Gå til innhold
  • Bli medlem

Mellomlag - Fleece? Ull? fiberpels?


Klingen86

Anbefalte innlegg

Ønsker å høre litt hva andre bruker som mellomlag mellom undertøyet og skallbekledningen.

 

Idag finnes det jo et hav av varianter og prisklasser. Alt fra noen hundrelapper til flere tusen.

Ull er forsåvidt det som kanskje varmer best, men fleece er mye lettere og enklere å komprimere i sekken.

 

Bruker selv en litt tjukk og god ullgenser me høy hals(McKenzie til 299,- fra XXL)

Fungerer greit både under men også til å gå rundt i på bedre dager med lav temperatur.

 

Har også en fiberpels bukse fra HH, som jeg egentlig fikk som arbeidstøy engang.

Den har fungert til det den skal men er veldig slitt nå og må kanskje kjøpe noe nytt.

Vet ikke hva disse koster, men tror ikke det er av det dyreste slaget.

 

Noen som kan dele sine erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker ofte Brynje Artic http://www.brynje.no/norwegian/arctic_zip_polo_3-4.html

Hvis det er veldig kaldt tar jeg også på ei tynn dunjakke/primaloft/coreloft som f. eks Arcteryx Atom LT http://www.arcteryx.com/product.aspx?language=EN&gender=mens&category=Mid_Layer-Sweaters&model=Atom-LT-Jacket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår, sommer og høst:

En litt tykkere ulltrøye - f.eks nye Brynje Classic med hette og tommelhull.

Eventuelt også/eller en tynn jakke med syntetisk for. Men ser med lengsel i blikket på dun - som vel kanskje er det du tenker på med "mye lettere og enklere å komprimere i sekken"?

 

Nei, det trenger absolutt ikke å koste skjorta så lenge eneste kriteriet er at det skal varme. Vondt i lommeboka begynner det å gjøre når man legger til andre egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker bedre flere tynne lag, enn ett tykt. Innerst har jeg netting. Syntet om sommeren, ull i kald årstid. Kan så veksle mellom en tynn fleece eller en tynn aclima ulltrøye etter forholdene. Er det ekstra kaldt går alle lagene på, med fleecen ytterst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere alltid brukt tjukk ullgenser med hals, men har nå kjøpt en Stormberg flisjakke som skal prøves ut i påsken. Tidligere har jeg ikke brydd meg med mellomplagg på bena, men turen i påsken så har jeg med meg forsvarets "anna", eller hva de nå kaller den, som jeg kan bruke når vi raster. Den er litt volumiøs, men veier ingenting.

 

Fordelen med fleece er vel at den kan være noe mer vindtett enn ull, men dette spiller jo liten trille under en jakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange variabler som påvirker valg av sekk-/pulkfyll, og dette er skrevet med utgangspunkt i overnattingsturer vinterstid, utenom hytter/koier. Jeg er ikke fanatisk på vekt/volum, men flest mulig km har heller aldri vært et mål for meg. Føler heller ingen andre behov for å pakke ekstra lett.

 

Skal jeg forflytte meg med oppakning skal det veldig mye til før jeg trenger noe mer enn tynt ullundertøy og yttertøyet. (Vind)votter, noe i halsen, glidelåser og lue er det jeg regulerer med under forflytning.

 

Ellers bruker jeg Brynje Arctic på underkroppen hvis det blir kaldt. Til overkroppen har jeg med meg Brynje Arctic og ullfrottétrøye om jeg frykter det kan bli kaldt. Dette er i tillegg til tynn ulltrøye og ullgenser, som alltid er med vinterstid. Ved rundt -20 og lavere har jeg dunparkas i stedet for ytterjakken (når jeg er i ro). Kombinerer etter behov. Med dette skal det mye til før jeg fryser, og blir det kaldere enn -30 er jeg stort sett innendørs :)

 

Her er forresten et par lenker til noen som selger fiberpelsbukse: http://www.bekkenstrom.no/katalog/mellomplagg/fiberpels/bs_workwear/id/031304280  og http://www.haugseng.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&&b_kid=179113&b_id=180523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på. Ull er tungt og jeg svetter som en gris ved minste tegn på fysisk bevegelse. Så mellomlaget må i sekken. Så da velger jeg stort sett det letteste jeg har som for mind del blir fleece.

 

Er det derimot så svinekaldt at mellomlaget er på hele turen, så velger jeg gjerne en ullgenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår, sommer og høst:

En litt tykkere ulltrøye - f.eks nye Brynje Classic med hette og tommelhull.

Eventuelt også/eller en tynn jakke med syntetisk for. Men ser med lengsel i blikket på dun - som vel kanskje er det du tenker på med "mye lettere og enklere å komprimere i sekken"?

Synes ikke dunjakke er egnet som mellomlag egentlig. Har en superlett sommerdunjakke fra Norønna, den er genial ved pauser og til fiske og andre lavintensive aktiviteter, men blir altfor varm når jeg går. Vinterstid er det vel noen som med hell bruker dunvester til å regulere varmen når det er styggkaldt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går med Aclima Woolnet under skalljakka. Gikk på Dovre med det hele tia selv ned i nærmere -25. Ingen problemer. Puster, veier lite og fungerer som bare rakkern. Eneste jeg har i tillegg er en treningstrøye på brystet som gir litt isolasjon og som transporterer fuktighet. Komplett sett med Woolnet får du på Magasinet vet jeg i allefall. Der jeg kjøpte mitt for noen år tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke dunjakke er egnet som mellomlag egentlig. Har en superlett sommerdunjakke fra Norønna, den er genial ved pauser og til fiske og andre lavintensive aktiviteter, men blir altfor varm når jeg går. Vinterstid er det vel noen som med hell bruker dunvester til å regulere varmen når det er styggkaldt.

 

Enig - den er med for lav aktivitet, ekstra varme på natten og hvis det blir styggkaldt på sommeren. Ellers er det en ekstra ullstrøye som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.