför är det så? En tanke är att vi idag är allt mer själviska/egoistiska. Vill jag göra något så gör jag det även om det skulle vara fel och skulle det påtalas så ifrågasätter jag det hela. Jag vill ha (kräver) en individuell behandling, som naturligtvis innebär att jag gör det jag vill göra!

En annan tanke när det rör ämnet hund är att den betraktas som en familjemedlem. Försök att kritisera ett barn/en förälder när barnet bär sig åt på ett oacceptabelt sätt.... Inget lyckat beslut, ingen förälder vill höra att den är en dålig förälder!

En tredje tanke kan vara okunnskap om vad som faktiskt gäller. Ska man förhålla sig till lagkraven så är de enormt tuffa för hundägare. Inte många andra lagar som ställer så höga krav.

En fjärde tanke skulle kunna vara att omgivningen är intolerant. För min egen del så kräver jag bara att man respekterar mig och följer det som gäller. Vare sig det är lagtext eller vanligt folkeskikk.

 

Orden som används för att beskriva vad som gäller när det kommer till allemansrätten i Sverige är: Inte störa - inte förstöra. Förklarat av mig, inte störa andra människor eller djur, inte förstöra naturen eller andras upplevelser.

 

En reflektion är att en sådan här tråd som faktiskt är viktig sällan blir lång. Ställ en fråga om någon ny sak att köpa däremot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annamoo sitt innlegg vitner om en forsvarsposisjon overfor hundeeiere generelt, siden hun synes å ville "bevise" sin uskyld når det gjelder årsaken til at hun er blitt allergiker. Ut fra dette får jeg et inntrykk av at hun er blitt møtt med liten forståelse når hun har bedt om at hunder holdes ute på DNTs hytter, alternativt at hun har vært så aggressiv i utgangspunktet at dette har blitt krangler. Hun har selvsagt et krav på at hyttene holdes hundefrie, og hundeeiere har en plikt til å følge lover og regler når de har valgt selv å holde hund! Ikke alle er innstilt på dette, og dessverre er det alt for mang hunder som løper fritt og forstyrrer, skremmer og er til plage for andre.

Som mangeårig medlem av DNT har jeg sluttet å bruke hyttene etter at jeg fikk hund, dette er en ulempe for meg, men sånn er det: man må ta konsekvensen av egne prioriteringer. Uansett er fjellturene enda hyggeligere nå, med en kjempeflott hund som turvenn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyvärr så har du helt rätt om att bland annat detta ämnet inte går att diskutera på ett bra sätt.

*klipp*

 

En reflektion är att en sådan här tråd som faktiskt är viktig sällan blir lång. Ställ en fråga om någon ny sak att köpa däremot...

 

Et veldig bra innlegg Bjorn. Men dette temaet engasjerer folk - og har engasjert folk mye tidligere også på forumet. F.eks. http://www.fjellforum.no/topic/3359-hund-p%C3%A5-dnt-hytter/page-5 - hvor temperaturen ble ganske høy..

 

Jeg har ei i familien som er livredd for hunder (eldre dame) - og har vel ofte nok sett at folk ikke tar hensyn til dette. Frustrerende å gå tur når det er båndtvang og en løs hund allikevel springer rundt bena våre. Spesielt når eieren var leder av den lokale DNT foreningen i den kommunen vi var i... Feil holdning spør du meg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei takke seg til telt mye kosligere enn å trykke seg inn i ei hytte når man er på tur ;-) Er selv medlem av DNT men det er hovedsaklig for å støtte sti og løypearbeidet. Jeg har en 50 kg scafer blanding og av en eller annen grunn så er de som er redd hund hysteriske for alt som ligner på scaefer så jeg er har tapt i utgangspunktet :-) Så selv om det ikke er båndtvang så går jeg med han i bånd da han er veldig folkeglad og altid vil hilse ;-) Men jeg støtter de som mener at det skal være mulighet til å ha med hund på Dnt hytter de fleste har vel og tilrettelagt for egne områder, småbuer til hunder også. Men hysterikkere finner man i alle samfunnslag ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hund selv og ikke er jeg allergiker heller, men mener forbudet er der for en grunn.

Å diskutere allergi er meningsløst, alle forstår at allergi kan gjøre livet surt for alleregikerne.

Når man går tur i fjellet må man forberede seg, og det bør ikke komme som noen overraskelse på noen (med hund) at hunden ikke kan være innendørs på hyttene. Hunden må altså være utendørs og det er din plikt som eier og turgåer å være forberedt på akkurat det.

Akkurat som alle andre eventualiteter man bør være forberedt på når man ferdes i naturen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.