Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiske på lifjell.


Geir Ralle

Anbefalte innlegg

Annonse

Etter X antall år på skole i Bø-bygda har jeg fisket i mange av vannene på Lifjell og området rundt forøvrig. Mange vann huser tusenbrødre, mens det i enkelte vann er meget fin fisk - fra 1/2 - 1 kilo. Hovedsaklig ørret. I Sandtjønn har jeg fått fin fisk, men jeg har bedre erfaring fra den nærliggende Storsteintjønna. I tillegg kan man få riktig flott ørret i Småholman (1097) og Svarttjønn (1012). Du bør også prøve de navnløse tjerna som ligger vest på Lifjell, nord for Skålbunuten. Kanskje venter en overraskelse der du minst venter det... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk for dette fiskeren,kommer nå nettopp hjem fra Fagerfjell med to pene ørret,utrolig deilig og kjenne disse rakkerne dra.Virkelig fin tur jeg hadde i dag,i lett overskya vær,sola titta frem på toppene og alt var bare vidunderlig.Turen i dag ble bedre enn på lifjell.Men jeg drar muligens opp på lifjell igjen til helga :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr. Mountain man - hvor godt kjenner du forholdene i Bø? Kan gjerne tipse om "hemmelige" og svarte tjern i skogområdene rundt Bø hvis det er av interesse. Det finnes skogsvann der borte som holder fisk med forbausende god kondisjon. Den kan være vrien dersom flytende myr kranser vannet inn, men lar seg nok lure. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wink: Du jeg har faktisk familie i bø,har fiska mye i bøelva med godt resultat da,på hørte har jeg fiska,men ikke mye på lifjell.Vet d er et lite vann som heter tryttjønna??,kjenner du til dette?Jeg har fiska i Bø men dette er lenge siden desverre,helt opp til ca 30-35 år.Men nå er jeg i full gang med og utforske vann både her og der.Aura skal ikke føle seg for sikker nå. :? Vet det er endel myrer rundt de små vanna,og en må være ekstra stille for ikke og skremme opp fisken.Dette er spennende fiske,det er vel heller ikke så mye fisk i vanna nå som det var den gang desverre. 8)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Mr. Mountain man - hvor godt kjenner du forholdene i Bø? Kan gjerne tipse om "hemmelige" og svarte tjern i skogområdene rundt Bø hvis det er av interesse. Det finnes skogsvann der borte som holder fisk med forbausende god kondisjon. Den kan være vrien dersom flytende myr kranser vannet inn, men lar seg nok lure. :lol:

Jeg kommer fra Bø, og var der på to ukers ferie nå. Kan bekrefte at det er noen gode vann i skogsområdene rundt, men disse blir ikke røpet på "verdsveven" av meg.

Jeg kan derimot gi dere et tips om å ikke dra på Lifjell(helt sant). Det var bra der for 5-10 år siden, men de siste årene har det blitt alt for mye, og dermed liten, fisk. Klokkesteinstjønna er ikke så ille, men gode vann som Storsteinstjønn, Småholman, Viertjønn og Repetjønnane er ikke hva det en gang var. I Svarttjønn går det nok fremdeles noen digre rugger, men de har aldri vært lette å få.

Hvis noen på tross av min anbefaling likevel drar på Lifjell med fiskestanga ville det være fint om du kunne skrive inn fangstrapport her. Ingenting ville glede meg mer enn om mine påstander blei gjort til skamme :( .

I Bøelva er det foressten latterlig mye småfisk, men hvis du har veldig flaks eller er lokalkjent kan du lure fin fisk her. Jeg har fisket her hundre ganger :wink: og har hatt flaks to av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wink: Ja du har rett i dette ozzi,man har som regel ikke lyst og blottlegge de gode fiskevanna for gud og hvermann.Sånn er d jo bare,og anng all småfisken, dette er et problem ,får man først ørret så er det ikke noe som er værre enn og dra opp en liten "yngel" :( Denne må da etter min mening settes ut igjen. :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.