Gå til innhold
  • Bli medlem

Langskavltinden, S.Sagi, Mjølkedaspiggen - Vinter


NilsKH

Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis blir hver påske foræret en barne,- og østrogenfri dag. 

I år har vi lyst til å starte tidlig fra Fondsbu eller Tyinholmen. Vi holder til ved Tyinkrysset og må gå over deler av Tyinvannet fra Tyinstølen hvis ikke Lombardien går tidlig nok, evt spasere inn til Fondsbu kvelden i forveien (etter at ungene er lagt vel og merke...)

 

Planen er Langskavltinden først. Første spørsmål blir; hvordan kommer man seg videre derfra? Kan man fortsette rett nordover på vinterføre? Evt gå et stykke tilbake og ned på Uranosbreen? Eller mot øst, ned det som er en høy bretunge på sommerstid, mot Mjølkedalsbreen?

 

Vel nede fra Langskavltinden går vi opp på bandet mellom Mjølkedalspiggen og Søre Sagi. Hvordan er det å komme seg opp på Søre Sagi derfra? 

Vi er utstyrt med stegjern, øks, og tau, men er ikke innstilt på å klatre...

 

Jeg har lest i Norges fjelltopper over 2000 meter og jeg har søkt her på forumet, men finner ikke klare svar på det jeg lurer på.

 

Etter evt. bestigning av S.Sagi har jeg inntrykk av at traversen over til foten av Mjølkedalspiggen, og bestigning av denne fra nordsiden, skulle være ganske grei, også på vinter.

 

Setter pris på om noen kan dele av sin erfaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

?? Har alle de kunnige reist på påskeferie allerede...

 

De viktigste spørsmålene er altså:

 

1. Hvordan kommer man seg best ned fra Langskavltinden når planen er at ferden skal fortsette nordover?

 

2. Hvordan er det å komme seg opp på Søre Sagi på vinterføre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare på spørsmål 1. Mener å ha lest eller hørt at det er kurant å ta seg ned til Uranos-/Mjølkedalsbreen  fra Langskaveltinden, men det må noen andre bekrefte eller avkrefte.

 

Var på Sagi 8. mars. Gikk fra Fondsbu og opp Mjølkedelsbreen. Stegjern og isøks er nødvendig etter min mening, vi var fem mann. To hadde ikke dette utstyret og ga seg før toppen. Stort sett greit å komme seg opp, men var litt strev å komme opp en liten hammer. Det var lite feste i snøen, mye sukker. Hammeren kan omgås til venstre. Her var det litt bedre hold i snøen, men en del luftigere.

Ruta videre til Mjølkedalspiggen (fra nord) som du beskriver er uproblematisk. Det er sikkert mulig å ta den rett fra vest, ser at det er beskrevet som en rute i 2000 m-boka, men jeg syns det så veldig bratt ut.

 

Legger ved et bilde av Sagi tatt fra Uranostind. Hammeren jeg beskriver er noen meter foran førstemann. 

post-8784-0-00610300-1363943241_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.