Gå til innhold
  • Bli medlem

Dokumentasjonsplikt når man er i naturen? SNO vil innføre dette.


OttoStover

Anbefalte innlegg

Hva mener dere andre turfolk om dette forslaget http://www.nationen.no/2013/03/12/politikk/legitimasjonsplikt/botlegging/sno/naturoppsyn/7989739/

Heretter kan man ikke bare ha med seg en kvikklunsj og en appelsin når man legger ut i naturen, men det kan bli plikt å ha med pass eller annen gyldig dokumentasjon. Hva med unger som ikke har bankkort enda? Ja jeg må vel ha det med når jeg lufter bikkja også må vite, jeg går jo utenfor dyrket mark langs en natursti.

Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har vell media vært meg på og vri litt på saken synes jeg, dette forslaget er vel myntet mest på og kunne kontrollere jegere og personer som driver med motorisert ferdsel i utmark, og ikke hvermannsen som går på tur med sekken sin.

 

Jeg skjønner SNO godt, hvis de skal kunne kontrollere personer så bør de vise fram et gyldig identifikasjonsbevis. Og si at du er grunneiern når du kommer på scooteren kan de fleste gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker et TV-program for noen år siden vedr multeplukking og ulovlig multeplukking i Nord-Norge.

Ved konfrontasjon forlangte tyvplukkeren ID + skjøte som bevis for at grunneieren var den han utga seg for, før han avsluttet plukkinga .....   :cool:

 

 

Kan ikke si at jeg reagerer så mye på dette forslaget, 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og si at du er grunneiern når du kommer på scooteren kan de fleste gjøre. 

 

Køyrer du snøscooter eller anna køyretøy som krev førerkort, skal førarkort (som også fungerer som id-kort) vera med uansett.

Har du med deg våpen som krev våpenkort, skal våpenkort vera med, og du skal kunne dokumentere at du er innehavar av våpenkortet, eller lånebevis, altså skal du ha med deg id-kort allereie i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hadde det bare vært så vel som de øvrige hevder, at hele forslaget ikke er annet enn at man må ha legitimasjon når man kjører motorredskap eller jakter. Da hadde det neppe blitt noe oppstyr, for det er jo selvsagt. Men selv POD er jo i sine merknader usikker på om lovene gir adgang til legtimasjonsplikt uten noen grunn. Satt på spissen kan altså SNO forlange at hvemsomhelst som bare oppholder seg i naturen kan legitimere seg, uten noen begrunnelse for legitimasjonskravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førere av motorvogn / motorkjøretøy er underlagt veitrafikkloven uansett når de kjører i områder som er åpne for almen ferdsel, og som regel også på lukka områder. Jegere må jo ha med de nødvendige dokumenter for å utøve jakt og sportsfiskere må i noen tilfeller ha fiskekort. Men det er ikke alle steder at et fiskekort er utstedt på den som fisker og da trengs ingen ID-kort.

Hva så med en som driver ulovlig jakt eller fiske. Han har vanligvis ikke noen slags papirer på seg og kan oppgi hvilket som helst navn ved kontroll. I slike tilfeller trues det ofte med beslag av våpen eller fiskeutstyr, men det er bare politiet eller andre med politimyndighet som kan beslaglegge ting eller bruke makt. 

Og så er det vel heller ikke hvem som helst som kan forlange å få se ID ved kontroll. 

Vi lever i et land der det generelt ikke er nødvendig å ha med seg ID-papirer og hvorfor skal man så kunne forlange det utenfor allfarvei?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REs skrev (får ikke lenger redigert sitater):

 

[...]Vi lever i et land der det generelt ikke er nødvendig å ha med seg ID-papirer og hvorfor skal man så kunne forlange det utenfor allfarvei?

 

Akkurat!!! Men sånn går det over hele fjøla, så det er om å være litt oppmerksom på det og si ifra. Det er temmelig komisk å tenke på ramaskriket rundt "1984" som førte til egne TV-programmer og en omfattende samfunnsdebatt sett i lys av den overvåkningen vi lever under idag. Forresten verdt å merke seg at politiet selv ikke ser grunn til denne legitimasjonsplikten.

 

Jeg ser argumentene for, men det er lett å finne for det aller meste.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at id-plikten for jegere og kjøretøy i utmark er nødvendig. Men om det kommer til stykket at vi som vandrer i det som vi kan kalle det siste friområde vi har, altså utmarka , må identifisere oss med id-kort e.l, da blir jeg lovbryter. Uakseptabelt. Ikke det at det byrder meg nevneverdig å ha med førerkort eller bankkort på tur, men prinsippet om at vi ikke bør akseptere å bli så overvåket. "Big brother knows it all". Liker ikke det. Har ingen ting å skjule men har noe med frihetsfølelsen å gjøre. 

Men tviler vel litt på at det går så langt.... Isåfall skal de få bære meg ned fra fjellet for å finne ut hvem jeg er.

Lenge leve friheten uten krav om id-papirer i skog og mark!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i tillegg til at lovene kanskje måtte tøyes vel langt,så passer saken dårlig inn i den valgkampen som kommer. Det hadde ikke vært særlig gunstig for SV som sliter med å komme over sperregrensen å bli avslørt som et parti som innfører lover som stort sett bare forekommer i totalitære regimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt OK å kunne legitimere seg dersom man kjører motorkjøretøy, eller driver friluftsliv som innebærer løyve av noe slag, som jakt eller fiske. Dersom vanlige turgåere skal bli avkrevd legitimasjon under en en rusletur med sekk og telt synes jeg det er langt over streken.

 

Storebror ser deg!
post-8832-0-22994600-1363524282_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ikke er noen dårlig forslag med å ha id papirer på seg i marka/fjellet. Tenk om det skulle skje noe så man ikke kan gjøre rede for seg eller at en ulykke skulle intreffe som f.eks hjerteinfarkt,død,eller lign,da er det mye lettere for politi/redningsfolk å identifisere vedkommende.. Skjønner ikke hva det er med folk som absolut er i mot å ha med id papirer som førekort,bank kort eller lign med på tur... Du blir jo ikke logget noen sted som du gjør med mobiltelefon eller bombrikke til bil eller når du bruker bankkort i div betalings automater(noe de fleste folk ikke bryr seg om eller tenker på). Nå får folk her inne og ellers i samfunnet begynne å bruke sunn fornuft og ta til vette med det hysteriet om å ikke skulle bli gjenkjent/identifisert. Om du har med deg id papirer på innerlommen er det ingen i verden som kan registrere hvor du er hen på fjellet unntagen den dagen du surrer rundt uten å kunne gjøre rede for deg etter en ulykke og noen skulle finne deg og hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ikke er noen dårlig forslag med å ha id papirer på seg i marka/fjellet. Tenk om det skulle skje noe så man ikke kan gjøre rede for seg eller at en ulykke skulle intreffe som f.eks hjerteinfarkt,død,eller lign,da er det mye lettere for politi/redningsfolk å identifisere vedkommende.. Skjønner ikke hva det er med folk som absolut er i mot å ha med id papirer som førekort,bank kort eller lign med på tur... Du blir jo ikke logget noen sted som du gjør med mobiltelefon eller bombrikke til bil eller når du bruker bankkort i div betalings automater(noe de fleste folk ikke bryr seg om eller tenker på). Nå får folk her inne og ellers i samfunnet begynne å bruke sunn fornuft og ta til vette med det hysteriet om å ikke skulle bli gjenkjent/identifisert. Om du har med deg id papirer på innerlommen er det ingen i verden som kan registrere hvor du er hen på fjellet unntagen den dagen du surrer rundt uten å kunne gjøre rede for deg etter en ulykke og noen skulle finne deg og hjelpe deg.

Det kan jo være flere grunner til å være imot en slik utvikling enn det du tillegger de som er imot dette. Forresten litt morsomt at du selv er anonym ;)

 

Når det gjelder identisikasjon er det ytterst sjeldent noe problem og som allerede nevnt er jo politiet selv ikke noen pådriver for legitimasjonsplikt.

 

Når et påbud brytes er vi i regelen straffeansvarlige om det brytes. Her vil jeg tro reaksjonen i så fall vil bli bot. Det vil i verste fall bety at om du forlater teltet for å sanke litt ved eller plukke bær til desserten, så kan du bøtelegges om du ikke kan fremlegge godkjent legitimasjon. For mange flere enn vi tenker over i hverdagen betyr det pass. Samme problematikk for den som jogger seg en tur opp til utsiktspunktet ved hytte, osv.

 

I neste omgang er dette en ren skatteinntekt, noe vi typisk ser på førerkort. Tidligere kunne du oppgi personnummer og politiet sjekket deg opp via register, dengang en ganske tidkrevende og usikker prosess (f.eks måtte bildet refereres verbalt). Nå har vel alt politi muligheten til sikker identifikasjon omtrant raskere enn en klarer å fiske opp førerkortet fra lommeboken, allikevel er regelen bot på 500 kroner. Unntaket er om du dumper borti en betjent med mange år på baken og god dømmekraft, men de er vel (også) snart utdødd.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være flere grunner til å være imot en slik utvikling enn det du tillegger de som er imot dette. Forresten litt morsomt at du selv er anonym ;)

Hei igjen..hvorfor jeg er anonym på ett nett forum som dette er av den enkle grunn at jeg har opplevd inbrudd etter å ha hatt mitt virkelige navn på ett foto forum der man presenterte fotoutstyret sitt. Vedkommende ble tatt og inrømmet at han kikket i div forum for å finne folk med bra verdifult utstyr som pc/foto og bilforum med fine biler og dyrt annlegg som viser bilskiltene osv... Alle er sikkert ikke like ærlige som deg,men man vet nemlig ikke hvem kjeltringer som frekventerer div nettforum under div navn.

Ser at du også nevner at det skulle være ett problem at folk som jogger seg en tur i nærheten av hytte/usiktspunkt må ha med seg id papirer... Tenk deg at du f.eks er på en hytte/eller er på fjellet sammen med familien og du bestemmer deg for å ta deg en tur ut på egen hånd og du forulykker på en eller annen måte,men heldigvis er det noen som finner deg enten død eller ute av stand til å gjøre rede for deg... Hadde det da ikke vært fint om familien kunne raskt bli varslet i stedet for at det kan ta dagevis for politiet å finne ut hvem du er og få varslet pårørende..Har du tenkt noen gang hvor mye politiresurser som går med på det identifiserings arbeidet,det koster nemlig endel penger. Tenk så fint det hadde vært om du da hadde førekort/bank kort med deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen..hvorfor jeg er anonym på ett nett forum som dette er av den enkle grunn at jeg har opplevd inbrudd etter å ha hatt mitt virkelige navn på ett foto forum der man presenterte fotoutstyret sitt. Vedkommende ble tatt og inrømmet at han kikket i div forum for å finne folk med bra verdifult utstyr som pc/foto og bilforum med fine biler og dyrt annlegg som viser bilskiltene osv... Alle er sikkert ikke like ærlige som deg,men man vet nemlig ikke hvem kjeltringer som frekventerer div nettforum under div navn.

Ser at du også nevner at det skulle være ett problem at folk som jogger seg en tur i nærheten av hytte/usiktspunkt må ha med seg id papirer... Tenk deg at du f.eks er på en hytte/eller er på fjellet sammen med familien og du bestemmer deg for å ta deg en tur ut på egen hånd og du forulykker på en eller annen måte,men heldigvis er det noen som finner deg enten død eller ute av stand til å gjøre rede for deg... Hadde det da ikke vært fint om familien kunne raskt bli varslet i stedet for at det kan ta dagevis for politiet å finne ut hvem du er og få varslet pårørende..Har du tenkt noen gang hvor mye politiresurser som går med på det identifiserings arbeidet,det koster nemlig endel penger. Tenk så fint det hadde vært om du da hadde førekort/bank kort med deg. :)

Det at du er anonym og min kommentar var bare som en vennskapelig dult i siden. Jeg er jo selv anonym av noenlunde samme årsak fra forumet i Friluftsliv sine dager da det ble diskutert våpen og oppbevaring etc. Jeg har forøvrig aldri vært anonym ved direkte henvendelser.

 

Joda, jeg ser jo et klart og godt poeng i det du sier, men det krever jo på ingen måte et lovpåbud. Om jeg hadde tatt den joggeturen hadde jeg helt sikkert hatt med meg en kikkert, et fotoapparat eller noe med navnet mitt på i utgangspunktet, og gjorde jeg ikke det og allikevel ønsket en merking kunne jeg gjøre det med en lapp i lommen, et bibliotekkort eller hva som helst, men i så fall ville jeg være en lovbryter med det forslaget du støtter.

 

Jeg ser i likhet med politiet og mange (et fletrtall av befolkningen) ikke behovet for en slik lov.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste går rundt med en mobiltelefon i dag og den holder til å identifisere vedkommende ved en ulykke for eks.  Jeg tror også at de fleste har med seg lommebok med både det en og det andre identifikajsonspapiret men det er ikke det som er poenget. Jeg vil kunne gå ute i naturen uten å behøve å stå til rette for hvem jeg er og hva jeg gjør der. Ett lovpåbud gir nettopp hjemmel til å gå å sjekke en hver som måtte bevege seg utenfor veien.  Antagelig ville ikke en lov ført til at man ble utsatt for slik behandling men muligheten er der, og man ville til og med fått en bot om man ikke kunne identifisere seg.   Enda merkeligere er det at denne loven bare skal gjelde i utmark og ikke i tettsteder og byer, det er jo der det er folk at de fleste lovbruddene  blir begått. Til og med folk som kommer til landet her uten papirer får tak over hodet og mat, ikke en bot. Den siste er litt på kanten men dere ser sikkert poenget.     Hvordan noen kan komme på noe sånt og mene det er en såpass god ide at man kan representere det som ett lovforslag er jo en gåte i seg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er et idiotisk forslag. Når jeg løper, pleier jeg ofte å ha et beltet med med en lapp med mitt navn og ICE telefonnummer. Det burde holde. 

Jeg vet om et annet land hvor man har innført identifikasjonsplikt, nemlig i Nederland. Det er gjort for å lette politiarbeidet. Man er forpliktet til å kunne vise legitimasjon på gata når politiet trenger der. F. eks. i tilfeller av uro rundt utesteder på kvelden eller ved fotballkamper. Politiet skal ikke spørre om identifikasjon hvis det ikke foregår noe spesielt, som f.eks. at noen går tur i en skog. Jeg er litt urolig der når jeg løper i skogen uten papirer, men slår meg til ro med at det pleier å gå bra og jeg slipper disse 90 euro i bot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.